Prima pagină » Air France-KLM preia controlul majoritar la Scandinavian Airlines. Ce înseamnă această mutare pentru piața aviatică europeană?

Air France-KLM preia controlul majoritar la Scandinavian Airlines. Ce înseamnă această mutare pentru piața aviatică europeană?

Air France-KLM preia controlul majoritar la Scandinavian Airlines. Ce înseamnă această mutare pentru piața aviatică europeană?

Air France-KLM face un pas important în consolidarea poziției sale pe piața europeană a transportului aerian, anunțând că va prelua o participație majoritară în Scandinavian Airlines (SAS). Această decizie strategică vine într-un context de concurență tot mai acerbă în regiune și are ca scop evitarea obstacolelor antitrust cu care s-au confruntat alte încercări recente de fuziuni în industria aviatică europeană.

Creșterea participației la SAS: detalii și perspective

Potrivit unui comunicat oficial emis vineri, citat de Financial Times,  Air France-KLM va majora ponderea deținută în SAS de la 19,9% la 60,5%, devenind astfel acționarul majoritar al companiei aeriene naționale a Danemarcei, Suediei și Norvegiei. Termenii financiari ai tranzacției nu au fost făcuți publici, însă se estimează că valoarea participației va fi mai mare decât suma de 145 milioane de dolari plătită în 2023 pentru aproape 20% din acțiuni, în cadrul unui proces de restructurare al SAS, companie care traversa atunci dificultăți majore.

Ben Smith, directorul general al Air France-KLM, a declarat:

„Echipa de management a făcut o treabă fantastică, depășind planul de afaceri. Va fi o situație câștig-câștig pentru investiția noastră, care justifică un preț mai mare.”

El a adăugat că această tranzacție va permite Air France-KLM să obțină sinergii importante, inclusiv prin posibile reduceri de personal, și să-și extindă oferta pe rutele lung-curier.

Procesul de aprobare și provocările anticipate

Air France-KLM estimează că tranzacția va fi finalizată în a doua jumătate a anului 2026, însă este de așteptat ca aceasta să fie supusă unei analize riguroase din partea Comisiei Europene. Autoritatea de reglementare și-a exprimat anterior îngrijorarea că preluările din sectorul aviatic ar putea conduce la majorarea tarifelor pentru consumatori.

Despre acest aspect, Ben Smith a afirmat:

„Sperăm că acest proces va fi simplu și nu va dura la fel de mult ca alte tranzacții.”

El a mai spus că prezența puternică a Norwegian Air pe piața scandinavă asigură un nivel ridicat de concurență, astfel încât achiziția nu va conferi Air France-KLM o poziție dominantă.

Contextul consolidărilor din industria aeriană europeană

Piața aviatică europeană a fost martoră în ultimii ani la numeroase tentative de consolidare, unele nereușite din cauza intervenției autorităților de concurență. De exemplu, Ryanair a făcut mai multe oferte pentru preluarea rivalului irlandez Aer Lingus, iar IAG, proprietarul British Airways, a renunțat la planurile de achiziție a companiei spaniole Air Europa, din cauza condițiilor impuse de regulatorii antitrust.

În acest context, guvernele de la Paris și Berlin au solicitat Comisiei Europene să faciliteze fuziunile în sectoarele de aviație și telecomunicații, pentru a crea campioni regionali capabili să concureze cu giganții din China și SUA.

Detalii despre tranzacție și strategia Air France-KLM

Pentru a-și majora participația la SAS, Air France-KLM va cumpăra acțiunile deținute de grupul de private equity Castlelake și de Lind Invest, firma familiei miliardarului suedez Henrik Lind. Statul danez va păstra o cotă de 26,4% și va rămâne prezent în consiliul de administrație al companiei.

Ben Smith a explicat că această achiziție va permite extinderea prezenței Air France-KLM pe piața scandinavă, inclusiv prin integrarea rutelor SAS cu rețeaua de zboruri lung-curier KLM din Amsterdam.

