Prima pagină » „Cel mai stupid lucru” pe care îl pot face companiile care adoptă AI

„Cel mai stupid lucru” pe care îl pot face companiile care adoptă AI

„Cel mai stupid lucru” pe care îl pot face companiile care adoptă AI
„Cel mai stupid lucru” pe care îl pot face companiile care adoptă AI

Președintele Cisco respinge avertismentele apocaliptice ale unor lideri din tehnologie, potrivit cărora inteligența artificială va duce la dispariția locurilor de muncă, în special a posturilor care până acum le erau destinate începătorilor. Deși admite că vor exista „unele dureri de creștere, adică perioade în care oamenii vor fi afectați”, Jeetu Patel a respins ferm comentariile lui Dario Amodei, CEO al Anthropic, care e de părere că AI va ridica rata șomajului până la 20% și va elimina jumătate dintre locurile de muncă de birou pentru începători. Previziunile cu privire la piața muncii, invadată de inteligența artificială, rămân foarte împărțite, la fel și viziunile cu privire la un viitor dominat de AI. Într-un scenariu optimist, peste cinci-zece ani nu vom mai avea nimic de făcut, nimic altceva decât să ne relaxăm pe o plajă în Cancun. Scenariile pesimiste vorbesc de criză, inadaptare și șomaj. 

„Pur și simplu refuz să cred că oamenii se vor demoda. Mi se pare un concept absurd”, a declarat, pentru CNN, Jeetu Patel, care este și director de produs la compania de infrastructură AI Cisco.

Tot mai adesea predicțiile cu privire la dezvoltarea inteligenței artificiale implică referiri la acest efect colateral îngrozitor, și anume că oamenii vor fi înlocuiți și că eficiența înseamnă acum organizații mai suple și mai puține locuri de muncă. Patel este unul dintre liderii tech care au contracarat constant această narațiune. Unii au viziuni ceva mai moderate și spun că AI este mai probabil să transforme locurile de muncă – și exclusiv prin cerința ca angajații să dobândească noi competențe -, decât să le elimine complet. Totuși, chiar și declarațiile optimiste vin într-un moment în care este deja vizibilă scăderea accentuată a angajărilor la nivel de începător. În plus, giganții tehnologici folosesc tot mai mult AI în procesele și fluxurile lor, ridicând semne de întrebare cu privire la viitorul muncii.

„Dario este prietenul meu. Suntem investitori în Anthropic. Am un respect enorm pentru ceea ce a făcut. În acest domeniu însă, am o opinie ușor diferită”, a spus Patel miercuri la Ai4, o conferință de inteligență artificială din Las Vegas. „Resping ideea că oamenii vor fi depășiți în cinci ani, că nu vom mai avea nimic de făcut și că o să stăm pe plajă… Nu are niciun sens”.

Șeful AI de la Meta recunoaște: Sunt 4 lucruri pe care oamenii le pot face, dar la care inteligența artificială dă rateuri

Cel mai stupid lucru pe care îl poate face o companie

Patel a spus este uimit de modul de gândire al lui Amodei cu privire la locurile de muncă la nivel de începător. Companiile au, de fapt, imensă nevoie să atragă cât mai mulți începători, pentru beneficiază enorm de pe urma angajării unor tineri care înțeleg mai bine noile tehnologii.

„Dacă spui pur și simplu: «Voi eradica toate locurile de muncă la nivel de începător», acesta este cel mai stupid lucru pe care îl poate face o companie pe termen lung, pentru că, de fapt, ai eliminat în felul ăsta și aportul de perspective noi”, a declarat executivul Cisco.

„O strategie foarte proastă”

Nu putem nega, însă, că asistăm la o transformare profundă, iar Patel susține că, pentru unele locuri de muncă, a avea o experiență semnificativă ar putea deveni o „imensa vulnerabilitate”. Oamenii care ating excelența în profesia lor au o serie de convingeri cu privire la cum se face acel lucru cel mai bine, idei care poate nu funcționau acum cinci ani, dar care astăzi funcționează. Posibil ca, peste alți cinci ani să nu mai fie valabile aceleași reguli. Prin urmare, rămâne extrem de important să aloci  „o cantitate enormă de timp” pentru pregătirea angajaților tineri și a stagiarilor.

