Prima pagină » Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid

Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid

Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid
Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid / Foto: Study Breaks Mag

Într-o epocă dominată de smartphone-uri ultraperformante și de aplicații AI uluitoare, tinerii din Generația Z redescoperă farmecul unor simboluri de la începutul erei digitale: telefonul BlackBerry, camera Polaroid sau discurile pe vinil. Fenomenul, alimentat de TikTok, ar putea sugera dorința multora de a evada din hiperconectivitatea cotidiană și readuce în discuție relația tot mai complicată dintre tehnologie, identitate și consum, scrie New York Times. Revenirea modelelor BlackBerry nu este, însă, iminentă. Compania-mamă, BlackBerry Limited, a oprit suportul pentru sistemele sale în 2022, iar încercarea firmei OnwardMobility de a lansa un model 5G a eșuat rapid. Astfel, cererea reală pentru un „BlackBerry 2025” rămâne, momentan, fără ofertă.

Victoria Zannino, o tânără de 25 de ani care lucrează în publicitate, a devenit, involuntar, o adevărată purtătoare de cuvânt a acestei mișcări. Un clip postat de ea pe TikTok, în care cere revenirea telefoanelor BlackBerry, a strâns peste 6 milioane de vizualizări și 500.000 de aprecieri. Mesajul este clar: tinerii nu mai vor doar telefoane smart, ci încearcă un fel de „nostalgie tech”, visând gadgeturi retro, care evocă o perioadă mai simplă, mai puțin invazivă digital.

De la nostalgie la rebeliune digitală

Ce caută, de fapt, tinerii în acest telefon iconic? Nu este vorba doar de tastatura fizică sau de detalii care țin strict de estetica minimalistă a acestui dispozitiv. Este, mai degrabă, dorința de a recâștiga controlul asupra propriei vieți și asupra lucrurilor care ne captează, fără să vrem, atenția, într-o lume în care notificările ne transformă telefoanele în instrumente de suprastimulare constantă. Asemenea revenirii vinilurilor sau a camerelor Polaroid, BlackBerry-ul simbolizează, de fapt, un echilibru pierdut – o perioadă în care tehnologia era un instrument, nu un stil de viață.

Dan Kassim, scriitor și autoproclamat „elder Gen Z”, explică acest val de nostalgie ca pe o formă de rebeliune: „Tinerii sunt epuizați de conectivitatea permanentă. BlackBerry-ul oferă o întoarcere la simplitate, la telefoanele care nu îți cereau toată atenția, toată ziua”, spune el, citat de NYT.

Oportunitate ratată pentru BlackBerry Limited

BlackBerry Limited nu dă semne că ar dori să profite de această oportunitate. În ciuda absenței unei reveniri comerciale, piața secundară a telefoanelor retro este în creștere. Utilizatori pasionați cumpără modele vechi, le repară și le folosesc zilnic, chiar dacă multe aplicații moderne nu mai funcționează pe aceste dispozitive. Fenomenul sugerează o nișă de consumatori dornici de „low-tech” ca formă de detox digital.

Trendul „nostalgia tech” nu este doar un capriciu estetic al Generației Z, ci un simptom al unei crize mai profunde: saturarea față de tehnologia invazivă. Pentru industrie, este un semnal clar că ar putea exista o cerere reală pentru produse care prioritizează funcționalitatea simplă, intimitatea și echilibrul digital.

Alte articole importante
Taxele vamale din SUA provoacă în continuare perturbări în fluxurile comerciale auto
Companii
Taxele vamale din SUA provoacă în continuare perturbări în fluxurile comerciale auto
Un important operator de transport avertizează că incertitudinea privind taxele vamale impuse de SUA continuă să influențeze negativ fluxurile comerciale din industria auto. Această situație generează dificultăți pentru producători și exportatori în planificarea și desfășurarea livrărilor către piața americană. Industria auto resimte încă impactul incertitudinii în ceea ce privește taxele vamale din SUA Exportatorii europeni […]
Care sunt cele mai accesibile destinații de vară din Europa
Care sunt cele mai accesibile destinații de vară din Europa
În căutarea vacanței de vară ideală, mulți turiști aleg să exploreze cele mai acesibile destinații din Europa, fără a face compromisuri privind experiențele și atracțiile turistice. Tot mai mulți români își îndreaptă atenția către destinații de vacanță accesibile din punct de vedere financiar, iar Bătrânul Continent oferă numeroase astfel de locuri pentru un sejur „low-cost” […]
Trucul cărucioarelor de la Lidl. Cum te convinge retailerul să cumperi mai mult
Trucul cărucioarelor de la Lidl. Cum te convinge retailerul să cumperi mai mult
Puțini cumpărători își dau seama că, dincolo de aranjarea produselor pe rafturi sau de promoțiile atractive, există și detalii aparent banale care le influențează alegerile. În magazinele Lidl, trucul din spatele designului și dimensiunii cărucioarelor are un scop clar: să te facă să umpli mai mult spațiu decât ai planificat inițial, iar acest lucru se […]
Un supermarket își plătește clienții de fiecare dată când aceștia îi dau în vileag pe hoții de la raft
Un supermarket își plătește clienții de fiecare dată când aceștia îi dau în vileag pe hoții de la raft
Un lanț de retail din Regatul Unit a lansat un program cu totul neobișnuit, menit să reducă fenomenul furturilor din supermarket: clienții care semnalează hoții primesc instant o recompensă de 1 liră sterlină, sumă care le este adăugată pe cardul de fidelitate și poate fi folosită imediat pentru cumpărături. Cum funcționează sistemul de recompense Iceland, […]
Acțiunile companiilor implicate în integrarea AI scad pe bursele europene
Companii
Acțiunile companiilor implicate în integrarea AI scad pe bursele europene
Acțiunile companiilor implicate în domeniul AI au înregistrat scăderi semnificative la bursele din Europa pe fondul lansării unor modele avansate care au stârnit incertitudine în rândul investitorilor. Investitorii au reacționat prudent după lansarea unor noi modele avansate de AI, care au ridicat atât așteptările privind inovația, cât și temerile legate de costuri ridicate și competiția […]
Cum a pierdut fondul suveran saudit 8 miliarde de dolari în 2024
Cum a pierdut fondul suveran saudit 8 miliarde de dolari în 2024
Fondul suveran saudit a raportat o scădere a investițiilor în așa-numitele sale gigaproiecte, ajungând la o depreciere de 8 miliarde de dolari la finalul anului 2024. Aceste pierderi au survenit în ciuda faptului că activele administrate au atins aproape un trilion de dolari, conform raportului anual al Fondului suveran Public Investment Fund (PIF) al Arabiei […]