Uniunea Europeană intenționează să reformeze în mod amplu drepturile pasagerilor aerieni, iar în centrul atenției se află modificările privind compensațiile pentru întârzierile zborurilor. După ce părea că o relaxare semnificativă a regulilor de compensare este inevitabilă, o propunere germană vine să schimbe cursul negocierilor, generând un val de controverse care ar putea afecta milioane de călători din Europa.
Fie că alegem să călătorim cu mașina spre litoral, cu avionul spre o insulă exotică, sau cu rulota prin țară, opțiunile de vacanță sunt variate și în plină expansiune, mai ales în contextul boom-ului turismului. Totuși, indiferent de planuri, este esențial ca turiștii să fie bine informați în privința avertismentelor de călătorie, situațiilor locale de risc sau chiar a plajelor periculoase din destinațiile populare.
Pentru cei care aleg avionul, întârzierile reprezintă un subiect sensibil și frecvent discutat, iar acum, la Bruxelles, o propunere germană contrară reformei drepturilor pasagerilor a reaprins dezbaterea privind compensațiile pentru astfel de situații.
Până în prezent, conform Centrului European al Consumatorilor din Germania, pasagerii aveau dreptul la o compensație fixă pentru întârzieri de cel puțin trei ore, în funcție de distanța zborului:
Însă propunerea actuală a Comisiei Europene prevede schimbări semnificative:
Această propunere a stârnit reacții dure din partea organizațiilor de protecție a consumatorilor. Potrivit unor calcule, aproximativ 80% dintre pasageri nu ar mai primi compensații în viitor, ceea ce reprezintă un regres semnificativ în protecția drepturilor călătorilor, scrie echo.de.
Germania vine cu o propunere surprinzătoare: 300 de euro fix pentru orice întârziere de peste 3 ore
Contrar așteptărilor, guvernul german a lansat o propunere alternativă care prevede o compensație fixă de 300 de euro pentru orice întârziere de cel puțin trei ore, indiferent de distanța zborului. Ministrul Justiției, Stefanie Hubig (SPD), a subliniat:
„Germania nu poate accepta o reglementare la Bruxelles care să fie aliniată unilateral intereselor companiilor aeriene.”
În același timp, guvernul federal se angajează să mențină regula actuală a celor trei ore, chiar dacă suma fixă propusă este mai mică decât nivelurile maxime anterioare, continuă rnd.de.
Inițiativa germană a generat opinii împărțite. Steven Berger, reprezentant al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC), a declarat pentru rnd.de:
„Deși considerăm că suma propusă de Germania este insuficientă, salutăm inițiativa de a păstra limita de trei ore.”
Pe de altă parte, Tomasz Pawliszyn, de la portalul Airhelper, este mult mai critic: „300 de euro nu reflectă costul real al întârzierii pentru pasageri și slăbește responsabilitatea companiilor aeriene.”
Pentru propunerea originală exista deja o majoritate calificată în Consiliul UE. Însă inițiativa Germaniei pune acum în discuție această balanță de putere, notează jurnaliștii germani. Următorul vot al miniștrilor transporturilor este programat pentru 5 iulie, când se așteaptă să fie prezentat un proiect revizuit al legislației.
Rămâne de văzut dacă se va forma o nouă majoritate și ce impact vor avea aceste schimbări asupra drepturilor pasagerilor europeni.