Prima pagină » ANALIZĂ: Revoluția auto electrică din China zguduie echilibrul global al industriei

ANALIZĂ: Revoluția auto electrică din China zguduie echilibrul global al industriei

ANALIZĂ: Revoluția auto electrică din China zguduie echilibrul global al industriei
ANALIZĂ: Revoluția auto electrică din China zguduie echilibrul global al industriei

Revoluția electrică din China rescrie regulile industriei auto globale, impunând un ritm accelerat de inovare și de producție la costuri tot mai reduse.

Prin avansul rapid al producătorilor chinezi de vehicule electrice, echilibrul de putere pe piața auto globală începe să se mute treptat din Occident către Asia.

Piața auto mondială, în transformare odată cu revoluția electrică din China

Mărcile chineze de EV-uri investesc mai mult peste hotare decât pe piața internă

Foto: BYD

Ritmul și amploarea revoluției vehiculelor electrice din China au surprins întreaga lume, iar analiștii afirmă că această tendință nu dă semne că ar încetini. Chiar și CEO-ul Tesla, Elon Musk, a subestimat potențialul producătorilor chinezi de vehicule electrice, relatează CNBC.

În 2011, acesta ironiza BYD într-un interviu Bloomberg, spunând: „Ați văzut mașina lor? Nu cred că e deosebit de atractivă, tehnologia nu este foarte puternică, iar compania se confruntă cu probleme serioase pe piața din China. Cred că ar trebui să încerce să supraviețuiască în China”. Se pare însă că cei de la BYD au avut ultimul cuvânt. Cel mai mare producător de vehicule de energie nouă (NEV) s-a aflat în prim-planul expansiunii agresive a Chinei pe piața electricelor, extinzând rapid piața internă și depășind Tesla în 2024. Astfel, BYD a devenit cel mai mare producător de vehicule electrice din lume după venituri.

Start-up-uri chineze precum NIO și Li Auto, alături de producători mai consacrați precum Geely și SAIC Motor, conduc industria vehiculelor cu emisii zero. În același timp, gigantul chinez al bateriilor CATL joacă un rol esențial în alimentarea acestor vehicule. Henner Lehne, vicepreședinte pentru informații competitive și analiza pieței la S&P Global Mobility, a declarat că industria EV din China a devenit o „forță semnificativă” în remodelarea pieței auto globale.

„Acum câțiva ani, producătorii interni din China nu erau văzuți ca adevărați competitori pentru industria auto globală. Dar situația s-a schimbat rapid în doar câțiva ani. Doar BYD a crescut cu aproximativ un milion de unități pe an în ultimii trei ani consecutiv, ștergând zâmbetele de pe fețele multor manageri de produs din marile companii auto tradiționale. Și competiția nu rămâne doar în China”, a spus Lehne într-un e-mail către CNBC.

China ar putea produce 36 de milioane de vehicule anual

Vânzările de vehicule electrice au încetinit la nivel global în iulie

Vânzările de vehicule electrice au încetinit la nivel global în iulie

În 2023, China a depășit Japonia, devenind cel mai mare exportator de vehicule din lume. Vânzările pe piața internă au ajuns la un record de 31,4 milioane de unități, aproximativ 41% dintre acestea fiind vehicule electrice noi. Creșterea sectorului auto chinez a fost atribuită subvențiilor, facilităților fiscale și investițiilor estimate la 230 de miliarde de dolari în perioada 2009-2023 pentru dezvoltarea EV-urilor. Analiștii menționează și costurile reduse ale forței de muncă, yuanul mai slab, inovațiile tehnologice și un lanț de aprovizionare cu baterii solid ca avantaje majore ale Beijingului.

Ascensiunea Chinei a dus la o monitorizare mai atentă pe piețele occidentale din cauza unor presupuse practici anticoncurențiale. SUA și Uniunea Europeană au impus taxe asupra EV-urilor fabricate în China pentru a proteja brandurile tradiționale americane și europene. Michael Dunne, CEO al Dunne Insights și expert pe piața auto din China, estimează că China își va consolida dominația în producția auto „așa cum a făcut și în cazul panourilor solare, navelor, dronelor și oțelului în ultimii ani”.

Până în 2030, Dunne estimează că China va produce 36 de milioane de vehicule anual, adică patru din zece mașini fabricate la nivel global. El anticipează și exporturi de aproximativ 9 milioane de vehicule pe an față de doar un milion în 2020.

Țări cu industrii de producție mai mici, precum Thailanda, Africa de Sud și Spania, resimt deja presiunea importurilor chineze”, a adăugat Dunne.

Cum poate răspunde Europa?

În Marea Britanie, vânzările de EV-uri chinezești au explodat, reprezentând aproximativ 10% din totalul vânzărilor de mașini noi în iunie. Brandurile chinezești au câștigat teren și în Norvegia, cu o cotă de piață combinată de aproximativ 10% de la prima livrare MG în 2020. Potrivit lui Rella Suskin, analist de acțiuni la Morningstar, competitivitatea vehiculelor chinezești în lume este abia la început.

