Prima pagină » Zbor întârziat? Nu mai primești cât credeai. UE schimbă regulile compensațiilor pentru zboruri întârziate

Zbor întârziat? Nu mai primești cât credeai. UE schimbă regulile compensațiilor pentru zboruri întârziate

Zbor întârziat? Nu mai primești cât credeai. UE schimbă regulile compensațiilor pentru zboruri întârziate
sursă foto: Shutterstock

Statele membre ale UE au ajuns la un acord istoric privind reducerea compensațiilor acordate în caz de întârzieri sau anulări de zboruri. Experții vorbesc deja despre o „lovitură devastatoare” pentru drepturile consumatorilor, într-un context în care companiile aeriene sunt principalele beneficiare ale acestei reforme controversate.

Zboruri întârziate, despăgubiri tăiate: o schimbare cu impact uriaș

După peste un deceniu de negocieri tensionate, cele 27 de state membre ale UE au decis să modifice drastic regulile care protejează pasagerii afectați de întârzieri sau anulări de zboruri. Dacă până acum puteai primi până la 600 de euro pentru o întârziere de trei ore, în curând va trebui să aștepți peste patru ore pentru a primi doar 300 de euro – și asta doar pentru zborurile intraeuropene.

Pentru cursele de lungă durată, adică cele care depășesc 3.500 de kilometri, despăgubirile vor fi de maximum 500 de euro, dar numai dacă întârzierea trece de șase ore. Practic, milioane de pasageri vor ieși în pierdere, iar peste 60% dintre cererile actuale de despăgubire ar putea fi automat respinse, potrivit estimărilor agenției Flightright.

Pasagerii pierd drepturi, companiile aeriene câștigă timp (și bani)

Criticii noilor măsuri susțin că acestea nu sunt altceva decât o manevră mascată pentru a reduce costurile companiilor aeriene, care plătesc în prezent între 2 și 4% din veniturile lor pentru compensarea pasagerilor. Ministrul german al protecției consumatorilor, Stefanie Hubig, a declarat că schimbările sunt „aliniate intereselor industriei aeriene” și că reprezintă o diminuare semnificativă a protecției oferite călătorilor.

În realitate, companiile aeriene au acum mai mult spațiu de manevră: pot întârzia zboruri fără teamă de penalizări imediate, pot evita anulările costisitoare și se pot organiza mai bine în caz de probleme operaționale, fără să plătească sume uriașe către pasageri.

Promisiuni înlocuiesc compensațiile: „31 de noi drepturi pentru pasageri”

Pentru a contrabalansa tăierile compensatorii, oficialii europeni vorbesc despre „31 de noi drepturi” introduse în pachetul legislativ. Printre acestea se numără:

  • Posibilitatea de a schimba numele de pe biletul de avion

  • Interdicția companiilor de a anula automat zborul de întoarcere dacă cel de dus a fost ratat

  • Obligația de a accepta bagaje de mână mici gratuite

  • Protecții suplimentare pentru persoanele cu dizabilități

Deși aceste măsuri par benefice la prima vedere, ele nu compensează pierderea celui mai important beneficiu: compensarea financiară rapidă în caz de întârzieri semnificative. Grupurile de consumatori avertizează că drepturile simbolice nu țin loc de bani atunci când un pasager își pierde conexiunile, vacanțele sau întâlnirile de afaceri.

Războiul continuă: ce urmează în Parlamentul European

Acordul semnat de miniștrii transporturilor trebuie acum să treacă prin filtrul Parlamentului European, unde se anunță o bătălie aprigă între lobby-urile companiilor aeriene și organizațiile pentru protecția consumatorilor. În paralel, Comisia Europeană va efectua un studiu de impact pentru a evalua fezabilitatea notificărilor automate privind drepturile pasagerilor – un pas aparent mic, dar care ar putea forța companiile să plătească despăgubiri în aproape toate cazurile eligibile.

Și aici apare dilema: dacă toți pasagerii ar ști ce li se cuvine, costurile pentru industrie ar exploda. De aceea, acest proces de automatizare ar putea fi amânat sau diluat, în funcție de presiunile exercitate în culisele deciziilor europene.

Alte articole importante
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
În anii 1940, pe măsură ce războiul se extindea în Europa și dincolo de ea, un fiziolog american a anticipat că va urma, inevitabil, o perioadă de foamete, însă a constatat că efectele unui astfel de flagel erau prea puțin cunoscute din punct de vedere științific. Ancel Keys, profesor la Universitatea din Minnesota și consultant […]
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
De-a lungul istoriei, una dintre cele mai sigure predicții economice era, în mare, că lucrurile vor continua cam la fel cum au mers și până atunci. Există, însă, perioade în care viitorul devine o necunoscută totală. Liderii industriei tech din Silicon Valley susțin că ne apropiem de un astfel de moment de inflexiune: în doar […]
Sindicatele germane cer salarii decente pentru românii sezonieri. „Culeg hrana Germaniei, dar abia supraviețuiesc”
Sindicatele germane cer salarii decente pentru românii sezonieri. „Culeg hrana Germaniei, dar abia supraviețuiesc”
Pe câmpurile Germaniei, acolo unde se coc sparanghelul, căpșunile și cireșele, zeci de mii de români muncesc zi de zi, în genunchi, sub ploaie sau sub soarele arzător. Fac o muncă vitală pentru siguranța alimentară a uneia dintre cele mai puternice economii europene, dar trăiesc la marginea demnității umane. În ciuda contribuției lor esențiale, românii […]
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Companii
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Producătorul de automobile Changan se pregătește de lansarea pe piața din Europa cu o investiție de peste 2,4 miliarde de euro. Gigantul auto susținut de statul chinez vizează lansarea mai multor mărci în cinci țări de pe „Bătrânul Continent”, urmând strategia de extindere la nivel global. China trimite în Europa un nou producător auto: Changan […]
BYD bifează o bornă istorică: 13 milioane de modele NEV fabricate
Companii
BYD bifează o bornă istorică: 13 milioane de modele NEV fabricate
BYD a devenit primul producător auto din lume care depășește pragul istoric de 13 milioane de modele NEV fabricate. Performanța consolidează poziția constructorului chinez în fruntea tranziției către mobilitatea electrică la nivel global. BYD atinge pragul de 13 milioane de vehicule NEV produse – nou record BYD (Build Your Dreams), cel mai mare producător mondial […]
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă. Un student din Republica Moldova rescrie regulile ingineriei
Tehnologie
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă. Un student din Republica Moldova rescrie regulile ingineriei
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă pare desprinsă dintr-un film SF, dar a devenit realitate grație unui student român din Republica Moldova. Andrei Copaci, alături de trei colegi de la Universitatea Aalborg Esbjerg din Danemarca, Pawel Kowalczyk, Krzysztof Sierocki și Mikolaj Dzwigalo, a dus la bun sfârșit o misiune considerată aproape imposibilă: […]