Statele membre ale UE au ajuns la un acord istoric privind reducerea compensațiilor acordate în caz de întârzieri sau anulări de zboruri. Experții vorbesc deja despre o „lovitură devastatoare” pentru drepturile consumatorilor, într-un context în care companiile aeriene sunt principalele beneficiare ale acestei reforme controversate.
După peste un deceniu de negocieri tensionate, cele 27 de state membre ale UE au decis să modifice drastic regulile care protejează pasagerii afectați de întârzieri sau anulări de zboruri. Dacă până acum puteai primi până la 600 de euro pentru o întârziere de trei ore, în curând va trebui să aștepți peste patru ore pentru a primi doar 300 de euro – și asta doar pentru zborurile intraeuropene.
Pentru cursele de lungă durată, adică cele care depășesc 3.500 de kilometri, despăgubirile vor fi de maximum 500 de euro, dar numai dacă întârzierea trece de șase ore. Practic, milioane de pasageri vor ieși în pierdere, iar peste 60% dintre cererile actuale de despăgubire ar putea fi automat respinse, potrivit estimărilor agenției Flightright.
Criticii noilor măsuri susțin că acestea nu sunt altceva decât o manevră mascată pentru a reduce costurile companiilor aeriene, care plătesc în prezent între 2 și 4% din veniturile lor pentru compensarea pasagerilor. Ministrul german al protecției consumatorilor, Stefanie Hubig, a declarat că schimbările sunt „aliniate intereselor industriei aeriene” și că reprezintă o diminuare semnificativă a protecției oferite călătorilor.
În realitate, companiile aeriene au acum mai mult spațiu de manevră: pot întârzia zboruri fără teamă de penalizări imediate, pot evita anulările costisitoare și se pot organiza mai bine în caz de probleme operaționale, fără să plătească sume uriașe către pasageri.
Pentru a contrabalansa tăierile compensatorii, oficialii europeni vorbesc despre „31 de noi drepturi” introduse în pachetul legislativ. Printre acestea se numără:
Posibilitatea de a schimba numele de pe biletul de avion
Interdicția companiilor de a anula automat zborul de întoarcere dacă cel de dus a fost ratat
Obligația de a accepta bagaje de mână mici gratuite
Protecții suplimentare pentru persoanele cu dizabilități
Deși aceste măsuri par benefice la prima vedere, ele nu compensează pierderea celui mai important beneficiu: compensarea financiară rapidă în caz de întârzieri semnificative. Grupurile de consumatori avertizează că drepturile simbolice nu țin loc de bani atunci când un pasager își pierde conexiunile, vacanțele sau întâlnirile de afaceri.
Acordul semnat de miniștrii transporturilor trebuie acum să treacă prin filtrul Parlamentului European, unde se anunță o bătălie aprigă între lobby-urile companiilor aeriene și organizațiile pentru protecția consumatorilor. În paralel, Comisia Europeană va efectua un studiu de impact pentru a evalua fezabilitatea notificărilor automate privind drepturile pasagerilor – un pas aparent mic, dar care ar putea forța companiile să plătească despăgubiri în aproape toate cazurile eligibile.
Și aici apare dilema: dacă toți pasagerii ar ști ce li se cuvine, costurile pentru industrie ar exploda. De aceea, acest proces de automatizare ar putea fi amânat sau diluat, în funcție de presiunile exercitate în culisele deciziilor europene.