Prima pagină » Care au fost cele mai mari eșecuri tehnologice din 2025

Care au fost cele mai mari eșecuri tehnologice din 2025

Care au fost cele mai mari eșecuri tehnologice din 2025
Care au fost cele mai mari eșecuri tehnologice din 2025

Anul 2025 a adus nu doar inovații spectaculoase, ci și proiecte tehnologice care au eșuat lamentabil, în ciuda unor investiții uriașe.

De la produse lansate prematur până la platforme digitale care nu au reușit să țină pasul cu realitatea pieței, aceste eșecuri au oferit lecții importante pentru întreaga industrie tech.

Cele mai mari eșecuri tehnologice ale anului: de la Cybertruck-ul lui Musk, până la roboții umanoizi

Care au fost cele mai mari eșecuri tehnologice din 2025

Foto: MIT Technology Review / Carolyn Ridsdale

MIT Technology Review a dat publicității tradiționala listă anuală a celor mai nereușite, controversate și chiar stupide tehnologii din 2025. Printre acestea se regăsesc camioneta electrică Cybertruck, roboții umanoizi și inteligența artificială servilă.

Anul acesta a fost unul marcat de combinația dintre instabilitatea politică și excesele inovative. Revenirea lui Donald Trump la Casa Albă a remodelat industrii întregi. Moneda virtuală $TRUMP, lansată de acesta, a fost considerată o comercializare exagerată a funcției prezidențiale.

Ne place să credem că fiecare aventură eșuată în tehnologie este o lecție de învățat. Însă, când tehnologia devine dependentă de putere, concluzia este uneori mai simplă: ar fi fost mai bine să stai deoparte.

Aceasta a fost concluzia la care a ajuns și Elon Musk după aventura sa ca inițiator al DOGE. Este vorba despre inițiativa controversată de reducere a costurilor care a lovit dur agențiile federale. Opinia publică a protestat vehement, mașinile Tesla au fost incendiate, iar șoferii de Cybertruck au descoperit că, în loc de un „thumbs-up”, primeau, de fapt, un gest obscen. Toate astea l-au determinat pe miliardar să-și ceară scuze și să recunoască că ar fi trebuit să se concentreze exclusiv pe afacerile sale.

Epurarea politică a ARNm

În zona roboticii de consum, visul majordomului automat s-a împotmolit odată cu lansarea NEO by 1X. Deși promovat ca un robot casnic fiabil de 20.000 de dolari, dispozitivul s-a dovedit a fi un eșec. Acesta era incapabil să execute sarcini simple, precum spargerea unei nuci, iar în mod surprinzător, era controlat de operatori umani din culise.

AI-ul „servil” a reprezentat o altă dezamăgire majoră. Noile actualizări aduse de OpenAI au transformat ChatGPT într-un chatbot care a alimenta cele mai grave impulsuri ale utilizatorilor. Acesta valida îndoielile, alimenta furia, îndemna la acțiuni impulsive, inclusiv sinucidere, sau întărea emoțiile negative și iluziile utilizatorilor în loc să ofere informații obiective.

În domeniul medical am asistat la o adevărată „epurare politică a ARNm”, iar vaccinurile care au avut succes în pandemia de Covid-19 au devenit o temă politizată în SUA. Sub conducerea secretarului Sănătății Robert F. Kennedy Jr., contractele federale au fost anulate, iar tehnologia a fost percepută negativ. Această situație a dus la scăderea acțiunilor Moderna cu 90% și ar putea bloca cercetările vitale în tratamentele pentru cancer și editarea genelor.

Eșecul comercial numit Cybertruck

În spațiul digital, Wikipedia are ediții în 340 de limbi. Sau, mai bine zis, avea. Asta, pentru că, începând din acest an, există cu o limbă mai puțin. Versiunea în groenlandeză nu mai există, fiind eliminată din cauza traducerilor automate pline de erori. Experții au avertizat că aceste date compromise ar putea afecta viitoarele modele de AI și, implicit, limba inuită, care este pe cale de dispariție. Aceasta este vorbită în prezent de doar 60.000 de oameni.

