Prima pagină » De ce Tesla Cybertruck este considerat un eșec și ce n-a spus Elon Musk despre camioneta electrică

De ce Tesla Cybertruck este considerat un eșec și ce n-a spus Elon Musk despre camioneta electrică

De ce Tesla Cybertruck este considerat un eșec și ce n-a spus Elon Musk despre camioneta electrică
Foto: Shutterstock

În ciuda promisiunilor ambițioase făcute de Elon Musk, realitatea din piață arată că Tesla Cybertruck este în mod oficial un eșec.

Lansat cu mare tam-tam la final de 2023, camioneta electrică se confruntă astăzi cu dificultăți majore de vânzare, probleme tehnice și un val de critici legate de design și de performanță.

Tesla s-a împotmolit cu Cybertruck. Motivele unui eșec (ne)așteptat

De ce Tesla Cybertruck este considerat un eșec și ce n-a spus Elon Musk despre camioneta electrică

Foto: Tesla

Cei de la Tesla ne-au obișnuit cu lipsa de transparență în ceea ce privește cifrele de vânzări pentru modelele sale, așa că trebuie să privim cu atenție pentru a înțelege cât de slab performează pick-up-ul cu emisii zero unică a companiei în lumea reală.

Pornind de la livrările raportate de Tesla (un indicator al vânzărilor), producătorul american de vehicule electrice a comercializat aproximativ 384.000 de unități la nivel global în intervalul aprilie-iunie, ceea ce se traduce printr-o scădere record de 13,5% comparativ cu aceeași perioadă de anul trecut.

La o analiză mai detaliată, situația devine și mai dramatică. Compania nu oferă date separate pentru vânzările la Cybertruck, despre care Elon Musk spunea că a fost inspirat de filmul distopic „Blade Runner”. Tesla raportează cifrele la doar două categorii: Model 3 și Model Y într-una, iar în cea de-a doua „alte modele”, aici fiind incluse aproape exclusiv sedanul Model S, SUV-ul Model X și Cybertruck.

Concret, compania americană a anunțat că a livrat aproximativ 10.400 de „alte” modele în cel de-al doilea trimestru, ceea ce este o problemă uriașă pentru companie, mai ales că vorbim despre o scădere de 52%. În aceeași perioadă din 2024, totalul era de peste 21.500. Însă, câte dintre aceste modele sunt Cybertruck și câte Model S sau Model X nu este clar, se precizează într-o analiză realizată de CNN.

Totuși, în primele trei luni din 2025, Tesla a vândut aproximativ 12.900 de mașini din categoria „alte modele”, dintre care 7.100 erau Cybertruck, potrivit datelor de înmatriculare de la S&P Global Mobility, adică puțin peste jumătate. Prin urmare, se poate estima că, în trimestrul al doilea, Tesla a comercializat în jur de 5.000-6.000 de Cybertruck-uri, dacă tendințele s-au menținut. Totodată, este posibil chiar ca acest model să fi fost depășit ușor de modelul Ford F-150 Lightning sau de camionetele electrice GM, ale căror vânzări sunt și ele în scădere, dar care nu au beneficiat de același nivel de promovare ca Cybertruck.

De ce Tesla Cybertruck s-a vândut atât de prost

Chiar și într-un scenariu ipotetic, în care toate cele 10.400 de modele livrate ar fi fost Cybertruck-uri, Tesla s-ar afla tot sub nivelul de așteptări fixat de Musk, care le spunea investitorilor în urmă cu doi ani că se așteaptă ca producția să ajungă la 250.000 de unități pe an până în 2025. Suntem la jumătatea anului și Tesla abia a atins o fracțiune din această țintă.

Motivele vânzărilor foarte slabe sunt de natură tarifară și de performanță. Înainte de orice, trebuie spus că Cybertruck are un preț cuprins între 80.000 și 100.000 de dolari care, în contextul eliminării subvențiilor de 7.500 de dolari începând cu 30 septembrie, va fi unul mult peste ceea ce oferă concurența. De asemenea, designul excentric, pe gustul lui Musk, nu este agreat de consumatori, casă nu mai vorbim despre numeroasele rechemări în service, inclusiv pentru un panou de oțel exterior care se desprinde în mers.

Însă, pentru că vorbim despre un automobil electric, autonomia reală de aproximativ 320 km este mult mai mică față de cei 800 km cât anunțaseră reprezentanții mărcii. În plus, lipsa unei versiuni cu autonomie extinsă, care a fost discret abandonată, reprezintă un alt mare minus al lui Cybertruck. Nu în ultimul rând, asocierea cu cel mai bogat om din lume, devenit simbol al dreptei MAGA și o țintă a vandalismelor au dăunat grav acestui automobil.

