Prima pagină » China testează un beton inovator, capabil să oprească avioanele la aterizare

China testează un beton inovator, capabil să oprească avioanele la aterizare

China testează un beton inovator, capabil să oprească avioanele la aterizare
Fotografii: Pixabay

China a dezvoltat un beton inovator, capabil să oprească aeronave de mari dimensiuni în timpul aterizărilor de urgență, funcționând ca o „pernă de aer”, care absoarbe energia impactului.

Această inovație promite să îmbunătățească semnificativ siguranța pistelor de aterizare, fiind deja testată cu succes în mai multe aeroporturi din China.

China dezvoltă un beton cu funcție de frânare controlată pentru pistele de aterizare

China testează un beton inovator capabil să oprească avioanele la aterizare în siguranță

Cercetătorii chinezi au dezvoltat acest sistem de siguranță dedicat pistelor de aterizare, care utilizează un tip special de beton spumos, foarte ușor, supranumit „beton bezea”. Acest material permite oprirea lină a aeronavelor de mari dimensiuni în timpul aterizărilor de urgență.

Invenția aparține Academiei de Materiale de Construcție din China (CBMA) Co., Ltd., realizată în colaborare cu Academia Chineză de Știință și Tehnologie a Aviației Civile și o firmă tehnologică afiliată acesteia, care are sediul în Beijing. Proiectul a fost recompensat recent cu premiul al doilea pentru inovație de către Federația Chineză a Materialelor de Construcție, potrivit publicației Science and Technology Daily, citată de agenția de presă Xinhua.

Materialul este asemănător betonului clasic, dar cu o porozitate de peste 80% și cu o densitate de doar 200 kg/m³, fiind de zece ori mai ușor decât betonul standard. Acesta funcționează pe principiul „barierei moi”, absorbind energia cinetică a avionului printr-un proces de zdrobire controlată. „Pare solid, dar se sfărâmă la impact, încetinind avionul fără șocuri violente”, explică Fang Jun, inginer cercetător în cadrul CBMA,.

Aterizările și decolările sunt etape critice în aviație, iar pentru a reduce riscul de accidente, Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO) impune existența unor zone de siguranță (RESA) la capătul pistelor, care să aibă o lungime de cel puțin 90 de metri.

Mai ieftin și mai durabil

În trecut, au fost folosite în aceste zonesoluții clasice, ineficiente, precum bazine cu apă, pășuni, soluri sau nisip, însă toate acestea prezintă limite semnificative.

„Bazinele îngheață iarna și atrag animale, iar solurile sunt instabile din cauza umidității și temperaturii”, explică Fang Jun.

Din acest motiv, cercetătorii chinezi au fost nevoiți să controleze cu mare precizie comportamentul la colaps al betonului spumos, pentru a garanta o absorbție eficientă a energiei.

Spre exemplu, pentru un avion de tip Boeing 747, betonul spumos trebuie să aibă o rezistență foarte precisă la compresiune, situată între 0,30 și 0,35 megapascali.

„La betonul obișnuit, o rezistență mai mare e preferabilă, dar în cazul nostru, eficiența vine din menținerea rezistenței la un nivel mai scăzut și constant”, a precizat cercetătorul.

La nivel internațional, se folosește adesea ciment pe bază de sulfoaluminat de calciu, care se întărește rapid și facilitează formarea materialului. Totuși, costul ridicat al acestuia reprezintă un obstacol pentru aeroporturile mai mici, care au bugete limitate. În plus, acest ciment poate deveni casant în timp. Prin urmare, echipa chineză caută soluții mai accesibile și mai durabile, bazate pe ciment convențional.

Tehnologii avansate pentru stabilitate

Etapa de spumare este esențială în fabricarea betonului ultraușor. Potrivit experților chinezi, practic este vorba despre injectarea de bule de aer în amestecul de beton, iar pentru a stabiliza aceste bule, cercetătorii au folosit un agent special pe bază de maleat de colofoniu (sacâz). Acesta creează o peliculă densă și rezistentă în jurul fiecărei bule, o adevărată „armură” microscopică ce împiedică prăbușirea structurii, informează China Daily.

