S-a comentat destul de mult un incident care putea trece neobservat, anume că, la summitul NATO, premierul olandez Mark Rutte l-a numit, din greșeală, „tăticule” (“daddy”) pe președintele Donald Trump. Deși pare un simplu lapsus, o stângăcie lingvistică, întâmplarea ar putea avea o însemnătate mai largă, în măsura în care exprimă, poate fără intenție, un adevăr dureros: Europa a devenit neputincioasă în fața amenințărilor geopolitice, se arată într-o amplă analiză Politico, dedicată geopoliticii contemporane. Dependența Europei de sprijinul american pentru apărare nu ar fi singura problemă. Uniunea Europeană – un experiment curajos de guvernare internațională, imaginat în contextul reconstrucției postbelice – a ajuns la limită. Ceea ce trăim este apusul Europei, comentează sursa citată. Uniunea Europeană a fost fondată și a crescut la adăpostul protecției americane și, până acum, nu a fost pusă în situația de a supraviețui fără acest sărijin. Tocmai asistăm, însă, la retragerea Americii de pe scena internațională, ceea ce face ca NATO să nu mai fie o soluție pentru provocările cu care se confruntă Europa: alianța este, la rândul ei, mult prea dependentă de Statele Unite. Structura UE nu este concepută pentru confruntare. Este o uniune clădită pe un limbaj al cooperării, nu al apărării. Se pare, însă că punctele ei forte în epoca postbelică sunt fundamental nepotrivite pentru provocările de azi.
Cel mai recent acord comercial semnat cu SUA nu face decât să evidențieze această dependență și costurile sale ridicate. Tarifele unilaterale și angajamentul UE de a cheltui 750 de miliarde de dolari pentru energie americană sunt, în esență, plăți mascate pentru a menține prezența trupelor americane pe continent. Europa, incapabilă să-și asigure propria apărare, se agață de ceea ce America e dispusă să ofere, comentează sursa citată. În acest context, analiștii Politico reiau ideea mai veche a Europei cu mai multe viteze. În 2017, comentează sursa citată, liderii Germaniei și ai Franței au lansat ideea unei „Europe cu mai multe viteze” – cea mai ambițioasă propunere de reformare a Uniunii de până atunci. Dacă pandemia de Covid-19 și războiul declanșat de Rusia n-ar fi deturnat atenția, această idee ar fi putut evolua într-o dezbatere serioasă despre regionalizarea Uniunii. Chiar și astăzi, acest scenariu are potențialul de a reveni pe agendă, în special în regiunea nordico-baltică, unde țările caută în mod activ o integrare mai profundă în materie de securitate și apărare – iar pericolul rusesc este pe deplin înțeles. În paralel, părți ale Europei de Vest încep deja să se distanțeze de interesele Nordului. Iar în blocul non-liberal, Ungaria și Slovacia privesc cu speranță către viitoarele alegeri din Cehia, așteptând ca un nou guvern să se alăture curentului anti-european, consideră Politico.
Un vis născut din ruinele războiului
În anii ’50, după catastrofa celui de-Al Doilea Război Mondial, țările europene căutau cu disperare o formulă care să asigure pacea și securitatea pe continent. Inițiativa de unificare a pornit cu doar șase state – Franța, Germania, Italia, Țările de Jos, Belgia și Luxemburg – și a dat naștere unei structuri radical diferite de ceea ce cunoaștem astăzi. Franța și Germania, surse recurente de conflict, trebuiau ancorate într-un mecanism care să prevină o nouă conflagrație.
Ideea era simplă: integrarea economică va neutraliza amenințarea războiului. Țările interdependente financiar și politic ar avea prea mult de pierdut dacă ar mai recurge la arme. Cooperarea ar crește prosperitatea generală, creând un stimulent economic împotriva escaladării militare.
De la comunitate economică la promisiune geopolitică
Proiectul european a evoluat, de-a lungul timpului, nu doar în dimensiune, ci și în natura conceptuală. Transformarea profundă a început cu Tratatul de la Maastricht, din 1991, care a fondat Uniunea Europeană. Au urmat uniunea monetară, adoptarea monedei euro și, apoi, Acordul Schengen, care a deschis granițele interne ale Europei. Toate aceste etape au pregătit terenul pentru extindere: în 1995 au aderat Austria, Finlanda și Suedia, iar în 2004 – într-un val fără precedent – au fost integrate alte zece state, în mare parte foste țări comuniste din Europa Est. Li s-a oferit șansa stabilității, a prosperității și unei Europe pașnice, comentează Politico. A fost, totodată, o promisiune geopolitică: cine aderă la valorile occidentale și acceptă regulile poate deveni membru al familiei europene.
De-a lungul acestei expansiuni, proiectul a rămas fidel credinței că liberul schimb, prosperitatea și valorile liberale sunt bastioane împotriva războiului. Din păcate, ideea, oricât de logică părea la început, nu s-a confirmat în practică.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/07/ue-1024x683.png)
Foto: Colaj Freepik
Cooperarea, un model epuizat în fața crizelor de azi
Este adevărat că proiectul european a înregistrat succese remarcabile. Chiar simpla lui continuitate, pe parcursul a peste șapte decenii, este în sine o imensă o reușită. Însă aceste succese au fost construite pe fundamentele cooperării și ale progresului treptat. În mod firesc, o instituție născută din aceste principii dă naștere unui anumit tip de politician: precaut, articulat, un negociator desăvârșit, scrie sursa citată.
Problema apare atunci când o amenințare impune abandonarea metodelor consacrate. Un pericol extrem cere o reacție pe măsură. Iar un sistem antrenat să evite conflictul va fi profund inadecvat în fața unor schimbări radicale. Inerția birocratică a UE este colosală – dacă ne gândim doar la numărul de țări, agenții și funcționari implicați.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/06/european-union-flag-blue-background-1024x683.jpg)
Foto: Freepick