Departamentul de Justiție al SUA ia în considerare un acord de neurmărire penală pentru Boeing în legătură cu două accidente mortale, în contextul în care producătorul de aeronave a revenit asupra deciziei anterioare de a-și recunoaște vinovăția, potrivit unor surse apropiate anchetei.
Procurorii americani și familiile victimelor s-au întâlnit vineri pentru a discuta pașii următori în soluționarea unui caz care durează de ani de zile, a declarat, pentru Financial Times o sursă familiarizată cu discuțiile. Printre opțiuni se numără un acord care să îl scutească pe Boeing de urmărirea penală, având în vedere că producătorul a făcut clar că nu va pleda vinovat, a adăugat sursa. Nu s-a luat încă o decizie finală, iar cazul ar putea ajunge în continuare în instanță, data de 23 iunie fiind încă programată.
În cazul în care se va ajunge la o soluționare prin acord de neurmărire, familiile celor 346 de victime ale accidentelor 737 Max ar urma să primească 444,5 milioane de dolari de la Boeing, a spus o altă sursă apropiată situației.
Atât Boeing, cât și Departamentul de Justiție au refuzat să comenteze.
Întâlnirea dintre procurori și familiile victimelor marchează un nou episod într-un proces juridic de lungă durată, care a frustrat adesea familiile și a ridicat posibilitatea unor consecințe serioase pentru Boeing, inclusiv supravegherea corporativă și amenințarea capacității sale de a obține contracte guvernamentale americane.
Avocații familiilor victimelor și-au exprimat indignarea față de posibilul acord de neurmărire penală.
„Deși Departamentul de Justiție susține că nu s-a luat o decizie finală, prezentarea lor bine regizată a lăsat clar că rezultatul este deja stabilit”, a spus jurnaliștilor britanici Erin Applebaum, unul dintre avocații care reprezintă familiile. „Aceasta nu este justiție. Este un acord făcut în culise, mascat ca un proces legal.”
Avocații Paul Cassell și Bob Clifford au afirmat că familiile vor contesta orice încercare a procurorilor de a renunța la caz.
Cazul are la bază accidentele a două aeronave noi 737 Max, produse la cinci luni distanță, în 2018 și 2019, care au determinat autoritățile de reglementare din întreaga lume să interzică zborurile cu acest model. Cauza a fost identificată în software-ul de control al zborului, care, declanșat eronat, forța repetat botul avionului să coboare.
În iulie anul trecut, Boeing a fost de acord să își recunoască vinovăția pentru o infracțiune de înșelăciune a guvernului SUA, pentru că a indus în eroare autoritățile aviatice în legătură cu software-ul.
Însă judecătorul federal Reed O’Connor a respins în decembrie acordul de recunoaștere a vinovăției din cauza clauzelor referitoare la angajarea unui supraveghetor corporativ care ar fi trebuit să ia în considerare diversitatea, echitatea și incluziunea în procesul de recrutare. De asemenea, O’Connor a obiectat față de părți ale acordului care ar fi acordat procurorilor o autoritate mai mare în selectarea supraveghetorului decât instanței.
Departamentul de Justiție a amânat inițial urmărirea penală a Boeing în 2021, după ce compania a acceptat să plătească 2,5 miliarde de dolari. Procurorii au fost de acord să închidă cazul în trei ani dacă Boeing coopera și implementa un program de conformitate.
Însă în ianuarie 2024, înainte ca acuzațiile să fie retrase, o ușă a unui 737 Max a căzut în timpul unui zbor comercial, punând în pericol pasagerii și echipajul, ceea ce a determinat procurorii să continue urmărirea.
Ca urmare a incidentului, Departamentul de Justiție a notificat Boeing că a încălcat acordul de amânare a urmării penale semnat în 2021 și a stabilit condiții care ar conduce fie la recunoașterea vinovăției, fie la un proces.