„Învăț foarte mult de la oamenii care abia au terminat facultatea, pentru că au o perspectivă proaspătă și unică. Iar această perspectivă, combinată cu experiența mea, creează magie”, a spus Patel. „Ar fi o strategie foarte proastă să nu ai oameni aflați la început de carieră și angajați de nivel de intrare integrați în compania ta”.

Inteligența artificială, amenință din ce în ce mai mult. Cum reușește Centaur să anticipeze comportamentul uman

AI afectează deja angajații debutanți?

Unii economiști spun că există deja semne care sugerează că AI ar putea să afecteze negativ locurile de muncă la nivel de începător. Chiar dacă piața muncii, per ansamblu, a rămas destul de sănătoasă, promoția din 2025 se confruntă cu cea mai dificilă piață a muncii pentru absolvenții de facultate din ultimii ani, comentează sursa citată. Pentru prima dată de la începutul monitorizării acestei piețe, în 1980, rata șomajului pentru proaspeții absolvenți (cu vârste între 22 și 27 de ani și cel puțin licență) este mai mare decât rata șomajului național, potrivit Oxford Economics.

Angajările de nivel de intrare au scăzut cu 23% între martie 2020 și mai 2025, depășind declinul de 18% al angajărilor generale din aceeași perioadă, potrivit datelor de pe LinkedIn. Aceasta se întâmplă dintr-o varietate de motive, dintre care multe nu au  legătură cu AI. Dar AI pare să joace, totuși, un rol, spun unii economiști. De exemplu, Oxford Economics a notat că angajarea în două industrii vulnerabile la disrupția AI — IT și matematică — a scăzut cu 8% din 2022 pentru absolvenți. Prin comparație, numărul angajărilor a rămas aproape neschimbat pentru lucrătorii mai în vârstă din aceleași domenii.

„AI înlocuiește cu siguranță unele dintre aceste joburi de nivel inferior”, a declarat pentru CNN Matthew Martin, economist senior pentru SUA la Oxford Economics.

Piața de cipuri bazate pe inteligență artificială va crește cu 30% pe an până în 2030

Fotografii: Freepik

„AI nu poate să-ți cumpere o friptură”

Economiștii și cercetătorii în AI spun că locurile de muncă cele mai expuse riscului sunt cele care implică sarcini repetitive, ce pot fi automatizate, cum ar fi introducerea de date.

„Joburile clericale mai puțin interesante vor dispărea. Vor fi automatizate. Și, dacă nu automatizezi, vei da faliment”, a declarat Alan Ranger, vicepreședinte de marketing la Cognigy, pentru CNN, în marja conferinței Ai4.

Cognigy știe bine asta: compania vinde agenți conversaționali AI, care le oferă suport clienților pentru bănci, companii aeriene și alte firme. Ranger a spus că agenții AI ai Cognigy au fost un ajutor nesperat atunci când compania aeriană Lufthansa a fost nevoită să anuleze toate zborurile din cauza unei greve în Germania. Tehnologia i-a permis companiei Lufthansa să reprogrameze mii de zboruri pe minut, a spus el.

Ranger a argumentat că firmele nu vor concedia masiv angajații din suport clienți, pentru că oamenii sunt încă necesari pentru a gestiona agenții AI, pentru proiectarea de software și pentru rezolvarea de probleme complexe. Totuși, el a admis că vor fi mai puțini angajați în viitor, pe măsură ce oamenii vor părăsi industria și se vor pensiona, iar firmele vor angaja pentru alte tipuri de roluri.

„Rolurile de account management și de vânzări nu vor fi înlocuite prea curând”, a spus Ranger. „Un AI nu poate să-ți cumpere o friptură”.

Patel, executivul Cisco, a declarat că responsabilitatea îi revine în totalitate industriei tech și societății în ansamblu pentru a asigura o tranziție lină către AI superinteligentă.

