Databricks, compania de tehnologie cu doi cofondatori români, a atras una dintre cele mai mari finanțări din istoria sectorului IT.
În acest fel, compania ajunge la o evaluare impresionantă de 134 de miliarde de dolari, care reprezintă o creștere de peste 30% față de runda de finanțare anunțată în vară.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/12/Databricks-AI-Puterea-financiara.webp)
Foto: Databricks
Databricks, companie americană din domeniul AI și al tehnologiilor de date, a anunțat atragerea unei finanțări de peste 4 miliarde de dolari. Această nouă rundă de finanțare ridică valoarea de piață a companiei la circa 134 de miliarde de dolari, deși a optat să rămână privată pentru mai mult timp, transmite CNBC.
Evaluarea reprezintă o creștere de 34% față de runda de finanțare anunțată în august, care evalua compania la 100 de miliarde de dolari. La acel moment, Databricks a devenit una dintre puținele companii private care au depășit acest prag, după SpaceX, ByteDance și OpenAI.
Fondată în anul 2013, Databricks își are originile în mediul academic și de cercetare. Printre fondatorii companiei se numără și doi români, Ion Stoica și Matei Zaharia. Aceștia sunt recunoscuți pentru activitatea lor în domeniul informaticii și al sistemelor distribuite. Experiența lor în cercetare a stat la baza dezvoltării unei platforme care a evoluat rapid de la proiect universitar la soluție utilizată la scară globală.
Noua rundă de finanțare – Series L. – a fost coordonată de Insight Partners, Fidelity Management & Research Company și J.P. Morgan Asset Management. Acestora li s-au alăturat și alți investitori importanți, ca Andreessen Horowitz, BlackRock și Blackstone.
Fluxul de capital către sectorul AI s-a intensificat pe fondul așteptărilor legate de adoptarea rapidă a inteligenței artificiale generative. Investitorii anticipează că aceste tehnologii vor contribui în primul rând la eficientizarea proceselor interne. De asemenea, sunt vizate automatizarea deciziilor și creșterea cheltuielilor pentru soluții digitale sofisticate.
Aplicațiile construite pe baza datelor sunt considerate un motor de dezvoltare pe termen lung pentru companii din multe industrii.
Compania cu sediul în San Francisco a raportat în trimestrul al treilea depășirea unui nivel anualizat al veniturilor de 4,8 miliarde de dolari. Totalul reprezintă o creștere de peste 55% față de aceeași perioadă a anului trecut. Databricks a precizat că produsele sale de inteligență artificială au generat venituri care au trecut de pragul anualizat de un miliard de dolari. Performanța a fost egalată și de segmentul de data warehousing.
De asemenea, a înregistrat un flux de numerar liber pozitiv în ultimele 12 luni. Vorbim despre un indicator important pentru o companie privată de mari dimensiuni. Și asta, cu atât mai mult cu cât activează într-un sector în care investițiile continue în infrastructură și cercetare presupun costuri semnificative.
Platforma dezvoltată de Databricks este una de tip cloud. Ea reunește într-un singur ecosistem procesele de inginerie a datelor, analiza avansată și machine learning. Aceasta este utilizată de organizații care gestionează volume foarte mari de informații și care dezvoltă aplicații AI la nivel enterprise. Atât pentru uz intern, cât și pentru produse comerciale destinate pieței.
Ion Stoica și Matei Zaharia au avut un rol esențial în definirea arhitecturii tehnologice a Databricks. Conceptele care stau la baza platformei au fost dezvoltate inițial în cadrul unor proiecte academice și de cercetare. Ulterior au fost adaptate pentru mediul comercial și pentru cerințele companiilor de mari dimensiuni.
Fondurile atrase vor fi utilizate pentru accelerarea dezvoltării de aplicații bazate pe AI, extinderea capacităților de cercetare și susținerea unor eventuale achiziții. O parte din capital va fi destinată și oferirii de lichiditate angajaților companiei.
În prezent, Databricks deservește în prezent peste 15.000 de clienți la nivel global, printre care companii și organizații cunoscute precum Shell, AT&T, Toyota, Adobe, S&P Global, Warner Bros. Discovery și NBA, potrivit Reuters.