Prima pagină » Contre la vârful UE pentru drepturile pasagerilor aerieni. Germania propune o compensație fixă de 300 de euro, Bruxelles se mai gândește

Contre la vârful UE pentru drepturile pasagerilor aerieni. Germania propune o compensație fixă de 300 de euro, Bruxelles se mai gândește

Contre la vârful UE pentru drepturile pasagerilor aerieni. Germania propune o compensație fixă de 300 de euro, Bruxelles se mai gândește
Contre la vârful UE pentru drepturile pasagerilor aerieni. Foto: Shutterstock

Uniunea Europeană intenționează să reformeze în mod amplu drepturile pasagerilor aerieni, iar în centrul atenției se află modificările privind compensațiile pentru întârzierile zborurilor. După ce părea că o relaxare semnificativă a regulilor de compensare este inevitabilă, o propunere germană vine să schimbe cursul negocierilor, generând un val de controverse care ar putea afecta milioane de călători din Europa.

Întârzierile la zboruri – o problemă recurentă cu impact major

Fie că alegem să călătorim cu mașina spre litoral, cu avionul spre o insulă exotică, sau cu rulota prin țară, opțiunile de vacanță sunt variate și în plină expansiune, mai ales în contextul boom-ului turismului. Totuși, indiferent de planuri, este esențial ca turiștii să fie bine informați în privința avertismentelor de călătorie, situațiilor locale de risc sau chiar a plajelor periculoase din destinațiile populare.

Pentru cei care aleg avionul, întârzierile reprezintă un subiect sensibil și frecvent discutat, iar acum, la Bruxelles, o propunere germană contrară reformei drepturilor pasagerilor a reaprins dezbaterea privind compensațiile pentru astfel de situații.

Compensațiile actuale și modificările propuse de Comisia Europeană

Până în prezent, conform Centrului European al Consumatorilor din Germania, pasagerii aveau dreptul la o compensație fixă pentru întârzieri de cel puțin trei ore, în funcție de distanța zborului:

  • 250 euro pentru zboruri de până la 1.500 km,
  • 400 euro pentru zboruri de până la 3.500 km,
  • 600 euro pentru zboruri lung-curier de peste 3.500 km.

Însă propunerea actuală a Comisiei Europene prevede schimbări semnificative:

  • 250 euro doar pentru întârzieri de cel puțin cinci ore (pentru zboruri de până la 3.500 km),
  • 400 euro doar pentru întârzieri de cel puțin nouă ore (pentru zboruri de peste 3.500 km în interiorul UE),
  • 400 euro pentru întârzieri de cel puțin nouă ore (pentru zboruri de peste 6.000 km în afara UE),
  • 600 euro doar pentru întârzieri de 12 ore sau mai mult (pentru zboruri de peste 6.000 km).

Critici dure din partea apărătorilor drepturilor consumatorilor

Această propunere a stârnit reacții dure din partea organizațiilor de protecție a consumatorilor. Potrivit unor calcule, aproximativ 80% dintre pasageri nu ar mai primi compensații în viitor, ceea ce reprezintă un regres semnificativ în protecția drepturilor călătorilor, scrie echo.de.

Germania vine cu o propunere surprinzătoare: 300 de euro fix pentru orice întârziere de peste 3 ore
Contrar așteptărilor, guvernul german a lansat o propunere alternativă care prevede o compensație fixă de 300 de euro pentru orice întârziere de cel puțin trei ore, indiferent de distanța zborului. Ministrul Justiției, Stefanie Hubig (SPD), a subliniat:

„Germania nu poate accepta o reglementare la Bruxelles care să fie aliniată unilateral intereselor companiilor aeriene.”

În același timp, guvernul federal se angajează să mențină regula actuală a celor trei ore, chiar dacă suma fixă propusă este mai mică decât nivelurile maxime anterioare, continuă rnd.de.

Reacții mixte la propunerea germană

Inițiativa germană a generat opinii împărțite. Steven Berger, reprezentant al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC), a declarat pentru rnd.de:

„Deși considerăm că suma propusă de Germania este insuficientă, salutăm inițiativa de a păstra limita de trei ore.”

Pe de altă parte, Tomasz Pawliszyn, de la portalul Airhelper, este mult mai critic: „300 de euro nu reflectă costul real al întârzierii pentru pasageri și slăbește responsabilitatea companiilor aeriene.”