Cybertruck a trecut de la statutul de pick-up electric inovator la un adevărat simbol al furiei publice și al extremismului. Se estimează că Tesla va vinde probabil doar în jur de 20.000 de exemplare anul acesta, adică aproximativ jumătate din totalul înregistrat anul trecut. Principala cauză o reprezintă faptul că întreaga piață de pickup-uri EV este în declin. În acest context, odată cu acumularea de stocuri nevândute, Musk a început să comercializeze Cybertrucks ca vehicule de flotă către alte companii ale sale, precum SpaceX.

În același timp, Apple a pierdut o serie de procese legate de ceasul său smart „neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon”, compania fiind acuzată de greenwashing. Drept urmare, a eliminat de pe ambalaje mențiunea „neutru la carbon”. Ppresupusa stocare a CO2 în plantațiile comerciale de eucalipt nu este un lucru sigur.

Alte articole importante
Bugetul de sărbători al românilor: cine cheltuie cel mai mult
Bugetul de sărbători al românilor: cine cheltuie cel mai mult
Această perioadă pune la încercare bugetul de sărbători al românilor, iar diferențele de cheltuieli devin tot mai vizibile de la an la an. De la familiile cu venituri ridicate din marile orașe până la gospodăriile din mediul rural, modul în care sunt alocați banii pentru mese festive, cadouri și vacanțe arată clar cine cheltuie cel […]
UE adoptă un ton precaut, după ce SUA amenință direct companii europene de top
Companii
UE adoptă un ton precaut, după ce SUA amenință direct companii europene de top
Uniunea Europeană și mai multe dintre cele mai mari companii ale sale au adoptat o poziție rezervată, după ce administrația Statelor Unite a lansat amenințări directe cu represalii, în contextul negocierilor comerciale aflate în desfășurare. Este pentru prima dată când firme europene de top sunt menționate explicit de oficialii americani, într-un demers care amplifică tensiunile […]
România, în topul țărilor-sursă pentru produse contrafăcute: șocul cumpărătorilor când deschid coletul
România, în topul țărilor-sursă pentru produse contrafăcute: șocul cumpărătorilor când deschid coletul
Comerțul online continuă să se extindă rapid în Uniunea Europeană, însă odată cu această creștere se amplifică și riscurile pentru consumatori. Magazinele false, escrocheriile și produsele contrafăcute ajung tot mai des în coletele livrate către cumpărători, iar România se află printre statele membre implicate semnificativ în acest fenomen, potrivit celor mai recente date prezentate de […]
The Sun: Noile reguli de intrare în UE provoacă haos și cozi uriașe pe aeroporturi
The Sun: Noile reguli de intrare în UE provoacă haos și cozi uriașe pe aeroporturi
Experții au solicitat o revizuire urgentă a noilor reguli sau a metodelor de implementare a acestora, deoarece situația nu va face decât să se înrăutățească. EES a fost implementat parțial pe 12 octombrie Din octombrie, au intrat în vigoare noi reguli de control la frontieră pentru resortisanții țărilor terțe care intră în UE, ceea ce, […]
China este adevăratul câștigător al anulării interdicției UE privind motoarele cu ardere internă
China este adevăratul câștigător al anulării interdicției UE privind motoarele cu ardere internă
Decizia Comisiei Europene de a renunța la interdicția totală privind motoarele cu ardere internă din 2035 este prezentată de unele state membre drept o victorie pentru industria auto europeană. În realitate, tot mai mulți analiști și factori de decizie avertizează că această schimbare riscă să ofere un avantaj strategic major Chinei, într-un moment în care […]
Eurostat: România și Slovenia conduc clasamentul european al creșterilor din construcții
Eurostat: România și Slovenia conduc clasamentul european al creșterilor din construcții
Sectorul construcțiilor din Uniunea Europeană a înregistrat o evoluție pozitivă în luna octombrie 2025, cu România și Slovenia în prim-planul creșterilor anuale, potrivit celor mai recente date publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). Indicatorii arată un ritm de avans semnificativ în mai multe state membre, într-un context european marcat de reveniri moderate și corecții […]