Amazon a început o amplă operațiune prin care își propune să elimine miliarde de listări de produse considerate „neproductive”, într-un proiect confidențial numit „Bend the Curve”, potrivit unui document intern obținut de Business Insider. Inițiativa urmărește curățarea articolelor inactive sau cu vânzări slabe, deși compania vizează, totodată, și extinderea selecției de produse. Aceste măsuri vor fi importante pentru controlul costurilor de cloud pentru segmentul de retail al Amazon. Compania estimează că va econmisi, în acest fel, peste 36 de milioane de dolari.
Prin eliminarea sau eficientizarea listărilor neproductive, programul „Bend the Curve” s-a dovedit eficient, economisind peste 22 de milioane de dolari în costuri AWS pentru servere în 2024, se arată în documentul citat. Amazon prognozează că va „evita costuri” suplimentare de 36 de milioane de dolari în 2025, pe măsură ce inițiativa continuă.
Divizia de retail a Amazon se așteaptă să fie necesari aproximativ 5,7 miliarde de dolari pe infrastructură cloud AWS în 2025, o creștere de 27% față de cei 4,5 miliarde de dolari din anul precedent, potrivit unui alt document intern. Totuși, acesta ar fi un ritm de creștere ceva mai lent comparativ cu anul anterior, când costurile cu serverele AWS au crescut cu 36%, de la aproximativ 3,3 miliarde în 2023.
Potrivit Business Insider, Amazon a planificat să elimine cel puțin 24 de miliarde de ASIN-uri – coduri unice pentru produse – din marketplace-ul său. Aceste articole cu performanțe slabe variază de la produse care pur și simplu nu se vând, până la pagini inactive sau descrieri înșelătoare.
Amazon a planificat „reducerea numărului de ASIN-uri active în catalogul Amazon sub 50 de miliarde (cu o proiecție de 74 de miliarde până la finalul anului 2024) prin curățarea selecției neproductive”, se arată în document, cu termen-limită decembrie 2024.
„Bend the Curve” face parte dintr-o strategie mai amplă de reducere a costurilor condusă de CEO-ul Andy Jassy, care a preluat conducerea în 2021. Eliminarea a miliarde de listări de produse ajută afacerea de retail Amazon să reducă costurile de cloud: platforma nu va mai găzdui online atât de multe pagini de produse neperformante.
Foto: Shutterstock
Inițiativa este un pas interesant pentru Amazon, comentează sursa citată, o companie care, în ultimele trei decenii, a urmărit necontenit extinderea catalogului său de produse, în căutarea unui marketplace nelimitat. De altfel, această strategie i-a și adus porecla de „Magazinul cu de toate”.
Amazon continuă să își extindă selecția vastă, dar pune tot mai mult accent pe eliminarea listărilor cu performanțe slabe sau inexacte, în favoarea unui catalog mai eficient și mai clar.
O selecție aproape infinită înseamnă că este mai probabil ca eventualii cumpărători să găsească orice caută pe Amazon, ceea ce ar crește șansele ca unii dintre ei să facă o achiziție și, apoi, să revină. Acesta a fost un avantaj major față de magazinele fizice, care au un spațiu de raft limitat. Așa că, este puțin probabil ca Amazon să renunțe la beneficiile acestei selecții uriașe de produse. Totuși, unele „rafturi digitale” ale companiei au devenit, în ultimii ani, aglomerate și depășite, ceea ce poate deruta sau frustra cumpărătorii.
Găsirea unui echilibru între aceste două obiective poate fi complicată, iar proiectul „Bend the Curve” a fost intens dezbătut intern, potrivit unei persoane familiarizate cu inițiativa.
Potrivit sondajului anual Evercore ISI, o companie care monitorizează retailul online, tot mai puțini respondenți consideră că Amazon oferă cea mai bună selecție de produse.
În 2022, un număr record de 84% dintre respondenți acordau Amazon cele mai bune note pentru selecție. Această cifră a scăzut la 79% în 2023, și a coborât și mai mult la 68% anul trecut – un minim istoric în cei 12 ani de existență ai sondajului.
Într-un e-mail către Business Insider, un purtător de cuvânt al Amazon a declarat că firma va continua să își extindă listările active de produse. Inițiativa are ca scop curățarea datelor, nu reducerea selecției, a adăugat acesta, precizând că Amazon a adăugat milioane de articole noi în catalogul său de produse anul trecut.
„Avem o inițiativă de reducere a costurilor pentru a elimina date inutile, inclusiv listări de produse inexacte, incomplete sau care nu respectă cerințele noastre”, a spus purtătorul de cuvânt al companiei. „Scopul nu este de a reduce listările active”.
„Echipele noastre revizuiesc periodic listările de produse în funcție de performanță, în funcție de calitate și de nevoile în schimbare ale clienților. Și facem asta de mulți ani”, a adăugat sursa citată. „În unele cazuri, acest lucru poate însemna eliminarea treptată a articolelor care nu mai respectă standardele noastre sau care sunt înlocuite de versiuni mai noi. Scopul este mereu rafinarea, nu restricționarea selecției, pentru a oferi o experiență de cumpărare la cele mai înalte standarde”.
Foto: Shutterstock
Amazon a simplificat procesul prin care comercianții pot deveni vânzători pe platforma sa. Acești terți sunt asigură acum peste 60% din toate produsele vândute pe Amazon. Extinderea numărului de vânzători terți și a selecției de produse alimentează frenezia cumpărăturilor pe platformă: mai multe opțiuni duc la clienți mai fericiți, atrag mai mulți cumpărători și, în cele din urmă, generează o creștere continuă.
În scrisoarea adresată acționarilor din 1999, fondatorul Jeff Bezos visa la un loc în care oamenii pot „veni pentru a găsi și descoperi orice și tot ceea ce și-ar putea dori să cumpere online”.
Totuși, dorința Amazon de a crea un culoar infinit de produse a venit cu provocări. Platforma s-a confruntat cu probleme legate de produse contrafăcute, alimente expirate și articole neconforme, ceea ce a dus la plângeri ale consumatorilor și la control din partea autorităților.
Amazon a luat mai multe măsuri în trecut pentru a combate produsele contrafăcute. Iar cu noul program „Bend the Curve”, implementează și alte măsuri de control.
În 2024, Amazon a lansat o nouă funcție de control, care blochează adăugarea de noi listări de produse de către unele conturi de vânzători cu performanțe slabe, conform documentului intern. Compania a vizat cel puțin 12.000 de vânzători activi, cu cataloage ce depășesc 100.000 de listări de produse și fără nicio vânzare în ultimele 12 luni.
Această măsură a împiedicat crearea a peste 110 milioane de noi listări, iar alți 3.000 de vânzători au primit mesaje de avertizare pentru că erau aproape de pragul stabilit de acest nou regulament.
Documentul menționează că unii vânzători au ieșit din această categorie modificându-și listările sau crescându-și vânzările. Inițiativa „a promovat o curățenie semnificativă în catalog,” se arată în document.
Totuși, „Bend the Curve” a creat confuzie în rândul unor vânzători privind amploarea politicii. Unii vânzători cu mai multe conturi au crezut – eronat – că întregul lor portofoliu este blocat la adăugarea de noi listări.
Ca răspuns, Amazon se concentrează în acest an pe „definirea mai clară a aplicării politicii și a comunicării”, pentru a evita neînțelegerile, se mai precizează în document. Compania analizează, de asemenea, listările șterse, pentru a determina dacă există unele tipare recognoscibile.