Prima pagină » Auchan închide 25 de hipermarketuri și concediază sute de angajați. Spaniolii, îngrijorați că revine moda buticului de la colț

Auchan închide 25 de hipermarketuri și concediază sute de angajați. Spaniolii, îngrijorați că revine moda buticului de la colț

Auchan închide 25 de hipermarketuri și concediază sute de angajați. Spaniolii, îngrijorați că revine moda buticului de la colț
Auchan închide 25 de hypermarketuri. Spaniolii, îngrijorați că revine moda buticului de la colț. Foto: Freepik

Alcampo, filiala locală a grupului Auchan în Spania, anunță închiderea a 25 de hipermarketuri și concedierea a sute de angajați, într-un context de restructurare și adaptare la noile condiții de piață. Decizia a stârnit îngrijorare printre consumatori și angajați, iar opinia publică spune că această mișcare semnalează o revenire a trendului buticului de la colț, care amenință să reducă accesibilitatea și diversitatea ofertelor pentru cumpărători. 

Alcampo, subsidiara locală a gugantului de retail Auchan, a anunțat închiderea a 25 de supermarketuri în Spania și concedierea a până la 710 angajați. Aceste măsuri afectează 152 de unități din întreaga țară. În plus, a redus suprafața a 15 dintre hipermarketurile sale (exploatează un total de 80).

Această mișcare i-a determinat pe jurnaliștii spanioli să afirme că schimbarea obiceiurilor de consum și apariția unor noi alternative, mai urbane și locale, cum ar fi supermarketurile la scară mică și comerțul online, distrug ceea ce a fost cândva formatul vedetă în Spania.

Obiceiurile de consum spaniole continuă să evolueze, iar succesul supermarketurilor mai mici, cu rază mică de acțiune, este în creștere. Acest lucru a fost justificat tocmai de necesitatea de a răspunde noilor tendințe de cumpărături:

„Consumatorii preferă unități mai mici, mai convenabile, adaptate nevoilor lor”, a recunoscut distribuitorul în comunicatul prin care a anunțat aceste ajustări ieri. Se agravează criza hipermarketurilor? Mai are un loc pe piața spaniolă? Au modele precum Mercadona, Lidl sau Aldi un plafon?

Alcampo, cu o cotă de piață de aproximativ 3%, a evidențiat, de asemenea, câteva dintre deciziile pe care le-a luat în ultimele luni pentru a-și revizui oferta: modernizarea a peste 60 de magazine, promovarea canalului său online, lansarea unei noi platforme logistice și semnarea unui acord pe termen lung pentru furnizarea de energie regenerabilă.

„Formatul de retail la scară largă, care timp de decenii a fost un simbol al varietății, prețurilor competitive prin promoții și achizițiilor în masă, se confruntă de ani de zile cu o schimbare progresivă a propunerii sale de valoare, în contextul noilor dinamici ale consumatorilor”, a declarat Javier Rubio, partener Consumer and Retail la Simon-Kucher.

Cotă de piață mai mică

Firme de consultanță precum Nielsen au menționat deja în raportul lor „Piața de masă din Spania”, prezentat la începutul anului, că singurul canal care a scăzut în cursul anului 2024 în ceea ce privește valoarea vânzărilor – abia 2%, când în 2023 crescuse cu 8% – au fost hipermarketurile. Acest lucru contrastează cu creșterea de 5% a supermarketurilor și cu 18% a vânzărilor online. În mod similar, „Balanța de distribuție” a Kantar a arătat creșterea înregistrată de micile supermarketuri, care și-au mărit cota de piață în ultimul an de la 37,1% la 37,7%, în timp ce magazinele mari au pierdut teren, trecând de la 14,6% la 14,2% din piață. În schimb, supermarketurile, excluzând Mercadona, au înregistrat o creștere a cotei lor de piață de la 25,3% la 25,8%.

Rubio (Simon-Kucher) observă consolidarea unor modele precum cel al Mercadona „datorită unei proximități fizice mai mari și unei propuneri de raport calitate-preț foarte apreciate de consumatori”. În acest sens, el menționează că Carrefour, la fel ca Alcampo, a început, de asemenea, să reconfigureze o parte din rețeaua sa de retail pentru a se adapta la formate mai locale și convenabile.

„Acest lucru răspunde nevoii de a câștiga agilitate operațională și de a se alinia la preferința tot mai mare a consumatorilor pentru achiziții mai frecvente, mai rapide și locale”, notează analistul.

Așadar, există un viitor pentru hipermarket? A intrat acest canal de retail într-o criză ireversibilă? Rodilla (Kantar) rămâne precaut și explică faptul că, pentru a înțelege evoluția canalului, este necesar să se țină cont de faptul că „cumpărătorul are din ce în ce mai multe opțiuni”. În acest sens, el subliniază creșterea spațiului de retail din ultimii ani și eforturile lanțurilor de supermarketuri de a oferi un coș de cumpărături mai cuprinzător.

