Prima pagină » Cum s-ar putea încărca iarna mașinile electrice cu până la 500% mai repede

Cum s-ar putea încărca iarna mașinile electrice cu până la 500% mai repede

Cum s-ar putea încărca iarna mașinile electrice cu până la 500% mai repede

În contextul în care performanța bateriilor pentru vehiculele electrice este serios afectată de temperaturile scăzute, o nouă descoperire promite să schimbe regulile jocului.

Cercetătorii de la Universitatea din Michigan (SUA) au dezvoltat un proces de fabricație inovator, care permite încărcarea bateriilor litiu-ion de până la cinci ori mai rapid în condiții de frig, fără a compromite capacitatea sau eficiența acestora.

Cum afectează gerul bateriile vehiculelor electrice

electrice

Într-un studiu publicat în martie de revista Joule, oamenii de știință au explicat cum au reușit să îmbunătățească semnificativ viteza de încărcare a bateriilor litiu-ion în condiții de temperaturi scăzute, de până la -10 grade Celsius. În acest fel, a fost modificat atât designul structural al bateriei, cât și reacțiile chimice care au loc în timpul încărcării.

„Am reușit să obținem o încărcare extrem de rapidă la temperaturi foarte scăzute fără a afecta densitatea energetică a bateriei”, a declarat Neil Dasgupta, autorul studiului și profesor asociat de inginerie mecanică și știința materialelor la Universitatea din Michigan.

Temperaturile scăzute afectează viteza de încărcare și eficiența energetică generală a bateriilor din cauza proceselor chimice implicate, aflăm de pe Live Science. O baterie funcționează prin deplasarea ionilor de litiu între două plăci de electrozi, în interiorul unui electrolit lichid. Procesul este eficient la temperaturi mai ridicate, însă, pe timp geros, lichidul electrolitic se îngroașă, curenții electrici devin mai slabi, iar durata de încărcare se prelungește.

Producătorii au încercat să abordeze această problemă în diverse moduri, cum ar fi mărirea grosimii electrozilor sau modificarea structurii bateriei. Totuși, unele dintre aceste soluții au avut efecte nedorite. Spre exemplu, un studiu din 2023 arăta că modificarea compoziției electrolitului au afectat serios capacitatea de încărcare rapidă.

Cercetătorii creează noi „căi” pentru ioni

Într-un studiu realizat în 2020, echipa de la Universitatea Michigan dezvoltase așa-numite „căi” în anodul bateriei – electrodul care primește ioni de litiu în timpul încărcării și trimite electroni către catod, la capătul opus.

Pentru a crea aceste căi, cercetătorii au folosit lasere cu care au perforat straturile de grafit ale anodului. Astfel, le-a permis ionilor de litiu să se deplaseze mai repede, ceea ce a însemnat că se puteau încorpora mai eficient în materialul electrodului. Această metodă a redus semnificativ timpii de încărcare, dar în condiții de frig a dus la formarea unui strat de litiu pe anod (n.n. – proces de numit „plating”), care a împiedicat reacția cu electrolitul.

„Stratul de litiu format reduce capacitatea energetică a bateriei vehiculelor electrice, deoarece împiedică încărcarea completă a electrodului”, a explicat Manoj Jangid, coautor al studiului și cercetător principal la Universitatea din Michigan.

Pentru a preveni acest fenomen, în noul studiu echipa a aplicat o peliculă de 20 de nanometri dintr-un material compus pe bază de borat-carbonat de litiu. Cercetări anterioare în domeniul bateriilor solid-state arătaseră că acest material sporește eficiența transportului de ioni.

În combinație cu tehnica „căilor” din anod, această acoperire a dus la o creștere de 500% a eficienței de încărcare în condiții de temperatură sub zero grade Celsius. Bateriile modificate și-au păstrat 97% din capacitate chiar și după 100 de cicluri de încărcare rapidă la temperaturi negative.

