Incidentele de tip „air rage”, adică furia la bordul aeronavelor, au devenit tot mai frecvente în ultimii ani, iar motivele de enervare sunt diverse și, de cele mai multe ori, interconectate. Consumul de alcool se află printre cei mai importanți declanșatori ai conflictelor la bord: multe scandaluri izbucnesc după ce pasagerii au consumat băuturi tari înainte sau în timpul zborului. Spațiul limitat și confortul redus contribuie, de asemenea, semnificativ la iritabilitatea călătorilor. Scaunele înguste și lipsa de spațiu personal cresc tensiunea, mai ales în cursele lungi. În plus, diferențele vizibile între clasele de călătorie accentuează frustrările și, uneori, consecințele încep să se vadă la puțin timp după îmbarcare. Traversarea spațiului „clasa întâi” pentru a ajunge la locul din clasa economică este în sine un prilej de frustrare și poate fi o sursă surprinzătoare de nervozitate. Pornind de la această tensiune, ulterior apar tot felul de motive de ceartă: cele mai multe dintre incidente sunt declanșate de problemele legate de scaune și cotiere, arată studii recente. Având în vedere că unghiul de înclinare al scaunului este adesea motivul pentru care începe cearta, s-ar impune o interdicție totală a scaunelor rabatabile? Industria aeronautică ar trebui să împiedice rabatarea tuturor scaunelor la clasa economică până când publicul general dovedește că știe să le folosească responsabil, comentează criticii.
„Trump ar trebui să dea un telefon și să interzică pentru totdeauna scaunele rabatabile. Cu asta ar câștiga în mod sigur Premiul Nobel pentru Pace”, scriu criticii, în căutare de soluții pentru a războiul călătorilor în timpul curselor aeriene. Călătoria cu avionul poate fi un ritual obositor, fie că ești prins între întâlniri de afaceri sau în drum spre o vacanță, cu bagaje de mână și agenda plină. Companiile aeriene raportează tot mai multe incidente în timpul zborului și încearcă să înțeleagă motivele de enervare ale călătorilor, pentru a găsi soluții.
Bine ați venit la bordul acestui avion. Vă rugăm să readuceți scaunul în poziția verticală și să-l lăsați așa pentru totdeauna, comentează și The Guardian.
„Înțeleg că o interdicție totală ar putea să nu fie populară. Dar este cea mai corectă și utilitară abordare. Orice mic confort pe care îl obțineți după ce înclinați scaunul câțiva centimetri este depășit de neplăcerile pe i care le provocați persoanei din spatele vostru. Mai ales dacă acea persoană încearcă să lucreze la laptop, să mănânce sau să doarmă cu capul pe tava scaunului”, spune un călător prejudiciat.
Enervarea pornește de la First Class…
Pasagerii nu ar fi așa de atenți la scaune și cotiere dacă n-ar fi văzut deja cum arată clasa business, sugerează un studiu realizat de Universitatea din Toronto, în colaborare cu Harvard Business School. Echipa de cercetare a constatat că în aeronavele dotate cu cabină First Class sunt de patru ori mai multe șanse să înregistreze incidente de tip „air rage”, comparativ cu cele care nu dispun de această facilitate. Iar faptul că pasagerii de la clasa economică intră în avion prin cabina de primă clasă dublează încă o dată probabilitatea apariției unor astfel de conflicte. Traversatea spațiului business e de natură să arate mai clar diferențele de confort și statut între pasageri și pot amplifica tensiunile și comportamentele antisociale, scrie Business Insider.
Studiul arată că oamenii sunt gata, de fapt, să suporte multe: așteaptă, răbdători, la cozi lungi, se plâng cu moderație de întârzieri și se înghesuie, resemnați, în scaune mici. Problema apare când trec pe la clasa business: se pare că aceasta este „picătura care umple paharul”. Aeronavele cu cabine separate creează o „inegalitate de tip fizic” și aceasta este evidentă. Dar la aceasta se adaugă „inegalitatea situațională”, care devine clară atunci când traversezi prin înghesuială până în spatele avionului, te lupți cu ceilalți pentru un spațiu în compartimentul de bagaje, toate acestea în timp ce pasagerii din față savurează șampanie.
Văzând toate acestea, pasagerii de la clasa economic devin conștienți de ceea ce nu au și nici nu pot avea, scrie Business Insider. Sentimentele de neputință se transformă rapid în furie și agresivitate, care urmează să se manifeste din te miri ce, din tot felul de lucruri minore, cum ar fi ocuparea cotierelor sau lovirea scaunelor.
Și bogații se enervează…
„Air rage” este un fenomen mai frecvent la clasa Economy (84%) decât la First Class (18%). Totuși, și pasagerii din față se enervează: asta pentru că și ei devin ceva mai conștienți de statutul lor privilegiat și, prin urmare, au așteptări mai mari și se înfurie atunci când experiența de zbor nu se ridică la nivelul așteptărilor.
Diverse alte studii sau relatări ale companiilor de transport aerian adaugă nenumărate alte puncte pe lista motivelor care declanșează certuri în zbor. Nerespectarea instrucțiunilor echipajului, fie că e vorba despre utilizarea dispozitivelor electronice, fie cu privire la purtarea măștii sau alte reguli, poate escalada rapid tensiunile la bordul unei aeronave, transformând un incident minor într-un conflict serios. Stresul, oboseala, decalajul de fus orar și întârzierile zborurilor sporesc, de asemenea, probabilitatea să apară unele reacții agresive.