Prima pagină » 98% dintre producătorii de îmbrăcăminte din Rusia sunt companii fantomă fără producție reală

98% dintre producătorii de îmbrăcăminte din Rusia sunt companii fantomă fără producție reală

98% dintre producătorii de îmbrăcăminte din Rusia sunt companii fantomă fără producție reală
98% dintre producătorii de îmbrăcăminte din Rusia sunt companii fantomă. Foto: Freepik

Un studiu amplu a dezvăluit că 98% dintre producătorii de îmbrăcăminte din Rusia sunt, de fapt, companii fantomă. Informația a fost făcută publică de Revaz Iusupov, director general adjunct al Centrului pentru Dezvoltarea Tehnologiilor Avansate (CRPT), operatorul sistemului de etichetare „Semnul Onest”. Acesta a precizat că, în majoritatea cazurilor, firmele nu au putut demonstra existența unei producții la adresele declarate în documente.

Rezultatele verificărilor oficiale cu privire la companiile fantomă

Experimentul pentru identificarea producătorilor fictivi a fost derulat timp de un an și jumătate, în parteneriat cu Rospotrebnadzor. Au fost analizate 107 companii din industria ușoară. Dintre acestea, doar două dețineau efectiv facilități proprii de producție. În restul locațiilor, echipele de control nu au găsit utilaje, angajați sau depozite de materii prime. În unele cazuri, sediile declarate erau apartamente, hoteluri ori terenuri virane.

Cum au fost selectate companiile verificate

Companiile incluse în control au fost alese după mai multe semne de falsitate: prețuri anormal de mici, erori în acte și lipsa codurilor din Registrul Clasificatorului Tuturor Activităților Economice din Rusia (OKVED) asociate industriei textile. În listă au intrat și firme care nu notificaseră începerea activității, scrie presa rusă.

„Cifra de 98% arată existența unei probleme sistemice. Entitățile juridice recurg masiv la trucuri pentru a crea impresia unei producții reale”, a declarat Iusupov.

În prezent, sistemul CRPT are înregistrate aproximativ 62.000 de companii din domeniul confecțiilor.

Proiect de lege împotriva companiilor fantomă

Potrivit lui Iusupov, CRPT și Ministerul Industriei și Comerțului au elaborat un proiect legislativ. Acesta limitează emiterea codurilor de etichetare pentru firmele ce nu trec inspecțiile. Scopul este blocarea țintită a celor care mimează activitatea economică.

Val de închideri în retailul de modă

În paralel, Valentina Mironova, președinta Uniunii Producătorilor din Industria Ușoară, a semnalat că fenomenul de dispariție a retailerilor de îmbrăcăminte și încălțăminte continuă în Rusia. În 2025, numeroase branduri locale, printre care InCity, Deseo, Just Clothes, Bat Norton, I am Studio, Mellow, Inspire Girls și Orby, și-au suspendat activitatea sau au închis complet. De asemenea, Yollo, un brand apărut după izbucnirea războiului din Ucraina, urmează să își închidă magazinele.

Presiuni economice și competiție neloială

Mironova a explicat că povara fiscală ridicată, chiriile și costurile în creștere sunt printre cauzele declinului. Concurența din partea marilor platforme online și a importurilor de pe piața gri contribuie, de asemenea. Ea a subliniat că tendința de închidere totală sau parțială a firmelor continuă. De fapt, „cel puțin 30% dintre companii funcționează deja pe pierdere”. Lidera Uniunii a adăugat că multe firme iau în calcul două variante pentru a supraviețui. Relocarea producției în alte țări este o opțiune, la fel și trecerea în economia subterană.

Exodul brandurilor străine

După februarie 2022, sute de mărci internaționale și-au închis magazinele din Rusia, ca reacție la invazia Ucrainei. Printre acestea se numără nume majore din domeniul modei și accesoriilor: Adidas, Nike, Reebok, Decathlon, Puma, Levi’s, H&M, Zara, Pull & Bear, Bershka, Massimo Dutti, Chanel, Louis Vuitton, Balenciaga și multe altele.

