Prima pagină » Cum s-ar putea încărca iarna mașinile electrice cu până la 500% mai repede

Cum s-ar putea încărca iarna mașinile electrice cu până la 500% mai repede

Cum s-ar putea încărca iarna mașinile electrice cu până la 500% mai repede

În contextul în care performanța bateriilor pentru vehiculele electrice este serios afectată de temperaturile scăzute, o nouă descoperire promite să schimbe regulile jocului.

Cercetătorii de la Universitatea din Michigan (SUA) au dezvoltat un proces de fabricație inovator, care permite încărcarea bateriilor litiu-ion de până la cinci ori mai rapid în condiții de frig, fără a compromite capacitatea sau eficiența acestora.

Cum afectează gerul bateriile vehiculelor electrice

electrice

Într-un studiu publicat în martie de revista Joule, oamenii de știință au explicat cum au reușit să îmbunătățească semnificativ viteza de încărcare a bateriilor litiu-ion în condiții de temperaturi scăzute, de până la -10 grade Celsius. În acest fel, a fost modificat atât designul structural al bateriei, cât și reacțiile chimice care au loc în timpul încărcării.

„Am reușit să obținem o încărcare extrem de rapidă la temperaturi foarte scăzute fără a afecta densitatea energetică a bateriei”, a declarat Neil Dasgupta, autorul studiului și profesor asociat de inginerie mecanică și știința materialelor la Universitatea din Michigan.

Temperaturile scăzute afectează viteza de încărcare și eficiența energetică generală a bateriilor din cauza proceselor chimice implicate, aflăm de pe Live Science. O baterie funcționează prin deplasarea ionilor de litiu între două plăci de electrozi, în interiorul unui electrolit lichid. Procesul este eficient la temperaturi mai ridicate, însă, pe timp geros, lichidul electrolitic se îngroașă, curenții electrici devin mai slabi, iar durata de încărcare se prelungește.

Producătorii au încercat să abordeze această problemă în diverse moduri, cum ar fi mărirea grosimii electrozilor sau modificarea structurii bateriei. Totuși, unele dintre aceste soluții au avut efecte nedorite. Spre exemplu, un studiu din 2023 arăta că modificarea compoziției electrolitului au afectat serios capacitatea de încărcare rapidă.

Cercetătorii creează noi „căi” pentru ioni

Într-un studiu realizat în 2020, echipa de la Universitatea Michigan dezvoltase așa-numite „căi” în anodul bateriei – electrodul care primește ioni de litiu în timpul încărcării și trimite electroni către catod, la capătul opus.

Pentru a crea aceste căi, cercetătorii au folosit lasere cu care au perforat straturile de grafit ale anodului. Astfel, le-a permis ionilor de litiu să se deplaseze mai repede, ceea ce a însemnat că se puteau încorpora mai eficient în materialul electrodului. Această metodă a redus semnificativ timpii de încărcare, dar în condiții de frig a dus la formarea unui strat de litiu pe anod (n.n. – proces de numit „plating”), care a împiedicat reacția cu electrolitul.

„Stratul de litiu format reduce capacitatea energetică a bateriei vehiculelor electrice, deoarece împiedică încărcarea completă a electrodului”, a explicat Manoj Jangid, coautor al studiului și cercetător principal la Universitatea din Michigan.

Pentru a preveni acest fenomen, în noul studiu echipa a aplicat o peliculă de 20 de nanometri dintr-un material compus pe bază de borat-carbonat de litiu. Cercetări anterioare în domeniul bateriilor solid-state arătaseră că acest material sporește eficiența transportului de ioni.

În combinație cu tehnica „căilor” din anod, această acoperire a dus la o creștere de 500% a eficienței de încărcare în condiții de temperatură sub zero grade Celsius. Bateriile modificate și-au păstrat 97% din capacitate chiar și după 100 de cicluri de încărcare rapidă la temperaturi negative.

Una dintre cele mai mari preocupări este modul în care autonomia vehiculelor electrice scade iarna, însoțită de viteze de încărcare mai mici. Studiile au arătat că timpii de încărcare pentru unele EV-uri s-au prelungit la peste o oră din cauza temperaturilor scăzute. „Încărcarea unei baterii durează între 30 și 40 de minute, chiar și în cazul unei încărcări ultra rapide, iar acest timp crește la peste o oră pe timp de iarnă”, a mai declarat Dasgupta, citat de Interestingengineering.com.