Una dintre cele mai mari preocupări este modul în care autonomia vehiculelor electrice scade iarna, însoțită de viteze de încărcare mai mici. Studiile au arătat că timpii de încărcare pentru unele EV-uri s-au prelungit la peste o oră din cauza temperaturilor scăzute. „Încărcarea unei baterii durează între 30 și 40 de minute, chiar și în cazul unei încărcări ultra rapide, iar acest timp crește la peste o oră pe timp de iarnă”, a mai declarat Dasgupta, citat de Interestingengineering.com.

Noua tehnologie ar putea fi integrată ușor în producția de serie. Ea ar reprezenta un pas important spre extinderea utilizării EV-urilor în toate regiunile lumii și în orice anotimp.

Alte articole importante
Trump Organization elimină eticheta „Made in the USA” pentru noul smartphone T1
Tehnologie
Trump Organization elimină eticheta „Made in the USA” pentru noul smartphone T1
Lansarea noului smartphone T1 de către Trump Organization a ridicat o serie de semne de întrebare cu privire la autenticitatea promisiunilor de producție internă. Promovat inițial ca fiind „Made in the SUA”, dispozitivul mobil pare să nu mai respecte acest angajament, iar modificările ulterioare de pe site-ul oficial au alimentat suspiciuni privind originea reală a […]
„Trebuie să fim pregătiți să construim milioane de drone pentru a ne apăra de Rusia!”. Semnalul de alarmă tras de comisarul european pentru apărare
Tehnologie
„Trebuie să fim pregătiți să construim milioane de drone pentru a ne apăra de Rusia!”. Semnalul de alarmă tras de comisarul european pentru apărare
Europa se află la un punct de cotitură istoric: Uniunea Europeană trage un semnal de alarmă fără precedent, avertizând că, pentru a face față unei potențiale agresiuni rusești, continentul trebuie să fie pregătit să construiască milioane de drone. Este o cursă contra-cronometru pentru supraviețuire și superioritate tehnologică, iar miza este însăși securitatea Europei. Comisarul european […]
Tichetul de 50 de lei care îți poate salva factura la curent! Guvernul pregătește o ordonanță pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile
Tichetul de 50 de lei care îți poate salva factura la curent! Guvernul pregătește o ordonanță pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile
Guvernul a pregătit o nouă măsură menită să sprijine persoanele vulnerabile în fața creșterii costurilor, prin introducerea unui tichet de 50 de lei, menit să aducă un ajutor în gestionarea costurilor de pe factura la curent. Această inițiativă vine ca răspuns la dificultățile financiare generate de majorările tarifelor și urmărește să ofere un ajutor concret […]
Cărucioarele de cumpărături au ajuns să fie tăiate și furate pe bandă rulantă! Ce se întâmplă în magazinele din Europa
Cărucioarele de cumpărături au ajuns să fie tăiate și furate pe bandă rulantă! Ce se întâmplă în magazinele din Europa
În contextul inflației crescute și al prețurilor în continuă urcare, un fenomen surprinzător și tot mai frecvent începe să afecteze magazinele din Europa: cărucioarele de cumpărături dispar sau sunt vandalizate, unele având chiar părți tăiate cu polizoare electrice. Această situație, care pare desprinsă dintr-un film, este reală și tot mai des întâlnită, mai ales în […]
Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social
Tehnologie
Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social
Românii consideră inteligența artificială drept o oportunitate majoră pentru economie și societate, însă entuziasmul este dublat de o doză considerabilă de prudență. Potrivit celui mai recent studiu realizat de RoCoach în parteneriat cu Novel Research, 76% dintre români consideră AI-ul un potențial motor de progres, dar jumătate dintre aceștia menționează și riscurile asociate, mai ales […]
Xiaomi declară război Tesla: noul SUV electric YU7 debutează cun preț mai mic decât Model Y
Companii
Xiaomi declară război Tesla: noul SUV electric YU7 debutează cun preț mai mic decât Model Y
Gigantul chinez Xiaomi își intensifică ofensiva pe piața vehiculelor electrice și lansează cel de-al doilea model cu emisii zero, SUV-ul YU7. Cu un preț de lansare sub cel al competitorului direct, Tesla Model Y, și cu o autonomie impresionantă, noul model chinezesc va încerca să câștige o cotă cât mai mare pe cea mai importantă […]