Prima pagină » Comerțul alimentar în România a atins un nou record 

Comerțul alimentar în România a atins un nou record 

Comerțul alimentar în România a atins un nou record 
Foto: Shutterstock

Comerțul alimentar din România a depășit, în 2024, pragul de 40,5 miliarde de dolari, înregistrând o creștere semnificativă în valoare, alimentată, în principal, de inflație, nu de volume.

Deși presiunea asupra bugetelor populației a rămas ridicată, consumatorii s-au orientat tot mai mult către produse esențiale și către achiziții în regim promoțional, arată o analiză a Departamentului pentru Agricultură al SUA.

Comerțul alimentar din România a depășit pragul de 40 de miliarde de dolari

Comerțul alimentar în România a atins un nou record anul trecut

Foto: Pixabay

Inflația a continuat să întrețină creșterea valorii vânzărilor cu amănuntul în 2024. Cu toate acestea, piața românească a rămas, în mare parte, la un nivel constant din punct de vedere al volumelor, deoarece consumatorii au adoptat o atitudine prudentă. Chiar dacă rata inflației a scăzut față de 2023, presiunea asupra bugetelor populației a persistat și anul trecut, menținând interesul pentru produse accesibile, potrivit unei analize realizate de Departamentul pentru Agricultură din SUA (USDA).

În acest fel, vânzările din comerțul alimentar, atât offline, cât și online, au crescut cu 19,4%, depășind pragul de 40,5 miliarde de dolari, în condițiile în care cantitățile comercializate au rămas, în general, stabile, arată datele Euromonitor citate în raportul USDA. Piața totală de retail din România a ajuns anul trecut la 61,5 miliarde de dolari, în creștere cu 6,5% față de cele 57,7 miliarde înregistrate în 2023.

„În 2024, deși ritmul inflației a încetinit semnificativ comparativ cu anul precedent, creșterea costurilor de trai a continuat să reprezinte o provocare pentru sectorul de retail din România. Creșterea susținută a facturilor la energie și utilități a determinat în continuare consumatorii să își adapteze bugetele. Veniturile disponibile reduse au însemnat o concentrare continuă asupra articolelor esențiale, iar puterea de cumpărare a continuat să modeleze comportamentul consumatorilor, cu un accent constant pe achiziționarea de bunuri prin oferte și promoții pentru a reduce cheltuielile per coș”, se precizează în analiza USDA, citată de Economica.net.

Comerțul alimentar online s-a majorat cu peste 25%

În ceea ce privește vânzările online, acest segment și-a menținut avansul în 2024, înregistrând o creștere generală de 10% față de anul anterior. Conform Euromonitor, românii au cheltuit 400 de milioane de dolari pentru achiziții alimentare online, comparativ cu cele 319 milioane în 2023, ceea ce înseamnă o creștere de 25,3%.

Această evoluție a fost susținută de utilizarea pe scară largă a smartphone-urilor, tabletelor și laptopurilor, care au facilitat accesul rapid la platformele de cumpărături.

În același timp, comportamentul tot mai sofisticat al consumatorilor a forțat comercianții să-și îmbunătățească strategiile omnichannel, estompând diferențele dintre experiențele online și cele din magazinele fizice. Totuși, creșterea este afectată parțial de menținerea unor costuri ridicate la materii prime, energie, transport și depozitare, care continuă să influențeze prețurile finale ale produselor.

Alte articole importante
CEO-ul JPMorgan: Europa are o problemă reală: a alungat afacerile, investițiile și inovația. Asta e un lucru rău pentru SUA
CEO-ul JPMorgan: Europa are o problemă reală: a alungat afacerile, investițiile și inovația. Asta e un lucru rău pentru SUA
Directorul general al JPMorgan Chase & Co., Jamie Dimon, avertizează că slăbiciunea economică și fragmentarea Europei reprezintă un risc strategic pentru Statele Unite, în condițiile în care continentul continuă să piardă competitivitate, investiții și capacitate de inovare. Declarațiile au fost făcute sâmbătă, în cadrul Reagan National Defense Forum. „Europa are o problemă reală. Au lucruri […]
UE intensifică presiunea asupra Big Tech. Comisia Europeană anunță noi sancțiuni pentru rețeaua X
Companii
UE intensifică presiunea asupra Big Tech. Comisia Europeană anunță noi sancțiuni pentru rețeaua X
Comisia Europeană a deschis o nouă etapă în războiul juridic cu marile platforme digitale, avertizând că va impune sancțiuni financiare semnificative companiei X, deținute de Elon Musk. Sancțiunile vizează presupuse încălcări ale Digital Services Act (DSA) – cadrul legislativ european care reglementează moderarea conținutului, transparența algoritmilor și gestionarea riscurilor sistemice pe platformele online majore. UE […]
ANALIZĂ
Jocurile minții pe Wall Street. Ce au învățat investitorii din poker, șah sau puzzle-uri 
Jocurile minții pe Wall Street. Ce au învățat investitorii din poker, șah sau puzzle-uri 
Piețele financiare sunt profund conectate cu puzzle-urile, pariurile și jocurile. Întrebați un manager de fond speculativ și un jucător de poker cât ar trebui să parieze într-o anumită mână. Există șanse mari ca amândoi să se bazeze pe o formulă matematică numită criteriul Kelly. Întrebați un analist de acțiuni dacă Nvidia Corp. merită cumpărată și […]
Elon Musk neagă informațiile privind planurile de 800 miliarde dolari ale SpaceX: „Nu este corect”
Tehnologie
Elon Musk neagă informațiile privind planurile de 800 miliarde dolari ale SpaceX: „Nu este corect”
Elon Musk a negat informațiile din presă potrivit cărora producătorul său de rachete și sateliți, SpaceX, ar urmări o evaluare de 800 de miliarde de dolari printr-o vânzare de acțiuni. „Au existat multe articole care susțin că SpaceX strânge capital la o evaluare de 800 de miliarde de dolari, ceea ce nu este corect”, a […]
Plan de austeritate la Volkswagen: investiții reduse și strategie revizuită în fața unei crize pe piețele-cheie
Companii
Plan de austeritate la Volkswagen: investiții reduse și strategie revizuită în fața unei crize pe piețele-cheie
Grupul Volkswagen intenționează să investească 160 de miliarde de euro (186 de miliarde de dolari) până în 2030, a declarat Oliver Blume, CEO-ul companiei, potrivit Reuters. Decizia marchează o perioadă de austeritate în contextul în care cel mai mare producător auto european se confruntă cu o criză majoră în cele două piețe-cheie: China și Statele […]
România urcă în clasamentele europene: traficul aerian crește cu 8,2% în 2025
Macroeconomie
România urcă în clasamentele europene: traficul aerian crește cu 8,2% în 2025
Anul 2025 se încheie pentru România cu cifre surprinzătoare în sectorul transportului aerian. În primele nouă luni ale anului, peste 21,45 milioane de pasageri au călătorit pe rutele interne și internaționale, cu 8,2% mai mult față de anul precedent, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică. București, Cluj și Iași rămân cele mai importante […]