Acțiunile Toyota Industries au scăzut cu 13% după delistarea de la bursă, iar Toyota Motor va prelua complet compania de echipamente de logistică într-o tranzacţie de 33 de miliarde de dolari, marcând o restructurare istorică a legăturilor de capital în cadrul grupului.
Decizia grupului japonez de a delista compania a stârnit îngrijorare pe piață, mai ales că prețul oferit pentru acțiuni a fost sub așteptările pieței și ale consultanților independenți.
Această mișcare vine într-un context în care companiile nipone se confruntă cu presiuni din ce în ce mai mari din partea autorităților de reglementare și a investitorilor pentru a renunța la sistemul tradițional de participații încrucișate.
Vorbim despre un mecanism vechi care a asigurat stabilitate, dar care este tot mai criticat pentru lipsa de transparență și de eficiență. Agenția japoneză pentru servicii financiare (FSA) a cerut reducerea acestor legături de acționariat încrucișat.
Oferta publică de răscumpărare propusă implică un preț de 16.300 yeni pe acțiune, semnificativ sub nivelul de 18.400 yeni, la care acțiunile Toyota Industries se închiseseră în ziua anterioară anunțului, ceea ce a alimentat nemulțumirea pieței. Grupul Toyota va înființa o companie holding pentru a derula tranzacția. Toyota Fudosan, care este divizia imobiliară a grupului, va investi 180 miliarde de yeni (cca. 1,25 miliarde de dolari), potrivit Procapitas.
Akio Toyoda, președintele Toyota Motor și nepotul fondatorului, va contribui personal cu un miliard de yeni, în timp ce Toyota Motor va susține tranzacția cu 700 de miliarde de yeni (cca. 4,86 miliarde de dolari) prin acțiuni preferențiale fără drept de vot. Restul finanțării va fi asigurat prin împrumuturi de la Sumitomo Mitsui Banking Corporation, MUFG Bank și Mizuho Bank.
Tranzacția marchează o etapă semnificativă în restructurarea grupului și poate fi privită ca parte a unei strategii mai ample de retragere treptată din participațiile încrucișate din interiorul imperiului Toyota. „Ne putem aștepta ca acest proces de dizolvare a participațiilor încrucișate în cadrul Toyota Group să continue”, a declarat Kei Okamura, director general și manager de portofoliu la Neuberger Berman.
Cu toate acestea, nu toți analiștii sunt impresionați de ofertă. Arun George, analist în cercetare globală de capitaluri proprii, a declarat pe platforma SmartKarma că oferta este „neatractivă”, fiind chiar sub limita mediană estimată de consultanții financiari independenți angajați de Toyota Industries. George a adăugat că comitetul special de supraveghere a tranzacției a cerut de trei ori o ofertă mai bună din partea Toyota Group, dar fără succes, transmite CNBC.
Într-un document transmis autorităților de reglementare în luna aprilie, Toyota Motor menționa că analizează posibilitatea unei investiții parțiale în cadrul unui potențial buyout de 42 de miliarde de dolari al Toyota Industries, compania fondatoare a grupului. Toyota Motor a fost desprinsă din Toyota Industries în 1937, dar legăturile istorice și financiare dintre cele două entități au rămas solide. În prezent, Toyota Industries produce o gamă diversificată de produse, de la motostivuitoare până la componente electronice, motoare și matrițe industriale.
Această tranzacție vine într-un moment în care industria auto globală se confruntă cu noi amenințări comerciale, inclusiv cu tarifele de 25% anunțate în aprilie de fostul președinte american Donald Trump pentru importurile de automobile. Toyota, având o expunere semnificativă pe piața din SUA, este considerată una dintre companiile cele mai afectate de aceste măsuri.