China pariază tot mai mult pe Europa pentru a-și extinde influența în domeniul tehnologiei de conducere autonomă.
Pe fondul unui cadru european mai deschis și al dorinței Beijingului de a domina industria vehiculelor inteligente la nivel global, tot mai multe companii chinezești își stabilesc centre de dezvoltare, parteneriate și programe de testare în Uniunea Europeană.
Foto: Freepik
Blocate pe piața americană, companiile chineze își fac intrarea în forță în Europa, iar cele din domeniul tehnologiilor pentru conducerea autonomă nu fac excepție. Acestea deschid sedii centrale, încheie acorduri privind gestionarea datelor și efectuează teste pe drumurile publice de pe continent. Aceasta este o mișcare care a stârnit îngrijorarea concurenților locali în privința competiției tot mai acerbe, potrivit Reuters.
China este, după cum se știe, cea mai mare piață auto din lume. Acolo, peste jumătate dintre mașinile vândute, inclusiv multe modele de bază, dispun de tehnologii de conducere autonomă. Uneori, acestea sunt oferite în echiparea standard. Beijingul stimulează producătorii locali să atingă supremația globală în dezvoltarea acestor tehnologii, în timp ce elaborează reglementări interne clare pentru a susține expansiunea rapidă.
QCraft este un furnizor chinez de sisteme de asistență la conducere. Dong Li, directorul tehnic al companiei, a declarat că strategia acesteia vizează Europa ca piață cheie pentru „viitorul global”. În cadrul Salonului Auto de la München el a anunțat deschiderea unui sediu central în Germania. Cu același prilej, Li a menționat că „barierele pieței americane”, cauzate de preocupările privind securitatea națională, au determinat QCraft să se orienteze spre Europa.
Europa oferă un cadru de reglementare mai deschis, chiar dacă sistemele „autonomous” rămân limitate la modelele premium. Totodată, dezvoltatorii se plâng de reglementările fragmentate între state. În acest context, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a cerut o inițiativă comună la nivelul UE pentru accelerarea dezvoltării mașinilor autonome. Totodată, ea recunoaște decalajul Uniunii față de Statele Unite și China.
QCraft colaborează deja cu producători auto din China și Europa. Șefii companiei și-au propus să comercializeze tehnologia pe continentul european în cel mult doi ani. În China, autobuzele din 26 de orașe utilizează sistemul autonom de nivel 4 al QCraft. Tehnologia permite deplasarea fără intervenția șoferului pe perioade îndelungate. Deeproute.ai este o furnizor de soluții autonome de nivel 4 pentru producătorii auto. Această firmă plănuiește să construiască un centru de date european odată ce va finaliza acordurile aflate în negocieri cu parteneri europeni și chinezi.
La rândul său, liderul de piață chinez Momenta, furnizor de tehnologie pentru Toyota și General Motors, a anunțat un parteneriat cu Uber. Acordul prevede testarea vehiculelor autonome de nivel 4 în Germania începând cu anul viitor. Tot Momenta va livra și sisteme de asistență la conducere pentru Mercedes-Benz în China, iar primul model care va beneficia de acestea va fi sedanul electric CLA. Totodată, Mercedes-Benz a demarat testele cu aceeași tehnologie în Europa.
Foto: Shutterstock
Alți jucători chinezi care se extind în Europa sunt WeRide, Baidu și Pony.ai, potrivit Yvette Zhang, consultant auto la firma de cercetare AlixPartners. Ca și producătorii chinezi de vehicule electrice, aceste companii caută piețe mai profitabile decât cea internă, afectată de o competiție acerbă. „Investitorii se așteaptă la creștere. Ei caută alte piețe pe care să se dezvolte”, a explicat Zhang.
Fusion Processing pregătește testarea autobuzelor autonome de nivel 4 pentru 2026. Jim Hutchinson, CEO al startup-ului britanic, avertizează asupra necesității unei supravegheri mai stricte. El invocă o serie de riscuri legate de securitatea națională și de concurența neloială.
„Dacă vrem să avem această tehnologie, avem nevoie de un nivel mai ridicat de reglementare și de o ușoară intervenție din partea autorităților”, a declarat Hutchinson.
În prezent, sistemele avansate de asistență la conducere sunt semnificativ mai scumpe în Europa. În schimb, în China, acestea sunt oferite la prețuri reduse, uneori chiar gratuit, de către producătorii auto care încearcă să se diferențieze într-un „război al prețurilor”. Potrivit datelor Canalys, aproximativ 15 milioane de mașini vândute în China în acest an, adică peste 60% din total, vor fi echipate cu tehnologie de nivel 2. Acesta permite conducerea automată în anumite condiții, dar necesită supravegherea șoferului.
Statele Unite au interzis tehnologiile auto conectate provenite din China în timpul administrației Joe Biden. Guvernele europene s-au arătat, însă, mai receptive la soluțiile și vehiculele chinezești, afirmă Tu Le, fondatorul firmei de consultanță Sino Auto Insights.
„Europa este singura piață pe care pot intra. Trebuie să facă această mișcare”, susține Le.
În prezent, Comisia Europeană lucrează la armonizarea reglementărilor pentru testarea și implementarea tehnologiilor autonome. Bruxelles-ul încearcă să unifice un cadru legislativ fragmentat. Deocamdată, testele sunt permise doar pe câteva piețe importante, precum Marea Britanie și Germania. Dar, expansiunea chineză pare să accelereze procesul de modernizare a industriei auto europene.