:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/10/algoritmul-tiktok-1024x721.jpg) 
Cântăreața independentă Sophia James a devenit virală pe rețelele sociale după un experiment neobișnuit menit să înțeleagă cum funcționează algoritmul TikTok. Ideea ei a pornit ca o încercare științifică de promovare a propriei muzici.
Artista a decis să testeze cum pot fi „păcălite” mecanismele platformei pentru a atrage ascultători. În doar câteva săptămâni, videoclipurile ei au transformat o simplă strategie online într-un fenomen global. Cea mai cunoscută dintre ele, denumită „Group 7”, a acumulat peste 76 de milioane de vizualizări și a fost menționată inclusiv de laureata Premiului Nobel pentru Pace, Malala Yousafzai.
Totul a început pe 17 octombrie, când James a publicat primul videoclip din serie. În imagini, apare cântând propria melodie, „So Unfair”, în timp ce ține în mână o amendă de parcare. În al doilea video, ea a spus:
„A fost și va fi mereu o luptă între mine și algoritm. Iar astăzi am decis că voi câștiga.”
@sophiajamesmusicEvery day I wake up♬ original sound – Sophia James 
După câteva postări fără succes, artista a introdus un concept nou. În al patrulea videoclip, le-a spus utilizatorilor:
„Dacă vezi acest clip, faci parte din Grupul 4.” Textul explicativ adăuga: „Public mai multe videoclipuri pentru a vedea care ajunge la cei mai mulți oameni. Acesta este al patrulea, deci ești în Grupul 4.”
Nici „Grupul 5” și nici „Grupul 6” nu au atras atenția. Însă totul s-a schimbat odată cu „Group 7”, care a devenit un adevărat fenomen viral. „Piesa ‘So Unfair’ are acum mult mai mulți ascultători, și s-a răspândit și în rândul celorlalte melodii ale mele”, a declarat James pentru Wired.
Artista mărturisește că nu înțelege pe deplin de ce tocmai acel videoclip a avut un asemenea impact.
„Am inclus ‘So Unfair’ în fiecare clip, cu sau fără sunet. Nu am schimbat nimic în privința melodiei. Probabil faptul că în al șaptelea videoclip vorbeam direct cu camera a contat. Sau poate că pur și simplu numărul șapte a avut noroc”, a spus ea.
Reacțiile au fost explozive.
„Am început să văd comentarii amuzante, meme-uri, oameni care se declarau mândri că fac parte din Grupul 7. Nu știu cum a ajuns clipul pe paginile lor, dar mă bucur că s-a întâmplat”, a povestit artista.
Succesul a atins proporții neașteptate. În scurt timp, „Group 7” a depășit 50 de milioane de vizualizări și s-a transformat într-un fenomen global.
„Am primit un mesaj de la o prietenă care mi-a spus: ‘Malala este în Grupul 7’. Adică Malala Yousafzai, activista pentru educația femeilor. A fost complet neașteptat”, a spus James, râzând.
Malala a folosit hashtagul pentru a-și promova o nouă carte, iar artista a mărturisit că „a fost încântată să vadă cum o glumă s-a transformat într-o mișcare mondială”.
@sophiajamesmusicGroup 7 who are you♬ So Unfair – Sophia James 
Într-unul dintre videoclipurile sale, Sophia James spunea: „A fost mereu o luptă între mine și algoritm.” Ea crede că platformele sociale nu avantajează artiștii independenți, deoarece aceștia nu au sprijinul unei industrii uriașe în spate.
„Algoritmul nu îi favorizează pe muzicienii fără case de discuri. TikTok urăște artiștii independenți. Există milioane de videoclipuri cu oameni care încearcă să-și promoveze piesele, dar foarte puțini reușesc să fie văzuți”, a explicat ea.
Artista a comparat situația actuală cu perioada pandemiei, când TikTok era considerat o rampă de lansare pentru noi talente. „În anii Covid, casele de discuri semnau rapid artiști descoperiți pe TikTok. Cinci ani mai târziu, acel fenomen s-a inversat complet”, a adăugat ea.
Sophia James spune că nu a avut niciodată un plan elaborat. „Scopul meu a fost să-mi promovez muzica. Iubesc ceea ce fac și am vrut ca oamenii să o asculte. Nu am alte abilități, așa că trebuia să găsesc o modalitate de a trăi din ceea ce iubesc.”
După succesul viral al „Group 7”, rezultatele au fost spectaculoase. „Sunt recunoscătoare și încă uimită. ‘So Unfair’ are acum un număr mai mare de ascultători, iar oamenii descoperă și alte piese ale mele. E minunat să vezi cum publicul explorează fiecare colț al muzicii mele.”
La final, cântăreața spune că a reușit ceea ce părea imposibil. „Am spus că va fi mereu o luptă între mine și algoritmul. Și va continua să fie. Dar acest videoclip a demonstrat că poate fi depășit. Muzicienii pot reuși.”
Pentru moment, Sophia James consideră că experimentul său este „o mică victorie pentru artiștii independenți”. Cu un simplu concept și o doză de curaj, tânăra artistă a reușit să dovedească lumii că uneori, algoritmul TikTok poate fi învins.