Un studiu realizat cu sprijinul Apple susține că platforma App Store a generat în 2024 tranzacții în valoare de 1,3 trilioane de dolari la nivel global.
În aceste condiții, compania americană se pregătește să folosească aceste cifre ca argument-cheie într-un context în care tot mai multe guverne impun reguli stricte în domeniul digital. Cu Uniunea Europeană care aplică Digital Markets Act și cu bătălia legală cu Epic Games încă deschisă în SUA, Apple se află sub o presiune tot mai mare legată de modelul său de afaceri din App Store.
Pentru a-și susține poziția, gigantul tech a făcut public un nou raport economic realizat de economiștii Jessica Burley și Andrey Fradkin, care evidențiază contribuția App Store-ului la economia globală. Autorii menționează că studiul a fost sprijinit de Apple, însă insistă asupra faptului că opiniile și concluziile le aparțin în exclusivitate potrivit Techcrunch.
Documentul de 17 pagini extinde analiza unui raport axat pe Statele Unite, publicat la 29 mai, și include date relevante pentru întreaga economie globală a aplicațiilor. În continuare prezentăm cifrele-cheie din studiul Apple pentru 2024:
Apple subliniază că nu percepe comision pentru mai bine de 90% din valoarea totală a acestor tranzacții, un detaliu esențial în apărarea actualului model economic al App Store. De asemenea, compania precizează că cifrele nu includ aplicațiile proprii sau browsere externe precum Google Chrome, iar datele privind publicitatea se referă doar la reclamele gestionate direct de dezvoltatori, nu la rețelele „ad tech”.
Publicarea acestui studiu pare să aibă mai mult o miză politică și juridică decât una pur informativă. Documentul este menit să ofere sprijin poziției Apple într-un moment în care modelul său de monetizare, în special comisionul de 30% perceput unor dezvoltatori, este contestat atât de autoritățile de reglementare, cât și de mulți dezvoltatori.
Deși cifrele prezentate sunt impresionante, criticii susțin că ele pot fi folosite și împotriva companiei, pentru a demonstra ineficiența monetizării unei părți semnificative din comerțul facilitat de App Store. Spre exemplu, platforme de streaming precum Netflix, pot opera în App Store plătind o taxă fixă anuală de 100 de dolari, în timp ce dezvoltatorii independenți de jocuri cedează până la 30% din venituri către Apple, aflăm de pe Apple Insider.
Tot mai multe voci din industrie sugerează că Apple ar trebui să renunțe la comisionul fix și să adopte un model bazat pe abonamente pentru acces la unelte de dezvoltare sau taxe anuale diferențiate. Formatul actual, introdus într-o perioadă în care App Store-ul nu valora peste un trilion de dolari pe an, pare din ce în ce mai puțin sustenabil și inechitabil.
Dacă Apple nu va regândi modelul economic al App Store există șanse mari ca autoritățile de reglementare să intervină. Deși raportul economic publicat acum poate fi folosit în instanță pentru a apăra modelul actual, există riscul să aibă efect de bumerang, atrăgând și mai multă atenție asupra dezechilibrelor existente în ecosistemul digital controlat de Apple.