Dezvoltarea accelerată a tehnologiei, schimbările economice și tranziția către sustenabilitate rescriu în timp real cerințele angajatorilor din întreaga lume. Conform raportului World Economic Forum – Future of Jobs 2025, abilități pe piața muncii precum gândirea analitică, inovația, alfabetizarea digitală, adaptabilitatea și leadershipul devin tot mai solicitate, pe măsură ce rolurile tradiționale dispar sau sunt transformate. Studiul, bazat pe răspunsurile a peste o mie de companii globale, evidențiază nevoia de reskilling și de dezvoltare a competențelor soft, pe fondul digitalizării accelerate și al noilor așteptări sociale.
Informațiile privind aptitudinile considerate cruciale în 2025 provin din raportul World Economic Forum (WEF) Future of Jobs 2025. Clasamentul pune în prim-plan rezultatele centralizate în urma a 1.043 de răspunsuri date de companii de pe tot globul, reprezentând împreună peste 14,1 milioane de angajați.
Iată lista completă, împreună cu procentul companiilor care au selectat fiecare abilitate drept „abilitate esențială”:
Gândirea analitică – 69%
Rezistență, flexibilitate și agilitate – 67%
Leadership și influență socială – 61%
Gândire creativă – 57%
Motivație și conștientizare de sine – 52%
Alfabetizare tehnologică – 51%
Empatie și ascultare activă – 50%
Curiozitate și învățare continuă – 50%
Gestionarea talentelor – 47%
Orientare către servicii și clienți – 47%
Inteligență artificială și big data – 45%
Gândire sistemică – 42%
Managementul resurselor și operațiunilor – 41%
Fiabilitate și atenție la detalii – 37%
Controlul calității – 35%
Predare și mentorat – 26%
Rețele și securitate cibernetică – 25%
Design și experiență utilizator – 25%
Cunoașterea mai multor limbi – 23%
Marketing și media – 21%
Citire, scriere și matematică – 21%
Grijă pentru mediu – 20%
Programare – 17%
Dexteritate manuală, rezistență și precizie – 14%
Cetățenie globală – 13%
Abilități de procesare senzorială – 6%
În fruntea clasamentului se află gândirea analitică, bifată de 69% dintre respondenți drept competență esențială. Aceasta reflectă interesul crescut pentru angajați capabili să rezolve probleme complexe, să interpreteze date și să ia decizii raționale în situații incerte. Ritmul rapid al transformării digitale determină companiile să aprecieze tot mai mult abilitățile cognitive și gândirea critică.
Imediat după gândirea analitică se situează reziliența, flexibilitatea și agilitatea (67%), urmate de leadership și influență socială (61%). Companiile caută tot mai des persoane care pot gestiona schimbarea, pot inspira echipe și pot integra rapid noi mentalități de lucru.
Aceste abilități non-tehnice sunt la mare căutare pe măsură ce angajatorii se adaptează la schimbări economice, modele hibride de muncă și diversitate culturală. Primele cinci locuri includ atât abilități cognitive, cât și aptitudini legate de autocunoaștere și interacțiune socială. World Economic Forum punctează faptul că angajații cu acest mix sunt văzuți drept inovatori, capabili să colaboreze și să rezolve eficient probleme.
Alfabetizarea tehnologică (51%) și curiozitatea împreună cu dorința de a învăța permanent (50%) apar în top, scoțând în evidență nevoia de adaptare continuă la noile tehnologii.
Prezența abilităților legate de inteligență artificială și big data (45%) ilustrează o preferință accentuată pentru oamenii care se descurcă cu instrumente digitale avansate. În același timp, competențe considerate odinioară fundamentale, cum ar fi cititul, scrisul și matematica, înregistrează procente mai mici (21%), fapt ce subliniază tendința de creștere a importanței aptitudinilor tehnologice.
Lista aduce în prim-plan și abilități precum gestionarea talentelor, orientarea către servicii și clienți sau gândirea sistemică. Chiar dacă programarea sau rețelele și securitatea cibernetică apar abia pe la mijlocul clasamentului, aceste zone continuă să câștige teren. Interesele angajatorilor privind abilități precum cetățenia globală (13%) sau dexteritatea manuală (14%) sugerează că schimbările ce țin de digitalizare depășesc cu mult barierele clasice ale pregătirii profesionale.