Prima pagină » De ce poți să cumperi un dinozaur? Piața de lux devorează patrimoniul științific: când meteoriții și fosilele devin clase de active, știința pierde

De ce poți să cumperi un dinozaur? Piața de lux devorează patrimoniul științific: când meteoriții și fosilele devin clase de active, știința pierde

De ce poți să cumperi un dinozaur? Piața de lux devorează patrimoniul științific: când meteoriții și fosilele devin clase de active, știința pierde
Piața de lux devorează patrimoniul științific: când meteoriții și fosilele devin clase de active, știința pierde / Foto: Unsplash

Casa de licitații Sotheby’s scoate la vânzare, săptămâna asta, la New York, o placă ruginită, cu formă neregulată, ce aduce mai degrabă a lespede de pavaj învechită decât a comoară. Prețul de pornire este de cel puțin două milioane de dolari. Obiectul, botezat NWA 16788, este un meteorit de 25 kg provenit de pe Marte, o bucată de rocă desprinsă de pe Planeta Roșie în urma unui impact cu un asteroid, care a călătorit prin spațiu, s-a izbit de Pământ și a fost găsită, în urmă cu doi ani, într-o zonă izolată a Saharei.

Meteoritul NWA 16788 este cel mai mare fragment de rocă marțiană descoperit vreodată pe Pământ, cântărind aproximativ 25 de kilograme. A fost găsit în deșertul Sahara și provine dintr-un impact violent, care a aruncat bucăți din scoarța planetei Marte în spațiu, iar unele dintre aceste fragmente au ajuns pe Terra, după un drum de milioane de ani. Fragmentul are o compoziție rară, specifică regiunilor marțiene bogate în bazalt, și oferă o nesperată oportunitate științifică de a studia chimia și geologia planetei roșii. Cu toate acestea, va fi vândut, pe 16 iulie 2025, la licitația „Geek Week” organizată de Sotheby’s, unde se estimează că va face o performanță remarcabilă de licitație, adică între 2 și 4 milioane de dolari.

Meteoritul marțian este una dintre piesele centrale ale unei serii de licitații denumite „Geek Week”, un eveniment gândit pentru colecționarii ultra-bogați, cu apetit pentru știință și tehnologie. În ofertă se mai regăsesc: un schelet fosilizat de dinozaur, un exemplar rar de Apple-1 din 1976 și câteva artefacte naturale spectaculoase, precum amoniți irizați, formațiuni cristaline de ametist, turmalină și acvamarin. Toate sunt scoase la vânzare în criptomonedă, transmite Financial Times.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Aceste licitații vin la doar un an după ce scheletul unui stegosaurus, poreclit Apex, a fost vândut la licitație pentru suma record de 44,6 milioane de dolari și expus, ulterior, la Muzeul de Istorie Naturală din New York, în atriul ce poartă numele cumpărătorului: Ken Griffin, fondator de hedge fund. În condițiile în care realitatea ne oferă astfel de exemple, întrebarea revine obsesiv: cine ar trebui să aibă acces prioritar la aceste relicve, cel mai generos ofertant sau cel mai larg public?

Piața de lux devorează patrimoniul științific

Într-o piață tot mai înfierbântată, în care fosilele devin „blue-chip assets”, muzee, universități și institute de cercetare rămân simpli spectatori neputincioși, incapabili să întervină în goana după artefacte. Și asta, într-un moment în care interesul public pentru paleontologie, astronomie și științele naturii ar putea cunoaște un nou val de entuziasm.

Pentru comunitatea științifică, fiecare astfel de exemplar are o valoare unică, irepetabilă, care depășește cu mult potențialul de investiție. De pildă, scheletul de Ceratosaurus scos la licitație miercuri – estimat la minimum 4 milioane de dolari – este singurul exemplar juvenil cunoscut al speciei. Exemplarul fiind tânăr, oasele lui sunt fragile și rareori se fosilizează complet. Fiecare detaliu osteologic poate schimba înțelegerea evoluției acestora.

„Este o formă extremă de monetizare a patrimoniului comun al umanității. Nu vorbim despre artă creată de om, ci despre dovezi ale trecutului Pământului, care aparțin tuturor”, avertizează David Polly, paleontolog la Indiana University și fost președinte al Societății pentru Paleontologia Vertebratelor.

Sotheby’s se apără. Cassandra Hatton, vicepreședintă pentru știință și istorie naturală, subliniază că majoritatea muzeelor s-au dezvoltat, de fapt, din colecții private și că unii colecționari donează sau împrumută exponatele. Dar acest model nu este nici garantat, nici sustenabil.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Interesul pentru fosile stimulează activitatea arheologică privată

Mai grav este că noul val de interes pentru fosile a inflamat prețurile concesiunilor pentru săpături, în special în state americane precum Montana, unde legea permite vânzarea și exportul fosilelor descoperite pe terenuri private. Au apărut chiar forme de speculație bursieră: o săpătură recentă de stegosaurus în Wyoming a fost finanțată printr-un IPO de 200.000 de acțiuni, cu o capitalizare de 13,75 milioane de dolari.

