În Uniunea Europeană (UE), există meserii care au ajuns să fie foarte căutate, deoarece oferă salarii de câteva mii de euro lunar.
Cererea mare pentru aceste profesii reflectă atât deficitul de specialiști în anumite domenii, cât și oportunitățile atractive de carieră pentru tinerii profesioniști.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/10/Sofer-de-tir-Freepik-Puterea-financiara.jpg)
Foto: Freepik
Lipsa profesioniștilor din domeniul transporturilor a pus logistica europeană într-o situație dificilă. O meserie care odinioară era considerată grea și prost plătită, a devenit acum una dintre cele mai căutate. Șoferii de camion, odată subapreciați, sunt acum recompensați cu salarii record, în timp ce sectorul se confruntă cu îmbătrânirea forței de muncă și cu dezinteresul tinerilor, scrie Huffingtonpost.
Europa se confruntă astăzi cu o criză acută de șoferi. De aceea, companiile sunt dispuse să ofere salarii de până la 5.000 de euro pe lună pentru cei care acceptă să trăiască săptămâni întregi pe drumuri.
Potrivit Asociației Internaționale a Transportului Rutier (IRU), citată de Newsauto, pe continent este un deficit de peste 3,6 milioane de șoferi de camion. Acest sector îmbătrânește rapid, iar tinerii evită viața solitară din cabina unui camion. În Germania, spre exemplu, vârsta medie a șoferilor depășește 48 de ani. De asemenea, în Franța se apropie de 47 de ani, iar în Grecia ajunge la 51 de ani. Mii dintre acești șoferi urmează să se pensioneze în următorul deceniu, fără înlocuitori suficienți la orizont.
Deficitul de șoferi a făcut ca salariile să devină principalul instrument de atracție pentru conducătorii auto profesioniști. În Germania, Belgia și Olanda, șoferii care lucrează pe rute internaționale câștigă între 3.500 și 4.000 de euro net.
În schimb, cei din țările nordice pot ajunge și la salarii de 5.000 de euro. Creșterea este considerată una istorică pentru acest domeniu, chiar dacă realitatea de zi cu zi este dificilă: zile lungi de muncă, săptămâni petrecute pe drum și condiții de odihnă limitate.
Situația este similară și în sudul Europei. În Spania și în Grecia, salariile pentru șoferii de camioane se situează între 2.500 și 3.000 de euro. Angajatorii oferă bonusuri, diurne și cazare pentru a-i păstra pe șoferii existenți.
Cu toate acestea, stimulentele financiare nu sunt întotdeauna suficiente. Programul haotic, absențele frecvente și lipsa unei infrastructuri adecvate continuă să fie provocări majore, chiar și în fața acestor beneficii salariale atractive.