Revoluția electrică din China rescrie regulile industriei auto globale, impunând un ritm accelerat de inovare și de producție la costuri tot mai reduse.
Prin avansul rapid al producătorilor chinezi de vehicule electrice, echilibrul de putere pe piața auto globală începe să se mute treptat din Occident către Asia.
Foto: BYD
Ritmul și amploarea revoluției vehiculelor electrice din China au surprins întreaga lume, iar analiștii afirmă că această tendință nu dă semne că ar încetini. Chiar și CEO-ul Tesla, Elon Musk, a subestimat potențialul producătorilor chinezi de vehicule electrice, relatează CNBC.
În 2011, acesta ironiza BYD într-un interviu Bloomberg, spunând: „Ați văzut mașina lor? Nu cred că e deosebit de atractivă, tehnologia nu este foarte puternică, iar compania se confruntă cu probleme serioase pe piața din China. Cred că ar trebui să încerce să supraviețuiască în China”. Se pare însă că cei de la BYD au avut ultimul cuvânt. Cel mai mare producător de vehicule de energie nouă (NEV) s-a aflat în prim-planul expansiunii agresive a Chinei pe piața electricelor, extinzând rapid piața internă și depășind Tesla în 2024. Astfel, BYD a devenit cel mai mare producător de vehicule electrice din lume după venituri.
Start-up-uri chineze precum NIO și Li Auto, alături de producători mai consacrați precum Geely și SAIC Motor, conduc industria vehiculelor cu emisii zero. În același timp, gigantul chinez al bateriilor CATL joacă un rol esențial în alimentarea acestor vehicule. Henner Lehne, vicepreședinte pentru informații competitive și analiza pieței la S&P Global Mobility, a declarat că industria EV din China a devenit o „forță semnificativă” în remodelarea pieței auto globale.
„Acum câțiva ani, producătorii interni din China nu erau văzuți ca adevărați competitori pentru industria auto globală. Dar situația s-a schimbat rapid în doar câțiva ani. Doar BYD a crescut cu aproximativ un milion de unități pe an în ultimii trei ani consecutiv, ștergând zâmbetele de pe fețele multor manageri de produs din marile companii auto tradiționale. Și competiția nu rămâne doar în China”, a spus Lehne într-un e-mail către CNBC.
Vânzările de vehicule electrice au încetinit la nivel global în iulie
În 2023, China a depășit Japonia, devenind cel mai mare exportator de vehicule din lume. Vânzările pe piața internă au ajuns la un record de 31,4 milioane de unități, aproximativ 41% dintre acestea fiind vehicule electrice noi. Creșterea sectorului auto chinez a fost atribuită subvențiilor, facilităților fiscale și investițiilor estimate la 230 de miliarde de dolari în perioada 2009-2023 pentru dezvoltarea EV-urilor. Analiștii menționează și costurile reduse ale forței de muncă, yuanul mai slab, inovațiile tehnologice și un lanț de aprovizionare cu baterii solid ca avantaje majore ale Beijingului.
Ascensiunea Chinei a dus la o monitorizare mai atentă pe piețele occidentale din cauza unor presupuse practici anticoncurențiale. SUA și Uniunea Europeană au impus taxe asupra EV-urilor fabricate în China pentru a proteja brandurile tradiționale americane și europene. Michael Dunne, CEO al Dunne Insights și expert pe piața auto din China, estimează că China își va consolida dominația în producția auto „așa cum a făcut și în cazul panourilor solare, navelor, dronelor și oțelului în ultimii ani”.
Până în 2030, Dunne estimează că China va produce 36 de milioane de vehicule anual, adică patru din zece mașini fabricate la nivel global. El anticipează și exporturi de aproximativ 9 milioane de vehicule pe an față de doar un milion în 2020.
„Țări cu industrii de producție mai mici, precum Thailanda, Africa de Sud și Spania, resimt deja presiunea importurilor chineze”, a adăugat Dunne.
În Marea Britanie, vânzările de EV-uri chinezești au explodat, reprezentând aproximativ 10% din totalul vânzărilor de mașini noi în iunie. Brandurile chinezești au câștigat teren și în Norvegia, cu o cotă de piață combinată de aproximativ 10% de la prima livrare MG în 2020. Potrivit lui Rella Suskin, analist de acțiuni la Morningstar, competitivitatea vehiculelor chinezești în lume este abia la început.
„Piața din China este saturată, așa că producătorii se uită către exterior. Exporturile către restul lumii sunt abia la început. Abia acum vedem începutul fenomenului.”
În 2024, industria EV chineză a investit pentru prima dată mai mult în fabrici în străinătate decât în țară. Totuși, pe piața internă, acolo unele start-up-uri se confruntă cu dificultăți în a obține profit, iar analiștii anticipează o „curățare” a industriei înainte de prea mult timp. Sigrid de Vries, director general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), descrie China ca un „competitor puternic” pe piața globală.
Europa are și ea o tradiție de concurență acerbă. ACEA, care reprezintă 16 producători auto majori din Europa, inclusiv Volkswagen, BMW, Stellantis, Renault și Volvo, a cerut adesea Uniunii Europene să acționeze pentru a menține competitivitatea blocului în procesul de electrificare. De Vries consideră că o „nivelare a terenului de joc” ar ajuta producătorii europeni să concureze cu gigantul EV chinez.
„Trebuie să realizăm că acest echilibru poate fi obținut prin cadrul de reglementare, costurile de conducere și stimularea inovației, în loc să împiedicăm spiritul antreprenorial. Europa nu poate influența semnificativ China sau SUA, dar poate ajusta cadrul de reglementare pentru a crea cel mai bun mediu posibil pentru afaceri în Europa”, a spus Vries.