Călătorii europeni se pregătesc pentru o nouă criză aviatică. Cel mai mare sindicat al controlorilor de trafic aerian din Franța a anunțat oficial o grevă de 24 de ore în septembrie, măsură care ar putea paraliza transportul aerian pe continent. Cu un impact estimat asupra zborurilor interne, internaționale și de tranzit prin spațiul aerian francez, specialiștii avertizează că perturbările vor fi masive și costurile economice uriașe.
Sindicatul SNCTA, care reprezintă aproximativ 60% dintre controlorii de trafic aerian din Franța, a confirmat că va intra în grevă începând cu dimineața zilei de 18 septembrie, până la finalul zilei de 19 septembrie. Având în vedere dimensiunea și influența acestui sindicat, efectele asupra aviației europene se anunță dramatice.
Aeroporturi-cheie precum Paris Charles-de-Gaulle, Orly sau Lyon Saint-Exupéry riscă să își oprească parțial activitatea, iar haosul nu se va limita doar la zborurile din și spre Franța. Multe rute europene care traversează spațiul aerian francez – inclusiv legături vitale între Marea Britanie, Spania și Italia – vor fi, de asemenea, afectate.
Sindicatul a explicat că această grevă vine ca urmare a unei rupturi totale a dialogului cu Autoritatea Aeronautică Civilă din Franța (DGAC). Într-o declarație tăioasă, liderii SNCTA au acuzat DGAC de „neîncredere, practici punitive și metode de management degradante”, adăugând că toate încercările de reformă au fost blocate de actuala guvernanță.
Deși lista exactă a anulărilor și întârzierilor va fi anunțată de DGAC cu 48 de ore înainte de grevă, specialiștii avertizează că impactul va fi semnificativ. Mii de curse ar putea fi fie amânate, fie complet anulate.
În special, pasagerii care au zboruri de conexiune sunt îndemnați să își acorde un timp suplimentar, întrucât întârzierile riscă să blocheze legăturile internaționale. Operatorii aerieni recomandă pasagerilor să fie în contact permanent cu companiile de zbor, să își verifice aplicațiile de mobil și emailurile pentru notificări de ultimă oră.
Greva nu va afecta doar turiștii sau călătorii de afaceri, ci și transportul de marfă aerian, ceea ce ar putea genera întârzieri și în lanțurile de aprovizionare europene, cu un impact direct asupra economiei.
Nu este pentru prima dată când controlorii de trafic aerian din Franța intră în grevă. În 3-4 iulie 2025, sindicatele UNSA-ICNA și USAC-CGT au organizat proteste care au provocat un haos generalizat în Europa.
Potrivit Eurocontrol, peste un milion de pasageri au fost afectați, iar mii de zboruri au fost anulate sau întârziate. Compania aeriană low-cost Ryanair a raportat pierderi de peste 100 de milioane de euro, acuzând „proasta gestionare” a crizei de către autorități.
Deși SNCTA nu a participat la greva din iulie, decizia sa de a organiza o acțiune similară acum, în septembrie, ridică semne de întrebare serioase. Având în vedere că este cel mai puternic sindicat din sector, influența sa poate genera perturbări mult mai grave decât cele văzute anterior.
Chiar dacă celelalte sindicate din aviație nu confirmă încă participarea, greva SNCTA este suficientă pentru a bloca o bună parte din traficul aerian european. Pasagerii sunt sfătuiți să ia în calcul alternative de călătorie – inclusiv trenuri de mare viteză sau transport rutier – în cazul unor anulări masive.
Mai mult, companiile aeriene încearcă deja să găsească soluții pentru a minimiza pierderile financiare și pentru a oferi pasagerilor opțiuni de rerutare. Totuși, experiența grevelor trecute arată că recuperarea traficului normal poate dura mai multe zile după finalizarea protestului.