Prima pagină » China testează un beton inovator, capabil să oprească avioanele la aterizare

China testează un beton inovator, capabil să oprească avioanele la aterizare

China testează un beton inovator, capabil să oprească avioanele la aterizare
Fotografii: Pixabay

China a dezvoltat un beton inovator, capabil să oprească aeronave de mari dimensiuni în timpul aterizărilor de urgență, funcționând ca o „pernă de aer”, care absoarbe energia impactului.

Această inovație promite să îmbunătățească semnificativ siguranța pistelor de aterizare, fiind deja testată cu succes în mai multe aeroporturi din China.

China dezvoltă un beton cu funcție de frânare controlată pentru pistele de aterizare

China testează un beton inovator capabil să oprească avioanele la aterizare în siguranță

Cercetătorii chinezi au dezvoltat acest sistem de siguranță dedicat pistelor de aterizare, care utilizează un tip special de beton spumos, foarte ușor, supranumit „beton bezea”. Acest material permite oprirea lină a aeronavelor de mari dimensiuni în timpul aterizărilor de urgență.

Invenția aparține Academiei de Materiale de Construcție din China (CBMA) Co., Ltd., realizată în colaborare cu Academia Chineză de Știință și Tehnologie a Aviației Civile și o firmă tehnologică afiliată acesteia, care are sediul în Beijing. Proiectul a fost recompensat recent cu premiul al doilea pentru inovație de către Federația Chineză a Materialelor de Construcție, potrivit publicației Science and Technology Daily, citată de agenția de presă Xinhua.

Materialul este asemănător betonului clasic, dar cu o porozitate de peste 80% și cu o densitate de doar 200 kg/m³, fiind de zece ori mai ușor decât betonul standard. Acesta funcționează pe principiul „barierei moi”, absorbind energia cinetică a avionului printr-un proces de zdrobire controlată. „Pare solid, dar se sfărâmă la impact, încetinind avionul fără șocuri violente”, explică Fang Jun, inginer cercetător în cadrul CBMA,.

Aterizările și decolările sunt etape critice în aviație, iar pentru a reduce riscul de accidente, Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO) impune existența unor zone de siguranță (RESA) la capătul pistelor, care să aibă o lungime de cel puțin 90 de metri.

Mai ieftin și mai durabil

În trecut, au fost folosite în aceste zonesoluții clasice, ineficiente, precum bazine cu apă, pășuni, soluri sau nisip, însă toate acestea prezintă limite semnificative.

„Bazinele îngheață iarna și atrag animale, iar solurile sunt instabile din cauza umidității și temperaturii”, explică Fang Jun.

Din acest motiv, cercetătorii chinezi au fost nevoiți să controleze cu mare precizie comportamentul la colaps al betonului spumos, pentru a garanta o absorbție eficientă a energiei.

Spre exemplu, pentru un avion de tip Boeing 747, betonul spumos trebuie să aibă o rezistență foarte precisă la compresiune, situată între 0,30 și 0,35 megapascali.

„La betonul obișnuit, o rezistență mai mare e preferabilă, dar în cazul nostru, eficiența vine din menținerea rezistenței la un nivel mai scăzut și constant”, a precizat cercetătorul.

La nivel internațional, se folosește adesea ciment pe bază de sulfoaluminat de calciu, care se întărește rapid și facilitează formarea materialului. Totuși, costul ridicat al acestuia reprezintă un obstacol pentru aeroporturile mai mici, care au bugete limitate. În plus, acest ciment poate deveni casant în timp. Prin urmare, echipa chineză caută soluții mai accesibile și mai durabile, bazate pe ciment convențional.

Tehnologii avansate pentru stabilitate

Etapa de spumare este esențială în fabricarea betonului ultraușor. Potrivit experților chinezi, practic este vorba despre injectarea de bule de aer în amestecul de beton, iar pentru a stabiliza aceste bule, cercetătorii au folosit un agent special pe bază de maleat de colofoniu (sacâz). Acesta creează o peliculă densă și rezistentă în jurul fiecărei bule, o adevărată „armură” microscopică ce împiedică prăbușirea structurii, informează China Daily.

