Prima pagină » Zbor întârziat? Nu mai primești cât credeai. UE schimbă regulile compensațiilor pentru zboruri întârziate

Zbor întârziat? Nu mai primești cât credeai. UE schimbă regulile compensațiilor pentru zboruri întârziate

Zbor întârziat? Nu mai primești cât credeai. UE schimbă regulile compensațiilor pentru zboruri întârziate
sursă foto: Shutterstock

Statele membre ale UE au ajuns la un acord istoric privind reducerea compensațiilor acordate în caz de întârzieri sau anulări de zboruri. Experții vorbesc deja despre o „lovitură devastatoare” pentru drepturile consumatorilor, într-un context în care companiile aeriene sunt principalele beneficiare ale acestei reforme controversate.

Zboruri întârziate, despăgubiri tăiate: o schimbare cu impact uriaș

După peste un deceniu de negocieri tensionate, cele 27 de state membre ale UE au decis să modifice drastic regulile care protejează pasagerii afectați de întârzieri sau anulări de zboruri. Dacă până acum puteai primi până la 600 de euro pentru o întârziere de trei ore, în curând va trebui să aștepți peste patru ore pentru a primi doar 300 de euro – și asta doar pentru zborurile intraeuropene.

Pentru cursele de lungă durată, adică cele care depășesc 3.500 de kilometri, despăgubirile vor fi de maximum 500 de euro, dar numai dacă întârzierea trece de șase ore. Practic, milioane de pasageri vor ieși în pierdere, iar peste 60% dintre cererile actuale de despăgubire ar putea fi automat respinse, potrivit estimărilor agenției Flightright.

Pasagerii pierd drepturi, companiile aeriene câștigă timp (și bani)

Criticii noilor măsuri susțin că acestea nu sunt altceva decât o manevră mascată pentru a reduce costurile companiilor aeriene, care plătesc în prezent între 2 și 4% din veniturile lor pentru compensarea pasagerilor. Ministrul german al protecției consumatorilor, Stefanie Hubig, a declarat că schimbările sunt „aliniate intereselor industriei aeriene” și că reprezintă o diminuare semnificativă a protecției oferite călătorilor.

În realitate, companiile aeriene au acum mai mult spațiu de manevră: pot întârzia zboruri fără teamă de penalizări imediate, pot evita anulările costisitoare și se pot organiza mai bine în caz de probleme operaționale, fără să plătească sume uriașe către pasageri.

Promisiuni înlocuiesc compensațiile: „31 de noi drepturi pentru pasageri”

Pentru a contrabalansa tăierile compensatorii, oficialii europeni vorbesc despre „31 de noi drepturi” introduse în pachetul legislativ. Printre acestea se numără:

  • Posibilitatea de a schimba numele de pe biletul de avion

  • Interdicția companiilor de a anula automat zborul de întoarcere dacă cel de dus a fost ratat

  • Obligația de a accepta bagaje de mână mici gratuite

  • Protecții suplimentare pentru persoanele cu dizabilități

Deși aceste măsuri par benefice la prima vedere, ele nu compensează pierderea celui mai important beneficiu: compensarea financiară rapidă în caz de întârzieri semnificative. Grupurile de consumatori avertizează că drepturile simbolice nu țin loc de bani atunci când un pasager își pierde conexiunile, vacanțele sau întâlnirile de afaceri.

Războiul continuă: ce urmează în Parlamentul European

Acordul semnat de miniștrii transporturilor trebuie acum să treacă prin filtrul Parlamentului European, unde se anunță o bătălie aprigă între lobby-urile companiilor aeriene și organizațiile pentru protecția consumatorilor. În paralel, Comisia Europeană va efectua un studiu de impact pentru a evalua fezabilitatea notificărilor automate privind drepturile pasagerilor – un pas aparent mic, dar care ar putea forța companiile să plătească despăgubiri în aproape toate cazurile eligibile.

Și aici apare dilema: dacă toți pasagerii ar ști ce li se cuvine, costurile pentru industrie ar exploda. De aceea, acest proces de automatizare ar putea fi amânat sau diluat, în funcție de presiunile exercitate în culisele deciziilor europene.

Alte articole importante
Hackerii ruși ajung să corupă modelele AI. Cum devin chatboții instrumente imprevizibile de propagandă
Tehnologie
Hackerii ruși ajung să corupă modelele AI. Cum devin chatboții instrumente imprevizibile de propagandă
Inteligența artificială conversațională acaparează rapid spațiul digital, devenind instrumentul preferat de milioane pentru accesul la informații, știri și opinii de ultim moment. Această ascensiune nu a trecut neobservată de experții în securitate, care semnalează că hackerii ruși caută modalități de a introduce materiale propagandistice direct în datele de antrenament ale acestor sisteme AI, cu scopul […]
Uber și Lucid Motors lansează robotaxiuri premium într-un parteneriat de 300 de milioane de dolari
Companii
Uber și Lucid Motors lansează robotaxiuri premium într-un parteneriat de 300 de milioane de dolari
Uber și Lucid Motors au anunțat un parteneriat strategic de sute de milioane de dolari prin care vor lansa o flotă de robotaxiuri premium. Această colaborare marchează un pas important în dezvoltarea mobilității autonome de lux pe piața americană. Robotaxiuri de lux: Uber investește în Lucid Motors 300 de milioane de dolari Uber a anunțat, […]
Ungaria ar putea adopta moneda euro înaintea României. Ce spune cel mai puternic bancher al țării vecine
Ungaria ar putea adopta moneda euro înaintea României. Ce spune cel mai puternic bancher al țării vecine
Ungaria, o țară care nu are încă un plan oficial de aderare la moneda euro, ar putea totuși depăși România în cursa către zona euro. Declarația vine de la noul director general al celei mai mari bănci maghiare, OTP Bank. Peter Csanyi, numit în funcție în luna mai, a cerut public ca Ungaria să se […]
Netflix, profituri record și val de nemulțumiri după restricționarea partajării conturilor
Netflix, profituri record și val de nemulțumiri după restricționarea partajării conturilor
Netflix provoacă o undă de șoc în rândul utilizatorilor la nivel global, după ce a limitat drastic posibilitatea de a folosi același cont în mai multe locuințe. În timp ce compania raportează venituri record și mizează pe producții originale pentru a-și fideliza clienții, abonații reacționează vehement pe rețelele sociale, acuzând pierderea flexibilității și amenințând cu […]
Cel mai mare meteorit marțian a fost vândut la licitație pentru suma colosală de 5,3 milioane de dolari
Cel mai mare meteorit marțian a fost vândut la licitație pentru suma colosală de 5,3 milioane de dolari
Un obiect spațial rar, provenit direct de pe Marte, a stârnit senzație în lumea științei și a colecționarilor. Cel mai mare meteorit marțian cunoscut de pe Pământ, NWA 16788, a fost vândut la licitație pentru o sumă colosală de 5,3 milioane de dolari. Cu o greutate de 24,5 kilograme, meteoritul a fost adjudecat pentru o […]
Revolut domină piața financiară și primește titlul de „Cea mai bună bancă digitală din lume”, conform Euromoney 2025
Companii
Revolut domină piața financiară și primește titlul de „Cea mai bună bancă digitală din lume”, conform Euromoney 2025
Revolut, aplicația fintech devenită un fenomen global, a fost desemnată „Cea mai bună bancă digitală din lume” în 2025 de prestigioasa publicație Euromoney. De asemenea, a fost aleasă și cea mai bună bancă digitală din România, ceea ce confirmă faptul că utilizatorii de la noi sunt printre cei mai activi și receptivi la noile tendințe […]