Prima pagină » Zbor întârziat? Nu mai primești cât credeai. UE schimbă regulile compensațiilor pentru zboruri întârziate

Zbor întârziat? Nu mai primești cât credeai. UE schimbă regulile compensațiilor pentru zboruri întârziate

Zbor întârziat? Nu mai primești cât credeai. UE schimbă regulile compensațiilor pentru zboruri întârziate
sursă foto: Shutterstock

Statele membre ale UE au ajuns la un acord istoric privind reducerea compensațiilor acordate în caz de întârzieri sau anulări de zboruri. Experții vorbesc deja despre o „lovitură devastatoare” pentru drepturile consumatorilor, într-un context în care companiile aeriene sunt principalele beneficiare ale acestei reforme controversate.

Zboruri întârziate, despăgubiri tăiate: o schimbare cu impact uriaș

După peste un deceniu de negocieri tensionate, cele 27 de state membre ale UE au decis să modifice drastic regulile care protejează pasagerii afectați de întârzieri sau anulări de zboruri. Dacă până acum puteai primi până la 600 de euro pentru o întârziere de trei ore, în curând va trebui să aștepți peste patru ore pentru a primi doar 300 de euro – și asta doar pentru zborurile intraeuropene.

Pentru cursele de lungă durată, adică cele care depășesc 3.500 de kilometri, despăgubirile vor fi de maximum 500 de euro, dar numai dacă întârzierea trece de șase ore. Practic, milioane de pasageri vor ieși în pierdere, iar peste 60% dintre cererile actuale de despăgubire ar putea fi automat respinse, potrivit estimărilor agenției Flightright.

Pasagerii pierd drepturi, companiile aeriene câștigă timp (și bani)

Criticii noilor măsuri susțin că acestea nu sunt altceva decât o manevră mascată pentru a reduce costurile companiilor aeriene, care plătesc în prezent între 2 și 4% din veniturile lor pentru compensarea pasagerilor. Ministrul german al protecției consumatorilor, Stefanie Hubig, a declarat că schimbările sunt „aliniate intereselor industriei aeriene” și că reprezintă o diminuare semnificativă a protecției oferite călătorilor.

În realitate, companiile aeriene au acum mai mult spațiu de manevră: pot întârzia zboruri fără teamă de penalizări imediate, pot evita anulările costisitoare și se pot organiza mai bine în caz de probleme operaționale, fără să plătească sume uriașe către pasageri.

Promisiuni înlocuiesc compensațiile: „31 de noi drepturi pentru pasageri”

Pentru a contrabalansa tăierile compensatorii, oficialii europeni vorbesc despre „31 de noi drepturi” introduse în pachetul legislativ. Printre acestea se numără:

  • Posibilitatea de a schimba numele de pe biletul de avion

  • Interdicția companiilor de a anula automat zborul de întoarcere dacă cel de dus a fost ratat

  • Obligația de a accepta bagaje de mână mici gratuite

  • Protecții suplimentare pentru persoanele cu dizabilități

Deși aceste măsuri par benefice la prima vedere, ele nu compensează pierderea celui mai important beneficiu: compensarea financiară rapidă în caz de întârzieri semnificative. Grupurile de consumatori avertizează că drepturile simbolice nu țin loc de bani atunci când un pasager își pierde conexiunile, vacanțele sau întâlnirile de afaceri.

Războiul continuă: ce urmează în Parlamentul European

Acordul semnat de miniștrii transporturilor trebuie acum să treacă prin filtrul Parlamentului European, unde se anunță o bătălie aprigă între lobby-urile companiilor aeriene și organizațiile pentru protecția consumatorilor. În paralel, Comisia Europeană va efectua un studiu de impact pentru a evalua fezabilitatea notificărilor automate privind drepturile pasagerilor – un pas aparent mic, dar care ar putea forța companiile să plătească despăgubiri în aproape toate cazurile eligibile.

