Prima pagină » Angajatorii din România cer tot mai des cunoștințe de AI și analiză de date

Angajatorii din România cer tot mai des cunoștințe de AI și analiză de date

Angajatorii din România cer tot mai des cunoștințe de AI și analiză de date
sursă foto: CMOtech UK

Piața muncii din România trece printr-o schimbare majoră. Tot mai mulți angajatori solicită competențe digitale și abilități de inteligență artificială (AI) în aproape toate domeniile, nu doar în IT. De la marketing și inginerie până la contabilitate și HR, candidații sunt nevoiți să țină pasul cu tehnologia pentru a rămâne competitivi.

Angajatorii români, tot mai exigenți în era digitală

Potrivit platformei de recrutare eJobs, cererea pentru competențe digitale și de AI a crescut semnificativ în ultimele luni. Angajatorii includ tot mai des astfel de cerințe în anunțurile de angajare. Indiferent dacă posturile sunt direct legate de tehnologie sau nu.

Pe lângă IT și marketing digital, domenii deja cunoscut, sectoare precum ingineria, vânzările, analiza de date, web designul și chiar resursele umane încep să solicite angajaților să stăpânească instrumente digitale moderne.

Cele mai menționate abilități în anunțurile de angajare sunt digital marketing, analiză de date și business intelligence. La acestea se mai adaugă și generative AI & prompt engineering, machine learning și cybersecurity. Toate dintre aceste domenii sunt considerate competențele care vor domina piața muncii în următorii cinci ani.

Deși există un interes evident și în creștere al angajatorilor de a cere angajaților să dobândească abilități digitale și să se folosească de instrumentele de inteligență artificială, unul dintre sondajele pe care le-am realizat anul acesta ne arată că doar 4 din 10 angajați folosesc în mod regulat inteligența artificială în sarcinile de la birou pentru a reduce volumul de muncă sau pentru a obține rezultate mai rapide. Rata de adopție este mai ridicată în cazul job-urilor zona white collar (absolvenți de studii superioare) și a specialiștilor.

Pe de altă parte, jumătate dintre angajatori spun că angajații și candidații nu sunt familiarizați cu instrumentele de inteligență artificială și că nu sunt suficient digitalizați. Asta în contextul în care consideră că abilitățile digitale vor fi cele mai căutate în următorii 5 ani”, declară Bogdan Badea, CEO eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

Doar o minoritate folosește inteligența artificială la birou

Deși cererea crește rapid, adoptarea reală a AI rămâne limitată. Potrivit sondajelor realizate de eJobs, doar 40% dintre angajați utilizează inteligența artificială în activitățile de zi cu zi. Cei mai activi în acest sens sunt specialiștii și angajații cu studii superioare, în special din zona white collar.

În schimb, jumătate dintre angajatori spun că atât angajații actuali, cât și candidații la joburi noi, nu sunt familiarizați cu instrumentele digitale. Lipsa de educație tehnologică și reticența față de automatizare sunt principalele cauze ale acestui decalaj.

Creștere rapidă a cererii de joburi cu competențe digitale

Datele eJobs arată că pe platformă sunt disponibile în prezent aproximativ 1.500 de joburi care solicită abilități digitale și alte 5.000 de locuri de muncă care cer competențe de inteligență artificială sau machine learning.

Cele mai căutate skill-uri vizează generarea de conținut, editarea de imagini, analiza de date, business intelligence și cloud computing. Angajatorii nu mai caută doar specialiști IT, ci și profesioniști capabili să integreze AI și automatizarea în activități obișnuite, indiferent de domeniu.

Este vorba, în cea mai mare parte, de task-uri pe care le făceau angajații juniori sau, în cazul seniorilor, sarcini repetitive, care țin mai degrabă de partea de execuție decât de cea de strategie”, mai relatează Bogdan Badea, conform Economedia.

Angajații recunosc: „Ne lipsesc competențele digitale”

Un sondaj recent arată că 20% dintre angajați și candidați admit că nu dețin deloc abilități digitale. Mulți dintre ei recunosc că nu au fost instruiți să folosească aplicații moderne, instrumente AI sau software de analiză.

Și candidații știu cât de importante au devenit pentru angajatori aceste cunoștințe și, mai mult decât atât, înțeleg faptul că este un capitol la care încă mai au destul de mult de lucrat.

Aproximativ 20% dintre angajați și candidați spun că le lipsesc întru totul abilitățile digitale, asta în timp ce date la nivel european arată că România se plasează pe ultimul loc în UE la gradul de utilizare a inteligenței artificiale în companii”, spune Bogdan Badea.

Alte articole importante
Dronele sprijinite de Peter Thiel s-au prăbușit în timpul testelor militare. Dezastru pentru Stark în fața armatelor britanică și germană
Dronele sprijinite de Peter Thiel s-au prăbușit în timpul testelor militare. Dezastru pentru Stark în fața armatelor britanică și germană
Startup-ul german de drone Stark, susținut financiar de miliardarul american Peter Thiel, a avut parte de un eșec răsunător în timpul testelor cu armatele britanică și germană. Dronele sale de atac, model Virtus, nu au reușit să lovească nicio țintă în patru încercări desfășurate în cadrul a două exerciții militare din această lună: unul organizat […]
Lufthansa Group lansează „Culinary Journey” cu meniuri personalizate și preparate premium
Companii
Lufthansa Group lansează „Culinary Journey” cu meniuri personalizate și preparate premium
Lufthansa Group schimbă experiența la bord pentru pasagerii săi printr-un nou concept denumit „Culinary Journey”. Meniurile personalizate, opțiunile de precomandă și reducerile exclusive promit să transforme modul în care călătorii se bucură de mese și gustări în timpul zborului. Lufthansa Group aduce o experiență unificată pentru toți pasagerii Grupul Lufthansa, care include companiile aeriene Lufthansa, […]
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]