Prima pagină » Comerțul alimentar în România a atins un nou record 

Comerțul alimentar în România a atins un nou record 

Comerțul alimentar în România a atins un nou record 
Foto: Shutterstock

Comerțul alimentar din România a depășit, în 2024, pragul de 40,5 miliarde de dolari, înregistrând o creștere semnificativă în valoare, alimentată, în principal, de inflație, nu de volume.

Deși presiunea asupra bugetelor populației a rămas ridicată, consumatorii s-au orientat tot mai mult către produse esențiale și către achiziții în regim promoțional, arată o analiză a Departamentului pentru Agricultură al SUA.

Comerțul alimentar din România a depășit pragul de 40 de miliarde de dolari

Comerțul alimentar în România a atins un nou record anul trecut

Foto: Pixabay

Inflația a continuat să întrețină creșterea valorii vânzărilor cu amănuntul în 2024. Cu toate acestea, piața românească a rămas, în mare parte, la un nivel constant din punct de vedere al volumelor, deoarece consumatorii au adoptat o atitudine prudentă. Chiar dacă rata inflației a scăzut față de 2023, presiunea asupra bugetelor populației a persistat și anul trecut, menținând interesul pentru produse accesibile, potrivit unei analize realizate de Departamentul pentru Agricultură din SUA (USDA).

În acest fel, vânzările din comerțul alimentar, atât offline, cât și online, au crescut cu 19,4%, depășind pragul de 40,5 miliarde de dolari, în condițiile în care cantitățile comercializate au rămas, în general, stabile, arată datele Euromonitor citate în raportul USDA. Piața totală de retail din România a ajuns anul trecut la 61,5 miliarde de dolari, în creștere cu 6,5% față de cele 57,7 miliarde înregistrate în 2023.

„În 2024, deși ritmul inflației a încetinit semnificativ comparativ cu anul precedent, creșterea costurilor de trai a continuat să reprezinte o provocare pentru sectorul de retail din România. Creșterea susținută a facturilor la energie și utilități a determinat în continuare consumatorii să își adapteze bugetele. Veniturile disponibile reduse au însemnat o concentrare continuă asupra articolelor esențiale, iar puterea de cumpărare a continuat să modeleze comportamentul consumatorilor, cu un accent constant pe achiziționarea de bunuri prin oferte și promoții pentru a reduce cheltuielile per coș”, se precizează în analiza USDA, citată de Economica.net.

Comerțul alimentar online s-a majorat cu peste 25%

În ceea ce privește vânzările online, acest segment și-a menținut avansul în 2024, înregistrând o creștere generală de 10% față de anul anterior. Conform Euromonitor, românii au cheltuit 400 de milioane de dolari pentru achiziții alimentare online, comparativ cu cele 319 milioane în 2023, ceea ce înseamnă o creștere de 25,3%.

Această evoluție a fost susținută de utilizarea pe scară largă a smartphone-urilor, tabletelor și laptopurilor, care au facilitat accesul rapid la platformele de cumpărături.

În același timp, comportamentul tot mai sofisticat al consumatorilor a forțat comercianții să-și îmbunătățească strategiile omnichannel, estompând diferențele dintre experiențele online și cele din magazinele fizice. Totuși, creșterea este afectată parțial de menținerea unor costuri ridicate la materii prime, energie, transport și depozitare, care continuă să influențeze prețurile finale ale produselor.

Alte articole importante
Nvidia este prima companie care atinge o capitalizare de 4 trilioane de dolari. Acțiunile, la un maxim istoric
Nvidia este prima companie care atinge o capitalizare de 4 trilioane de dolari. Acțiunile, la un maxim istoric
Nvidia a ajuns la o capitalizare bursieră de 4 trilioane de dolari, devenind prima companie listată la bursă din lume care atinge acest prag istoric. Ascensiunea spectaculoasă subliniază explozia cererii în sectorul de tehnologie AI, în contextul în care corporația americană domină industria globală a procesoarelor grafice. Capitalizare istorică: Nvidia atinge 4 trilioane de dolari […]
Mașinile de lux pierd teren în SUA din cauza tarifelor impuse de Trump
Companii
Mașinile de lux pierd teren în SUA din cauza tarifelor impuse de Trump
Politica tarifară agresivă a administrației Trump în ceea ce privește importurile la mașinile de lux din afara SUA, afectează vânzările globale ale producătorilor auto. Mărci de prestigiu precum Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover (JLR) și Porsche au raportat scăderi semnificative ale vânzărilor pe piața nord-americană, una dintre cele mai importante pentru segmentul premium. Politicile comerciale ale […]
Cum au recuperat consumatorii români sute de mii de euro din tranzacții internaționale eșuate
Analize
Cum au recuperat consumatorii români sute de mii de euro din tranzacții internaționale eșuate
În primele șase luni ale anului 2025, consumatorii români au reușit să recupereze peste 210.000 de euro, după ce au semnalat dificultăți întâmpinate în tranzacții cu firme din alte țări europene. Aceste cazuri au fost gestionate gratuit de Centrul European al Consumatorilor (ECC) din România, care a oferit sprijin în soluționarea litigiilor transfrontaliere, scrie Puterea.ro. […]
Grok, chatbotul lui Elon Musk, forțat să șteargă postări care îl laudau pe Hitler și conțineau comentarii antisemite
Tehnologie
Grok, chatbotul lui Elon Musk, forțat să șteargă postări care îl laudau pe Hitler și conțineau comentarii antisemite
Chatbotul Grok, dezvoltat de firma de inteligență artificială xAI a lui Elon Musk, a fost nevoit să elimine o serie de postări „inadecvate” după ce a început să facă afirmații controversate, inclusiv laude la adresa lui Adolf Hitler și comentarii antisemite în răspunsurile oferite utilizatorilor pe platforma X. Postări șocante și autoclasificare ca „MechaHitler” Printre […]
România urcă în clasamentul global 5G: locul 34 mondial, cu viteze în creștere și acoperire extinsă
Tehnologie
România urcă în clasamentul global 5G: locul 34 mondial, cu viteze în creștere și acoperire extinsă
Deși România înregistrează o ușoară îmbunătățire a vitezei 5G în 2025, țara noastră rămâne departe de salturile spectaculoase ale altor state europene. Un nou raport Open Signal scoate la iveală discrepanțe majore între țările UE, iar România, deși nu retrogradează, avansează cu pași extrem de mici într-o cursă care devine tot mai acerbă. Evoluție lentă […]
Criptomonedele devin mainstream: un val corporatist transformă Bitcoin în activ de trezorerie
Criptomonedele devin mainstream: un val corporatist transformă Bitcoin în activ de trezorerie
Tot mai multe companii listate se grăbesc să cumpere bitcoin și să atragă investitori, cel mai adesea prin strategii agresive de expunere la active digitale, scrie Forbes. Fenomenul s-a intensificat pe măsură ce bitcoin a început să sară de 100.000 de dolari: companii publice din întreaga lume recurg la fuziuni inverse și SPAC-uri, pentru a […]