Prima pagină » China mizează pe Europa pentru conducerea autonomă

China mizează pe Europa pentru conducerea autonomă

ANALIZĂ
China mizează pe Europa pentru conducerea autonomă
Foto: Freepik

China pariază tot mai mult pe Europa pentru a-și extinde influența în domeniul tehnologiei de conducere autonomă.

Pe fondul unui cadru european mai deschis și al dorinței Beijingului de a domina industria vehiculelor inteligente la nivel global, tot mai multe companii chinezești își stabilesc centre de dezvoltare, parteneriate și programe de testare în Uniunea Europeană.

China accelerează expansiunea în Europa cu tehnologia de conducere autonomă

China mizează pe Europa pentru conducerea autonomă

Foto: Freepik

Blocate pe piața americană, companiile chineze își fac intrarea în forță în Europa, iar cele din domeniul tehnologiilor pentru conducerea autonomă nu fac excepție. Acestea deschid sedii centrale, încheie acorduri privind gestionarea datelor și efectuează teste pe drumurile publice de pe continent. Aceasta este o mișcare care a stârnit îngrijorarea concurenților locali în privința competiției tot mai acerbe, potrivit Reuters.

China este, după cum se știe, cea mai mare piață auto din lume. Acolo, peste jumătate dintre mașinile vândute, inclusiv multe modele de bază, dispun de tehnologii de conducere autonomă. Uneori, acestea sunt oferite în echiparea standard. Beijingul stimulează producătorii locali să atingă supremația globală în dezvoltarea acestor tehnologii, în timp ce elaborează reglementări interne clare pentru a susține expansiunea rapidă.

QCraft este un furnizor chinez de sisteme de asistență la conducere. Dong Li, directorul tehnic al companiei, a declarat că strategia acesteia vizează Europa ca piață cheie pentru „viitorul global”. În cadrul Salonului Auto de la München el a anunțat deschiderea unui sediu central în Germania. Cu același prilej, Li a menționat că „barierele pieței americane”, cauzate de preocupările privind securitatea națională, au determinat QCraft să se orienteze spre Europa.

QCraft, Deeproute.ai și Momenta, deschizătoare de drumuri

Europa oferă un cadru de reglementare mai deschis, chiar dacă sistemele „autonomous” rămân limitate la modelele premium. Totodată, dezvoltatorii se plâng de reglementările fragmentate între state. În acest context, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a cerut o inițiativă comună la nivelul UE pentru accelerarea dezvoltării mașinilor autonome. Totodată, ea recunoaște decalajul Uniunii față de Statele Unite și China.

QCraft colaborează deja cu producători auto din China și Europa. Șefii companiei și-au propus să comercializeze tehnologia pe continentul european în cel mult doi ani. În China, autobuzele din 26 de orașe utilizează sistemul autonom de nivel 4 al QCraft. Tehnologia permite deplasarea fără intervenția șoferului pe perioade îndelungate. Deeproute.ai este o furnizor de soluții autonome de nivel 4 pentru producătorii auto. Această firmă plănuiește să construiască un centru de date european odată ce va finaliza acordurile aflate în negocieri cu parteneri europeni și chinezi.

La rândul său, liderul de piață chinez Momenta, furnizor de tehnologie pentru Toyota și General Motors, a anunțat un parteneriat cu Uber. Acordul prevede testarea vehiculelor autonome de nivel 4 în Germania începând cu anul viitor. Tot Momenta va livra și sisteme de asistență la conducere pentru Mercedes-Benz în China, iar primul model care va beneficia de acestea va fi sedanul electric CLA. Totodată, Mercedes-Benz a demarat testele cu aceeași tehnologie în Europa.

Reglementări, securitate și presiune competitivă

China mizează pe Europa pentru conducerea autonomă

Foto: Shutterstock

Alți jucători chinezi care se extind în Europa sunt WeRide, Baidu și Pony.ai, potrivit Yvette Zhang, consultant auto la firma de cercetare AlixPartners. Ca și producătorii chinezi de vehicule electrice, aceste companii caută piețe mai profitabile decât cea internă, afectată de o competiție acerbă. „Investitorii se așteaptă la creștere. Ei caută alte piețe pe care să se dezvolte”, a explicat Zhang.

Fusion Processing pregătește testarea autobuzelor autonome de nivel 4 pentru 2026. Jim Hutchinson, CEO al startup-ului britanic, avertizează asupra necesității unei supravegheri mai stricte. El invocă o serie de riscuri legate de securitatea națională și de concurența neloială.

„Dacă vrem să avem această tehnologie, avem nevoie de un nivel mai ridicat de reglementare și de o ușoară intervenție din partea autorităților”, a declarat Hutchinson.

