Tradițional, semafoarele folosesc trei culori: roșu, galben și verde. Cercetătorii consideră că va fi necesară o a patra culoare la semafor. Aceasta va fi folosită pentru a facilita interacțiunea dintre vehiculele autonome și cele conduse de oameni.
Universitatea de Stat din Carolina de Nord sugerează pentru început culoarea albă.
„Ceea ce contează este ca semnalul să fie clar recunoscut de șoferi,” explică universitatea.
Cercetătorii propun a patra culoarela semafor pentru a adapta traficul la viitor, când vehiculele autonome vor circula alături de cele umane. Ali Hajbabaie de la universitate afirmă:
„Conceptul ‘fazei albe’ utilizează puterea de calcul a vehiculelor autonome însele.”
Ideea provine de la echipa sa.
Noua culoare este menită „pentru ca șoferii să știe ce să facă: roșul înseamnă stop, verdele înseamnă mers, iar albul semnalează să urmeze mașina din față.”
Potrivit cercetătorilor, sistemul se bazează pe comunicarea wireless între vehicule autonome și computerul semaforului. Când mai multe vehicule autonome se apropie de intersecție, se activează culoarea albă. Aceasta indică șoferilor că traficul este gestionat de vehiculele autonome. Vehiculele autonome analizează situația, comunică între ele și aleg cea mai rapidă rută în funcție de momentul fiecărui vehicul. Obiectivul este direcționarea traficului cât mai eficient prin intersecție, scrie Heute.
Noul semnal se adresează în special șoferilor umani: dacă mașina din față se oprește, și ei se opresc. Dacă mașina din față trece intersecția, ei procedează la fel. În lipsa vehiculelor autonome, semaforul clasic preia controlul.
Simulările computerizate indică rezultate pozitive:
„În primul rând, vehiculele autonome îmbunătățesc fluxul de trafic, indiferent de faza albă. În al doilea rând, faza albă sporește și mai mult traficul când sunt prezente vehicule autonome. Aceasta reduce și consumul de combustibil, deoarece se reduc opririle și pornirile frecvente,” spune Hajbabaie.
„În al treilea rând, proporția mai mare de vehicule autonome într-o fază albă accelerează traficul și îmbunătățește consumul de combustibil.”
A patra culoare la semafor rămâne o perspectivă de viitor. Nu se știe dacă va fi implementată exact cum propun cercetătorii americani. Teste inițiale în zone protejate au început deja, conform presei din SUA. Ideea nu este complet nouă: în 2020, revista „Transportation Research Part C: Emerging Technologies” a prezentat primele considerații. Echipa a revizuit propunerea în revista „IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems” la începutul lui 2023. Abia acum propunerea atrage atenția media internațională.
Pe termen lung, integrarea noii culori la semafor ar putea influența și proiectarea vehiculelor și infrastructurii rutiere. Șoferii ar trebui să se obișnuiască cu semnalizarea suplimentară, iar sistemele de semafoare vor trebui să fie compatibile cu vehiculele autonome. Aceasta ar putea conduce la dezvoltarea unor standarde internaționale pentru semnalizarea traficului mixt între mașini autonome și cele tradiționale. Cercetătorii consideră că astfel se va crea o experiență mai predictibilă și mai sigură pentru participanții la trafic.