Mai mult de trei ani după invazia Ucrainei, 23 de companii franceze continuă să opereze în Rusia. Aceasta reprezintă aproape o treime din cele 75 de firme active în țară la începutul lui 2022, înainte de invazie.
De atunci, numeroși giganți francezi, precum Société Générale, LVMH și Safran, s-au retras. Ei au acționat fie sub presiunea sancțiunilor, fie pentru a-și proteja reputația. Cu toate acestea, unele companii franceze au rămas și continuă să înregistreze afaceri substanțiale.
Conform unui raport recent B4Ukraine, două companii franceze se află în top 20 după venituri în Rusia în 2024. Retailerul DIY Leroy Merlin a ocupat locul trei, cu venituri de 6,8 miliarde dolari (€5,9 miliarde), iar grupul de supermarketuri Auchan a fost pe locul opt, cu 3,3 miliarde dolari (€2,9 miliarde). În ceea ce privește impozitul pe profit plătit la Moscova, Leroy Merlin a fost pe locul cinci cu 128 milioane dolari (€111 milioane), iar gigantul cosmetic L’Oreal pe locul 17 cu 44 milioane dolari (€38 milioane). Deși firmele americane, chineze și germane au contribuit mai mult la bugetul Rusiei, companiile franceze au plătit aproximativ 565 milioane dolari (€492 milioane) în 2024.
Potrivit raportului realizat de Kyiv School of Economics și B4Ukraine, această taxă are o relevanță majoră pentru Kremlin. Se estimează că firmele internaționale active în Rusia au plătit cel puțin 17,2 miliarde euro în 2024, totalizând 51,8 miliarde euro de la începutul invaziei. Pentru comparație, bugetul anual de apărare al Rusiei este de aproximativ 125 miliarde euro.
Înainte de invazie, Franța era un investitor major în Rusia. În 2020, țara era cel mai mare angajator străin în Rusia. Companiile franceze erau bine reprezentate în sectoare precum agro-alimentar, finanțe, distribuție, energie, auto, construcții și servicii urbane, transport, aerospațial și farmaceutic, scrie Euronews. După februarie 2022, unele sectoare au fost nevoite să se retragă. Industria aerospațială rusă, de exemplu, este sub sancțiuni UE. În industria auto, Renault a anunțat plecarea din Rusia la o lună după invazie, Rusia reprezentând 10% din venituri, cu 500.000 de vehicule vândute anual. Vânzarea acțiunilor, simbolic, pentru o rublă, a costat grupul 2,2 miliarde euro.
Auchan nu a părăsit piața rusă. Vânzarea operațiunilor ar fi redus veniturile cu aproximativ 10%, adică 3 miliarde euro. Retailerul francez a investit sute de milioane în Rusia, având 94 de hipermarketuri și 138 de supermarketuri sub brandul Auchan. Însă valoarea investiției a scăzut considerabil din cauza dificultăților centrelor comerciale rusești. În 2025, Auchan Rusia valorează doar 179 milioane euro. S-au vehiculat zvonuri privind vânzarea către Gazprombank, dar compania le-a negat. Retailerul a declarat că va rămâne „pentru a ajuta la hrănirea populației”. În decembrie 2024, Auchan a respins oferta Gazprombank, reafirmându-și angajamentul pe piața rusă.
De la produse alimentare la bunuri de consum non-esențiale
Companiile franceze active în Rusia invocă deseori necesitatea umanitară. Industria farmaceutică și cea agro-alimentară nu sunt vizate de sancțiuni europene. De exemplu, Bonduelle și-a apărat prezența în martie 2022, subliniind că fabricile produc „alimente de bază precum porumb, mazăre și fasole” pentru 146 milioane de consumatori ruși și 90 milioane în țările vecine.
Totuși, activitatea în Rusia a fost redusă considerabil. Din cele 23 de companii franceze rămase, jumătate vând bunuri neesențiale, de la cosmetice Clarins și lenjerie Etam la produse Dessange și rachete Babolat. Babolat anunțase retragerea, dar în 2025 a fost reinstalată pe lista firmelor active în Rusia. Conform Yale Chief Executive Leadership Institute, distribuitorul rus continuă să vândă rachete „cu un flux aparent inepuizabil de produse Babolat care depășește stocurile normale”. În ansamblu, sectorul bunurilor de consum a generat 32,7 miliarde euro în venituri și impozite semnificative pentru Kremlin.
Plecare din Rusia s-a dovedit mult mai complicată decât păstrarea activității. Din 52 de firme franceze care nu mai operează în Rusia din februarie 2022, doar 16, precum Renault, au plecat complet. Pentru altele, costul și riscul sunt mari. Kremlinul a creat un sistem complex legal și administrativ pentru a descuraja ieșirile. Orice vânzare necesită autorizare specială, acceptarea unui discount de cel puțin 60% și plata unui impozit de ieșire de până la 35%.
Acest impozit poate fi interpretat ca finanțarea războiului. În august 2025, subsidiarele Air Liquide au fost plasate sub „administrare temporară” după un decret semnat de Putin. Multe companii franceze au optat pentru o strategie de „suspendare” sau „standby”, păstrând o prezență minimă legală. Kering, Decathlon și Hermès au ales această cale — nici active, nici complet plecate. Nezir Sinani, director B4Ukraine, a declarat pentru Euronews:
„Companiile susțin economia de război a Rusiei prin taxele pe care le plătesc. Chiar și inactive, multe încă înregistrează mici venituri în Rusia.” El a adăugat: „Prețul plătit de companii este mult mai mare decât costul părăsirii țării, deoarece se măsoară în sute de mii de vieți.”