Prima pagină » Dezastru pe șosele. Despăgubiri record de 1,5 miliarde de euro anual plătite de către asiguratori pentru accidente auto. Semnal de alarmă de la ASF

Dezastru pe șosele. Despăgubiri record de 1,5 miliarde de euro anual plătite de către asiguratori pentru accidente auto. Semnal de alarmă de la ASF

Dezastru pe șosele. Despăgubiri record de 1,5 miliarde de euro anual plătite de către asiguratori pentru accidente auto. Semnal de alarmă de la ASF
Foto: Shutterstock

În ultimii ani, șoselele din țara noastră au devenit scena unor evenimente din ce în ce mai grave, iar impactul asupra șoferilor și a familiilor lor devine din ce în ce mai devastator. Potrivit datelor recente, despăgubirile plătite de asiguratori pentru accidentele auto ating o sumă record de 1,5 miliarde de euro anual, evidențiind o creștere alarmantă a numărului și gravității incidentelor rutiere. Acest fenomen a atras atenția autorităților de reglementare, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a emis un semnal de alarmă, subliniind necesitatea implementării unor măsuri pentru reducerea riscului și protejarea tuturor participanților la trafic. 

Vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Sorin Mititelu, a atras joi atenția asupra necesității schimbării comportamentului în trafic, subliniind că în România asiguratorii plătesc anual aproximativ 1,5 miliarde de euro pentru despăgubirile aferente accidentelor rutiere. Această sumă uriașă reprezintă resurse care ar putea fi utilizate mult mai eficient în beneficiul întregii societăți.

Accidentele rutiere – o problemă a comportamentului uman

„Accidentele nu sunt produse de mașini, accidentele sunt produse de oameni. Prin urmare, ceea ce avem de făcut în continuare este de a schimba comportamentul oamenilor, comportamentul oamenilor în societate și în trafic, implicit”, a subliniat Sorin Mititelu în cadrul unei dezbateri organizate la Senat, care a marcat prima ediție a Săptămânii Naționale a Siguranței Rutiere.

Potrivit oficialului ASF, costurile financiare generate de accidentele rutiere sunt extrem de ridicate, ajungând la aproximativ 1,5 miliarde de euro anual, sumă reprezentând despăgubirile plătite de asigurători pentru polițele de asigurare auto.

„Aceasta ar fi suma despăgubirilor plătite de către asiguratori pentru asigurările auto. Evident că este mult, dat fiind faptul că, atunci când ne comparăm cu țări, piețe similare, vedem că frecvența daunelor în România este undeva aproape cu 70 – 80% mai mare decât cea care este înregistrată în alte țări similare nouă, din apropiere”, a explicat Mititelu.

Ineficiența utilizării resurselor și necesitatea schimbării

Vicepreședintele ASF a evidențiat faptul că în România există o resursă importantă, dar aceasta este consumată într-un mod ineficient din cauza numărului mare de accidente rutiere.

„În țara noastră există o resursă care este consumată de o manieră ineficientă și, ca urmare, este nevoie să fie făcute anumite schimbări, astfel încât să se producă evenimente rutiere cât mai puține”, a spus Mititelu.

Pentru a reduce numărul accidentelor, este necesară o abordare dublă, care să combine atât motivația pozitivă, cât și pe cea negativă.

„Întotdeauna trebuie acționat într-un dublu plan, motivare pozitivă, motivare negativă. Cu cât sunt mai clare valorile, ce e bine, ce e rău, ce este corect, ce e greșit, ce trebuie respectat, pentru că este o regulă, toate acestea trebuie înțelese de la o vârstă timpurie și menținute pe tot parcursul vieții fiecăruia”, a explicat oficialul.

Educația rutieră – un pilon fundamental

Sorin Mititelu a subliniat importanța educației rutiere continue și a conștientizării permanente a regulilor de circulație.

„Cu cât vorbim și acționăm cu o frecvență mai mare pentru a îndrepta, (…) pentru a avea mai puține evenimente rutiere, cu atât e mai bine pentru toată lumea”, a adăugat el.

În acest sens, ASF are un rol activ prin reglementările pe care le aplică, având posibilitatea de a motiva atât pozitiv, cât și negativ participanții la trafic care dețin o asigurare auto.

„Avem posibilitatea de a motiva pozitiv și negativ pe cei care participă în trafic și care au o asigurare auto. În felul acesta, reducem riscul la care ne expunem, reducem cheltuielile, folosind resursele în lucruri benefice societății și, în final, am contribui cu toții la a avea o societate mai bună”, a concluzionat Mititelu.

Contextul dezbaterii „Scutire de la accident”

Evenimentul în cadrul căruia au fost făcute aceste declarații, intitulat „Scutire de la accident”, a avut loc joi la Palatul Parlamentului. Dezbaterea a fost organizată de Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională din Senat, în parteneriat cu Coaliția pentru Siguranță Rutieră, în cadrul primei ediții a Săptămânii Naționale a Siguranței Rutiere.

La întâlnire au participat reprezentanți ai unor organizații importante din domeniul afacerilor și al siguranței rutiere, care au reiterat angajamentul lor de a contribui la reducerea numărului de accidente și la creșterea siguranței pe drumurile publice.

Impactul accidentelor asupra societății și economiei

Suma de 1,5 miliarde de euro plătită anual de asigurători pentru despăgubirile aferente accidentelor rutiere reprezintă o povară semnificativă pentru economia țării. Acești bani ar putea fi redirecționați către alte domenii esențiale pentru dezvoltarea societății, dacă numărul accidentelor ar scădea printr-o schimbare reală a comportamentului în trafic.

Mai mult, frecvența ridicată a daunelor în România, cu 70-80% mai mare decât în țările similare, indică faptul că există un potențial uriaș de îmbunătățire în ceea ce privește siguranța rutieră și responsabilitatea participanților la trafic.

Pentru a reduce costurile sociale și economice generate de accidentele rutiere, este esențială o schimbare profundă a mentalității și a comportamentului în trafic. Educația rutieră, reglementările clare și aplicarea eficientă a sancțiunilor, combinate cu stimulente pozitive, pot contribui la crearea unui mediu mai sigur pentru toți participanții la trafic.

ASF, prin vocea vicepreședintelui său Sorin Mititelu, își reafirmă angajamentul de a susține măsurile care să ducă la o reducere semnificativă a accidentelor și, implicit, a costurilor aferente acestora, în beneficiul întregii societăți românești.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]