Prima pagină » Pariul uriaș al Uber. „Miza de un trilion” – boom-ul taxiurilor robot

Pariul uriaș al Uber. „Miza de un trilion” – boom-ul taxiurilor robot

Pariul uriaș al Uber. „Miza de un trilion” - boom-ul taxiurilor robot
sursă foto: BBC

Uber pregătește cea mai agresivă extindere din ultimii ani, odată cu boom-ul așteptat pe piața taxiurilor robot. CEO-ul Dara Khosrowshahi spune că Asia-Pacific va deveni motorul creșterii, într-o industrie evaluată la peste un trilion de dolari. Cu peste 20 de parteneri în domeniul autonomiei, compania vrea să intre în peste 10 piețe noi chiar de anul viitor.

„Miza de un trilion” în planul Uber pentru taxiuri robot

Dara Khosrowshahi a declarat într-un interviu pentru Bloomberg Television că Uber pregătește o extindere masivă a operațiunilor autonome.

Mă aștept să fim în peste 10 piețe până anul viitor. Și vrem ca aceste piețe să fie în regiunea Asia-Pacific”, a spus CEO-ul.

El consideră că taxiurile robot reprezintă o oportunitate „de peste un trilion de dolari”, în special într-o zonă cu populație numeroasă și cu nevoi mari de mobilitate. Uber operează deja vehicule autonome în SUA și Orientul Mijlociu, dar Asia rămâne terenul cel mai promițător.

McKinsey estima încă din 2023 că taxiurile robot pot transforma transportul, ducând piața de mobilitate partajată la 1.000 de miliarde de dolari până în 2030.

De ce Uber mizează pe Japonia, Hong Kong și Australia

Khosrowshahi a subliniat că Japonia are „un potențial uriaș”, în ciuda reglementărilor mai lente. Populația îmbătrânită și zonele rurale slab deservite pot accelera cererea pentru vehicule autonome.

Pe listă se află și Hong Kong sau Australia, două piețe cu infrastructură avansată și deschidere tehnologică.

Este o tehnologie incitantă, dar sunt mulți jucători care încearcă să ajungă la linia de finish”, a precizat CEO-ul.

Uber lucrează deja cu peste 20 de parteneri globali, printre care gigantul chinez Baidu, WeRide, Pony.ai și Waymo în SUA.

Vom avea acces la tehnologii autonome în orașele și piețele care contează cu adevărat”, a mai spus el.

Cum performează primele operațiuni cu robotaxiuri

În SUA, Uber derulează operațiuni la scară considerabilă alături de Waymo, în special în Austin și Atlanta.  Pentru companie, taxiurile robot ar putea reduce costurile cu șoferii și ar crește numărul curselor în orașele deja saturate.

Tesla, prin vocea lui Elon Musk, a adoptat aceeași strategie: taxiurile robot sunt considerate motorul viitor al companiei. Musk a estimat că Tesla va avea un milion de vehicule autonome până la finalul anului viitor — o promisiune reluată după cea nerealizată din 2019.

Obstacolele unui sector încă neprofitabil

Deși ambițiile sunt uriașe, drumul spre profit rămâne complicat. Analiștii HSBC avertizau în vară că această piață este „serios supraestimată”, cu ani buni până la rentabilitate reală.

Waymo, liderul tehnologic al Alphabet, continuă să ardă miliarde: divizia „Other Bets” a înregistrat pierderi de 1,42 miliarde de dolari doar în trimestrul al treilea. Costurile sunt uriașe: un singur vehicul Waymo ar costa în jur de 150.000 de dolari.

Presiunea financiară a scos deja din joc companii precum Ford și General Motors, care și-au redus drastic investițiile în taxiuri robot.

Alte articole importante
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Începutul anului 2027 va fi marcat, pentru români, de regula impusă de Uniunea Europeană în ceea ce privește plățile în numerar. Deși decizia nu înseamnă eliminarea cash-ului, va exista un plafon prin care plățile vor fi limitate semnificativ. Măsura face parte din pachetul adoptat de Uniunea Europeană pentru combaterea spălării banilor și a finanțării activităților […]
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
Lukoil ar prefera oferta băncii americane de investiții Xtellus Partners pentru vânzarea portofoliului său internațional, evaluat la 22 de miliarde de dolari. Tranzacția ar avea loc fără numerar, printr-un schimb de titluri deținute de investitori americani. Termenul-limită impus de Trezoreria SUA pentru finalizarea vânzării a fost extins până la 17 ianuarie. Lukoil negociază o tranzacție […]
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
Tehnologie
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
OpenAI a lansat pe repede înainte GPT-5.2, cel mai avansat model al său, după ce Google a zguduit industria luna trecută cu Gemini 3. Noul model apare la numai câteva săptămâni după GPT-5.1 – cel mai scurt ciclu de lansare din istoria companiei. GPT-5.2 vine în trei versiuni și promite viteză, acuratețe și performanță fără […]
Rabla 2025: AFM aprobă noi dosare, în valoare de 4,52 milioane de lei
Companii
Rabla 2025: AFM aprobă noi dosare, în valoare de 4,52 milioane de lei
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a aprobat noi dosare de finanțare în cadrul Programului Rabla pentru persoane fizice. După publicarea listei cu dosarele aprobate, instituția actualizează în aplicaţie statusul solicitantului în „beneficiar aprobat pentru finanţare”. AFM aprobă 418 ecotichete în valoare de 4,52 milioane de lei în Programul Rabla 2025 Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) […]
La 1 ianuarie 2026 intră în vigoare taxa pentru coletele din afara UE
Macroeconomie
La 1 ianuarie 2026 intră în vigoare taxa pentru coletele din afara UE
Cum va afecta cumpărăturile online noul sistem de taxe pentru coletele din afara UE ce va intra în vigoare la 1 ianuarie 2026. Această măsură va aduce costuri suplimentare pentru milioane de cumpărători, marcând o transformare importantă în politica vamală europeană. Coletele din afara UE vor fi taxate cu 25 de lei de la 1 […]
Bilete de avion mai ieftine: ziua ideală nu mai este marți
Macroeconomie
Bilete de avion mai ieftine: ziua ideală nu mai este marți
Ani buni, marți a fost considerată ziua cea mai bună pentru a prinde bilete de avion mai ieftine, însă această regulă nu mai este valabilă. Studiile recente arată că dinamica prețurilor s-a schimbat, iar pasagerii trebuie să-și ajusteze strategiile de rezervare pentru a obține cele mai bune oferte. Marți nu mai este cea mai bună […]