Prima pagină » Din avion, Gaza arată ca un șantier arheologic, ca ruinele unei civilizații antice

Din avion, Gaza arată ca un șantier arheologic, ca ruinele unei civilizații antice

Din avion, Gaza arată ca un șantier arheologic, ca ruinele unei civilizații antice
Din avion, Gaza arată ca un șantier arheologic cu ruinele unei civilizații antice / Captură din filmările The Guardian

Privită din aer, Gaza seamănă cu ruinele unei civilizații antice, readusă la lumină după secole de întuneric. Un mozaic de structuri din beton și ziduri sfărâmate, cartiere presărate cu cratere, moloz și drumuri care nu duc nicăieri. Mai sunt câteva resturi ale orașelor șterse de pe hartă, scriu jurnaliștii The Guardian, care au fost invitați să însoţească o misiune aeriană militară iordaniană, pentru a surprinde Gaza așa cum este astăzi, devastată și înfruntând un nou flagel: foametea. Din cer, scriu jurnaliștii britanici, Gaza pare minusculă — o fâșie minusculă de pământ, dar care găzduiește unul dintre cele mai sângeroase conflicte ale lumii. Aici au fost uciși peste 60.000 de oameni, conform autorităților sanitare din teritoriu. Alții, cu miile, rămân încă îngropați sub dărâmături.

Cu mai puțin de doi ani în urmă, Gaza era un loc viu, deși locuitorii săi se confruntau deja cu numeroase dificultăți. Piețele erau aglomerate, străzile pline de copii. Acea Gaza a dispărut și nu îngropată sub cenușă vulcanică și nici ștearsă de istorie, ci rasă de pe fața pământului printr-o campanie militară care a transformat teritoriul într-o scenă post-apocaliptică. Fotografiile și filmările The Guardian sunt, într-adevăr, impresionante. Chiar și de la o altitudine de aproximativ 600 de metri, se disting locuri care au marcat cele mai devastatoare capitole ale conflictului, bombardamente și asedii care au lăsat în urmă un peisaj marcat de cicatrici adânci. Peste 230 de reporteri palestinieni sunt îngropați în cimitire improvizate, scrie sursa citată.

Foamete în Gaza

Reporterii Guardian a primit, marți, permisiunea de a călători la bordul unei aeronave militare iordaniene care transportă ajutoare. Israel a anunțat, săptămâna trecută, că va relua lansările aeriene de ajutorare umanitare în Gaza, decizie luată, cel mai probabil, sub presiunea internațională, care semnalează penuria severă de alimente și medicamente. Criză care a ajuns la un nivel de foamete.

Zborul a oferit nu doar posibilitatea de a vedea cele trei tone de ajutoare — departe de a fi suficiente — lansate deasupra zonei afectate de foamete, ci și o șansă rară de a observa, măcar de la distanță, un teritoriu închis până acum aproape complet presei internaționale. Niciun jurnalist nu a mai intrat în zonă din 7 octombrie, momentul în care a început ofensiva israeliană. După atacurile conduse de Hamas în acea zi, Israel le-a interzis jurnaliștilor străini accesul în Gaza — o măsură fără precedent în istoria conflictelor moderne, marcând una dintre rarele situații în care reporterii au fost privați de acces într-o zonă de război activă.

„La aproximativ o oră și jumătate după decolare, avionul survolează ruinele Gaza City și nordul Gaza — acum un deșert de beton sfărâmat și praf. Clădirile sunt reduse la dărâmături, străzile sunt marcate de cratere, cartiere întregi sunt nivelate, făcute una cu pământul. Viața pare absentă — doar prin obiectivul de aproape 400 mm se pot observa câteva persoane în mijlocul peisajului distrus — singurele siluete ale unor oameni într-un loc, altfel, nelocuit”, scriu jurnaliștii The Guardian.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Ajutoarele parașutate sunt insuficiente

Când avionul se apropie de tabăra de refugiați Nuseirat, ușile din spate se deschid și paleții de ajutoare se rostogolesc. Parasutele se deschid, în timp ce pachetele cad spre pământ. Notele militare iordaniene arată că, de la reluarea misiunilor – pe 27 iulie – Forțele Armate Iordaniene au efectuat 140 de misiuni aeriene proprii și 293 în cooperare cu alte state, livrând 325 de tone de ajutoare către Gaza.

Aceste cantități sunt complet insuficiente. Agențiile umanitare avertizează că foametea se răspândește rapid. Deși lansările aeriene creează impresia de acțiune, ele sunt costisitoare, ineficiente și nu se compară cu debitate mult mai mari care ar putea  fi livrate cu camioane. În primele 21 de luni de război, 104 zile de lansări aeriene au egalat doar patru zile de alimentare fizică în Gaza, arată datele israeliene. Aceste acțiuni pot fi și periculoase: cel puțin 12 oameni s-au înecat anul trecut încercând să recupereze alimente căzute în mare, iar cel puțin 5 au murit sub paleți prabușiți peste ei.

