Prima pagină » Când devenim prea bătrâni ca să mai muncim?

Când devenim prea bătrâni ca să mai muncim?

Când devenim prea bătrâni ca să mai muncim?
Sunteți obsedați de tineri? Economia de argint este, de fapt, următoarea mare frontieră a culturii de consum / Foto: Shutterstock

Când devenim prea bătrâni ca să mai muncim? E greu să stabilești un prag arbitrar care să definească bătrânețea. Mick Jagger are 81 de ani. Bruce Springsteen, 75. Paul McCartney, 82. Toți continuă să cânte în fața a zeci de mii de fani. Tom Cruise, la 62 de ani, încă sare din avioane. Cher, la 78 de ani, a lansat recent un album de Crăciun. Richard Branson, 74, conduce în continuare imperiul Virgin. Spuneți ce vreți despre Trump, dar la 78 de ani încă aleargă ca un om de două ori mai tânăr!

Seniorii sunt din nou în centrul atenției, în toată Europa și în lume. Săptămâna trecută, în Danemarca, vârsta pentru obținerea pensiei de stat a fost crescută la 70 de ani, o măsură care a stârnit dezbateri intense în țară. În Statele Unite, același tip de discuție a pornit de la unele semne de întrebare legate de acuitatea mentală a fostului președinte Joe Biden, o dezbatere startată încă de când era în funcție. Warren Buffett și-a anunțat retragerea, la 94 de ani, din conducerea Berkshire Hathaway. Iar comportamentul lui Donald Trump, la vârsta de 78 de ani, continuă să genereze îngrijorare — dacă nu chiar alarmă, scrie The Guardian.

Când devin oamenii prea bătrâni ca să-și mai facă meseria?

Reglementările recente îi încurajează pe angajați să rămână activi profesional cât mai mult, crescând progresiv vârsta de la care pot să retragă bani din planurile de pensie. În Statele Unite, acest prag va crește constant în timp, de la 70 ani și jumătate la 75 de ani, până în 2033. Totuși, un studiu recent arată că mai mult de jumătate dintre lucrătorii cu vârsta de peste 50 de ani sunt, de fapt, excluși din zona activă, deși ei nu și-ar fi dorit să se retragă. Legea americană interzice pensionarea forțată, însă companii cunoscute – precum General Electric, Exxon, Intel și Apple — au impus limite de vârstă pentru directorii executivi și pentru membrii consiliilor de administrație.

Potrivit unui raport recent al Rezervei Federale, mai mult de jumătate dintre afacerile mici sunt deținute de persoane care au peste 55 de ani — inclusiv 70% dintre firmele cu mai mult de 50 de angajați. Până la urmă, cine ar trebui să fie conducere?

Întrebarea devine tot mai presantă, pentru că populația de vârstnici este în creștere. În SUA, proporția celor peste 65 de ani era de aproximativ 9% în 1960. Astăzi este aproape 18%, iar până în 2054, aproximativ 84 de milioane de adulți cu vârste de 65 de ani și peste vor reprezenta circa 23% din populație. Speranța de viață era sub 70 de ani în 1960. Acum se apropie de 80. Oamenii trăiesc mai mult și muncesc mai mult. Cu toții cunoaștem persoane de 80 de ani mai lucide decât mulți alții care au jumătate din vârsta lor.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Cât de bătrân înseamnă prea bătrân?

Dar vrem, oare, se întreabă jurnaliștii The Guardian, ca un om de 78 de ani să conducă o țară? Să piloteze un avion comercial? Să facă o operație pe cord deschis? Ar trebui cineva de vârsta asta să stingă incendii, să repare acoperișuri, să conducă tiruri, să lucreze într-o turnătorie sau să mâne vite? Probabil că nu. De fapt, când cineva atinge o anumită vârstă, totul ar trebui reanalizat.

Un studiu din 2023 a arătat că aproape jumătate dintre companiile din Fortune 500 erau conduse de persoane peste 60 de ani. Însă doar 28 dintre aceste companii mai aveau ca CEO persoane peste 70 de ani. Se întâmplă ceva între aceste decenii, iar un studiu recent al Universității Stanford ar putea oferi o explicație.

Potrivit cercetării, care a urmărit mii de molecule diferite ale unor persoane cu vârste între 25 și 75 de ani, au fost detectate două mari valuri de schimbări legate de îmbătrânire, în jurul vârstelor de 44 și, din nou, la 60. Acestea explică apariția bruscă a unor probleme de sănătate, precum afecțiunile musculo-scheletice și cardiovasculare. Asta poate explica și “acumularea bruscă de riduri, dureri și senzația generală că ai îmbătrânit peste noapte”. Nu este un proces treptat. Este un șoc. Și, deși studiul s-a concentrat pe efectele fizice, eu cred că mai e ceva ce se întâmplă după 60 de ani: pierderea energiei.

