Constructorii europeni de automobile consideră că planul Uniunii Europene de a interzice motoarele cu combustie nu mai este realist. Liderii principalelor grupuri de lobby din industrie i-au cerut președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, să reexamineze planurile anterioare, respectiv eliminarea treptată a vehiculelor cu motoare pe combustibili fosili până la mijlocul anilor 2030, scrie Bloomberg.
Factorii de decizie ai UE au apărat obiectivul de a elimina motoarele cu combustie până în 2035, pe care îl consideră esențial pentru atingerea țintelor climatice ale uniunii. Din această perspectivă, grupurile de mediu susțin că avertismentele industriei sunt exagerate. Constructorii europeni de automobile, însă, au avertizat că regulile climatice riscă să slăbească industria auto a regiunii și rețeaua sa de furnizori.
Într-o scrisoare comună, liderii principalelor grupuri de lobby din industrie i-au cerut președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, să reexamineze planurile de eliminare treptată a vehiculelor pe combustibili fosili până la mijlocul anilor 2030, argumentând că dominația Chinei asupra lanțului de aprovizionare pentru vehicule electrice și noile bariere comerciale impuse de SUA creează obstacole suplimentare.
„Planul Europei pentru industria auto trebuie să depășească idealismul și să recunoască realitățile industriale și geopolitice actuale”, au scris, în scrisoarea comună, Ola Källenius, președintele Asociației Europene a Producătorilor de Automobile, și Matthias Zink, președintele Asociației Europene a Furnizorilor Auto.
„Îndeplinirea țintelor de CO2 pentru 2030 și 2035 este, în lumea de astăzi, pur și simplu nerealistă”, au afirmat Källenius, care este și CEO al Mercedes-Benz Group AG, și Zink, un director executiv la Schaeffler AG.
Această intervenție evidențiază tensiunea tot mai mare dintre ambițiile climatice ale Europei și presiunile economice care afectează cel mai mare sector de producție al său. Constructorii auto au lansat zeci de modele electrice, însă vehiculele alimentate cu baterii reprezintă în continuare doar aproximativ 15% din vânzări, cu o adoptare inegală în cadrul blocului european.
Constructorii continuă să obțină majoritatea veniturilor din modelele cu motoare cu combustie, în special SUV-uri și automobile premium cu marje mari, ceea ce subliniază dificultatea unei tranziții rapide. Furnizorii sunt, de asemenea, sub presiune, evidențiată de companii precum Continental AG, care reduc locuri de muncă, și Valeo SE, care avertizează asupra profitabilității, pe măsură ce cererea pentru vehicule electrice scade și costurile de finanțare cresc — o presiune care, potrivit analiștilor, va stimula mai multe restructurări în întreg lanțul de aprovizionare.
Factorii de decizie ai UE au apărat până acum obiectivul din 2035 ca fiind esențial pentru atingerea țintelor climatice. Grupurile de mediu susțin că avertismentele industriei sunt exagerate, indicând creșterea constantă a vânzărilor de vehicule electrice și un val de noi proiecte europene pentru baterii. Interzicerea a fost aprobată cu puțin, la Bruxelles, după ani de dezbateri, iar țări precum Franța și Olanda și-au aliniat deja politicile naționale la aceasta.