Prima pagină » Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE

Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE

ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Foto: Shutterstock

UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă.

În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035.

Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor rămâne pe piață

Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE

Foto: Unsplash

Uniunea Europeană (UE) face un pas înapoi de la planul inițial de a interzice complet comercializarea mașinilor noi echipate cu motoare pe benzină sau motorină. Anunțul a fost făcut de Manfred Weber, liderul Partidului Popular European (PPE), într-un interviu pentru publicația germană Bild, citată de Automotive News. Acesta a declarat că măsura nu mai este luată în calcul, iar direcția de acțiune la nivel european va fi una mai flexibilă.

Declarațiile apar în contextul în care sectorul auto din Europa trece printr-o transformare puternică și se confruntă cu multiple provocări. Reglementările în vigoare impun ca, până în 2035, emisiile de CO₂ ale vehiculelor noi să ajungă la zero.

În practică, acest obiectiv ar fi însemnat dispariția motoarelor cu combustie internă. Numeroase state membre UE și producători importanți au susținut că această țintă este una prea ambițioasă și că nu poate fi atinsă în ritmul dorit de Bruxelles.

Acordul ar permite vânzarea după 2035 a mașinilor cu motor cu ardere internă și sistem de propulsie hibrid plug-in și a vehiculelor electrice cu autonomie extinsă, care utilizează un motor cu ardere internă ca generator.

Noua direcție: reducere de 90% a emisiilor de 

Potrivit lui Weber, propunerea actualizată va impune o scădere de 90% a emisiilor de CO₂ pentru întreaga flotă a producătorilor începând din 2035. Abandonarea obiectivului de 100% permite existența unei game mai largi de tehnologii pe piață.

„Pentru vehiculele care vor fi înmatriculate din 2035, ținta de flotă va fi de reducere cu 90%, nu de 100%”, a explicat acesta, adăugând că nici pragul de zero emisii planificat pentru 2040 nu mai este viabil.

Manfred Weber susține că această schimbare va elimin barierele care blocau dezvoltarea și comercializarea motoarelor termice. În opinia sa, producătorii germani pot continua să investească în aceste propulsoare fără riscul ca ele să devină brusc neconforme.

„Interdicția tehnologică dispare. Toate tipurile de motoare fabricate în prezent în Germania pot rămâne pe piață”, a afirmat el.

Argumentele deciziei UE

Liderul PPE spune că această decizie reprezintă un mesaj de încurajare pentru companiile auto europene în plin proces de electrificare. Contextul actual este marcat de costuri ridicate, o cerere fluctuantă și o competiție intensă din Asia. Relaxarea obiectivelor de emisii ar contribui la protejarea „a zeci de mii de locuri de muncă” și la oferirea unui răgaz suplimentar investițiilor necesare tranziției.

Schimbarea de poziție reflectă și presiunile mari exercitate de guverne precum cele ale Germaniei și Italiei, dar și de mulți producători auto. Acestea au avertizat că tranziția forțată și rapidă către electrificare ar putea slăbi competitivitatea europeană.

Marii constructori Volkswagen, Stellantis, Renault, Mercedes-Benz sau BMW s-au pronunțat public împotriva interzicerii totale a motoarelor cu ardere internă. Totodată, aceștia au cerut mai multă libertate pentru ca piața și consumatorii să decidă ritmul tranziției. Ei au invocat și problemele legate de infrastructura de încărcare, precum și costurile încă ridicate ale vehiculelor electrice.

Multe necunoscute privind aplicarea noilor reguli

Deocamdată, este neclar modul în care va fi pus în practică pragul de 90%. Rămâne de văzut dacă vor apărea instrumente suplimentare de sprijin pentru tehnologii intermediare, ca motorizările hibride avansate sau carburanții sintetici. Aceste soluții sunt adesea prezentate drept punți de tranziție de către mai multe guverne și companii din industrie.

Cert este faptul că oficialii de la Bruxelles se îndepărtează de ambiția inițială din cadrul Pactului Verde European. Deși UE nu renunță la reducerea emisiilor din transporturi, discursul devine mai pragmatic.

Weber consideră că această ajustare reprezintă un compromis între țintele climatice și situația economică actuală. Industria auto rămâne un punct de sprijin pentru economia europeană, iar ritmul schimbării trebuie calibrat pentru a limita impactul social și economic.