Provocările companiilor tradiționale în fața low-cost-urilor

Companiile aeriene tradiționale, precum Air France-KLM, au fost puternic concurate în ultimii ani de operatorii low-cost. Cu toate acestea, Smith este optimist în privința tendinței călătorilor de agrement de a alege locuri premium, bazându-se pe creșterea traficului premium în SUA.

Situația SAS și planurile de viitor

SAS a întâmpinat dificultăți majore cauzate de costuri ridicate și profitabilitate slabă, iar pandemia a agravat situația prin prăbușirea traficului global. În 2023, compania a trecut printr-o restructurare care a eliminat acționarii existenți, inclusiv guvernul suedez, iar Air France-KLM și Castlelake au devenit investitori alături de statul danez.

În plus, Air France-KLM și-a manifestat interesul pentru achiziția companiei portugheze TAP, scoasă la vânzare de guvernul de la Lisabona, concurând cu Lufthansa și IAG pentru această tranzacție.

Ben Smith a precizat că preluarea controlului majoritar la SAS nu va afecta planurile Air France-KLM privind achiziția TAP.

Alte articole importante
Bancherul condamnat în scandalul Libor dă în judecată UBS pentru 400 milioane dolari, susținând că a fost ales ca țap ispășitor
Bancherul condamnat în scandalul Libor dă în judecată UBS pentru 400 milioane dolari, susținând că a fost ales ca țap ispășitor
Tom Hayes, primul bancher încarcerat în scandalul Libor, a dat în judecată UBS pentru 400 milioane dolari. Hayes afirmă că banca elvețiană l-a ales intenționat pentru a evita controlul autorităților, scrie TheGuardian. Acțiunea a fost depusă luni la un tribunal din Connecticut, Statele Unite. Hayes susține că UBS a indus în eroare autoritățile americane, prezentându-l […]
Germania anunță investiții de 377 miliarde € în sectorul de apărare
Germania anunță investiții de 377 miliarde € în sectorul de apărare
Germania anunță un plan ambițios de investiții în industria de apărare, alocând 377 miliarde de euro pentru întărirea securității naționale. Acesta este unul dintre cele mai ample programe de cheltuieli de apărare din istoria recentă a țării. Germania intenționează să transforme Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa. Germania își întărește apărarea cu […]
Turcia cumpără 20 de Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie
Turcia cumpără 20 de Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie
Turcia va achiziționa 20 de avioane Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie, ca parte a eforturilor de a-și moderniza forțele aeriene. Valoarea contractului este de 9,1 miliarde de euro și reprezintă cel mai mare export britanic de avioane de vânătoare de ultimă generație din istorie. Turcia achiziționează 20 de avioane Eurofighter Typhoon pentru 9,1 miliarde […]
MAX, alternativa rusească la WhatsApp, număr record de utilizatori
Companii
MAX, alternativa rusească la WhatsApp, număr record de utilizatori
Aplicația de mesagerie MAX, considerată alternativa rusească la WhatsApp, a înregistrat un număr record de utilizatori în ultima perioadă. Creșterea spectaculoasă reflectă tendința tot mai accentuată a utilizatorilor ruși de a migra către platforme locale, pe fondul restricțiilor și tensiunilor geopolitice. MAX, WhatsApp-ul rusesc, atinge cote de utilizare fără precedent Numărul utilizatorilor aplicației de mesagerie MAX […]
ANALIZĂ
Primejdia centrismului economic într-o lume polarizată
Primejdia centrismului economic într-o lume polarizată
Economiștii centriști pot ignora războiul, dar războiul nu îi ignoră pe ei, spune economistul american Kenneth Rogoff, profesor de economie la Universitatea Harvard, într-un editorial publicat de The Guardian. Viziunile moderate, spune el, devin chiar riscante într-un climat politic divizat, unde orice analiză e etichetată ideologic. Deși previziunile sale economice au fost înțelese ca o […]
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Tehnologie
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Threads, platforma rivală a lui X (fostul Twitter), adaugă o funcție nouă pentru utilizatori. Postările vor putea fi făcute temporar și vor dispărea după o perioadă limitată. Scopul este de a încuraja exprimarea liberă, fără teama că mesajele vor rămâne permanent vizibile. Postările care dispar, noua strategie Threads Meta, compania care deține Facebook, Instagram și […]