Prima pagină » China testează un beton inovator, capabil să oprească avioanele la aterizare

China testează un beton inovator, capabil să oprească avioanele la aterizare

China testează un beton inovator, capabil să oprească avioanele la aterizare
Fotografii: Pixabay

China a dezvoltat un beton inovator, capabil să oprească aeronave de mari dimensiuni în timpul aterizărilor de urgență, funcționând ca o „pernă de aer”, care absoarbe energia impactului.

Această inovație promite să îmbunătățească semnificativ siguranța pistelor de aterizare, fiind deja testată cu succes în mai multe aeroporturi din China.

China dezvoltă un beton cu funcție de frânare controlată pentru pistele de aterizare

China testează un beton inovator capabil să oprească avioanele la aterizare în siguranță

Cercetătorii chinezi au dezvoltat acest sistem de siguranță dedicat pistelor de aterizare, care utilizează un tip special de beton spumos, foarte ușor, supranumit „beton bezea”. Acest material permite oprirea lină a aeronavelor de mari dimensiuni în timpul aterizărilor de urgență.

Invenția aparține Academiei de Materiale de Construcție din China (CBMA) Co., Ltd., realizată în colaborare cu Academia Chineză de Știință și Tehnologie a Aviației Civile și o firmă tehnologică afiliată acesteia, care are sediul în Beijing. Proiectul a fost recompensat recent cu premiul al doilea pentru inovație de către Federația Chineză a Materialelor de Construcție, potrivit publicației Science and Technology Daily, citată de agenția de presă Xinhua.

Materialul este asemănător betonului clasic, dar cu o porozitate de peste 80% și cu o densitate de doar 200 kg/m³, fiind de zece ori mai ușor decât betonul standard. Acesta funcționează pe principiul „barierei moi”, absorbind energia cinetică a avionului printr-un proces de zdrobire controlată. „Pare solid, dar se sfărâmă la impact, încetinind avionul fără șocuri violente”, explică Fang Jun, inginer cercetător în cadrul CBMA,.

Aterizările și decolările sunt etape critice în aviație, iar pentru a reduce riscul de accidente, Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO) impune existența unor zone de siguranță (RESA) la capătul pistelor, care să aibă o lungime de cel puțin 90 de metri.

Mai ieftin și mai durabil

În trecut, au fost folosite în aceste zonesoluții clasice, ineficiente, precum bazine cu apă, pășuni, soluri sau nisip, însă toate acestea prezintă limite semnificative.

„Bazinele îngheață iarna și atrag animale, iar solurile sunt instabile din cauza umidității și temperaturii”, explică Fang Jun.

Din acest motiv, cercetătorii chinezi au fost nevoiți să controleze cu mare precizie comportamentul la colaps al betonului spumos, pentru a garanta o absorbție eficientă a energiei.

Spre exemplu, pentru un avion de tip Boeing 747, betonul spumos trebuie să aibă o rezistență foarte precisă la compresiune, situată între 0,30 și 0,35 megapascali.

„La betonul obișnuit, o rezistență mai mare e preferabilă, dar în cazul nostru, eficiența vine din menținerea rezistenței la un nivel mai scăzut și constant”, a precizat cercetătorul.

La nivel internațional, se folosește adesea ciment pe bază de sulfoaluminat de calciu, care se întărește rapid și facilitează formarea materialului. Totuși, costul ridicat al acestuia reprezintă un obstacol pentru aeroporturile mai mici, care au bugete limitate. În plus, acest ciment poate deveni casant în timp. Prin urmare, echipa chineză caută soluții mai accesibile și mai durabile, bazate pe ciment convențional.

Tehnologii avansate pentru stabilitate

Etapa de spumare este esențială în fabricarea betonului ultraușor. Potrivit experților chinezi, practic este vorba despre injectarea de bule de aer în amestecul de beton, iar pentru a stabiliza aceste bule, cercetătorii au folosit un agent special pe bază de maleat de colofoniu (sacâz). Acesta creează o peliculă densă și rezistentă în jurul fiecărei bule, o adevărată „armură” microscopică ce împiedică prăbușirea structurii, informează China Daily.

