APIA propune un sistem de stimulente care să încurajeze achiziția de mașini noi, cu emisii reduse, și să penalizeze vehiculele vechi și poluante.
Această măsură urmărește să grăbească procesul de înnoire a parcului auto național și să reducă impactul asupra mediului, menținând totodată un echilibru între stimulente și responsabilitate fiscală.
Foto: Freepik
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) așteaptă ca Guvernul să finalizeze noul sistem de impozitare a autovehiculelor, care ar urma să intre în vigoare începând de anul viitor. În prezent, impozitul auto se stabilește aplicând formula de 10 lei pentru fiecare 200 cm³ ai cilindreei motorului. Dacă va fi adăugat și criteriul suplimentar al normei de poluare, valoarea impozitului va fi ajustată în funcție de vechimea autovehiculului și nivelul emisiilor pe care acesta le produce.
În paralel, APIA vine cu propria variantă de reformă fiscală. Potrivit angajamentelor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), România trebuie să introducă, începând cu 1 ianuarie 2026, un sistem de taxare a mașinilor bazat pe principiul „poluatorul plătește”. Măsura este aliniată atât practicilor din alte state membre ale Uniunii Europene, cât și directivelor europene privind tranziția către o economie verde, se arată într-un comunicat publicat de APIA.
„Subvenționarea achiziției de mașini noi, cu emisii reduse, trebuie completată de o descurajare fiscală fermă pentru vehiculele vechi și poluante, astfel încât să existe un echilibru între stimulente și responsabilitate. În acest sens, APIA a elaborat o propunere concretă de reformă fiscală auto, care ține cont atât de cerințele de mediu, cât și de realitățile sociale din România”, au transmis reprezentanții asociației.
Sistemul propus de APIA se bazează pe principiul „poluatorul plătește”. Acesta este structurat în funcție de cilindreea motorului, vechimea vehiculului și de nivelul emisiilor de CO₂. Totodată, sistemul include o componentă socială adaptată la venitul contribuabilului pentru ca mecanismul să fie nu doar ecologic și eficient, ci și echitabil.
Potrivit estimărilor APIA, aplicarea acestui model ar putea aduce în plus la bugetul de stat aproximativ 17 miliarde de lei. Acești bani ar putea fi utilizați pentru investiții publice, modernizarea infrastructurii și pentru grăbirea procesului de tranziție către o mobilitate mai curată.
Acest mecanism este esențial pentru ca programe precum Rabla Clasic și Rabla Plus să funcționeze în mod eficient și coerent. Subvenționarea mașinilor noi, cu mai puține emisii, trebuie dublată de o descurajare fiscală clară a celor vechi și poluante, pentru a asigura echilibrul dintre stimulente și responsabilitate.
La final, APIA solicită autorităților să repornească Programul Rabla Auto 2025 și să-și asume responsabilitatea nu doar pentru stabilitatea economică și socială a unei industrii strategice, ci și pentru protejarea mediului și reducerea poluării în marile orașe.