Noua tehnologie ar putea fi integrată ușor în producția de serie. Ea ar reprezenta un pas important spre extinderea utilizării EV-urilor în toate regiunile lumii și în orice anotimp.

Alte articole importante
Trump promite $1 trilion în schimbul păcii cu Israel? Vizita spectaculoasă în Arabia Saudită ascunde o miză uriașă
Trump promite $1 trilion în schimbul păcii cu Israel? Vizita spectaculoasă în Arabia Saudită ascunde o miză uriașă
Donald Trump a revenit cu un nou turneu diplomatic în Orientul Mijlociu cu gândul să asigure investiții masive în SUA și să repornească discuțiile tensionate privind normalizarea relațiilor dintre Arabia Saudită și Israel. Însă conflictul devastator din Gaza și jocurile de culise dintre marile puteri complică ambițiile actualului președinte american. Arabia Saudită își pierde apetitul […]
Investiție de 13 milioane de euro pentru regenerarea fostului sediu al Institutului de Studii și Proiectări Hidroenergetice
Investiție de 13 milioane de euro pentru regenerarea fostului sediu al Institutului de Studii și Proiectări Hidroenergetice
Peste 13 milioane de euro urmează să fie investiți pentru transformarea fostului sediu din Centrul Vechi al Institutului de Studii și Proiectări Hidroenergetice (ISPH). Dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe a anunțat intrarea pe segmentul ospitalității din România prin primul său proiect hotelier, realizat în parteneriat cu Radisson Hotel Group. Sediul ISPH va găzdui un nou […]
SUA și China anunță „progrese semnificative” în reducerea deficitului comercial bilateral
SUA și China anunță „progrese semnificative” în reducerea deficitului comercial bilateral
Într-un climat economic global marcat de incertitudini și confruntări comerciale, Statele Unite și China par să fi făcut un pas important spre detensionarea relațiilor bilaterale, după două zile de negocieri intense desfășurate la Geneva. Cele două superputeri au înregistrat „progrese semnificative” în cadrul negocierilor pentru diminuarea deficitului comercial bilateral, potrivit unei declarații oficiale transmise de […]
Producția de gaze de la Caragele a crescut cu peste 22%. Sebastian Burduja anunță învestiții noi în extindere de 1,3 miliarde lei
Producția de gaze de la Caragele a crescut cu peste 22%. Sebastian Burduja anunță învestiții noi în extindere de 1,3 miliarde lei
Producția de gaz la Caragele a fost, în 2024, cu 22,48% mai mare față de 2023, stația devenind, astfel, al doilea zăcământ ca pondere în producția totală a Romgaz (6,6% din total producției), anunță, într- postare distribuită pe rețelele de socializare, ministrul Sebastian Burduja.  “Anul trecut, România a devenit, în premieră, cel mai mare producător […]
AI-ul dă verdictul: topul facultăților care nu-ți mai aduc un job în 2025
Tehnologie
AI-ul dă verdictul: topul facultăților care nu-ți mai aduc un job în 2025
O analiză bazată pe date realizată cu ajutorul inteligenței artificiale arată care sunt specializările universitare considerate tot mai puțin relevante pe piața muncii actuală. Deși multe dintre aceste domenii au o valoare culturală și intelectuală incontestabilă, rata scăzută cu posibilitate de angajare și lipsa aplicabilității imediate le plasează în zone de risc din punct de […]
Selfie-ul care îți va spune totul despre sănătatea ta (VIDEO)
Selfie-ul care îți va spune totul despre sănătatea ta (VIDEO)
Într-o eră în care inteligența artificială redefinește limitele medicinei, un nou algoritm bazat pe un banal selfie, dezvoltat în SUA, va transforma modul de evaluare a stării de sănătate a pacienților. Printr-o simplă fotografie a feței, sistemul poate estima vârsta biologică și chiar șansele de supraviețuire în cazul bolnavilor de cancer. Un selfie, mai eficient […]