Prima pagină » Firmele românești se tem de scăderea vânzărilor din cauza platformelor asiatice

Firmele românești se tem de scăderea vânzărilor din cauza platformelor asiatice

Firmele românești se tem de scăderea vânzărilor din cauza platformelor asiatice
Fotografii: Shutterstock

Peste trei sferturi dintre firmele românești atât din mediul online, cât și offline, se tem de scăderea vânzărilor în următoarele 12 luni, conform unui studiu recent realizat de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO).

Această deterioare ar fi generată în principal de concurența agresivă a platformelor globale precum Temu, AliExpress, Trendyol și Shein. Aceste marketplace-uri exercită o presiune semnificativă asupra micilor producători autohtoni, 75% dintre respondenți avertizând că riscul falimentului este tot mai ridicat.

Firmele românești se tem de scăderea vânzărilor în următorul an

Firmele românești se tem de scăderea vânzărilor din cauza platformelor asiatice

Studiul ARMO evidențiază un dezechilibru marcant în competiția de pe piața locală, cauzat de absența unor reglementări clare și uniforme privind taxarea vamală și controlul calității produselor importate prin platformele non-UE. Astfel, firmele românești se confruntă cu o concurență neloială care afectează direct vânzările și profitabilitatea.

Potrivit datelor, preluate de News.ro, 77% dintre firme se aşteaptă la o reducere a cifrei de afaceri pe termen scurt, iar 73% anticipează un impact negativ asupra profitului. Totodată, aproape jumătate dintre acestea au observat deja o scădere a bazei de clienți. Mai mult, 71% dintre participanți au semnalat o creștere a accesibilității pe piață a produselor cu standarde de calitate inferioare, ceea ce periclitează încrederea consumatorilor în comerțul online local.

În topul platformelor cu cel mai mare impact asupra mediului de afaceri românesc se află Temu, Trendyol și Shein, acestea fiind depășite în notorietate doar de rețeaua socială Facebook. De asemenea, Temu și AliExpress influențează mai ales revânzătorii și IMM-urile, în timp ce Shein și Trendyol afectează sectorul de fashion.

Perspectiva antreprenorilor rămâne pesimistă. Aproape o treime dintre comercianții afectați estimează că și în acest an vor continua scăderile de vânzări. Un sfert dintre producătorii locali semnalează concurența neloială manifestată prin prețuri de „dumping” și evitarea obligațiilor fiscale în cazul importurilor din Asia.

În acest context, peste jumătate dintre companiile intervievate solicită intervenția autorităților naționale și europene. 65% cer dezvoltarea unor programe dedicate IMM-urilor pentru a facilita adaptarea la digitalizare și inovare, în timp ce 62% cer impunerea respectării legislației UE și naționale de către platformele asiatice.

Totodată, 61% cer aplicarea acelorași impozite și taxe vamale pentru toți operatorii de pe piață, iar 55% sprijină introducerea unor taxe vamale uniform aplicabile pentru toate bunurile importate din afara Uniunii Europene, indiferent de valoarea coletului.

Comerțul electronic în România: 3,4% din PIB

„Solicităm condiții corecte și echitabile pentru toate firmele, astfel încât companiile românești să nu suporte povara fiscală și calitativă singure, în timp ce platformele din afara UE funcționează într-un cadru flexibil, fără respectarea normelor și obligațiilor”, a declarat Cristi Movilă, președintele ARMO.

În 2024, comerțul electronic în România a atins o pondere de aproximativ 3,4% din PIB, cu un potențial clar de creștere spre media europeană de 4,2%. E-commerce-ul a fost impulsionat și de o rată tot mai mare de acces la internet în mediul rural, unde 67,3% dintre locuitori au cumpărat online anul trecut.

Pentru ca acest sector să fie în continuare un motor de creștere economică și digitalizare este esențială instituirea unui „teren de joc” echitabil pentru toți jucătorii. „Fiecare leu neîncasat prin neplata taxelor de către platformele non-UE este o povară suplimentară pentru antreprenorii corecți și pentru economia românească. Dacă nu se iau măsuri rapide, riscăm să slăbim un ecosistem digital vital pentru modernizarea țării”, a adăugat Cristian Pelivan, director executiv ARMO.

Datele provin dintr-un sondaj realizat de ARMO între 28 aprilie și 13 mai 2025, pe un eșantion de 511 firme din România, reprezentând microîntreprinderi, firme mici și medii, prin interviuri telefonice asistate de computer.

Alte articole importante
Promisiune imposibilă: Uniunea Europeană recunoaște că nu poate investi 600 de miliarde de dolari în SUA
Promisiune imposibilă: Uniunea Europeană recunoaște că nu poate investi 600 de miliarde de dolari în SUA
Uniunea Europeană se află în centrul unui scandal internațional după ce a admis că nu poate respecta promisiunea făcută recent de a investi 600 de miliarde de dolari în economia Statelor Unite. Deși angajamentul a fost prezentat ca o victorie diplomatică menită să evite un război comercial între cele două mari puteri economice, oficialii de […]
Capitala domină piața muncii din România: Peste 1,11 milioane de salariați și salarii medii nete de peste 7.300 lei
Capitala domină piața muncii din România: Peste 1,11 milioane de salariați și salarii medii nete de peste 7.300 lei
Capitala României domină piața muncii în continuare, înregistrând la finalul lunii aprilie 2025 peste 1,11 milioane de angajați activi. Salariile medii nete au crescut semnificativ, depășind pragul de 7.300 de lei, iar rata șomajului a scăzut la un nivel istoric de doar 0,6%. Datele INS confirmă trendul ascendent al economiei bucureștene, care atrage tot mai […]
Electrica scrie istorie pe piața de capital. Obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro, listate la BVB
Electrica scrie istorie pe piața de capital. Obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro, listate la BVB
Electrica marchează un moment istoric pe piața de capital din România prin lansarea celei mai mari emisiuni de obligațiuni verzi, corporative și non-financiare, în valoare de 500 de milioane de euro, listate pe Piața Reglementată a Bursei de Valori București. Evenimentul nu doar că reflectă încrederea investitorilor internaționali în stabilitatea și potențialul companiei, ci și […]
Cutremur pe bursă: Acțiunile Novo Nordisk se prăbușesc după schimbarea CEO-ului
Cutremur pe bursă: Acțiunile Novo Nordisk se prăbușesc după schimbarea CEO-ului
Acțiunile Novo Nordisk au scăzut abrupt după ce compania a anunțat schimbarea conducerii și o reducere semnificativă a estimărilor financiare pentru 2025. Investitorii au reacționat negativ la perspectiva înrăutățită privind vânzările în SUA și la incertitudinile legate de noul șef al gigantului farmaceutic danez. Acțiunile Novo Nordisk suferă cea mai mare cădere din ultimii ani […]
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
În anii 1940, pe măsură ce războiul se extindea în Europa și dincolo de ea, un fiziolog american a anticipat că va urma, inevitabil, o perioadă de foamete, însă a constatat că efectele unui astfel de flagel erau prea puțin cunoscute din punct de vedere științific. Ancel Keys, profesor la Universitatea din Minnesota și consultant […]
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
De-a lungul istoriei, una dintre cele mai sigure predicții economice era, în mare, că lucrurile vor continua cam la fel cum au mers și până atunci. Există, însă, perioade în care viitorul devine o necunoscută totală. Liderii industriei tech din Silicon Valley susțin că ne apropiem de un astfel de moment de inflexiune: în doar […]