Prima pagină » Aviația electrică așteaptă o revoluție în domeniul bateriilor

Aviația electrică așteaptă o revoluție în domeniul bateriilor

Aviația electrică așteaptă o revoluție în domeniul bateriilor
Aviația electrică așteaptă o revoluție în domeniul bateriilor / Foto: Beta Tech

Aviația electrică așteaptă o revoluție în baterii. Se fac o mulțime de zboruri demonstrative, dar autonomia limitată frânează transformarea industriei aeronautice globale.

Un zbor experimental de 160 de kilometri

O raritate aviatică a aterizat recent în Bergen, al doilea oraș al Norvegiei. Într-un zbor experimental, aeronava Alia a parcurs 160 km, în 55 de minute. Zborul a fost efectuat doar pe baterii, ceea ce marchează un pas istoric. Construit de compania americană Beta Technologies, avionul electric poate transporta până la 560 kg de marfă. Zborul a simulat o rută cargo între Stavanger și Bergen și este parte din strategia Norvegiei pentru aviație cu emisii reduse.

La manșă s-a aflat pilotul Jeremy Degagne, care a comparat drumul terestru, făcut în 4 ore cu automobilul, și zborul, mai rapid, scrie BBC. „Am făcut doar 52 de minute”, a spus el, subliniind eficiența electrică. Oficialii norvegieni au salutat momentul, pe care l-au descris drept un pas important pentru țară – care devine teren internațional de testare. Zborurile din Norvegia au urmat unui tur european, cu opriri în Irlanda, Germania, Danemarca și la târgurile aeronautice de la Farnborough și Paris.

Beta Technologies vizează certificarea americană a avionului chiar în acest an

Alia poate zbura până la 400 km cu o singură încărcare, iar reîncărcarea durează sub 40 de minute. Exact ca la o mașină electrică, avionul se conectează la stație și pornește la drum dinnou, foarte rapid. Modelul fix poate fi configurat pentru transport medical sau pasageri, având până la cinci locuri. În iunie, a efectuat primul zbor electric demonstrativ cu pasageri, pe aeroportul JFK din New York.

Beta Technologies, sprijinită de Amazon și cu UPS drept client, vizează certificarea americană a avionului chiar în acest an.

„Următorul mare salt în aeronautică va fi propulsia electrică”, afirmă Shawn Hall, directorul de vânzări. Hall, fost pilot de vânătoare.

Hall susține că aviația electrică scade costurile și aduce beneficii de mediu. Alia este unul dintre cele mai avansate proiecte, într-o competiție intensă pe piața propulsiei electrice.

Avionul sloven are autonomie de 185 km și 50 de minute de zbor

Aviatia este responsabilă pentru 3% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, iar autoritățile naționale și diverse tipuri de organizații globale caută urgent soluții. Totuși, doar Pipistrel Velis Electro are certificare europeană completă, obținută în urmă cu cinci ani. Avionul sloven are autonomie de 185 km și 50 de minute de zbor, fiind folosit doar la instruire. Reușita lui a fost umbrită, din păcate, de multiple eșecuri și de retrageri, inclusiv din partea Airbus.

Gigantul Airbus a anunțat, în ianuarie, suspendarea dezvoltării aeronavei electrice CityAirbus, confirmând că industria are nenumărate provocări. Dintre acestea, autonomia rămâne cea mai mare limitare, bateriile litiu-ion fiind voluminoase și grele. Ele au densitate energetică mult mai mică decât kerosenul și nu au progresat semnificativ în ultimii 20 de ani. Experții afirmă că aviația electrică are nevoie de o revoluție chimică a bateriilor… pentru a decola pe scară largă.

Heart Aerospace testează cel mai mare avion cu baterii construit vreodată

Unii producători caută soluții hibride, așa cum mașinile hibride au precedat vehiculele electrice de masă. Printre pionieri se numără start-up-ul Heart Aerospace, care s-a mutat recent din Suedia în SUA. Compania dezvoltă un prototip de 30 de locuri, X1, ce urmează să fie testat în zboruri pilot. Dacă planurile reușesc, va fi cel mai mare avion cu baterii construit vreodată, cu două tone de acumulatori.

Pentru operațiunile reale, Heart mizează pe un model hibrid, alimentat de baterii, dar cu combustibil de rezervă. „Nu ai nevoie de la fel de multe baterii”, spune Benjamin Stabler, director tehnologic al firmei. Astfel, avionul devine mai ușor, mai ieftin și poate transporta mai mulți pasageri plătitori. Pe rute normale, zborul va fi complet electric, dar turbinele se activează la distanțe mari sau devieri.

„Suntem 100% entuziasmați de tehnologia hibridă”

Avionul ar putea zbura 200 km doar pe electric, iar în varianta hibrid atinge 400 km cu 30 pasageri. Cu mai puțini pasageri, autonomia ajunge chiar la 800 km, potrivit companiei. Testele sunt programate pentru 2026, cu ambiția de a redefini transportul aerian regional. Experții afirmă că rezerva energetică suplimentară e vitală, iar combustibilul clasic oferă siguranța necesară publicului.

Heart nu este singurul jucător din domeniu. Start-up-ul american Electra pregătește un avion hibrid de nouă locuri, care se estimează că va fi lansat în 2029. Acesta va folosi atât kerosen, cât și electricitate, combinând avantajele ambelor tehnologii. Beta Technologies explorează și ea hibride pentru apărare și civil, inclusiv un model autonom, programat pentru acest an.

„Suntem 100% entuziasmați de tehnologia hibridă”, spune Hall, explicând beneficiile imediate. Hibridul permite autonomie extinsă și păstrează avantajele de mediu, cu emisii reduse. Motoarele electrice asigură decolări și aterizări mai silențioase în zone urbane aglomerate. Dar fundația complet electrică rămâne esențială, pe care ulterior se suprapune tehnologia hibridă.

Viitorul aviației rămâne incert, între electric, hibrid, biocombustibili și sisteme pe bază de hidrogen

„Toate opțiunile trebuie să demonstreze viabilitate comercială și siguranță, iar drumul este lung. „Electrificarea aviației și eliminarea carbonului sunt provocări uriașe”, spune Stabler.

Investițiile masive și testele internaționale confirmă că tranziția aviatică a început și nu mai poate fi ignorată, mai scrie sursa citată.

Alte articole importante
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
România dispune de avantaje solide în competiția regională și globală pentru atragerea investițiilor străine, însă valorificarea acestora depinde decisiv de predictibilitate, stabilitate și calitatea cadrului instituțional. Mesajul a fost transmis de prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Leonardo Badea, în discursul susținut la deschiderea conferinței „Descoperiți România. Care sunt atuurile României în competiția pentru atragerea investițiilor?”. […]
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Piață de Capital - Fonduri
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
Macroeconomie
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]