Prima pagină » Zara, pusă la colț: două reclame interzise din cauza promovării unor standarde toxice de frumusețe

Zara, pusă la colț: două reclame interzise din cauza promovării unor standarde toxice de frumusețe

Zara, pusă la colț: două reclame interzise din cauza promovării unor standarde toxice de frumusețe
Zara, pusă la colț: două reclame interzise din cauza standardelor toxice de frumusețe. Foto: Freepik

Autoritatea pentru Standarde în Publicitate din Regatul Unit (ASA) a decis interzicerea a două reclame ale brandului internațional Zara, după ce modelele prezentate în acestea au fost considerate „nesănătos de slabe”. Măsura vine în urma unei analize care a evidențiat unele elemente vizuale ce accentuau excesiv silueta fragilă a modelelor, suscitănd îngrijorări legate de promovarea unei imagini corporale iresponsabile.

Reclamele în centrul atenției și motivele interzicerii

Una dintre reclamele dezaprobată promova o rochie scurtă, iar ASA a subliniat faptul că umbrele folosite strategic în fotografie au făcut ca picioarele modelului să pară „remarcabil de subțiri”. Totodată, poziția brațelor și a articulațiilor coatelor a creat impresia unei proporții corporale nefirești. În cealaltă reclamă, care ilustra o cămașă cu decolteu adânc, postura modelului punea în evidență claviculele proeminente, transformând acest aspect într-un element central și deranjant al imaginii, scrie BBC.

Decizia și reacția Zara

ASA a stabilit că aceste reclame „iresponsabile” nu pot să mai fie difuzate în forma actuală și a cerut magazinului să se asigure că viitoarele materiale publicitare sunt elaborate cu responsabilitate. Zara a răspuns prompt, retrăgând reclamele din toate canalele, inclusiv aplicația și site-ul oficial, unde erau anterior afișate într-un carusel de imagini cu articole vestimentare prezentate pe modele.

Reprezentanții Zara au precizat că ambele modele aveau certificate medicale care confirmau starea lor de sănătate la momentul ședinței foto, iar fotografiile nu au fost modificate decât prin ajustări minore de iluminare și culoare. Mai mult, brandul a subliniat că respectă recomandările raportului „Fashioning a Healthy Future”, publicat în 2007 de UK Model Health Inquiry, care stipulează că modelele trebuie să prezinte certificate medicale ce atestă buna lor stare de sănătate.

Contextul unei serii de controverse în industria modei

Acest incident nu este singular în domeniul publicității de fashion. În luna iulie a acestui an, un anunț al retailerului Marks & Spencer a fost de asemenea interzis pentru promovarea unui model „nesănătos de slab”. Autoritățile au criticat modul în care poziția modelului și alegerea încălțămintei cu vârf ascuțit au accentuat „subțirimea picioarelor” într-un mod considerat „iresponsabil”.

Anterior, compania Next a intrat și ea în vizorul ASA pentru o reclamă de blugi skinny care punea în evidență picioarele extrem de subțiri ale modelului. Deși retailerul a contestat decizia, menționând că modelul avea „un fizic sănătos și tonifiat”, autoritatea a menținut interdicția pe motiv că unghiurile camerei și alte elemente evidențiau o imagine corporală denaturată.

O tendință de reglementare și responsabilitate în publicitatea de modă

Acțiunile autorităților britanice reflectă o schimbare clară în percepția și reglementarea promovării imaginii corporale în industria modei, cu un accent tot mai puternic pe responsabilitate și protejarea sănătății fizice și psihice a publicului. Prin aceste măsuri, autoritatea încearcă să descurajeze estetica „size zero” și să prevină folosirea manechinelor cu siluete considerate nesănătoase, un demers menit să reducă impactul negativ asupra tinerilor și consumatorilor vulnerabili.

Aceste controverse dezvoltă un cadru în care brandurile sunt chemate să adopte standarde mai ridicate în modul în care selectează și prezintă modelele, evitând promovarea unor idealuri de frumusețe dăunătoare.

