Prima pagină » Datele Eurostat arată că românii sunt printre cei mai harnici europeni! Surpriza vine din țările cu cele mai puține ore muncite

Datele Eurostat arată că românii sunt printre cei mai harnici europeni! Surpriza vine din țările cu cele mai puține ore muncite

Datele Eurostat arată că românii sunt printre cei mai harnici europeni! Surpriza vine din țările cu cele mai puține ore muncite
sursă foto: Shutterstock

Un raport Eurostat arată că românii și vecinii lor est-europeni petrec cele mai multe ore la serviciu, în timp ce angajații din Germania și Belgia se bucură de cele mai scurte săptămâni de muncă. Diferențele culturale și economice, dar și experimentul săptămânii de patru zile, conturează un tablou fascinant despre cum e definită munca în Europa de azi.

Cine muncește cel mai mult și cine se bucură de mai mult timp liber? Datele Eurostat arată că românii sunt printre cei mai harnici din Europa

În Europa, ritmul de lucru al angajaților variază mult de la o țară la alta. Datele recente publicate de Eurostat arată clar aceste diferențe și conturează un peisaj surprinzător: în timp ce unele națiuni par să nu iasă niciodată din birouri, altele au învățat deja cum să echilibreze mai bine viața profesională și timpul liber.

Liderii în „muncă pe brânci” sunt grecii, care muncesc, în medie, aproape 40 de ore pe săptămână. Nu departe de ei sunt bulgarii, polonezii și românii, aceștia din urmă atingând o medie de circa 39 de ore lucrate săptămânal. La polul opus, belgienii și germanii par să se fi specializat în obținerea unui echilibru de invidiat: în Belgia, media săptămânală de lucru este de 34,5 ore, iar în Germania de doar 33,9 ore, una dintre cele mai mici din Europa.

Dacă ieșim din granițele Uniunii, lucrurile devin și mai interesante: în Turcia, angajații petrec la muncă aproximativ 43 de ore săptămânal, iar în Serbia 41 de ore.

Unde se muncește cel mai mult: topul sectoarelor cu program de lucru intens

Raportul Eurostat oferă și un alt unghi interesant: topul sectoarelor de activitate cu cele mai lungi și cele mai scurte săptămâni de lucru. În fruntea listei sunt domeniile unde efortul fizic și cerințele zilnice sunt uriașe: agricultura, mineritul și construcțiile. Aici, muncitorii lucrează, în medie, între 39 și 41 de ore pe săptămână, confirmând reputația acestor meserii de a „stoarce” fiecare strop de energie din angajați.

La capătul opus, cei care predau și sprijină comunitatea par să aibă un program mult mai blând: profesorii au o medie de aproximativ 32 de ore lucrate săptămânal, iar angajații din arte și asistență socială se învârt în jurul a 32,9-33,4 ore. Aceste diferențe sunt rezultatul adaptărilor specifice ale fiecărui sector, dar și al politicilor care țin cont de importanța echilibrului psihologic și a creativității.

Săptămâna de patru zile: între promisiuni și realitate

În paralel cu aceste date, ideea unei săptămâni de lucru mai scurte – de patru zile – a câștigat popularitate în multe țări europene. Proiecte-pilot au fost lansate în Marea Britanie, Germania, Portugalia, Islanda, Franța și Spania, generând un val de optimism, dar și provocări. În 2022, Belgia a făcut pasul curajos și a adoptat legislația pentru săptămâna de patru zile. Există însă un „dar”: numărul total de ore lucrate nu scade, ci doar se redistribuie pe mai puține zile.

În ciuda acestor inițiative, nicio țară din UE nu a implementat oficial un program național de patru zile cu reducerea efectivă a timpului total de muncă. Feedback-ul din proiectele pilot este amestecat: deși s-au raportat beneficii evidente, cum ar fi productivitatea crescută și o viață personală mai echilibrată, mulți angajatori și angajați rămân sceptici. Adevărata provocare pare a fi adaptarea structurală a pieței muncii la un astfel de model, o misiune complexă pentru orice guvern.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]