Și aici apare dilema: dacă toți pasagerii ar ști ce li se cuvine, costurile pentru industrie ar exploda. De aceea, acest proces de automatizare ar putea fi amânat sau diluat, în funcție de presiunile exercitate în culisele deciziilor europene.

Alte articole importante
Arma apocalipsei a lui Putin și „tsunami-ul radioactiv”, contestate de experții nucleari
Arma apocalipsei a lui Putin și „tsunami-ul radioactiv”, contestate de experții nucleari
Arma apocalipsei a lui Putin, torpila nucleară Poseidon, în legătură cu care președintele rus a anunțat teste „reușite” săptămâna aceasta, nu poate provoca un „tsunami radioactiv”. Acesta, conform experților în domeniul nuclear, nu ar putea mătura coastele inamicilor Rusiei. Contrar propagandei de stat, afirmațiile sunt considerate exagerate. Anunțul despre arma apocalipsei și promisiunile propagandei Putin […]
Arabia Saudită vrea să devină noul gigant mondial al inteligenței artificiale
Tehnologie
Arabia Saudită vrea să devină noul gigant mondial al inteligenței artificiale
Arabia Saudită își transformă averea acumulată din petrol într-o nouă sursă strategică de putere – inteligența artificială. Regatul condus de prințul moștenitor Mohammed bin Salman lansează un plan uriaș pentru a face din țară al treilea pol global al AI, după Statele Unite și China. Proiectul este condus de compania Humain şi are o valoare […]
Black Friday 2025: eMAG estimează vânzări de 940 milioane de lei
Companii
Black Friday 2025: eMAG estimează vânzări de 940 milioane de lei
eMAG, cel mai mare retailer din comerțul electronic din România, vizează vânzări record de 940 de milioane de lei de Black Friday 2025. Această estimare reflectă atât creșterea continuă a interesului consumatorilor pentru ofertele de sezon, cât și amploarea campaniilor promoționale desfășurate de retailer. Black Friday 2025 la eMAG: Promoții masive la peste 2,2 milioane […]
eMAG lansează primul agent AI de shopping din România. Ce știe să facă și cum va schimba experiența de cumpărături
Tehnologie
eMAG lansează primul agent AI de shopping din România. Ce știe să facă și cum va schimba experiența de cumpărături
eMAG, cel mai mare retailer online din România, anunță lansarea primului agent de shopping bazat pe inteligență artificială dezvoltat integral în România. Noul instrument va combina funcționalitatea aplicației clasice cu puterea conversațională a AI. eMAG devine primul retailer român care integrează un agent AI Luni, în cadrul unui eveniment oficial, Tudor Manea, CEO-ul eMAG, a […]
M&S lansează boxeri masculini cu „susținere secretă” care oferă purtătorilor o „ridicare discretă”
M&S lansează boxeri masculini cu „susținere secretă” care oferă purtătorilor o „ridicare discretă”
Retailerul britanic Marks & Spencer, lider pe piața lenjeriei din Regatul Unit, a lansat o nouă gamă de boxeri masculini. Aceștia sunt concepuți pentru a oferi „un plus de încredere purtătorilor”, conform reclamelor. Noutatea, prezentată ca echivalentul masculin al sutienului push-up, a fost anunțată sub denumirea de „pantaloni de susținere secretă/secret support pants”. Produsele sunt […]
ANALIZĂ
Sphere Las Vegas, locul unde trăiești senzația că ești în mijlocul filmului. Fiecare explozie și rafală de vânt se simt în sală
Sphere Las Vegas, locul unde trăiești senzația că ești în mijlocul filmului. Fiecare explozie și rafală de vânt se simt în sală
În Las Vegas, cinefilii descoperă cum Sphere schimbă complet modul în care prosperă filmele. Locul promite senzații unice și tehnologie impresionantă. Sphere în Las Vegas, locul Evenimentul are loc în Las Vegas, orașul jocurilor de noroc. Nu în Los Angeles, unde cinematograful clasic și videotecile încă există. Sphere este o arenă uriașă, cu formă sferică, […]