Alte articole importante
Investiție de 250.000 de euro într-un startup românesc de deep-tech. „Life is Hard” oferă coaching conversațional AI
Tehnologie
Investiție de 250.000 de euro într-un startup românesc de deep-tech. „Life is Hard” oferă coaching conversațional AI
Compania românească de software „Life Is Hard” a anunțat o investiție de 250.000 de euro în RepsMate, un startup deep-tech românesc specializat în automatizarea conversațiilor prin AI. Investiție majoră în AI-ul conversațional: RepsMate intră în portofoliul Life Is Hard Life Is Hard, compania de software listată pe piața AeRO a Bursei de Valori București, a […]
Peste 10.000 de hoteluri europene lansează un proces colectiv împotriva Booking.com: Ce impact are clauza „celui mai bun preț”?
Peste 10.000 de hoteluri europene lansează un proces colectiv împotriva Booking.com: Ce impact are clauza „celui mai bun preț”?
Un număr impresionant de peste zece mii de hoteluri din Europa s-au alăturat acțiunii colective împotriva platformei de rezervări Booking.com, contestând practici comerciale considerate abuzive. Termenul limită pentru înscrierea în proces a fost extins până pe 29 august 2025, facilitând astfel aderarea și altor unități de cazare din diverse țări europene. Inițiativa a fost declanșată […]
Șoc pe piața auto: Rivian și Lucid, lovite de prognoze sumbre și scăderi pe bursă
Companii
Șoc pe piața auto: Rivian și Lucid, lovite de prognoze sumbre și scăderi pe bursă
Producătorii americani de vehicule electrice Rivian și Lucid se confruntă cu prognoze financiare pesimiste, care au declanșat scăderi semnificative ale valorii acțiunilor lor. Investitorii reacționează cu prudență, pe fondul temerilor legate de cererea slabă, costurile ridicate și dificultățile de scalare a producției. Acțiunile Rivian și Lucid, afectate de prognozele financiare sumbre Cei doi constructori au […]
Bilanț cu turbulențe: aproape 9 milioane dispărute sub radarul Autorității Aeronautice (AACR), descoperite de Curtea de Conturi
Analize
Bilanț cu turbulențe: aproape 9 milioane dispărute sub radarul Autorității Aeronautice (AACR), descoperite de Curtea de Conturi
Curtea de Conturi a descoperit recent două deficiențe majore în activitatea Autorității Aeronautice Civile Române (AACR), cu un impact financiar care se apropie de pragul de 9 milioane de lei. Prima vizează plata unei despăgubiri de aproape un milion de lei, în urma unei hotărâri judecătorești care a constatat existența unui caz de hărțuire morală […]
Statele Unite lansează o campanie agresivă împotriva legii digitale a UE. Ce îi deranjează, de fapt, pe americani
Tehnologie
Statele Unite lansează o campanie agresivă împotriva legii digitale a UE. Ce îi deranjează, de fapt, pe americani
Statele Unite lansează o campanie agresivă împotriva legii digitale a UE. Administrația președintelui Donald Trump a dat directiva diplomaților americani din Europa să inițieze o amplă campanie de lobby împotriva Regulamentului privind Serviciile Digitale (Digital Services Act – DSA) al Uniunii Europene. Scopul declarat al Washingtonului este de a genera opoziție față de această legislație, […]
Aproape 9 milioane de lei „rătăcite” în aviație: suspiciuni de hărțuire și deturnare de profit la Autoritatea Aeronautică
Aproape 9 milioane de lei „rătăcite” în aviație: suspiciuni de hărțuire și deturnare de profit la Autoritatea Aeronautică
O instituție-cheie în siguranța zborurilor din România se află în centrul unui scandal financiar și administrativ de proporții. Curtea de Conturi a descoperit că Autoritatea Aeronautică Civilă Română a plătit aproape 1 milion de lei pentru hărțuire morală fără a cerceta vinovații, iar peste 7,8 milioane de lei din profitul net n-au mai ajuns la […]