Reacția Kremlinului la criza din industrie

În fața acestei situații, președintele Vladimir Putin a cerut designerilor ruși să ocupe golurile lăsate de brandurile străine și le-a promis sprijin de stat.

„Dacă cineva părăsește piața noastră, natura urăște vidul… Înlocuirea proprietarilor și producătorilor străini va duce la servicii mai bune pentru cetățenii noștri. Sunt sută la sută sigur de asta”, a declarat liderul rus.

Un tablou economic marcat de companii fantomă

Cazul celor 98% de producători fictivi scoate la iveală amploarea problemelor structurale din industria textilă rusă. Lipsa capacităților reale de producție, coroborată cu presiunile economice și plecarea brandurilor internaționale, a transformat sectorul într-un spațiu dominat de companii fantomă. Afacerile care doar mimează activitatea au devenit obișnuite.

Alte articole importante
Tesla: investitorii aprobă o plată de 878 miliarde $ pentru Elon Musk
Companii
Tesla: investitorii aprobă o plată de 878 miliarde $ pentru Elon Musk
Investitorii Tesla au aprobat un pachet de compensații uriaș, în valoare de 878 de miliarde de dolari, destinat CEO-ului Elon Musk. Aceasta este una dintre cele mai controversate și discutate decizii din istoria corporativă a Statelor Unite. Votul, care reînnoiește acordul respins anterior de un tribunal din Delaware, confirmă sprijinul acționarilor pentru viziunea pe termen […]
Formula 1 și MotoGP bat toate recordurile în materie de venituri în 2025
Formula 1 și MotoGP bat toate recordurile în materie de venituri în 2025
Sezonul 2025 în Formula 1 și MotoGP este unul dintre cele mai bune din punct de vedere financiar din istoria recentă a sporturilor cu motor. Popularitatea globală în creștere, contractele de difuzare extinse și implicarea efectivă a unor sponsori de prim rang au consolidat poziția celor două competiții ca giganți ai industriei sportive la nivel […]
Piața cripto în criză: 300 de miliarde $ evaporate în șapte zile
Piața cripto în criză: 300 de miliarde $ evaporate în șapte zile
Piața cripto a trecut printr-o corecție severă în ultima săptămână, pierzând peste 300 de miliarde de dolari din capitalizarea totală. Scăderea abruptă a fost provocată de temerile investitorilor legate de reglementări, lichidări masive și volatilitatea accentuată a principalelor active digitale precum Bitcoin și Ethereum. Prăbușire pe piața cripto: 300 de miliarde $ pierduți într-o singură […]
ANALIZĂ
Unde călătorești inteligent: 10 destinații care oferă cel mai bun raport preț-experiență
Unde călătorești inteligent: 10 destinații care oferă cel mai bun raport preț-experiență
Călătoriile nu mai sunt un privilegiu rezervat celor cu bugete uriașe. Tot mai multă lume caută destinații cu un raport preț-experiență pe care nu-l poți neglija. Există destinații în care fiecare euro sau dolar cheltuit îți aduce experiențe de neuitat. De la mâncare delicioasă și peisaje spectaculoase, până la cultură autentică și cazare de calitate. […]
Cota de piață a mărcilor auto din China ajunge la 3% în România
Companii
Cota de piață a mărcilor auto din China ajunge la 3% în România
Mărcile auto din China câștigă tot mai mult teren pe piața românească, ajungând să dețină deja o cotă de piață de circa 3%. Deși procentul pare modest, ritmul de creștere este rapid, iar producătorii chinezi își consolidează prezența prin modele electrice accesibile și tehnologii moderne. Cota de piață a brandurilor auto chinezești au atins pragul […]
Chinezii de la BYD prezintă viitorul rival al Daciei Hipster
Companii
Chinezii de la BYD prezintă viitorul rival al Daciei Hipster
Producătorul auto chinez BYD prezintă un model ultra-compact electric care ar putea deveni rivalul Daciei Hipster. Cu un design modern, tehnologie avansată și un preț competitiv, acesta va conduce expansiunea globală a mărcii asiatice, fiind primul EV al acesteia conceput exclusiv pentru piețele internaționale. Ofensiva chineză continuă: BYD a dezvăluit Racco, viitorul rival al Daciei Hipster […]