Prima pagină » Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid

Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid

Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid
Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid / Foto: Study Breaks Mag

Într-o epocă dominată de smartphone-uri ultraperformante și de aplicații AI uluitoare, tinerii din Generația Z redescoperă farmecul unor simboluri de la începutul erei digitale: telefonul BlackBerry, camera Polaroid sau discurile pe vinil. Fenomenul, alimentat de TikTok, ar putea sugera dorința multora de a evada din hiperconectivitatea cotidiană și readuce în discuție relația tot mai complicată dintre tehnologie, identitate și consum, scrie New York Times. Revenirea modelelor BlackBerry nu este, însă, iminentă. Compania-mamă, BlackBerry Limited, a oprit suportul pentru sistemele sale în 2022, iar încercarea firmei OnwardMobility de a lansa un model 5G a eșuat rapid. Astfel, cererea reală pentru un „BlackBerry 2025” rămâne, momentan, fără ofertă.

Victoria Zannino, o tânără de 25 de ani care lucrează în publicitate, a devenit, involuntar, o adevărată purtătoare de cuvânt a acestei mișcări. Un clip postat de ea pe TikTok, în care cere revenirea telefoanelor BlackBerry, a strâns peste 6 milioane de vizualizări și 500.000 de aprecieri. Mesajul este clar: tinerii nu mai vor doar telefoane smart, ci încearcă un fel de „nostalgie tech”, visând gadgeturi retro, care evocă o perioadă mai simplă, mai puțin invazivă digital.

De la nostalgie la rebeliune digitală

Ce caută, de fapt, tinerii în acest telefon iconic? Nu este vorba doar de tastatura fizică sau de detalii care țin strict de estetica minimalistă a acestui dispozitiv. Este, mai degrabă, dorința de a recâștiga controlul asupra propriei vieți și asupra lucrurilor care ne captează, fără să vrem, atenția, într-o lume în care notificările ne transformă telefoanele în instrumente de suprastimulare constantă. Asemenea revenirii vinilurilor sau a camerelor Polaroid, BlackBerry-ul simbolizează, de fapt, un echilibru pierdut – o perioadă în care tehnologia era un instrument, nu un stil de viață.

Dan Kassim, scriitor și autoproclamat „elder Gen Z”, explică acest val de nostalgie ca pe o formă de rebeliune: „Tinerii sunt epuizați de conectivitatea permanentă. BlackBerry-ul oferă o întoarcere la simplitate, la telefoanele care nu îți cereau toată atenția, toată ziua”, spune el, citat de NYT.

Oportunitate ratată pentru BlackBerry Limited

BlackBerry Limited nu dă semne că ar dori să profite de această oportunitate. În ciuda absenței unei reveniri comerciale, piața secundară a telefoanelor retro este în creștere. Utilizatori pasionați cumpără modele vechi, le repară și le folosesc zilnic, chiar dacă multe aplicații moderne nu mai funcționează pe aceste dispozitive. Fenomenul sugerează o nișă de consumatori dornici de „low-tech” ca formă de detox digital.

Trendul „nostalgia tech” nu este doar un capriciu estetic al Generației Z, ci un simptom al unei crize mai profunde: saturarea față de tehnologia invazivă. Pentru industrie, este un semnal clar că ar putea exista o cerere reală pentru produse care prioritizează funcționalitatea simplă, intimitatea și echilibrul digital.

Alte articole importante
Germania regretă plecarea muncitorilor din țările est-europene, printre care și România, spre alte piețe mai profitabile din UE
Analize
Germania regretă plecarea muncitorilor din țările est-europene, printre care și România, spre alte piețe mai profitabile din UE
Germania a beneficiat vreme de decenii de un val constant de migranți din țările est-europene și sud-est europene, care i-au susținut și i-au stabilizat piața muncii interne. Această perioadă de creștere și echilibru pare să se încheie. O nouă cercetare, realizată de Institutul German pentru Economie (IW), arată că, în 2024, numărul persoanelor care au […]
Ciocolata românească „cucerește” Italia: Sphera investește 600.000 € în primul Cioccolatitaliani
Ciocolata românească „cucerește” Italia: Sphera investește 600.000 € în primul Cioccolatitaliani
Sphera Group a deschis prima locație Cioccolatitaliani chiar în inima Italiei. Investiția cu ciocolata românească de 600.000 de euro în stațiunea Riccione marchează începutul unui plan ambițios de extindere în Europa și confirmă apetitul românesc pentru performanță internațională în industria HoReCa. Debut dulce în patria gelateriei: ciocolata românească cucerește Italia cu Cioccolatitaliani Pentru prima dată […]
Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore
Companii
Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore
Stellantis, unul dintre cei mai mari producători auto din lume, analizează posibilitatea de a vinde Maserati, brandul său de lux, care se confruntă cu dificultăți financiare, potrivit a două surse apropiate situației. Această decizie face parte dintr-un proces amplu de revizuire a portofoliului extins al companiei, care cuprinde nu mai puțin de 14 mărci, inclusiv […]
Ucraina devine „un stat digital, ghidat de inteligență artificială”?
Ucraina devine „un stat digital, ghidat de inteligență artificială”?
În dimineața zilei de 24 februarie 2022, scrie BBC, într-un moment în care bombele explodau pe străzile Kievului, o altă echipă își purta propria bătălie, pe un front la fel de important: cel digital. Oleksandr Bornyakov, ministru adjunct al Transformării Digitale din Ucraina, își amintește că a traversat Capitala sub gloanțe pentru a continua, dintr-un […]
În Statele Unite trăiesc 24 de milioane de … milionari! Elveția – pe primul loc în topul mondial al averii medii la nivel de țară
În Statele Unite trăiesc 24 de milioane de … milionari! Elveția – pe primul loc în topul mondial al averii medii la nivel de țară
Aproape 400.000 de americani au devenit milionari anul trecut – peste 1.000 în fiecare zi – ajungând la un total de 24 de milioane de… milionari care trăiesc în Statele Unite. Aceștia reprezintă aproximativ 40% din cei 60 de milioane de milionari la nivel mondial. În statele Unite trăiesc mai mulți milionari decât în China […]
Cine va distribui marca Nissan pe piața din România în 2025
Companii
Cine va distribui marca Nissan pe piața din România în 2025
Mărca Nissan va fi distribuită în România de două importante grupuri auto europene. AutoWallis (Ungaria) şi Salvador Caetano (Portugalia) vor prelua importul, distribuţia şi activitatea de service Nissan în România, prin intermediul companiei NSN RO. Cine a preluat în 2025 drepturile de distribuție pentru marca Nissan în România Consiliul Concurenței a aprobat tranzacția prin care […]