Un studiu amplu a dezvăluit că 98% dintre producătorii de îmbrăcăminte din Rusia sunt, de fapt, companii fantomă. Informația a fost făcută publică de Revaz Iusupov, director general adjunct al Centrului pentru Dezvoltarea Tehnologiilor Avansate (CRPT), operatorul sistemului de etichetare „Semnul Onest”. Acesta a precizat că, în majoritatea cazurilor, firmele nu au putut demonstra existența unei producții la adresele declarate în documente.
Experimentul pentru identificarea producătorilor fictivi a fost derulat timp de un an și jumătate, în parteneriat cu Rospotrebnadzor. Au fost analizate 107 companii din industria ușoară. Dintre acestea, doar două dețineau efectiv facilități proprii de producție. În restul locațiilor, echipele de control nu au găsit utilaje, angajați sau depozite de materii prime. În unele cazuri, sediile declarate erau apartamente, hoteluri ori terenuri virane.
Companiile incluse în control au fost alese după mai multe semne de falsitate: prețuri anormal de mici, erori în acte și lipsa codurilor din Registrul Clasificatorului Tuturor Activităților Economice din Rusia (OKVED) asociate industriei textile. În listă au intrat și firme care nu notificaseră începerea activității, scrie presa rusă.
„Cifra de 98% arată existența unei probleme sistemice. Entitățile juridice recurg masiv la trucuri pentru a crea impresia unei producții reale”, a declarat Iusupov.
În prezent, sistemul CRPT are înregistrate aproximativ 62.000 de companii din domeniul confecțiilor.
Potrivit lui Iusupov, CRPT și Ministerul Industriei și Comerțului au elaborat un proiect legislativ. Acesta limitează emiterea codurilor de etichetare pentru firmele ce nu trec inspecțiile. Scopul este blocarea țintită a celor care mimează activitatea economică.
În paralel, Valentina Mironova, președinta Uniunii Producătorilor din Industria Ușoară, a semnalat că fenomenul de dispariție a retailerilor de îmbrăcăminte și încălțăminte continuă în Rusia. În 2025, numeroase branduri locale, printre care InCity, Deseo, Just Clothes, Bat Norton, I am Studio, Mellow, Inspire Girls și Orby, și-au suspendat activitatea sau au închis complet. De asemenea, Yollo, un brand apărut după izbucnirea războiului din Ucraina, urmează să își închidă magazinele.
Mironova a explicat că povara fiscală ridicată, chiriile și costurile în creștere sunt printre cauzele declinului. Concurența din partea marilor platforme online și a importurilor de pe piața gri contribuie, de asemenea. Ea a subliniat că tendința de închidere totală sau parțială a firmelor continuă. De fapt, „cel puțin 30% dintre companii funcționează deja pe pierdere”. Lidera Uniunii a adăugat că multe firme iau în calcul două variante pentru a supraviețui. Relocarea producției în alte țări este o opțiune, la fel și trecerea în economia subterană.
După februarie 2022, sute de mărci internaționale și-au închis magazinele din Rusia, ca reacție la invazia Ucrainei. Printre acestea se numără nume majore din domeniul modei și accesoriilor: Adidas, Nike, Reebok, Decathlon, Puma, Levi’s, H&M, Zara, Pull & Bear, Bershka, Massimo Dutti, Chanel, Louis Vuitton, Balenciaga și multe altele.
În fața acestei situații, președintele Vladimir Putin a cerut designerilor ruși să ocupe golurile lăsate de brandurile străine și le-a promis sprijin de stat.
„Dacă cineva părăsește piața noastră, natura urăște vidul… Înlocuirea proprietarilor și producătorilor străini va duce la servicii mai bune pentru cetățenii noștri. Sunt sută la sută sigur de asta”, a declarat liderul rus.
Cazul celor 98% de producători fictivi scoate la iveală amploarea problemelor structurale din industria textilă rusă. Lipsa capacităților reale de producție, coroborată cu presiunile economice și plecarea brandurilor internaționale, a transformat sectorul într-un spațiu dominat de companii fantomă. Afacerile care doar mimează activitatea au devenit obișnuite.