Vom mai vedea vreodată Gaza?

Pe câteva sute de metri mai jos, Malak A Tantesh — jurnalist palestinian, corespondent Guardian și supraviețuitoare a tragediei — trimite un mesaj. Majoritatea colegilor ei încă nu au întâlnit-o din cauza blocadei israeliene, care împiedică ieșirea oamenilor din Gaza. A fost relocată de mai multe ori, trăiește fără acces sigur la hrană sau apă, și și-a pierdut familia și locuința. Este o senzație ciudată și tulburătoare să primești un mesaj de la ea în timp ce avionul survolează înălțimile distruse, scrie The Guardian.

Pe măsură ce avionul se întoarce spre Jordania, un soldat de la bord arată spre orizont, spre sud: „Acolo jos e Rafah”, spune el — zona de sud a Gaza, acum devastată, unde sute de oameni au murit în lupta pentru hrană. La doar câțiva kilometri est, într-un peisaj plin de cratere, se află locul unde pe 23 martie o unitate militară israeliană a lovit un convoi de vehicule medicale palestiniene, incident în cursul căruia au murit 15 paramedici și salvatori – rămași ulterior îngropați într-un mormânt comun.

„În momentul aterizării la baza aeriană King Abdullah II din Ghabawi, întrebarea care planează printre jurnaliști este aceeași: când vom mai vedea Gaza din nou?”, mai scrie The Guardian.

Alte articole importante
Brandurile de lux pompează bani ca să descifreze mintea Generației Z
Analize
Brandurile de lux pompează bani ca să descifreze mintea Generației Z
Brandurile de lux investesc masiv pentru a înțelege preferințele Generației Z, care până în 2030 va reprezenta un sfert din consumul global de produse premium. Aceste constatări sunt conform Boston Consulting Group. Înainte de pandemie, această generație acoperea doar 4% din piața de lux. În mai puțin de un deceniu, ponderea va crește la 25%, […]
ANALIZĂ
Ești dependent de tranzacții? Te-ai putea trezi cu datorii de șase cifre!
Ești dependent de tranzacții? Te-ai putea trezi cu datorii de șase cifre!
Ești dependent de tranzacții? Un fost astfel de investitor, care a tranzacționat zilnic – timp de 12 ani, a acumulat datorii de șase cifre înainte de a căuta ajutor. Milioane de oameni pariază, puțini obțin profituri Business Insider publică mărturia lui Chris Gawor, un fost executiv de vânzări din Marea Britanie, care a fost dependent […]
Veneția reintroduce taxa de acces pentru turiști din 2026
Veneția reintroduce taxa de acces pentru turiști din 2026
Veneția va reintroduce în 2026 taxa de acces pentru turiști pentru a gestiona fluxul uriaș de vizitatori și proteja patrimoniul orașului. Autoritățile speră că această taxă va contribui la finanțarea întreținerii infrastructurii și la conservarea atracțiilor turistice istorice. Taxa de acces revine la Veneția pentru a proteja patrimoniul istoric Consiliul local al orașului italian a […]
Warren Buffett se retrage din investiția extrem de profitabilă în BYD și reevaluează investițiile globale
Companii
Warren Buffett se retrage din investiția extrem de profitabilă în BYD și reevaluează investițiile globale
Warren Buffett se retrage din investiția extrem de profitabilă pe care Berkshire Hathaway o deținea în producătorul chinez de vehicule electrice BYD. Warren Buffett se retrage din BYD În august 2022, Berkshire a început reducerea poziției de 225 milioane de acțiuni, achiziționate în 2008 pentru 230 milioane de dolari. Această decizie a urmat unei creșteri […]
ANALIZĂ
Prăbușirea companiilor de consultanță este iminentă?
Companii
Prăbușirea companiilor de consultanță este iminentă?
După decenii de creștere fulminantă, marile firme de consultanță, supradimensionate și costisitoare, sunt amenințate de AI. În Statele Unite, sunt amenințate și de restricțiile guvernamentale. Modelul ar putea să dispară în zece ani, spun analiștii. Firmele mari de consultanță își vor pierde prestigiul și monopolul asupra deciziilor corporative Viitorul consultanței nu arată prea bine, spun […]
Electrocentrale Craiova SA, între datorii uriașe și pierderi masive
Companii
Electrocentrale Craiova SA, între datorii uriașe și pierderi masive
Electrocentrale Craiova SA se află într-o criză fără precedent. Datorii uriașe, infrastructură învechită și credite împovărătoare amenință să paralizeze sistemul energetic local. Electrocentrale Craiova SA cu infrastructură veche de jumătate de secol Centrala de la Craiova funcționează încă pe baza instalațiilor construite între 1977 și 1989. Rețeaua de transport a agentului termic măsoară 136 de […]