Neil MacGregor, fost director al British Museum, a numit această febră „momentul Van Gogh al dinozaurilor”: muzeele trebuie acum să împrumute piese pe care înainte le puteau cumpăra. O soluție evidentă, dar improbabilă politic, ar fi adoptarea unor legi care să clasifice fosilele drept bunuri publice, precum în cazul artefactelor arheologice din unele țări europene, comentează Financial Times.

Însă și în absența legislației, logica economică ar trebui să includă responsabilitatea față de cunoaștere. Paradoxul e crunt: tocmai raritatea și valoarea științifică a unui meteorit sau a unei fosile sunt cele care îi ridică prețul. Dar, odată ce aceste piese ajung în seifurile private, ele încetează să mai aducă lumină în trecutul nostru comun.

Ken Griffin și alți colecționari generoși aleg, poate, să-și împărtășească achizițiile cu publicul. Dar nu există nicio garanție. Iar atunci când patrimoniul geologic sau extraterestru este tratat ca activ speculativ, știința devine victima colaterală a unei piețe dezlănțuite, mai scrie sursa citată.

Alte articole importante
Singapore devine capitala globală a talentului AI, în timp ce joburile în IT scad drastic
Tehnologie
Singapore devine capitala globală a talentului AI, în timp ce joburile în IT scad drastic
Un nou raport Colliers dezvăluie că Singapore se află printre cele mai competitive orașe din lume pentru atragerea talentului în tehnologie, într-un context global marcat de explozia cererii pentru specialiști în inteligență artificială. Singapore, capitala globală a talentului în AI Potrivit unui raport recent publicat de compania globală de servicii profesionale Colliers, Singapore s-a clasat […]
ASF face schimbări importante în sectorul financiar nebancar: noi mandate și modificări statutare aprobate
ASF face schimbări importante în sectorul financiar nebancar: noi mandate și modificări statutare aprobate
În ședința desfășurată în data de 16 iulie 2025, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a adoptat o serie de măsuri esențiale în sectorul financiar nebancar, cu impact în domeniul asigurărilor, pieței de capital și pensiilor private. Mandate și autorizări pentru conducerea societăților Autoritatea a aprobat continuarea activității în poziții-cheie a unor persoane cu experiență […]
Reducerea burselor și creșterea taxelor împing aproape 8.000 de elevi și studenți să își caute un loc de muncă
Reducerea burselor și creșterea taxelor împing aproape 8.000 de elevi și studenți să își caute un loc de muncă
Un val tot mai mare de îngrijorare îi obligă pe elevi și studenți să își găsească un loc de muncă, după reducerea burselor și creșterea taxelor. Un nou studiu publicat de platforma Delucru.ro arată că în jur de 8000 de tineri au început să își caut un loc de muncă în sectoare precum livrări, construcții […]
Investitorii străini se întorc în forță pe piața imobiliară din România: tranzacții de sute de milioane și semne clare de redresare
Investitorii străini se întorc în forță pe piața imobiliară din România: tranzacții de sute de milioane și semne clare de redresare
După o perioadă de incertitudini economice, piața imobiliară din România dă din nou semne de revenire. În primele șase luni ale anului 2025, investitorii străini și-au intensificat activitatea și au contribuit cu peste 70% la tranzacțiile de pe segmentul proprietăților generatoare de venituri. Deși se înregistrează o ușoară scădere față de aceeași perioadă a anului […]
Focus Media Outdoor capitalizează traficul record de la Aeroportul Otopeni: „Estimările indică o depășire a pragului de 17 milioane de pasageri”
Companii
FOTOFocus Media Outdoor capitalizează traficul record de la Aeroportul Otopeni: „Estimările indică o depășire a pragului de 17 milioane de pasageri”
Într-o eră în care vizibilitatea brandului face diferența dintre notorietate și anonimat, Focus Media Outdoor se impune ca un jucător strategic în piața de publicitate OOH (out-of-home), prin poziționarea sa de excepție în cadrul celui mai important nod aerian al României: Aeroportul Henri Coandă – Otopeni. Cu cinci spații publicitare amplasate în puncte-cheie din aeroport, […]
Cargus lansează o platformă de comunicare cu clienții, bazată pe inteligență artificială
Companii
Cargus lansează o platformă de comunicare cu clienții, bazată pe inteligență artificială
Cargus, una dintre cele mai mari companii de curierat din România, a lansat o platformă omnichannel de comunicare cu clienții, bazată pe inteligență artificială și capabilități avansate de automatizare. Implementarea acestei platforme aduce o schimbare majoră în modul de interacțiune cu clienții, ceea ce va reduce drastic timpii de răspuns și va crește eficiența rezolvării […]