Prima pagină » De ce Tesla Cybertruck este considerat un eșec și ce n-a spus Elon Musk despre camioneta electrică

De ce Tesla Cybertruck este considerat un eșec și ce n-a spus Elon Musk despre camioneta electrică

De ce Tesla Cybertruck este considerat un eșec și ce n-a spus Elon Musk despre camioneta electrică
Foto: Shutterstock

În ciuda promisiunilor ambițioase făcute de Elon Musk, realitatea din piață arată că Tesla Cybertruck este în mod oficial un eșec.

Lansat cu mare tam-tam la final de 2023, camioneta electrică se confruntă astăzi cu dificultăți majore de vânzare, probleme tehnice și un val de critici legate de design și de performanță.

Tesla s-a împotmolit cu Cybertruck. Motivele unui eșec (ne)așteptat

De ce Tesla Cybertruck este considerat un eșec și ce n-a spus Elon Musk despre camioneta electrică

Foto: Tesla

Cei de la Tesla ne-au obișnuit cu lipsa de transparență în ceea ce privește cifrele de vânzări pentru modelele sale, așa că trebuie să privim cu atenție pentru a înțelege cât de slab performează pick-up-ul cu emisii zero unică a companiei în lumea reală.

Pornind de la livrările raportate de Tesla (un indicator al vânzărilor), producătorul american de vehicule electrice a comercializat aproximativ 384.000 de unități la nivel global în intervalul aprilie-iunie, ceea ce se traduce printr-o scădere record de 13,5% comparativ cu aceeași perioadă de anul trecut.

La o analiză mai detaliată, situația devine și mai dramatică. Compania nu oferă date separate pentru vânzările la Cybertruck, despre care Elon Musk spunea că a fost inspirat de filmul distopic „Blade Runner”. Tesla raportează cifrele la doar două categorii: Model 3 și Model Y într-una, iar în cea de-a doua „alte modele”, aici fiind incluse aproape exclusiv sedanul Model S, SUV-ul Model X și Cybertruck.

Concret, compania americană a anunțat că a livrat aproximativ 10.400 de „alte” modele în cel de-al doilea trimestru, ceea ce este o problemă uriașă pentru companie, mai ales că vorbim despre o scădere de 52%. În aceeași perioadă din 2024, totalul era de peste 21.500. Însă, câte dintre aceste modele sunt Cybertruck și câte Model S sau Model X nu este clar, se precizează într-o analiză realizată de CNN.

Totuși, în primele trei luni din 2025, Tesla a vândut aproximativ 12.900 de mașini din categoria „alte modele”, dintre care 7.100 erau Cybertruck, potrivit datelor de înmatriculare de la S&P Global Mobility, adică puțin peste jumătate. Prin urmare, se poate estima că, în trimestrul al doilea, Tesla a comercializat în jur de 5.000-6.000 de Cybertruck-uri, dacă tendințele s-au menținut. Totodată, este posibil chiar ca acest model să fi fost depășit ușor de modelul Ford F-150 Lightning sau de camionetele electrice GM, ale căror vânzări sunt și ele în scădere, dar care nu au beneficiat de același nivel de promovare ca Cybertruck.

De ce Tesla Cybertruck s-a vândut atât de prost

Chiar și într-un scenariu ipotetic, în care toate cele 10.400 de modele livrate ar fi fost Cybertruck-uri, Tesla s-ar afla tot sub nivelul de așteptări fixat de Musk, care le spunea investitorilor în urmă cu doi ani că se așteaptă ca producția să ajungă la 250.000 de unități pe an până în 2025. Suntem la jumătatea anului și Tesla abia a atins o fracțiune din această țintă.

Motivele vânzărilor foarte slabe sunt de natură tarifară și de performanță. Înainte de orice, trebuie spus că Cybertruck are un preț cuprins între 80.000 și 100.000 de dolari care, în contextul eliminării subvențiilor de 7.500 de dolari începând cu 30 septembrie, va fi unul mult peste ceea ce oferă concurența. De asemenea, designul excentric, pe gustul lui Musk, nu este agreat de consumatori, casă nu mai vorbim despre numeroasele rechemări în service, inclusiv pentru un panou de oțel exterior care se desprinde în mers.

Însă, pentru că vorbim despre un automobil electric, autonomia reală de aproximativ 320 km este mult mai mică față de cei 800 km cât anunțaseră reprezentanții mărcii. În plus, lipsa unei versiuni cu autonomie extinsă, care a fost discret abandonată, reprezintă un alt mare minus al lui Cybertruck. Nu în ultimul rând, asocierea cu cel mai bogat om din lume, devenit simbol al dreptei MAGA și o țintă a vandalismelor au dăunat grav acestui automobil.

