Start-up-ul lui Musk, xAI, intră în cursa pentru dezvoltarea „world models”. Acestea sunt tehnologii care pot recrea și naviga în medii fizice reale.
Elon Musk accelerează ambițiile xAI și vrea să transforme felul în care folosim inteligența artificială. Noua miză sunt „world models”, modele AI capabile să înțeleagă și să reproducă interacțiunile dintre obiecte și spații fizice.
Potrivit informațiilor obținute de Financial Times, compania din San Francisco a angajat în această vară specialiști de la Nvidia, printre care Zeeshan Patel și Ethan He, cercetători cu experiență directă în proiecte de simulare și modelare avansată.
Nvidia este deja un lider global în acest domeniu prin platforma Omniverse, folosită pentru a crea simulări complexe. Experții cred că aceste tehnologii pot extinde AI dincolo de software, aducând-o în produse fizice precum roboți umanoizi sau sisteme autonome de navigație.
Conform surselor apropiate companiei, xAI pregătește aplicarea acestor modele în gaming. Obiectivul anunțat de Musk: lansarea până la finalul anului viitor a unui joc video generat integral de AI.
Acest titlu ar reprezenta un salt semnificativ față de modelele actuale de generare video, precum Sora de la OpenAI, care doar prezic cadre pe baza unor seturi de date. „World models” ar putea să înțeleagă cauzalitatea, fizica și dinamica obiectelor în timp real, generând medii interactive 3D mult mai realiste și mai flexibile.
xAI a lansat deja un nou model de generare de imagini și clipuri, gratuit pentru utilizatori, despre care spune că vine cu „upgrade-uri masive”. În paralel, compania recrutează personal tehnic pentru echipa „omni”, responsabilă de crearea unor experiențe AI „magice” ce depășesc textul și includ imagine, video și audio.
Oferta xAI pentru specialiști nu este de neglijat. Posturile tehnice pentru dezvoltarea de „world models” au salarii cuprinse între 180.000 și 440.000 de dolari anual.
În plus, compania caută chiar și un „video games tutor”, responsabil să antreneze AI-ul Grok pentru a genera jocuri video. Plata vine între 45 și 100 de dolari pe oră. Obiectivul pe care-l urmărește Musk este ca utilizatorii să poată experimenta direct designul asistat de inteligența artificială.
Musk nu este singurul care pariază pe „world models”. Meta și Google lucrează la sisteme similare, încercând să dezvolte AI care poate înțelege spațiile fizice. Nvidia, prin Omniverse, estimează că piața acestor tehnologii ar putea ajunge aproape cât economia globală actuală.
Pentru industria tehnologică, aceste modele pot însemna trecerea AI de la simple algoritmi software la creiere digitale capabile să se integreze în produse fizice.
Deși promisiunile sunt uriașe, dezvoltarea „world models” întâmpină obstacole majore. Colectarea datelor reale necesare pentru antrenament este costisitoare și dificilă. Spre deosebire de modelele de limbaj, care se bazează pe texte abundente, simularea lumii fizice cere informații complexe, obținute din experiențe robotice și înregistrări video.
Michael Douse, șeful diviziei de publishing la Larian Studios, compania din spatele succesului Baldur’s Gate 3, a avertizat recent că AI nu poate rezolva problemele fundamentale ale industriei jocurilor.
„Industria nu are nevoie de bucle matematice generate de AI, ci de viziune și leadership”, a scris acesta pe platforma X.