În plus, a fost dezvoltată o tehnologie de reglare a rezistenței în două etape, care controlează evoluția în timp a durabilității materialului. Acest sistem permite compensarea degradării cauzate de factorii de mediu, asigurând performanță pe termen lung în condiții reale de utilizare.

Până în prezent, sistemul a fost implementat în 14 aeroporturi din China. Monitorizarea realizată timp de un an într-un aeroport din orașul Nyingchi din regiunea autonomă Xizang (Tibet), a arătat o fluctuație de doar 3% a caracteristicilor materialului, o valoare mult sub limita acceptată de 10%. Aceste rezultate confirmă eficiența și stabilitatea betonului spumos în condiții extreme.

Alte articole importante
Liderii lumii și averile lor de miliarde de dolari
Liderii lumii și averile lor de miliarde de dolari
Liderii lumii nu sunt doar politicieni de succes, ci și miliardari. Află cum au acumulat cei mai cunoscuți conducători averi impresionante. De la președinți, la regi și prinți moștenitori, topul celor mai bogați lideri ai lumii dezvăluie o combinație între influență politică și averi personale. Liderii lumii cu cele mai mari averi Banii nu sunt […]
De ce băncile olandeze le recomandă clienților să își țină banii acasă
De ce băncile olandeze le recomandă clienților să își țină banii acasă
Băncile olandeze le recomandă oamenilor să se pregătească pentru situații în care infrastructura bancară ar putea fi inaccesibilă, pe fondul atacurilor cibernetice frecvente și al tensiunilor internaționale. Avertismentul venit de la băncile olandeze Un purtător de cuvânt al Asociației Băncilor din Țările de Jos (NVB) a confirmat că este pentru prima dată când va fi […]
Avioanele Boeing, arma secretă a lui Trump în comerț
Avioanele Boeing, arma secretă a lui Trump în comerț
Boeing devine arma secretă a lui Trump. În aproape toate acordurile comerciale negociate, Trump apare cu o comandă masivă de avioane, folosite ca simbol și instrument economic. Boeing, simbol constant în acordurile lui Trump Președintele american Donald Trump a schimbat radical modul în care Statele Unite negociază comerțul global. Spre deosebire de predecesori, el a […]
SUA pierd miliarde din turism / Cine câștigă
SUA pierd miliarde din turism / Cine câștigă
SUA riscă să piardă 30 miliarde dolari din turism internațional, în timp ce Canada, Europa și America Latină atrag tot mai mulți vizitatori. Turismul american în cădere liberă Statele Unite se confruntă în 2025 cu una dintre cele mai mari scăderi ale turismului internațional din ultimele decenii. Estimările inițiale indicau că vizitatorii străini ar urma […]
SpaceX cumpără spectru wireless pentru rețeaua Starlink
Companii
SpaceX cumpără spectru wireless pentru rețeaua Starlink
SpaceX a anunțat achiziția unor licențe de spectru wireless de la EchoStar, într-o tranzacție evaluată la 17 miliarde de dolari. Această mișcare strategică este esențială pentru extinderea rețelei de conectivitate 5G a Starlink, consolidând poziția companiei pe piața globală a comunicațiilor. SpaceX și EchoStar au bătut palma pentru spectru wireless: 17 miliarde $ SpaceX, compania […]
Angajații Microsoft trebuie să revină la birou
Companii
Angajații Microsoft trebuie să revină la birou
Angajații Microsoft sunt nevoiți să revină obligatoriu la birou. Din 2026, compania schimbă politica de lucru hibrid și impune revenirea la birouri, minim 3 zile pe săptămână. Angajații Microsoft revin la birouri. Cum va fi implementată noua regulă? Microsoft, una dintre ultimele companii mari de tehnologie care a păstrat un model flexibil de muncă, a […]