Cei de la CNN se întreabă dacă toate aceste probleme vor scufunda corabia Tesla. Cel mai probabil, acest lucru nu se va întâmpla. Însă, eșecul lui Cybertruck marchează o derivă mai amplă a companiei în fața concurenței Rivian, Ford, GM, dar și a constructorilor chinezi, care erodează cota de piață a Tesla pe piețe importante precum Europa și China.

Tesla ar putea pierde locul 1

Tesla este pe cale să piardă titlul de cel mai mare producător de vehicule electrice din lume în fața companiei chineze BYD. Aceasta a raportat peste un milion de vehicule electrice vândute în prima jumătate a anului, mult peste cele circa 721.000 ale Tesla.

Investitorii loiali ai Tesla de pe Wall Street rămân fideli lui Musk, pe care îl văd nu doar ca pe un vizionar, ci și ca pe un showman care i-a îmbogățit. Acțiunile Tesla au scăzut cu aproximativ 17% în 2025, dar au crescut cu aproape 300% în ultimii cinci ani.

Pentru cei care cred orbește în viziunea lui Musk, nu contează că discursul MAGA a afectat afacerea de bază, și anume vânzările de mașini. Aceștia sunt convinși că viitorul Tesla va fi definit de o lume autonomă, condusă de AI.

Alte articole importante
Startup-urile baltice pregătesc apărarea aeriană împotriva dronelor rusești
Startup-urile baltice pregătesc apărarea aeriană împotriva dronelor rusești
NATO se confruntă cu lipsa unor soluții accesibile pentru doborârea dronelor rusești ieftine. Startup-urile baltice ar putea schimba situația. Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar trimite sute de drone simultan în spațiul aerian NATO? Aceasta este realitatea zilnică în războiul Rusiei din Ucraina. Uniunea Europeană și NATO încearcă să se pregătească după incursiunile aeriene ale […]
Amazon ia în calcul concedierea a până la 30.000 de angajați
Companii
Amazon ia în calcul concedierea a până la 30.000 de angajați
Amazon pregătește una dintre cele mai mari restructurări din istorie. Potrivit presei internaționale, compania ar urma să concedieze până la 30.000 de angajați din corporații. Asta înseamnă aproape 10% din forța sa globală. Decizia vine pe fondul avansului rapid al inteligenței artificiale și al semnalelor de încetinire din piața muncii americane. Amazon lovește din nou […]
ANALIZĂ
Lobby-ul Big Tech la Bruxelles atinge un record istoric. Sume uriașe pompate pentru a influența UE
Lobby-ul Big Tech la Bruxelles atinge un record istoric. Sume uriașe pompate pentru a influența UE
Cheltuielile pentru lobby-ul Big Tech au atins cel mai ridicat nivel din istorie, potrivit unui raport publicat de organizațiile Corporate Europe Observatory (CEO) și Lobby Control. Cercetarea arată că marile companii tehnologice investesc anual aproximativ 151 de milioane de euro pentru a influența deciziile de la Bruxelles. Suma reprezintă o creștere de peste 50% comparativ […]
Top 5 cele mai spectaculoase jafuri din istorie, desprinse din filmele de acțiune
Top 5 cele mai spectaculoase jafuri din istorie, desprinse din filmele de acțiune
Jaful bijuteriilor Coroanei de la Louvre, comis în plină zi, a șocat întreaga lume. Însă nu este singurul episod spectaculos din istorie. De la tablouri ascunse în cufere la trenuri încărcate de bani, istoria a consemnat jafuri incredibile, plănuite cu o ingeniozitate greu de imaginat. Top 5 jafuri care au scris istorie Jaful bijuteriilor Coroanei […]
Spania introduce reguli noi pentru soferii care consumă alcool la volan
Spania introduce reguli noi pentru soferii care consumă alcool la volan
Până la finalul lui 2025, șoferii din Spania ar putea fi obligați să respecte cea mai strictă lege privind consumul de alcool la volan. Pragul propus face ca și o simplă bere să încalce limita legală. Măsura ar afecta nu doar șoferii de autoturisme, ci și utilizatorii de biciclete și trotinete electrice. sursă foto: Wise […]
Apocalipsa AI pe piața muncii s-a mutat cu cinci ani mai aproape
Apocalipsa AI pe piața muncii s-a mutat cu cinci ani mai aproape
Ideea unor concedieri masive provocate de AI părea îndepărtată chiar și cu vreo două săptămâni în urmă. Amazon a concediat, însă, într-o secundă, un grup care ar putea popula un întreg oraș. Deși mai sunt încă voci care să susțină că va fi exact ca la industrializare, de fapt, era concedierilor masive provocate de AI […]