Producătorul britanic de armament BAE Systems și-a exprimat încrederea în primirea unor noi comenzi pentru avionul de vânătoare Typhoon, ceea ce ar asigura continuarea activității și a câtorva sute de locuri de muncă la fabrica sa din Lancashire. Compania speră să obțină până la 150 de contracte suplimentare, dintre care aproximativ două treimi ar urma să fie asamblate în Marea Britanie.
Această declarație vine în contextul în care sindicatul Unite, reprezentant al muncitorilor din fabrica Warton, și-a exprimat anterior îngrijorarea față de viitorul liniei de asamblare Typhoon, avertizând asupra riscului închiderii sale din lipsă de comenzi.
Richard Hamilton, responsabil cu proiectul Typhoon în cadrul BAE Systems, a declarat pentru The Guardian că se simte „cu adevărat încrezător” în ceea ce privește viitoarele contracte. El a evidențiat Turcia, Qatar și Arabia Saudită drept cei mai probabili clienți care ar continua să achiziționeze aeronave.
BAE Systems, componentă a indicelui FTSE 100, este principala companie de apărare din Marea Britanie și produce o gamă largă de echipamente militare – de la tancuri, nave de război, submarine nucleare până la avioane de luptă. Totuși, săptămâna trecută, sindicatul Unite a dezvăluit că linia de asamblare pentru Typhoon din Marea Britanie a fost oprită temporar din cauza lipsei comenzilor viitoare, fapt ce a declanșat temeri legate de pierderea a până la 500 de locuri de muncă.
Typhoon, cunoscut și sub numele de Eurofighter, a fost dezvoltat printr-un parteneriat între Marea Britanie, Germania, Italia și Spania. De două decenii, el este unul dintre pilonii principali ai Forțelor Aeriene Regale, inclusiv în misiunile de interceptare a aeronavelor rusești începând cu invazia Ucrainei. Procesul de fabricație este împărțit între țările partenere, fiecare având responsabilitatea asamblării propriilor aeronave, dar și a celor destinate exportului către alte state.
În cazul Marii Britanii, Ministerul Apărării nu a plasat recent comenzi noi pentru Typhoon, preferând însă să confirme o achiziție suplimentară de avioane americane F-35. De asemenea, exporturile Typhoon spre alte țări au stagnat, ceea ce a determinat oprirea producției la linia finală de asamblare din Warton și a alimentat îngrijorările sindicale legate de viitorul posturilor din această unitate.
Richard Hamilton a asigurat că „momentan nu există intenția de a reduce personalul de la fabricație” și a sugerat că, dacă există un decalaj între comenzi, angajații vor putea fi redirecționați către alte proiecte.
„Vreau să construim mai mulți Typhoons aici, și cred că vom face asta,” a adăugat el.
Compania lucrează în prezent la o serie de modernizări ale aparaturii electronice a Typhoon, inclusiv la sisteme noi de calcul și radar, menite să prelungească perioada de utilizare a aeronavei. Hamilton a subliniat că un angajament ferm din partea guvernului britanic privind aceste upgrade-uri ar putea favoriza obținerea de noi contracte de export.
Următoarele comenzi vor putea asigura funcționarea liniei de producție Typhoon pentru cel puțin încă un deceniu. Totodată, BAE Systems este implicată într-un consorțiu internațional format din Marea Britanie, Italia și Japonia, care dezvoltă un nou avion de luptă denumit Tempest, preconizat să intre în serviciu în 2035.
Guvernul britanic susține eforturile Arabiei Saudite de a se implica în programul Tempest, în ciuda controverselor legate de respectarea drepturilor omului în acea țară, inclusiv de asasinarea jurnalistului Jamal Khashoggi și implicarea sa în războiul civil din Yemen.
Directorii BAE Systems au anunțat că sunt pe drumul cel bun pentru a realiza primul zbor demonstrativ al aeronavei Tempest până în 2027.
În luna trecută, liderul laburist Keir Starmer s-a angajat să mărească bugetul apărării la un nivel echivalent cu 3,5% din PIB, aliniat la țintele NATO. O parte din acest buget suplimentar va proveni din reducerea fondurilor pentru ajutorul internațional.
Această serie de evoluții indică o perioadă de adaptare și posibilă extindere a producției militare britanice în domeniul avioanelor de luptă, cu efecte directe asupra locurilor de muncă și poziției Marii Britanii în industria apărării la nivel mondial.