Prima pagină » Șoferii români conduc mașini tot mai vechi. Vârsta medie a parcului auto depășește 12 ani

Șoferii români conduc mașini tot mai vechi. Vârsta medie a parcului auto depășește 12 ani

Șoferii români conduc mașini tot mai vechi. Vârsta medie a parcului auto depășește 12 ani
Fotografii: Shutterstock

Conducătorii auto din Europa Centrală și de Est, inclusiv cei români, conduc mașini a căror vârstă a atins sau a depășit pragul de 12 ani, potrivit unui studiu recente realizat în șase state din regiune, inclusiv în România.

Studiul arată că 48% dintre respondenți conduc autovehicule mai vechi de un deceniu, în timp ce mulți dintre aceștia nu conștientizează reala vechime a mașinilor lor și amână schimbarea acestora.

Șoferii români conduc mașini vechi de peste zece ani

Șoferii români conduc mașini tot mai vechi: media depășește 12 ani

Cercetarea a fost realizată de Grupul MOL în rândul a peste 1.700 de utilizatori ai programului de loialitate MOL Move din România, Ungaria, Cehia, Slovacia, Serbia și Slovenia.

Aceasta a scos la iveală faptul că, în ciuda cifrelor ridicate privind vârsta parcului auto, mulți dintre șoferi nu consideră că autovehiculele lor sunt învechite. Conform sondajului, doar 44% dintre respondenți recunosc că, deși mașina nu este nouă, nu o percep ca fiind „veche”. Analiza a vizat atât comportamentul legat de întreținerea vehiculului, cât și utilizarea carburanților premium.

Datele oficiale ale Uniunii Europene confirmă tendința. Concret, în România, studiul indică o vârstă medie a mașinilor de 15,5 ani, care este mai mare decât cele din Ungaria (15 ani) și din Slovacia (15,1). În schimb, este mai mică decât vârsta medie a autoturismelor din Cehia (16,2 ani).

Cu toate acestea, percepția șoferilor este diferită: aceștia tind să subestimeze vârsta reală a mașinilor. În România, doar 20% dintre respondenți consideră că autovehiculul lor este „vechi”, deși aproape jumătate dintre ei (47%) dețin mașini mai vechi de 10 ani. Mai mult, aproape 50% dintre participanți au declarat că nu intenționează să-și schimbe mașina în următorii cinci ani, indiferent de starea tehnică sau de vârsta acesteia, relatează News.ro, care citează studiul MOL Group.

Un aspect îngrijorător este că 10% dintre respondenți au recunoscut că nu își permit nici măcar reparații minore, ceea ce poate compromite siguranța rutieră.

Românii sunt mai grijulii cu mașinile lor decât ceilalți europeni

În acest context, soluțiile accesibile pentru prelungirea duratei de viață a vehiculului, cum ar fi folosirea carburanților premium, devin tot mai relevante. Aproximativ 64% dintre șoferii din regiune spun că au alimentat cel puțin o dată cu carburant premium, iar 30% o fac constant, de cel puțin patru ori la zece alimentări.

Preocuparea pentru întreținerea mașinii în România este peste media regională. Astfel, 58% dintre respondenți au spus că fac tot ceea ce le stă în putință pentru a-și menține mașina în stare bună de funcționare, cu 18 puncte procentuale peste media generală. De asemenea, 50% dintre aceștia aleg carburant premium pentru cel puțin 40% dintre alimentări și doar 13% nu utilizează deloc acest tip de carburant, cu mult sub media regiunii, de 27%.

Aceste procentaje sugerează că, deși românii conduc în general mașini mai vechi, sunt, totuși, mai atenți la întreținerea lor. Pentru mulți, fiabilitatea vehiculului este esențială, mai ales într-un context economic în care costurile de întreținere reduse și siguranța în exploatare sunt prioritare.

Alte articole importante
Capitala domină piața muncii din România: Peste 1,11 milioane de salariați și salarii medii nete de peste 7.300 lei
Capitala domină piața muncii din România: Peste 1,11 milioane de salariați și salarii medii nete de peste 7.300 lei
Capitala României domină piața muncii în continuare, înregistrând la finalul lunii aprilie 2025 peste 1,11 milioane de angajați activi. Salariile medii nete au crescut semnificativ, depășind pragul de 7.300 de lei, iar rata șomajului a scăzut la un nivel istoric de doar 0,6%. Datele INS confirmă trendul ascendent al economiei bucureștene, care atrage tot mai […]
Electrica scrie istorie pe piața de capital. Obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro, listate la BVB
Electrica scrie istorie pe piața de capital. Obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro, listate la BVB
Electrica marchează un moment istoric pe piața de capital din România prin lansarea celei mai mari emisiuni de obligațiuni verzi, corporative și non-financiare, în valoare de 500 de milioane de euro, listate pe Piața Reglementată a Bursei de Valori București. Evenimentul nu doar că reflectă încrederea investitorilor internaționali în stabilitatea și potențialul companiei, ci și […]
Cutremur pe bursă: Acțiunile Novo Nordisk se prăbușesc după schimbarea CEO-ului
Cutremur pe bursă: Acțiunile Novo Nordisk se prăbușesc după schimbarea CEO-ului
Acțiunile Novo Nordisk au scăzut abrupt după ce compania a anunțat schimbarea conducerii și o reducere semnificativă a estimărilor financiare pentru 2025. Investitorii au reacționat negativ la perspectiva înrăutățită privind vânzările în SUA și la incertitudinile legate de noul șef al gigantului farmaceutic danez. Acțiunile Novo Nordisk suferă cea mai mare cădere din ultimii ani […]
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
În anii 1940, pe măsură ce războiul se extindea în Europa și dincolo de ea, un fiziolog american a anticipat că va urma, inevitabil, o perioadă de foamete, însă a constatat că efectele unui astfel de flagel erau prea puțin cunoscute din punct de vedere științific. Ancel Keys, profesor la Universitatea din Minnesota și consultant […]
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
De-a lungul istoriei, una dintre cele mai sigure predicții economice era, în mare, că lucrurile vor continua cam la fel cum au mers și până atunci. Există, însă, perioade în care viitorul devine o necunoscută totală. Liderii industriei tech din Silicon Valley susțin că ne apropiem de un astfel de moment de inflexiune: în doar […]
Sindicatele germane cer salarii decente pentru românii sezonieri. „Culeg hrana Germaniei, dar abia supraviețuiesc”
Sindicatele germane cer salarii decente pentru românii sezonieri. „Culeg hrana Germaniei, dar abia supraviețuiesc”
Pe câmpurile Germaniei, acolo unde se coc sparanghelul, căpșunile și cireșele, zeci de mii de români muncesc zi de zi, în genunchi, sub ploaie sau sub soarele arzător. Fac o muncă vitală pentru siguranța alimentară a uneia dintre cele mai puternice economii europene, dar trăiesc la marginea demnității umane. În ciuda contribuției lor esențiale, românii […]