Prima pagină » Șoferii români conduc mașini tot mai vechi. Vârsta medie a parcului auto depășește 12 ani

Șoferii români conduc mașini tot mai vechi. Vârsta medie a parcului auto depășește 12 ani

Șoferii români conduc mașini tot mai vechi. Vârsta medie a parcului auto depășește 12 ani
Fotografii: Shutterstock

Conducătorii auto din Europa Centrală și de Est, inclusiv cei români, conduc mașini a căror vârstă a atins sau a depășit pragul de 12 ani, potrivit unui studiu recente realizat în șase state din regiune, inclusiv în România.

Studiul arată că 48% dintre respondenți conduc autovehicule mai vechi de un deceniu, în timp ce mulți dintre aceștia nu conștientizează reala vechime a mașinilor lor și amână schimbarea acestora.

Șoferii români conduc mașini vechi de peste zece ani

Șoferii români conduc mașini tot mai vechi: media depășește 12 ani

Cercetarea a fost realizată de Grupul MOL în rândul a peste 1.700 de utilizatori ai programului de loialitate MOL Move din România, Ungaria, Cehia, Slovacia, Serbia și Slovenia.

Aceasta a scos la iveală faptul că, în ciuda cifrelor ridicate privind vârsta parcului auto, mulți dintre șoferi nu consideră că autovehiculele lor sunt învechite. Conform sondajului, doar 44% dintre respondenți recunosc că, deși mașina nu este nouă, nu o percep ca fiind „veche”. Analiza a vizat atât comportamentul legat de întreținerea vehiculului, cât și utilizarea carburanților premium.

Datele oficiale ale Uniunii Europene confirmă tendința. Concret, în România, studiul indică o vârstă medie a mașinilor de 15,5 ani, care este mai mare decât cele din Ungaria (15 ani) și din Slovacia (15,1). În schimb, este mai mică decât vârsta medie a autoturismelor din Cehia (16,2 ani).

Cu toate acestea, percepția șoferilor este diferită: aceștia tind să subestimeze vârsta reală a mașinilor. În România, doar 20% dintre respondenți consideră că autovehiculul lor este „vechi”, deși aproape jumătate dintre ei (47%) dețin mașini mai vechi de 10 ani. Mai mult, aproape 50% dintre participanți au declarat că nu intenționează să-și schimbe mașina în următorii cinci ani, indiferent de starea tehnică sau de vârsta acesteia, relatează News.ro, care citează studiul MOL Group.

Un aspect îngrijorător este că 10% dintre respondenți au recunoscut că nu își permit nici măcar reparații minore, ceea ce poate compromite siguranța rutieră.

Românii sunt mai grijulii cu mașinile lor decât ceilalți europeni

În acest context, soluțiile accesibile pentru prelungirea duratei de viață a vehiculului, cum ar fi folosirea carburanților premium, devin tot mai relevante. Aproximativ 64% dintre șoferii din regiune spun că au alimentat cel puțin o dată cu carburant premium, iar 30% o fac constant, de cel puțin patru ori la zece alimentări.

Preocuparea pentru întreținerea mașinii în România este peste media regională. Astfel, 58% dintre respondenți au spus că fac tot ceea ce le stă în putință pentru a-și menține mașina în stare bună de funcționare, cu 18 puncte procentuale peste media generală. De asemenea, 50% dintre aceștia aleg carburant premium pentru cel puțin 40% dintre alimentări și doar 13% nu utilizează deloc acest tip de carburant, cu mult sub media regiunii, de 27%.

Aceste procentaje sugerează că, deși românii conduc în general mașini mai vechi, sunt, totuși, mai atenți la întreținerea lor. Pentru mulți, fiabilitatea vehiculului este esențială, mai ales într-un context economic în care costurile de întreținere reduse și siguranța în exploatare sunt prioritare.

Alte articole importante
Elon Musk vrea „să se concentreze pe navele spațiale” după eșecul DOGE. Ce planuri de expansiune pe Marte anunță șeful SpaceX
Tehnologie
Elon Musk vrea „să se concentreze pe navele spațiale” după eșecul DOGE. Ce planuri de expansiune pe Marte anunță șeful SpaceX
Cu Tesla pe o pantă descendentă și DOGE ținta criticilor publice, Elon Musk lovește din nou: visează să cucerească spațiul. Într-un interviu recent, miliardarul a refuzat să comenteze politicile lui Trump, dar a vorbit despre nave spațiale, colonizarea planetei Marte și salvarea civilizației umane. Elon Musk se detașează de politica terestră și visează să cucerească […]
Germania mizează pe un pachet de stimulente fiscale de 46 miliarde de euro pentru a-și revigora economia
Germania mizează pe un pachet de stimulente fiscale de 46 miliarde de euro pentru a-și revigora economia
Guvernul federal german urmează să aprobe, miercuri, un amplu pachet de reduceri de taxe pentru companii, estimat la 46 de miliarde de euro (52 miliarde de dolari), ca parte a unui efort mai larg de a revitaliza o economie care se confruntă cu perspective sumbre: prognozele arată că 2025 va fi al treilea an consecutiv […]
Delistarea de la bursă lovește în plin Toyota Industries: acțiunile au scăzut cu 13%
Delistarea de la bursă lovește în plin Toyota Industries: acțiunile au scăzut cu 13%
Acțiunile Toyota Industries au scăzut cu 13% după delistarea de la bursă, iar Toyota Motor va prelua complet compania de echipamente de logistică într-o tranzacţie de 33 de miliarde de dolari, marcând o restructurare istorică a legăturilor de capital în cadrul grupului. Decizia grupului japonez de a delista compania a stârnit îngrijorare pe piață, mai […]
Hackerii lovesc din nou. Datele clienților Cartier și The North Face, compromise în atacuri cibernetice recente
Companii
Hackerii lovesc din nou. Datele clienților Cartier și The North Face, compromise în atacuri cibernetice recente
Brandurile de modă The North Face și bijutierul de lux Cartier au anunțat recent că au fost victimele unor atacuri cibernetice în urma cărora datele unor clienți au fost furate. Aceste incidente se înscriu într-un val de atacuri asupra unor retaileri de renume, care au zguduit industria în ultimele săptămâni. Atacul asupra The North Face: […]
Toyota dă lovitura cu o tranzacție colosală de 33 miliarde de dolari pentru a prelua controlul total asupra unui partener esențial
Companii
Toyota dă lovitura cu o tranzacție colosală de 33 miliarde de dolari pentru a prelua controlul total asupra unui partener esențial
Toyota Motor a anunțat o mutare istorică: preluarea integrală a companiei Toyota Industries într-o tranzacție colosală de 33 miliarde de dolari. În centrul atenției se află consolidarea puterii familiei Toyota și strategia de transformare a grupului într-un lider absolut în mobilitate și tehnologie logistică autonomă. Toyota Industries va fi retras de pe bursă și integrat […]
Avertisment din Germania: Exporturile limitate de metale rare afectează producția auto europeană
Avertisment din Germania: Exporturile limitate de metale rare afectează producția auto europeană
Industria auto europeană s-ar putea lovi de anumite blocaje din cauza restricțiilor tot mai stricte asupra exporturilor de metale rare impuse de China. Acestea sunt materii esențiale în producția de componente electronice și sisteme de propulsie pentru vehicule, în special cele electrice. Germania trage un semnal de alarmă în ceea ce privește exporturile de metale […]