Conducătorii auto din Europa Centrală și de Est, inclusiv cei români, conduc mașini a căror vârstă a atins sau a depășit pragul de 12 ani, potrivit unui studiu recente realizat în șase state din regiune, inclusiv în România.
Studiul arată că 48% dintre respondenți conduc autovehicule mai vechi de un deceniu, în timp ce mulți dintre aceștia nu conștientizează reala vechime a mașinilor lor și amână schimbarea acestora.
Cercetarea a fost realizată de Grupul MOL în rândul a peste 1.700 de utilizatori ai programului de loialitate MOL Move din România, Ungaria, Cehia, Slovacia, Serbia și Slovenia.
Aceasta a scos la iveală faptul că, în ciuda cifrelor ridicate privind vârsta parcului auto, mulți dintre șoferi nu consideră că autovehiculele lor sunt învechite. Conform sondajului, doar 44% dintre respondenți recunosc că, deși mașina nu este nouă, nu o percep ca fiind „veche”. Analiza a vizat atât comportamentul legat de întreținerea vehiculului, cât și utilizarea carburanților premium.
Datele oficiale ale Uniunii Europene confirmă tendința. Concret, în România, studiul indică o vârstă medie a mașinilor de 15,5 ani, care este mai mare decât cele din Ungaria (15 ani) și din Slovacia (15,1). În schimb, este mai mică decât vârsta medie a autoturismelor din Cehia (16,2 ani).
Cu toate acestea, percepția șoferilor este diferită: aceștia tind să subestimeze vârsta reală a mașinilor. În România, doar 20% dintre respondenți consideră că autovehiculul lor este „vechi”, deși aproape jumătate dintre ei (47%) dețin mașini mai vechi de 10 ani. Mai mult, aproape 50% dintre participanți au declarat că nu intenționează să-și schimbe mașina în următorii cinci ani, indiferent de starea tehnică sau de vârsta acesteia, relatează News.ro, care citează studiul MOL Group.
Un aspect îngrijorător este că 10% dintre respondenți au recunoscut că nu își permit nici măcar reparații minore, ceea ce poate compromite siguranța rutieră.
În acest context, soluțiile accesibile pentru prelungirea duratei de viață a vehiculului, cum ar fi folosirea carburanților premium, devin tot mai relevante. Aproximativ 64% dintre șoferii din regiune spun că au alimentat cel puțin o dată cu carburant premium, iar 30% o fac constant, de cel puțin patru ori la zece alimentări.
Preocuparea pentru întreținerea mașinii în România este peste media regională. Astfel, 58% dintre respondenți au spus că fac tot ceea ce le stă în putință pentru a-și menține mașina în stare bună de funcționare, cu 18 puncte procentuale peste media generală. De asemenea, 50% dintre aceștia aleg carburant premium pentru cel puțin 40% dintre alimentări și doar 13% nu utilizează deloc acest tip de carburant, cu mult sub media regiunii, de 27%.
Aceste procentaje sugerează că, deși românii conduc în general mașini mai vechi, sunt, totuși, mai atenți la întreținerea lor. Pentru mulți, fiabilitatea vehiculului este esențială, mai ales într-un context economic în care costurile de întreținere reduse și siguranța în exploatare sunt prioritare.