Cheltuielile pentru lobby-ul Big Tech au atins cel mai ridicat nivel din istorie, potrivit unui raport publicat de organizațiile Corporate Europe Observatory (CEO) și Lobby Control.
Cercetarea arată că marile companii tehnologice investesc anual aproximativ 151 de milioane de euro pentru a influența deciziile de la Bruxelles. Suma reprezintă o creștere de peste 50% comparativ cu acum patru ani. Printre cei mai mari investitori în lobby se numără Meta, cu 10 milioane de euro. Aceasta este urmată de Microsoft și Apple, fiecare cu câte 7 milioane de euro, scrie Euronews.
Lobby-ul Big Tech se concentrează asupra regulilor impuse de Uniunea Europeană în domeniul platformelor online și al inteligenței artificiale. Aceste reglementări au fost contestate atât de administrația americană condusă de președintele Donald Trump, cât și de companiile tehnologice. Ele susțin că normele europene ar restrânge inovația. În februarie, vicepreședintele SUA, JD Vance, declara că „în Europa, libertatea de exprimare este în retragere”. În august, secretarul de stat Marco Rubio a cerut diplomaților americani „să submineze Legea privind serviciile digitale a Uniunii Europene”.
Conform raportului, grupurile de lobby Big Tech au folosit bugete uriașe pentru a presa Bruxelles-ul să relaxeze reglementările privind mediul digital.
„În ultimul an, grupurile de lobby din industria tehnologică au folosit bugete generoase pentru a promova dereglementarea cadrului digital al UE. Intensitatea acestei lupte politice este reflectată și de faptul că marile companii au, în medie, mai mult de o întâlnire pe zi cu oficiali ai Comisiei Europene”, se arată în raportul celor două ONG-uri.
Presiunile exercitate de lobby Big Tech au dus la discuții privind o posibilă amânare a aplicării Actului privind inteligența artificială. Această lege urmărește să reglementeze sistemele de inteligență artificială în funcție de riscurile pe care le prezintă pentru societate. Se referă la reglementări minime și ajunge până la interdicții pentru aplicațiile considerate periculoase. Totuși, Comisia Europeană a transmis că nu intenționează să „oprească ceasul” și că implementarea va continua conform planului.
Comisia lucrează în prezent la un pachet digital de simplificare, care urmează să fie prezentat la mijlocul lunii noiembrie. Acesta ar putea include măsuri de reducere a sarcinilor administrative pentru companiile vizate de Actul privind inteligența artificială.
Potrivit datelor din Registrul de Transparență al UE, zece companii, Meta, Microsoft, Apple, Amazon, Qualcomm, Google, Digital Europe, Telefonica, Intel și Samsung — sunt responsabile pentru 49 de milioane de euro din totalul cheltuielilor de lobby. În urmă cu doi ani, această sumă era de doar 40 de milioane de euro. Amazon a crescut bugetul de lobby cu 4,2 milioane de euro. Microsoft și Meta au crescut fiecare cu câte 2 milioane de euro, iar grupul Digital Europe cu 1,2 milioane de euro. Acesta din urmă are printre membri mai multe dintre marile companii tehnologice.
Bram Vranken, cercetător și activist în cadrul Corporate Europe Observatory, a descris această creștere a puterii de influență a industriei drept „extrem de alarmantă”. El a declarat că
„Comisia ar trebui să întărească aplicarea cadrului digital, nu să se plece în fața intereselor corporatiste”.
În timpul verii, mai mulți europarlamentari au cerut Comisiei Europene și comisarului pentru Tehnologie, Henna Virkkunen, să răspundă mai ferm la amenințările venite din partea administrației Trump. Președintele american avertizase:
„Arătați respect Americii și companiilor noastre extraordinare de tehnologie sau luați în calcul consecințele.”
Unii parlamentari europeni și-au exprimat nemulțumirea față de lipsa de reacție a Comisiei.
Un purtător de cuvânt al Comisiei a susținut-o pe Henna Virkkunen, declarând că „ea va riposta împotriva tuturor acuzațiilor nefondate. A făcut-o și o va face în continuare”.
Euronews a contactat Meta, Microsoft și Apple pentru comentarii, însă până acum nu a primit un răspuns.