În plus, a fost dezvoltată o tehnologie de reglare a rezistenței în două etape, care controlează evoluția în timp a durabilității materialului. Acest sistem permite compensarea degradării cauzate de factorii de mediu, asigurând performanță pe termen lung în condiții reale de utilizare.

Până în prezent, sistemul a fost implementat în 14 aeroporturi din China. Monitorizarea realizată timp de un an într-un aeroport din orașul Nyingchi din regiunea autonomă Xizang (Tibet), a arătat o fluctuație de doar 3% a caracteristicilor materialului, o valoare mult sub limita acceptată de 10%. Aceste rezultate confirmă eficiența și stabilitatea betonului spumos în condiții extreme.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Dacia a depășit pragul de 500.000 de mașini vândute în Europa
Companii
Dacia a depășit pragul de 500.000 de mașini vândute în Europa
Dacia își consolidează poziția pe piața auto din Europa, reușind să depășească pragul de jumătate de milion de mașini vândute în 2025. Performanța confirmă atractivitatea gamei mărcii românești, care se bazează pe un mix de modele fiabile, prețuri competitive și adaptare la noile cerințe ale pieței. Dacia, vânzări record în Europa: peste 500.000 de unități […]
Afacerile din România care cresc cu zeci de procente pe an. Cum rezistă și se extind firmele într-un context economic dificil
Afacerile din România care cresc cu zeci de procente pe an. Cum rezistă și se extind firmele într-un context economic dificil
După un an 2025 marcat de inflație ridicată, majorări de taxe și presiuni constante pe costuri, mediul de afaceri din România intră în 2026 cu mai multă prudență, dar și cu zone clare de optimism. Printre segmentele care continuă să surprindă pozitiv se află e-grocery, una dintre cele mai dinamice nișe din comerțul online local, […]
WP: Economia Rusiei este amenințată: anul viitor ar putea fi un punct de cotitură în război
WP: Economia Rusiei este amenințată: anul viitor ar putea fi un punct de cotitură în război
Cheltuielile militare ale Rusiei au atins deja un record de 149 de miliarde de dolari numai în primele trei trimestre ale anului. Iar noile sancțiuni împotriva sectorului petrolier ar putea reprezenta o lovitură crucială pentru Rusia.  Rusia este mai slabă ca niciodată, de la începutul războiului Economia Rusiei, care cheltuie masiv pe război pentru al patrulea […]
Aur vs. Diamante: Care este mai valoros și de ce?
Aur vs. Diamante: Care este mai valoros și de ce?
Ce este mai valoros – aurul sau diamantele? Aurul demonstrează randamente și lichiditate semnificativ mai mari, în timp ce diamantele rămân un activ stabil, dar mai puțin profitabil.  Aurul, mai atractiv pentru investiții Aurul rămâne un activ de investiții mult mai atractiv decât diamantele atunci când vine vorba de conservarea și creșterea capitalului pe termen lung. […]
Dallas, în top, dar nu în petrol: cele mai valoroase 50 de echipe din lume în 2025 ating un prag istoric
Companii
Dallas, în top, dar nu în petrol: cele mai valoroase 50 de echipe din lume în 2025 ating un prag istoric
Evaluările echipelor sportive au intrat într-o nouă eră în 2025, cu valori care, până nu demult, păreau imposibile. Cele mai valoroase 50 de echipe din lume cumulează acum o avere de 353 de miliarde de dolari, în creștere cu 22% față de anul precedent. Media unui club din acest top a ajuns la 7,1 miliarde […]
XTB: Dulciurile de Crăciun rămân scumpe, deși cacaoa și zahărul s-au ieftinit. De ce nu se vede reducerea la raft
XTB: Dulciurile de Crăciun rămân scumpe, deși cacaoa și zahărul s-au ieftinit. De ce nu se vede reducerea la raft
Pe măsură ce sărbătorile de iarnă se apropie, consumatorii intră într-o perioadă de cheltuieli intense, sperând, ca în fiecare an, la prețuri mai prietenoase pentru produsele tradiționale de Crăciun. Contextul actual ar putea părea favorabil: prețurile materiilor prime esențiale pentru dulciuri, precum cacaoa și zahărul, au scăzut semnificativ față de maximele atinse anul trecut. Cu […]