Cei de la CNN se întreabă dacă toate aceste probleme vor scufunda corabia Tesla. Cel mai probabil, acest lucru nu se va întâmpla. Însă, eșecul lui Cybertruck marchează o derivă mai amplă a companiei în fața concurenței Rivian, Ford, GM, dar și a constructorilor chinezi, care erodează cota de piață a Tesla pe piețe importante precum Europa și China.

Tesla ar putea pierde locul 1

Tesla este pe cale să piardă titlul de cel mai mare producător de vehicule electrice din lume în fața companiei chineze BYD. Aceasta a raportat peste un milion de vehicule electrice vândute în prima jumătate a anului, mult peste cele circa 721.000 ale Tesla.

Investitorii loiali ai Tesla de pe Wall Street rămân fideli lui Musk, pe care îl văd nu doar ca pe un vizionar, ci și ca pe un showman care i-a îmbogățit. Acțiunile Tesla au scăzut cu aproximativ 17% în 2025, dar au crescut cu aproape 300% în ultimii cinci ani.

Pentru cei care cred orbește în viziunea lui Musk, nu contează că discursul MAGA a afectat afacerea de bază, și anume vânzările de mașini. Aceștia sunt convinși că viitorul Tesla va fi definit de o lume autonomă, condusă de AI.

Alte articole importante
SpaceX cumpără spectru wireless pentru rețeaua Starlink
Companii
SpaceX cumpără spectru wireless pentru rețeaua Starlink
SpaceX a anunțat achiziția unor licențe de spectru wireless de la EchoStar, într-o tranzacție evaluată la 17 miliarde de dolari. Această mișcare strategică este esențială pentru extinderea rețelei de conectivitate 5G a Starlink, consolidând poziția companiei pe piața globală a comunicațiilor. SpaceX și EchoStar au bătut palma pentru spectru wireless: 17 miliarde $ SpaceX, compania […]
Angajații Microsoft trebuie să revină la birou
Companii
Angajații Microsoft trebuie să revină la birou
Angajații Microsoft sunt nevoiți să revină obligatoriu la birou. Din 2026, compania schimbă politica de lucru hibrid și impune revenirea la birouri, minim 3 zile pe săptămână. Angajații Microsoft revin la birouri. Cum va fi implementată noua regulă? Microsoft, una dintre ultimele companii mari de tehnologie care a păstrat un model flexibil de muncă, a […]
Australia va cheltui un miliard € pentru drone subacvatice
Australia va cheltui un miliard € pentru drone subacvatice
Australia investește un miliard de euro în drone subacvatice Ghost Shark pentru a proteja apele teritoriale. Inițiativa guvernului de la Canberra urmărește consolidarea supravegherii și protecției apelor teritoriale, precum și dezvoltarea tehnologiilor avansate în domeniul militar. Astfel, Australia face pași importanți în utilizarea dronelor subacvatice. Drone subacvatice Ghost Shark: Australia își întărește flota maritimă de […]
Fondul suveran al Norvegiei investește în energie regenerabilă
Fondul suveran al Norvegiei investește în energie regenerabilă
Fondul suveran al Norvegiei își extinde investițiile în energiile regenerabile, sprijinind tranziția energetică globală. Acestea atât proiecte eoliene și fotovoltaice, cât și infrastructura asociată, precum rețelele electrice și stocarea energiei. Decizia reflectă angajamentul și rolul fondului suveran de a susține tranziția energetică globală și de a diversifica portofoliul său pe termen lung, ceea ce este […]
Japonia, magnetul turiștilor din Asia-Pacific în 2025
Japonia, magnetul turiștilor din Asia-Pacific în 2025
Japonia domină căutările, dar există și surprize regionale. Un nou studiu Booking.com arată preferințele de călătorie ale turiștilor din Asia-Pacific în 2025.  Japonia, magnetul turistic al Asiei Datele Booking.com, analizate între 1 ianuarie și 30 iunie 2025, arată că Japonia este favorita turiștilor din regiune. Tokyo ocupă primul loc în cele mai multe clasamente, fiind […]
Sotheby’s: pierdere anuală de 248 milioane $ pentru casa de licitații
Sotheby’s: pierdere anuală de 248 milioane $ pentru casa de licitații
Sotheby’s a raportat o pierdere anuală de 248 de milioane de dolari, care scoate în evidență dificultățile de piața artei de lux. Rezultatul reflectă atât scăderea tranzacțiilor de mari valori, cât și schimbările în comportamentul colecționarilor globali. Sotheby’s raportează o pierdere anuală de 248 milioane $ Pierderile anuale înainte de impozitare ale Sotheby’s s-mărit de […]