Prima pagină » Cum s-ar putea încărca iarna mașinile electrice cu până la 500% mai repede

Cum s-ar putea încărca iarna mașinile electrice cu până la 500% mai repede

Cum s-ar putea încărca iarna mașinile electrice cu până la 500% mai repede

În contextul în care performanța bateriilor pentru vehiculele electrice este serios afectată de temperaturile scăzute, o nouă descoperire promite să schimbe regulile jocului.

Cercetătorii de la Universitatea din Michigan (SUA) au dezvoltat un proces de fabricație inovator, care permite încărcarea bateriilor litiu-ion de până la cinci ori mai rapid în condiții de frig, fără a compromite capacitatea sau eficiența acestora.

Cum afectează gerul bateriile vehiculelor electrice

electrice

Într-un studiu publicat în martie de revista Joule, oamenii de știință au explicat cum au reușit să îmbunătățească semnificativ viteza de încărcare a bateriilor litiu-ion în condiții de temperaturi scăzute, de până la -10 grade Celsius. În acest fel, a fost modificat atât designul structural al bateriei, cât și reacțiile chimice care au loc în timpul încărcării.

„Am reușit să obținem o încărcare extrem de rapidă la temperaturi foarte scăzute fără a afecta densitatea energetică a bateriei”, a declarat Neil Dasgupta, autorul studiului și profesor asociat de inginerie mecanică și știința materialelor la Universitatea din Michigan.

Temperaturile scăzute afectează viteza de încărcare și eficiența energetică generală a bateriilor din cauza proceselor chimice implicate, aflăm de pe Live Science. O baterie funcționează prin deplasarea ionilor de litiu între două plăci de electrozi, în interiorul unui electrolit lichid. Procesul este eficient la temperaturi mai ridicate, însă, pe timp geros, lichidul electrolitic se îngroașă, curenții electrici devin mai slabi, iar durata de încărcare se prelungește.

Producătorii au încercat să abordeze această problemă în diverse moduri, cum ar fi mărirea grosimii electrozilor sau modificarea structurii bateriei. Totuși, unele dintre aceste soluții au avut efecte nedorite. Spre exemplu, un studiu din 2023 arăta că modificarea compoziției electrolitului au afectat serios capacitatea de încărcare rapidă.

Cercetătorii creează noi „căi” pentru ioni

Într-un studiu realizat în 2020, echipa de la Universitatea Michigan dezvoltase așa-numite „căi” în anodul bateriei – electrodul care primește ioni de litiu în timpul încărcării și trimite electroni către catod, la capătul opus.

Pentru a crea aceste căi, cercetătorii au folosit lasere cu care au perforat straturile de grafit ale anodului. Astfel, le-a permis ionilor de litiu să se deplaseze mai repede, ceea ce a însemnat că se puteau încorpora mai eficient în materialul electrodului. Această metodă a redus semnificativ timpii de încărcare, dar în condiții de frig a dus la formarea unui strat de litiu pe anod (n.n. – proces de numit „plating”), care a împiedicat reacția cu electrolitul.

„Stratul de litiu format reduce capacitatea energetică a bateriei vehiculelor electrice, deoarece împiedică încărcarea completă a electrodului”, a explicat Manoj Jangid, coautor al studiului și cercetător principal la Universitatea din Michigan.

Pentru a preveni acest fenomen, în noul studiu echipa a aplicat o peliculă de 20 de nanometri dintr-un material compus pe bază de borat-carbonat de litiu. Cercetări anterioare în domeniul bateriilor solid-state arătaseră că acest material sporește eficiența transportului de ioni.

În combinație cu tehnica „căilor” din anod, această acoperire a dus la o creștere de 500% a eficienței de încărcare în condiții de temperatură sub zero grade Celsius. Bateriile modificate și-au păstrat 97% din capacitate chiar și după 100 de cicluri de încărcare rapidă la temperaturi negative.

Una dintre cele mai mari preocupări este modul în care autonomia vehiculelor electrice scade iarna, însoțită de viteze de încărcare mai mici. Studiile au arătat că timpii de încărcare pentru unele EV-uri s-au prelungit la peste o oră din cauza temperaturilor scăzute. „Încărcarea unei baterii durează între 30 și 40 de minute, chiar și în cazul unei încărcări ultra rapide, iar acest timp crește la peste o oră pe timp de iarnă”, a mai declarat Dasgupta, citat de Interestingengineering.com.

Noua tehnologie ar putea fi integrată ușor în producția de serie. Ea ar reprezenta un pas important spre extinderea utilizării EV-urilor în toate regiunile lumii și în orice anotimp.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Furnizorii de energie electrică au publicat ofertele de la 1 ianuarie 2026. De ce facturile la energie nu vor scădea nici anul viitor
Furnizorii de energie electrică au publicat ofertele de la 1 ianuarie 2026. De ce facturile la energie nu vor scădea nici anul viitor
Facturile la energie vor rămâne ridicate pentru mulți ani, potrivit estimărilor realizate de furnizori și instituții europene. Pe final de an, au apărut numeroase prognoze pentru tarifele din 2026, dar și analize privind evoluția pe termen mediu și lung. În Europa Centrală și de Est, inclusiv România, prețurile sunt influențate de climatul geopolitic, de presiunile […]
Topul celor mai muncitoare țări din lume în 2025
Topul celor mai muncitoare țări din lume în 2025
Un nou clasament global a făcut ierarhia celor mai muncitoare țări din lume. Acesta arată diferențe uriașe între țări în ceea ce privește numărul de ore lucrate pe săptămână. În timp ce media globală se situează la 38,7 ore, decalajul dintre națiunile cu cele mai lungi și cele mai scurte programe de lucru ajunge la […]
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația a rămas și în 2025 unul dintre cele mai mari pericole pentru economiile lumii. Anul acesta, diferențele dintre țările cu cele mai ridicate rate ale inflației și cele mai stabile economii sunt dramatice. Pentru exemplificare, cum ar fi să începi anul cu 100 de dolari, dar până în decembrie aceștia valorează mai puțin de […]
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Coșmarul cookie-urilor pe internet va lua sfârșit în Europa pe măsură ce noile reguli vor simplifica modul de gestionare a consimțământului. Această schimbare ar putea pune capăt avalanșei de bannere intruzive și ar putea transforma experiența digitală într-una mai clară, mai sigură și mai puțin obositoare. Noi reguli pregătite de UE va pune capăt coșmarului […]
Franța este destinația preferată a lumii, dar acesta este satul pe care francezii îl iubesc cel mai mult
Franța este destinația preferată a lumii, dar acesta este satul pe care francezii îl iubesc cel mai mult
În timp ce milioane de vizitatori se îndreaptă anual spre Paris sau Coasta de Azur, francezii au ales drept „satul anului” pentru 2025 o așezare medievală discretă, ascunsă între dealuri verzi, unde timpul pare să curgă altfel. Saint Antoine l’Abbaye a cucerit inimile publicului prin istoria sa, atmosfera autentică și peisajele spectaculoase. Satul care a […]
Cinci resorturi care îți confiscă telefonul pentru a avea parte cu adevărat de un detox digital
Cinci resorturi care îți confiscă telefonul pentru a avea parte cu adevărat de un detox digital
Tot mai mulți turiști descoperă că vacanțele nu mai aduc liniște, ci doar o altă formă de aglomerație digitală. Notificările, camerele foto și fluxurile nesfârșite de informații transformă zilele de relaxare într-o cursă contra cronometru. Tot mai multe hoteluri și destinații renunță complet la telefoane și laptopuri și forțează vizitatorii să redescopere tăcerea, contactul autentic […]