În plus, a fost dezvoltată o tehnologie de reglare a rezistenței în două etape, care controlează evoluția în timp a durabilității materialului. Acest sistem permite compensarea degradării cauzate de factorii de mediu, asigurând performanță pe termen lung în condiții reale de utilizare.

Până în prezent, sistemul a fost implementat în 14 aeroporturi din China. Monitorizarea realizată timp de un an într-un aeroport din orașul Nyingchi din regiunea autonomă Xizang (Tibet), a arătat o fluctuație de doar 3% a caracteristicilor materialului, o valoare mult sub limita acceptată de 10%. Aceste rezultate confirmă eficiența și stabilitatea betonului spumos în condiții extreme.

Alte articole importante
„Nu sunt bani, dar ei ascund asta”. Concedieri masive la Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia
„Nu sunt bani, dar ei ascund asta”. Concedieri masive la Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia
Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia, a inițiat în 2025 un val uriaș de concedieri. Peste 13.500 de angajați au fost afectați, potrivit publicației Frank RG, care citează rapoartele financiare IFRS ale băncii. În primul trimestru, numărul angajaților s-a redus cu 8.600 de persoane. În al doilea, alți 3.500 au fost disponibilizați, iar în […]
Startup-urile baltice pregătesc apărarea aeriană împotriva dronelor rusești
Startup-urile baltice pregătesc apărarea aeriană împotriva dronelor rusești
NATO se confruntă cu lipsa unor soluții accesibile pentru doborârea dronelor rusești ieftine. Startup-urile baltice ar putea schimba situația. Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar trimite sute de drone simultan în spațiul aerian NATO? Aceasta este realitatea zilnică în războiul Rusiei din Ucraina. Uniunea Europeană și NATO încearcă să se pregătească după incursiunile aeriene ale […]
Amazon ia în calcul concedierea a până la 30.000 de angajați
Companii
Amazon ia în calcul concedierea a până la 30.000 de angajați
Amazon pregătește una dintre cele mai mari restructurări din istorie. Potrivit presei internaționale, compania ar urma să concedieze până la 30.000 de angajați din corporații. Asta înseamnă aproape 10% din forța sa globală. Decizia vine pe fondul avansului rapid al inteligenței artificiale și al semnalelor de încetinire din piața muncii americane. Amazon lovește din nou […]
ANALIZĂ
Lobby-ul Big Tech la Bruxelles atinge un record istoric. Sume uriașe pompate pentru a influența UE
Lobby-ul Big Tech la Bruxelles atinge un record istoric. Sume uriașe pompate pentru a influența UE
Cheltuielile pentru lobby-ul Big Tech au atins cel mai ridicat nivel din istorie, potrivit unui raport publicat de organizațiile Corporate Europe Observatory (CEO) și Lobby Control. Cercetarea arată că marile companii tehnologice investesc anual aproximativ 151 de milioane de euro pentru a influența deciziile de la Bruxelles. Suma reprezintă o creștere de peste 50% comparativ […]
Top 5 cele mai spectaculoase jafuri din istorie, desprinse din filmele de acțiune
Top 5 cele mai spectaculoase jafuri din istorie, desprinse din filmele de acțiune
Jaful bijuteriilor Coroanei de la Louvre, comis în plină zi, a șocat întreaga lume. Însă nu este singurul episod spectaculos din istorie. De la tablouri ascunse în cufere la trenuri încărcate de bani, istoria a consemnat jafuri incredibile, plănuite cu o ingeniozitate greu de imaginat. Top 5 jafuri care au scris istorie Jaful bijuteriilor Coroanei […]
Spania introduce reguli noi pentru soferii care consumă alcool la volan
Spania introduce reguli noi pentru soferii care consumă alcool la volan
Până la finalul lui 2025, șoferii din Spania ar putea fi obligați să respecte cea mai strictă lege privind consumul de alcool la volan. Pragul propus face ca și o simplă bere să încalce limita legală. Măsura ar afecta nu doar șoferii de autoturisme, ci și utilizatorii de biciclete și trotinete electrice. sursă foto: Wise […]