Decizia marchează un moment de cotitură în discuțiile privind mobilitatea viitorului în Europa. Negocierile vor continua, iar rezultatul lor va influența direcțiile tehnologice și strategiile de investiții ale producătorilor auto din întreaga Uniune pentru mulți ani de acum înainte.

Extinderea motoarelor termice până în 2040 este un alt scenariu

Comisia Europeană analizează posibilitatea unei amânări de cinci ani a obligației „zero emisii” până în 2040. Asta, pentru a permite vânzarea mașinilor termice echipate cu sisteme plug-in hybrid sau vehicule electrice cu autonomie extinsă (EREV).

Această extindere ar fi condiționată de utilizarea de către aceste mașini a biocombustibililor avansați și a așa-numiților e-combustibili. Aceștia din urmă sunt obținuți prin captarea emisiilor CO₂ și utilizarea energiei electrice regenerabile, notează publicația Bloomberg, preluată de Automotive News.

Un astfel de scenariu ar permite UE să mențină obiectivul de a avea mașini de pasageri noi cu emisii zero până în 2035, în funcție de parametrii propuși.

Teoretic, e-combustibilii pot fi neutri din punct de vedere climatic. Totuși, aceștia sunt costisitori, iar tehnologia este încă la început. Beneficiile privind reducerea emisiilor biocombustibililor sunt intens dezbătute. Unul dintre motive este presiunea pe terenurile agricole care altfel ar fi folosite pentru producția de alimente.

Alte articole importante
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Piața imobiliară din România încheie anul cu o prăbușire puternică. În timp ce taxele sunt în creștere și pun presiune tot mai mare, românii se gândesc de două ori înainte să-și achiziționeze o locuință. Asta în timp ce, pe șantierele, dezvoltatorii continuă la foc continuu construcțiile.  Se sparge bula imobiliarelor: românii nu mai cumpără locuințe […]
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Începutul anului 2027 va fi marcat, pentru români, de regula impusă de Uniunea Europeană în ceea ce privește plățile în numerar. Deși decizia nu înseamnă eliminarea cash-ului, va exista un plafon prin care plățile vor fi limitate semnificativ. Măsura face parte din pachetul adoptat de Uniunea Europeană pentru combaterea spălării banilor și a finanțării activităților […]
Pariul uriaș al Uber. „Miza de un trilion” – boom-ul taxiurilor robot
Companii
Pariul uriaș al Uber. „Miza de un trilion” – boom-ul taxiurilor robot
Uber pregătește cea mai agresivă extindere din ultimii ani, odată cu boom-ul așteptat pe piața taxiurilor robot. CEO-ul Dara Khosrowshahi spune că Asia-Pacific va deveni motorul creșterii, într-o industrie evaluată la peste un trilion de dolari. Cu peste 20 de parteneri în domeniul autonomiei, compania vrea să intre în peste 10 piețe noi chiar de […]
Disney investește 1 miliard de dolari în Open AI.  Altman: Companiile de AI și creatorii pot lucra împreună
Companii
Disney investește 1 miliard de dolari în Open AI. Altman: Companiile de AI și creatorii pot lucra împreună
Walt Disney a anunțat o investiție de 1 miliard de dolari în OpenAI și un acord prin care aplicația video Sora va putea folosi peste 200 de personaje din universurile Disney, Marvel, Pixar și Star Wars. Parteneriatul, întins pe trei ani, marchează intrarea oficială a gigantului de divertisment în zona generativă AI. Disney investește 1 […]
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
Lukoil ar prefera oferta băncii americane de investiții Xtellus Partners pentru vânzarea portofoliului său internațional, evaluat la 22 de miliarde de dolari. Tranzacția ar avea loc fără numerar, printr-un schimb de titluri deținute de investitori americani. Termenul-limită impus de Trezoreria SUA pentru finalizarea vânzării a fost extins până la 17 ianuarie. Lukoil negociază o tranzacție […]
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
Tehnologie
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
OpenAI a lansat pe repede înainte GPT-5.2, cel mai avansat model al său, după ce Google a zguduit industria luna trecută cu Gemini 3. Noul model apare la numai câteva săptămâni după GPT-5.1 – cel mai scurt ciclu de lansare din istoria companiei. GPT-5.2 vine în trei versiuni și promite viteză, acuratețe și performanță fără […]