Prima pagină » Blue Air, la capăt de drum: Compania a intrat oficial în faliment. De ce nu a reușit să evite colapsul financiar

Blue Air, la capăt de drum: Compania a intrat oficial în faliment. De ce nu a reușit să evite colapsul financiar

Blue Air, la capăt de drum: Compania a intrat oficial în faliment. De ce nu a reușit să evite colapsul financiar
Blue Air a intrat oficial în faliment. Foto: Puterea.ro

Compania aeriană Blue Air a fost declarată oficial în faliment, după mai bine de doi ani în care încercările de reorganizare și redresare financiară au eșuat. Lichidatorul judiciar, firma românească Infinexa, a demarat procedura de faliment, invocând lipsa unui investitor strategic dispus să preia compania și să injecteze capital proaspăt. În ciuda eforturilor conducerii și a acționarului majoritar, statul român, reprezentat prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), nu s-a găsit o soluție salvatoare, scrie Puterea.ro.

Radu Tudor, senior partner al Infinexa, a declarat într-un comunicat oficial:

„Falimentul este cea mai echitabilă soluție pentru protejarea interesului creditorilor, fiind menită să maximizeze șansele de recuperare a datoriilor, în contextul economic actual”.

Negocieri fără succes și lipsa capitalului necesar

Pe parcursul perioadei de observație, conducerea Blue Air, împreună cu reprezentanții AAAS, care dețin 75% din acțiuni, au purtat discuții cu mai mulți potențiali investitori. Cu toate acestea, niciunul nu a fost dispus să ofere capitalul necesar pentru implementarea unui plan viabil de reorganizare.

În lipsa unei soluții concrete, Adunarea Generală a Creditorilor Blue Air a aprobat pe 2 iunie 2025 propunerea administratorului judiciar de a declara falimentul companiei. Potrivit comunicatului Infinexa, această măsură a fost considerată cea mai potrivită pentru protejarea intereselor creditorilor, angajaților și instituțiilor publice implicate.

Procesul de lichidare și distribuirea fondurilor către creditori

În cadrul procedurii de faliment, toate activele Blue Air vor fi valorificate conform legii pentru a acoperi datoriile acumulate. Printre bunurile ce vor fi lichidate se numără două aeronave nefuncționale, cinci carcase de avion și alte active ale companiei.

Lichidatorul a subliniat că procesul va fi desfășurat cu transparență și legalitate, pentru a asigura o distribuție echitabilă a fondurilor către creditorii îndreptățiți, printre care se numără Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care au creanțe bugetare importante.

De la insolvență la faliment: evoluția Blue Air

Blue Air a intrat în insolvență pe 22 martie 2023, după ce dificultățile financiare s-au accentuat în contextul post-pandemic. Statul român a preluat controlul asupra companiei prin executarea garanției aferente ajutorului de stat acordat în timpul pandemiei COVID-19.

În ciuda sprijinului temporar și a măsurilor de redresare, compania nu a reușit să-și stabilizeze situația financiară. Lipsa traficului aerian suficient, veniturile insuficiente și o structură de capital fragilă au condus la oprirea activității și acumularea unor datorii greu de gestionat.

Firma Infinexa, care gestionează procedura de faliment a Blue Air, este o companie antreprenorială românească înființată în 2022. Specializată în restructurarea și administrarea firmelor aflate în dificultate, Infinexa administrează active în valoare de peste 200 de milioane de euro. Printre clienții săi se numără și companii precum Vivre Deco, Hidroconstrucția și Angst.

Alte articole importante
Bancherul condamnat în scandalul Libor dă în judecată UBS pentru 400 milioane dolari, susținând că a fost ales ca țap ispășitor
Bancherul condamnat în scandalul Libor dă în judecată UBS pentru 400 milioane dolari, susținând că a fost ales ca țap ispășitor
Tom Hayes, primul bancher încarcerat în scandalul Libor, a dat în judecată UBS pentru 400 milioane dolari. Hayes afirmă că banca elvețiană l-a ales intenționat pentru a evita controlul autorităților, scrie TheGuardian. Acțiunea a fost depusă luni la un tribunal din Connecticut, Statele Unite. Hayes susține că UBS a indus în eroare autoritățile americane, prezentându-l […]
Germania anunță investiții de 377 miliarde € în sectorul de apărare
Germania anunță investiții de 377 miliarde € în sectorul de apărare
Germania anunță un plan ambițios de investiții în industria de apărare, alocând 377 miliarde de euro pentru întărirea securității naționale. Acesta este unul dintre cele mai ample programe de cheltuieli de apărare din istoria recentă a țării. Germania intenționează să transforme Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa. Germania își întărește apărarea cu […]
Turcia cumpără 20 de Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie
Turcia cumpără 20 de Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie
Turcia va achiziționa 20 de avioane Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie, ca parte a eforturilor de a-și moderniza forțele aeriene. Valoarea contractului este de 9,1 miliarde de euro și reprezintă cel mai mare export britanic de avioane de vânătoare de ultimă generație din istorie. Turcia achiziționează 20 de avioane Eurofighter Typhoon pentru 9,1 miliarde […]
ANALIZĂ
Primejdia centrismului economic într-o lume polarizată
Primejdia centrismului economic într-o lume polarizată
Economiștii centriști pot ignora războiul, dar războiul nu îi ignoră pe ei, spune economistul american Kenneth Rogoff, profesor de economie la Universitatea Harvard, într-un editorial publicat de The Guardian. Viziunile moderate, spune el, devin chiar riscante într-un climat politic divizat, unde orice analiză e etichetată ideologic. Deși previziunile sale economice au fost înțelese ca o […]
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Tehnologie
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Threads, platforma rivală a lui X (fostul Twitter), adaugă o funcție nouă pentru utilizatori. Postările vor putea fi făcute temporar și vor dispărea după o perioadă limitată. Scopul este de a încuraja exprimarea liberă, fără teama că mesajele vor rămâne permanent vizibile. Postările care dispar, noua strategie Threads Meta, compania care deține Facebook, Instagram și […]
ANALIZĂ
Bateriile EV-urilor sunt mai durabile decât motoarele pe benzină
Companii
Bateriile EV-urilor sunt mai durabile decât motoarele pe benzină
Bateriile vehiculelor electrice (EV) au ajuns la un nivel de durabilitate care depășește adesea longevitatea motoarelor pe benzină. Progresul tehnologic și sistemele avansate de gestionare a energiei au transformat ceea ce odată era o preocupare majoră într-unul dintre cele mai solide argumente pentru adoptarea mobilității electrice. Studiile confirmă: Bateriile EV-urilor moderne rămân eficiente pe termen […]