În prezent, sistemele avansate de asistență la conducere sunt semnificativ mai scumpe în Europa. În schimb, în China, acestea sunt oferite la prețuri reduse, uneori chiar gratuit, de către producătorii auto care încearcă să se diferențieze într-un „război al prețurilor”. Potrivit datelor Canalys, aproximativ 15 milioane de mașini vândute în China în acest an, adică peste 60% din total, vor fi echipate cu tehnologie de nivel 2. Acesta permite conducerea automată în anumite condiții, dar necesită supravegherea șoferului.

Europa, singura piață unde pot intra

Statele Unite au interzis tehnologiile auto conectate provenite din China în timpul administrației Joe Biden. Guvernele europene s-au arătat, însă, mai receptive la soluțiile și vehiculele chinezești, afirmă Tu Le, fondatorul firmei de consultanță Sino Auto Insights.

„Europa este singura piață pe care pot intra. Trebuie să facă această mișcare”, susține Le.

În prezent, Comisia Europeană lucrează la armonizarea reglementărilor pentru testarea și implementarea tehnologiilor autonome. Bruxelles-ul încearcă să unifice un cadru legislativ fragmentat. Deocamdată, testele sunt permise doar pe câteva piețe importante, precum Marea Britanie și Germania. Dar, expansiunea chineză pare să accelereze procesul de modernizare a industriei auto europene.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Piața cripto atinge un maxim istoric de patru trilioane de dolari
Piața cripto atinge un maxim istoric de patru trilioane de dolari
Piața cripto traversează un moment istoric, depășind pragul de 4 trilioane de dolari în capitalizarea totală Creșterea spectaculoasă este alimentată de intrările masive în fondurile Bitcoin și Ethereum, precum și de interesul crescut pentru stablecoin-uri și alte active digitale majore. Piața cripto depășește pragul de 4,24 trilioane de dolari în capitalizarea globală Piețele de criptomonede […]
Muzica generată de AI amenință artiștii. Se fac pași pentru schimbarea rapidă a legii în România
Muzica generată de AI amenință artiștii. Se fac pași pentru schimbarea rapidă a legii în România
Muzica generată de AI începe să influențeze puternic scena artistică românească. Vlad Mircea Pufu, fost senator PNL și președintele Comisiei pentru cultură din Senat, avertizează asupra efectelor negative ale acestui fenomen. Acesta susține că impactul asupra industriei divertismentului este deja vizibil și poate fi copleșitor. Muzica generată de AI, creștere alarmantă în media Într-o postare […]
OpenAI achiziționează cipuri de miliarde $ de la AMD
Companii
OpenAI achiziționează cipuri de miliarde $ de la AMD
Gigantul tehnologic OpenAI a anunțat achiziția de cipuri AMD în valoare de zeci de miliarde de dolari pentru noi centre de date AI. Tranzacția ar putea include și preluarea de către dezvoltatorul ChatGPT a unei participații de circa 10% din compania de cipuri în valoare de 270 de miliarde de dolari. OpenAI cumpără cipuri AMD […]
Germania pompează 6 miliarde de euro în decarbonizarea industriei
Germania pompează 6 miliarde de euro în decarbonizarea industriei
Germania a lansat un program de 6 miliarde de euro pentru transformarea sectoarelor industriale mari consumatoare de energie. Pentru prima dată, țara va include tehnologia de captare și stocare a dioxidului de carbon (CCS) în contractele climatice naționale, încercând să reducă emisiile fără a sacrifica competitivitatea economică. Germania lansează o inițiativă fără precedent pentru industrie […]
Banca Mondială taie drastic prognoza de creștere economică până în 2027
Banca Mondială taie drastic prognoza de creștere economică până în 2027
Banca Mondială anunță o scădere semnificativă a prognozelor pentru România. Economia va crește cu doar 0,4% în 2025, mult sub estimările anterioare. Instituția avertizează asupra consumului în scădere, inflației ridicate și a deficitului bugetar uriaș. Creștere economică aproape blocată România va înregistra în 2025 o creștere economică de numai 0,4%, potrivit celui mai nou raport […]
ANALIZĂ
Ce este „febra proteinelor”, noua obsesie care a cuprins Vestul?
Ce este „febra proteinelor”, noua obsesie care a cuprins Vestul?
Oamenii au început să creadă că eticheta ‘high protein’ înseamnă „natural și sănătos” și cumpără cantități mari de ouă, lapte, produse cu proteine din zer sau seu de vită. Producătorii, restaurantele și retailerii își schimbă strategiile pentru a profita de acest nou val.  Firmele alimentare se grăbesc să profite de adevărata pasiune colectivă pentru produsele […]