„În tehnologie, trăim într-o bulă. Tot repetăm: «Oh, disrupția face parte din joc». Dar, când un lucrător de la o oțelărie este dat peste cap, el nu devine inginer de prompturi AI”, a spus Patel.

Patel a adăugat că este nevoie de multă recalificare și perfecționare profesională, realizate împreună cu guvernele și educatorii.

„Comunitatea tech trebuie să își asume cu adevărat o parte din responsabilitate”, a spus el. „Pentru că, dacă nu o facem, vom crea un nivel de suferință în societate și vrem să ne asigurăm că evităm asta”.

Alte articole importante
Ford și-a „măcelărit” mașinile electrice din cauza lui Trump
Ford și-a „măcelărit” mașinile electrice din cauza lui Trump
Anularea de către Ford a producției și dezvoltării modelului electric F-150 Lightning nu a fost o mare surpriză.  Fabrica de vehicule electrice din Tennessee va fi transformată într-una de camioane Ford a decis să își reconsidere planurile pentru vehiculele electrice pe fondul pierderilor financiare și al politicilor președintelui american Donald Trump. Producătorul auto pariază acum […]
Războiul pentru locuințe continuă: Airbnb amendată cu 64 de milioane de euro în Spania
Războiul pentru locuințe continuă: Airbnb amendată cu 64 de milioane de euro în Spania
Airbnb a primit o amendă uriașă în Spania. Autoritățile spaniole au adoptat o abordare restrictivă în ceea ce privește locuințele pentru turiști. Spania a amendat Airbnb pentru promovarea unor cazări fără licență Autoritățile spaniole au amendat platforma online de închirieri de vacanță Airbnb cu 64 de milioane de euro, printre altele, pentru promovarea unor cazări […]
Trei sferturi dintre românii „conectați” își fac cumpărăturile online
Trei sferturi dintre românii „conectați” își fac cumpărăturile online
Cumpărăturile online au devenit o obișnuință pentru nu mai puțin de trei sferturi dintre românii conectați la internet. Datele recente arată că, în prezent, e-commerce-ul nu mai reprezintă o excepție, ci o practică larg răspândită, în mediul urban, dar și în cel rural. Aproape 75% dintre românii care au acces la internet își fac cumpărăturile […]
ANALIZĂ
Dragoste digitală: tot mai mulți japonezi aleg relații fictoromantice
Dragoste digitală: tot mai mulți japonezi aleg relații fictoromantice
Tot mai mulți japonezi aleg să dezvolte relații fictoromantice, pe fondul schimbărilor sociale și al singurătății tot mai accentuate. Nunțile cu personaje virtuale au devenit o industrie specializată în Japonia, organizatorii organizând în medie o ceremonie pe lună. Fenomen social în Japonia: femeile nipone dezvoltă relații fictoromantice cu AI Într-o sală de ceremonii din vestul […]
GPT-Image 1.5 este noul rival pentru Nano Banana Pro
Companii
GPT-Image 1.5 este noul rival pentru Nano Banana Pro
OpenAI a lansat noua versiune GPT-Image 1.5 a modelului său de generare a imaginilor, care promite performanțe îmbunătățite. Noul model de generare a imaginilor de la OpenAI apare pe fondul competiției tot mai acerbe cu Gemini de la Google și al așteptărilor crescute pentru imagini AI gata de utilizare în producție. OpenAI lansează versiunea GPT-Image […]
Amazon pregătește o investiție de miliarde de dolari în OpenAI
Companii
Amazon pregătește o investiție de miliarde de dolari în OpenAI
Potrivit unor surse din industrie, Amazon ar analiza o investiție semnificativă în OpenAI, evaluată la circa 10 miliarde de dolari. Negocierile arată capacitatea companiei californiene de a colabora pe scară largă după restructurare. Această mișcare ar putea întări parteneriatele tehnologice și dezvoltarea de aplicații pe bază de inteligență artificială la scară largă în ecosistemul OpenAI. […]