“Nu mai am energie. Vreau doar să joc un pic de golf și să petrec timp cu nepoții”

Am un prieten, spune editorialistul The Guardian, care a trecut de 60 de ani și care obișnuia să administreze un bar în centrul Philadelphiei. Acum lucrează ca manager într-o firmă de producție. L-am întrebat dacă ar mai fi interesat vreodată să revină la administrarea unui bar. “Glumești?”, mi-a zis. “Nu mai am energie. Vreau doar să joc un pic de golf și să petrec timp cu nepoții”.

Și asta spune tot. Majoritatea oamenilor își pierd energia după 60 de ani. Desigur, ne pasă în continuare de ce se întâmplă în lume. Dar munca nu mai e o prioritate. Preferăm să facem alte lucruri, mai plăcute, în anii care ne-au mai rămas. Obosim mai repede. Ne culcăm mai devreme. Ne mișcăm mai încet. Mi s-a oferit recent oportunitatea de a cumpăra afacerea unui competitor și am refuzat. Părea interesant, dar, la fel ca prietenul meu, nu-mi puteam imagina că aș avea energia necesară pentru a face acea tranzacție un succes. Doar gândul mă obosește. Încă mă obosește!

Alte articole importante
Israel a confiscat portofele cripto legate de Iran de 1,5 milioane $
Israel a confiscat portofele cripto legate de Iran de 1,5 milioane $
Israel a confiscat portofele cripto în valoare de 1,5 milioane de dolari legate de Iran pentru a preveni activitățile ilegale. Această operațiune marchează un pas semnificativ în monitorizarea fluxurilor digitale de bani legate de țări vizate de sancțiuni internaționale. 1,5 milioane de dolari confiscate de Israel în portofele cripto iraniene Ministerul Apărării din Israel a […]
SUA și UE fac afaceri de miliarde cu Rusia. Sancțiuni ignorate?
SUA și UE fac afaceri de miliarde cu Rusia. Sancțiuni ignorate?
SUA și UE continuă să desfășoare afaceri de miliarde cu Rusia, chiar și după sancțiunile economice impuse acestei țări. Comerțul cu energie, materii prime și cu alte produse strategice demonstrează că relațiile economice rămân active, în ciuda restricțiilor politice care vizează izolarea economică a Moscovei. SUA și Europa între sancțiuni și profituri: afaceri de miliarde […]
Cardurile de alimente 2025: cine beneficiază și când se acordă
Cardurile de alimente 2025: cine beneficiază și când se acordă
Cardurile de alimente reprezintă și în 2025 un sprijin important pentru persoanele și familiile cu venituri reduse, oferindu-le acces la produse de bază și mese calde. Autoritățile au stabilit criteriile de eligibilitate și calendarul de distribuire, astfel încât beneficiarii să știe cine poate primi cardurile și în ce perioadă vor fi acordate. Cardurile pentru alimente […]
„Avem nevoie de politici comuniste pentru locuințe”
„Avem nevoie de politici comuniste pentru locuințe”
Avem nevoie de politici comuniste pentru locuințe? Planul radical al stângii pentru locuințele din Paris: autoritățile folosesc instrumente intervenționiste pentru a face casele accesibile. Peste 4 milioane de oameni trăiesc fie fără adăpost, fie în condiții extreme Fundația Franceză pentru Locuințe, cunoscută sub numele de Fundația Abbé Pierre, avertiza, la începutul acestui an, că Franța […]
România aruncă 2,5 milioane de tone de alimente anual
România aruncă 2,5 milioane de tone de alimente anual
România se confruntă cu o problemă majoră a risipei alimentare, aruncând anual aproximativ 2,5 milioane de tone de mâncare, echivalentul a mii de camioane pline de produse care nu mai ajung să fie consumate. Una dintre cauze principala este că România aruncă mai mult decât conștientizează. Această realitate devine și mai presantă în contextul în […]
Piloții români au cele mai mici salarii din Europa
Piloții români au cele mai mici salarii din Europa
Află de ce piloții români au salarii semnificativ mai mici decât colegii lor europeni și impactul acestora asupra industriei. Diferențele salariale majore ridică semne de întrebare privind competitivitatea României în domeniul transportului aerian și retenția personalului calificat, inclusiv a piloților români. Piloții români se află la coada clasamentului european al salariilor Deficitul de piloți afectează […]