„Piața din China este saturată, așa că producătorii se uită către exterior. Exporturile către restul lumii sunt abia la început. Abia acum vedem începutul fenomenului.”

În 2024, industria EV chineză a investit pentru prima dată mai mult în fabrici în străinătate decât în țară. Totuși, pe piața internă, acolo unele start-up-uri se confruntă cu dificultăți în a obține profit, iar analiștii anticipează o „curățare” a industriei înainte de prea mult timp. Sigrid de Vries, director general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), descrie China ca un „competitor puternic” pe piața globală.

Europa are și ea o tradiție de concurență acerbă. ACEA, care reprezintă 16 producători auto majori din Europa, inclusiv Volkswagen, BMW, Stellantis, Renault și Volvo, a cerut adesea Uniunii Europene să acționeze pentru a menține competitivitatea blocului în procesul de electrificare. De Vries consideră că o „nivelare a terenului de joc” ar ajuta producătorii europeni să concureze cu gigantul EV chinez.

„Trebuie să realizăm că acest echilibru poate fi obținut prin cadrul de reglementare, costurile de conducere și stimularea inovației, în loc să împiedicăm spiritul antreprenorial. Europa nu poate influența semnificativ China sau SUA, dar poate ajusta cadrul de reglementare pentru a crea cel mai bun mediu posibil pentru afaceri în Europa”, a spus Vries.

Alte articole importante
Parlamentul European vrea să modifice acordul comercial dintre UE și SUA, considerat prea avantajos pentru Washington
Parlamentul European vrea să modifice acordul comercial dintre UE și SUA, considerat prea avantajos pentru Washington
Acordul convenit între Ursula von der Leyen și Donald Trump a evitat un război comercial, dar Parlamentul European anunță amendamente. Eurodeputații acuză lipsă de transparență, taxe dezechilibrate și riscuri pentru credibilitatea UE în fața Organizației Mondiale a Comerțului. Acordul care a stârnit controverse Parlamentul European a confirmat miercuri că va propune amendamente la acordul comercial […]
Cine este cel mai sărac dintre bogații clanului Kardashian, cu o avere de „doar” 10 milioane de dolari
Analize
Cine este cel mai sărac dintre bogații clanului Kardashian, cu o avere de „doar” 10 milioane de dolari
Familia Kardashian – Jenner a devenit sinonimă cu ideea de celebritate transformată în bani. De la primele episoade din Keeping Up With The Kardashians până la seria actuală The Kardashians, clanul a reușit să capitalizeze fiecare apariție publică, fiecare postare pe rețelele sociale și fiecare parteneriat de business. Sub coordonarea lui Kris Jenner, cea care […]
România poate face saltul digital în sănătate: fondurile UE, șansa de a recupera decalajul față de Europa
Tehnologie
România poate face saltul digital în sănătate: fondurile UE, șansa de a recupera decalajul față de Europa
România are șansa de a-și moderniza sistemul medical prin digitalizare, folosind fondurile europene și experiența altor state UE. Țări precum Estonia, Danemarca și Austria confirmă beneficiile economice și sociale. Lecțiile învățate din Europa în ceea ce privește sistemul medical prin digitalizare Estonia este lider european în digitalizarea sănătății. 99% dintre prescripțiile medicale sunt electronice. Statul […]
China declară război culturii „996”: companiile îi trimit acasă pe angajați înainte de miezul nopții
China declară război culturii „996”: companiile îi trimit acasă pe angajați înainte de miezul nopții
După ani în care obiceiul muncii prelungite a fost aproape o regulă nescrisă în marile companii de tehnologie, China începe să schimbe radical regulile jocului. Cultura „996” – program de lucru de la ora 9 dimineața până la 9 seara, șase zile pe săptămână – este treptat înlocuită de politici mai stricte privind orele suplimentare. […]
OpenAI schimbă regulile: discuțiile sensibile merg la GPT-5, iar părinții primesc controale speciale
Tehnologie
OpenAI schimbă regulile: discuțiile sensibile merg la GPT-5, iar părinții primesc controale speciale
După mai multe incidente dramatice în care ChatGPT a eșuat să recunoască semnele de suferință psihică, OpenAI anunță o schimbare radicală a modului în care funcționează platforma. Conversațiile considerate sensibile vor fi preluate de modele mai avansate, precum GPT-5, iar părinții vor avea acces la controale speciale pentru a proteja copiii. Decizia vine pe fondul […]
Vom primi cu drone livrările de mâncare caldă la domiciliu?
Vom primi cu drone livrările de mâncare caldă la domiciliu?
De la un burger aburind care ți se aduce la ușă, până la comenzile de haine sau cosmetice, livrarea cu drone pare să devină următorul mare pas în comerțul digital. Start-up-ul norvegian Aviant a lansat primul serviciu de acest fel în arhipelagurile scandinave, unde accesul dificil face ca opțiunile de livrare clasică să fie limitate. […]