Un vot decisiv în iulie și incertitudinea viitorului

Pentru propunerea originală exista deja o majoritate calificată în Consiliul UE. Însă inițiativa Germaniei pune acum în discuție această balanță de putere, notează jurnaliștii germani. Următorul vot al miniștrilor transporturilor este programat pentru 5 iulie, când se așteaptă să fie prezentat un proiect revizuit al legislației.

Rămâne de văzut dacă se va forma o nouă majoritate și ce impact vor avea aceste schimbări asupra drepturilor pasagerilor europeni.

Alte articole importante
Producătorii auto, în alertă maximă: China poate opri liniile de asamblare din întreaga lume
Companii
Producătorii auto, în alertă maximă: China poate opri liniile de asamblare din întreaga lume
Producătorii auto din întreaga lume se află în fața unei crize majore după ce China a restricționat exporturile de magneți esențiali. Fără acești magneți, esențiali în fabricarea a sute de componente auto, marii producători precum General Motors, Toyota și Volkswagen riscă să-și închidă liniile de producție. Producătorii auto, în alertă maximă. Lipsa magneților din pământuri […]
Îți dai demisia? Lasă o portiță deschisă! Fenomenul angajărilor „boomerang” ia amploare la nivel global
Îți dai demisia? Lasă o portiță deschisă! Fenomenul angajărilor „boomerang” ia amploare la nivel global
Într-un context economic marcat de incertitudine și de turbulențe severe pe piața muncii, tot mai multe companii aleg să readucă în echipă foști angajați. Fenomenul este cunoscut sub denumirea de „boomerang hires” („angajări-boomerang”) și înregistreză o creștere semnificativă în ultimele luni atât în Statele Unite, cât și în restul lumii, transmite Business Insider. Conform unei […]
Când devenim prea bătrâni ca să mai muncim?
Când devenim prea bătrâni ca să mai muncim?
Când devenim prea bătrâni ca să mai muncim? E greu să stabilești un prag arbitrar care să definească bătrânețea. Mick Jagger are 81 de ani. Bruce Springsteen, 75. Paul McCartney, 82. Toți continuă să cânte în fața a zeci de mii de fani. Tom Cruise, la 62 de ani, încă sare din avioane. Cher, la […]
Avans spectaculos de peste 10 miliarde de lei pentru piața de capital românească în săptămâna 26-30 mai
Avans spectaculos de peste 10 miliarde de lei pentru piața de capital românească în săptămâna 26-30 mai
În perioada 26 – 30 mai 2025, Bursa de Valori București (BVB) a consemnat o creștere semnificativă a capitalizării bursiere, care a urcat cu 10,13 miliarde de lei, echivalentul unui avans de 2,67%, comparativ cu săptămâna precedentă. Astfel, capitalizarea totală înregistrată de piața de capital românească a ajuns la 389,02 miliarde de lei, față de […]
Un plan european pentru decarbonizarea sectorului de rafinare: „Mai puțină ideologie și mai multă tehnologie”
Companii
Un plan european pentru decarbonizarea sectorului de rafinare: „Mai puțină ideologie și mai multă tehnologie”
Președintele companiei energetice Repsol, Antonio Brufau, a pledat – în cadrul adunării generale a acționarilor – pentru o viziune pragmatică, bazată pe „mai puțină ideologie și pe mai multă tehnologie”, subliniind necesitatea ca Uniunea Europeană să adopte un plan concret de acțiune pentru decarbonizarea industriei de rafinare. Brufau este convins că sensibilitatea Comisiei Europene se […]
Trump a retras nominalizarea lui Jared Isaacman, apropiat al lui Musk, pentru conducerea NASA, la două zile după plecarea miliardarului din administrația SUA
Tehnologie
Trump a retras nominalizarea lui Jared Isaacman, apropiat al lui Musk, pentru conducerea NASA, la două zile după plecarea miliardarului din administrația SUA
Președintele Donald Trump a anunțat, sâmbătă, retragerea nominalizării tehnocratului și miliardarului în tehnologie Jared Isaacman pentru funcția de administrator al NASA, invocând o „analiză amănunțită a asocierilor anterioare” ale acestuia. Într-o postare pe platforma sa de socializare Truth Social, Trump a promis că va desemna în curând un nou candidat, „aliniat cu misiunea” și care […]