Mașinile autonome fac un mare pas înainte prin dobândirea „simțului auzului”, prin tehnologia The Hearing Car.
Bazată pe microfoane și inteligență artificială, tehnologia inovatoare va permite vehiculelor să perceapă și să reacționeze la diferite sunete din trafic, la fel ca un șofer uman, chiar și atunci când acestea nu sunt vizibile.
Vehiculele autonome (VA) pot vedea drumul, însă de acum, ele vor învăța să-l și asculte. Până acum, camerele și radarul erau principalele instrumente de detectare. Cercetătorii au creat, însă, un sistem acustic bazat pe inteligență artificială și microfoane, care permite vehiculelor să „audă” mediul înconjurător, relatează Interesting Engineering.
Proiectul The Hearing Car, coordonat de Fraunhofer IDMT, aduce o dimensiune esențială condusului autonom. În esență, este vorba despre abilitatea VA-urilor de a reacționa la sunete, similar cu șoferii umani.
„Capacitatea de a percepe sunetele exterioare și de a le atribui cu exactitate este o parte importantă a observării atente a întregului mediu de trafic. Multe situații de pe șosea sunt precedate de un semnal acustic. Să luăm, de exemplu, un vehicul de urgență care se apropie, care îi avertizează pe oameni de prezența sa folosind o sirenă”, explică Moritz Brandes, coordonatorul proiectului.
Sistemul se bazează pe o rețea de microfoane și algoritmi de recunoaștere a sunetelor. Aceștia sunt capabili să identifice semnale de avertizare chiar și fără vizibilitate directă. Astfel, mașina poate detecta sirenele ambulanțelor înainte ca acestea să fie vizibile. De asemenea, automobilul poate surprinde zgomotele stradale din zone aglomerate.
Pentru testarea tehnologiei, prototipul „The Hearing Car” a parcurs mii de kilometri în condiții extreme, din Portugalia până la Cercul Polar. Senzorii au fost concepuți pentru a putea funcționa în condiții de ploaie, de vânt sau de temperaturi scăzute. În plus, poziționarea lor strategică asigură performanță și la viteze de autostradă.
Un plus de siguranță îl reprezintă transmiterea directă a zgomotelor critice către șofer. Sunete precum sirene, claxoane sau strigăte de avertizare sunt transmise direct către urechea șoferului prin intermediul tetierei. În acest fel, este redus semnificativ timpul de reacție.
Proiectul implică o colaborare strânsă cu furnizorii și producătorii de automobile, care văd potențialul detectării acustice ca următorul mare salt în asistența șoferului. Tehnologia nu se limitează doar la exterior. În habitaclu, aceasta facilitează interacțiunea naturală cu pasagerii.
Șoferii pot folosi comenzi vocale pentru funcții simple, cum ar fi deschiderea portbagajului. Sistemul recunoaște doar vocile autorizate pentru anumite comenzi. În paralel, se dezvoltă soluții de monitorizare a stării de sănătate și alertă a șoferilor. Un radar cu rază scurtă de acțiune poate măsura ritmul cardiac și respirația fără contact. De asemenea, benzile mobile EEG pentru cap urmăresc activitatea cerebrală pentru a depista semne de oboseală. Analiza vocală detectează stresul sau excitația, transmițând feedback în timp real ocupanților.
Pentru pasageri, sistemul YourSound personalizează experiența audio din habitaclu. Acesta permite fiecărui pasager să-și ajusteze preferințele sonore fără setări complexe. Tehnologia acționează ca un asistent virtual care optimizează confortul auditiv.
Prin combinarea acestor funcții, The Hearing Car demonstrează felul în care VA-urile viitoare vor putea depăși limitele actualelor sisteme de vizibilitate și vor deveni mai atente și mai sigure. Proiectul este finanțat de Ministerul Științei și Culturii din Saxonia Inferioară, Fundația Volkswagen și Ministerul Federal German al Cercetării, Tehnologiei și Spațiului, în cadrul inițiativei KI4BoardNet.
Prototipul The Hearing Car va fi prezentat publicului cu ocazia Salonului Auto de la München (IAA Mobility), care va avea loc între 9 și 12 septembrie.