„Acest lucru a determinat unele familii să-și înlocuiască vizita la hipermarket cu cumpărăturile la supermarketul local”, adaugă analistul Kantar, care consideră că dimensiunile mai mici ale gospodăriilor și îmbătrânirea populației au jucat, de asemenea, un rol.

Cu toate acestea, ambii analiști sunt de acord că, în ciuda tuturor celor de mai sus, formatul hipermarketului mare mai are un drum lung de parcurs. Expertul de la Simon-Kucher, Javier Rubio, consideră că „formatul are încă sens pentru familiile numeroase, consumatorii care caută un raport calitate-preț excelent per volum și în zonele în care mașina este încă cel mai comun mijloc de transport pentru cumpărături”. Rubio menționează cazul Costco, care are deja cinci centre comerciale mari în Spania (Sevilia, Getafe, Las Rozas, Barakaldo și Zaragoza).

În opinia sa, brandul născut în California a reușit să „valorifice” acest context și să ofere „un model hibrid între cash & carry și un club de cumpărături”, foarte atractiv pentru consumatorii care apreciază economiile și achiziționează volume mari de produse fără a se preocupa prea mult de varietate.

„Hipermarketul nu este mort, dar nu mai este vedeta dominantă: este obligat să își reproiecteze propunerea de valoare și să optimizeze experiența de cumpărături”, conchide el.

Alte articole importante
Schimbările climatice sunt un produs secundar al progresului, nu o criză existențială, susține țarul american al energiei
Schimbările climatice sunt un produs secundar al progresului, nu o criză existențială, susține țarul american al energiei
„Aproape fiecare aspect al vieții moderne depinde de energie. Aceasta generează oportunități, scoate oameni din sărăcie și salvează vieți. De aceea, în calitate de antreprenor în domeniul energetic și, acum, de secretar al Energiei în administrația americană, mă simt onorat să promovez politica președintelui Donald Trump de a îmbunătăți viețile, într-o nouă epocă de dominație […]
Industria fashion, în criză. Operatorul a trei mărci internaționale în România intră în insolvență
Industria fashion, în criză. Operatorul a trei mărci internaționale în România intră în insolvență
Compania Montecristo Retail RO SRL, care operează magazinele a trei branduri internaționale de îmbrăcăminte în România, a intrat în insolvență cu scopul de a-și restructura activitatea. Decizia vine în contextul dificultăților economice acumulate în ultimii ani, pe fondul schimbărilor din comportamentul de consum și al creșterii costurilor operaționale. Operatorul magazinelor a trei branduri mari de […]
SONDAJ 63% dintre români reușesc să-și plătească toate facturile, însă nu le mai rămân bani pentru economii sau timp liber
SONDAJ 63% dintre români reușesc să-și plătească toate facturile, însă nu le mai rămân bani pentru economii sau timp liber
Un nou sondaj realizat de PwC arată că 63% dintre români reușesc să-și plătească facturile lunare, dar aproape că nu mai au bani pentru economii sau plăceri simple, precum ieșirile recreative. Deși inflația s-a mai domolit, românii continuă să fie prudenți în cheltuieli, orientându-se tot mai mult către produse sănătoase și locale, promoții și reduceri. […]
Fondurile de pensii private obligatorii au atins o valoare record de 166,2 miliarde lei în mai 2025
Fondurile de pensii private obligatorii au atins o valoare record de 166,2 miliarde lei în mai 2025
La finalul lunii mai 2025, fondurile de pensii private obligatorii gestionau active în valoare totală de 166,2 miliarde de lei, ceea ce reprezintă o creștere de 19% comparativ cu aceeași perioadă a anului 2024, conform datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Această evoluție indică o consolidare a sistemului de pensii private și o […]
Un chatbot AI i-a depășit pe cei mai buni 30 de matematicieni ai lumii, demonstrând o capacitate de raționament fără precedent
Tehnologie
Un chatbot AI i-a depășit pe cei mai buni 30 de matematicieni ai lumii, demonstrând o capacitate de raționament fără precedent
În mijlocul lunii mai, treizeci dintre cei mai renumiți matematicieni ai lumii au participat la o întâlnire secretă cu un scop neobișnuit: să testeze limitele unui chatbot capabil să rezolve probleme matematice complexe. Acești experți au pus la încercare un model de inteligență artificială, numit o4-mini, cu întrebări la nivel de profesor universitar, iar rezultatele […]
Franța, al treilea investitor străin în România: investiții de aproape 13 miliarde de euro
Franța, al treilea investitor străin în România: investiții de aproape 13 miliarde de euro
Franța se numără printre principalii parteneri economici ai României, fiind al treilea investitor în țara noastră. Astfel, Franța își consolidează poziția de partener strategic în dezvoltarea durabilă a economiei românești, cu investiții directe cifrate la aproape 13 miliarde de euro. Franța, al treilea cel mai mare investitor străin în România Concret, Franța se află pe […]