Lanțurile de magazine din Rusia traversează o perioadă dificilă, pe fondul declinului vânzărilor și al costurilor tot mai mari. Numeroase dintre acestea sunt forțate să își vândă activele pentru a-și acoperi datoriile. Totodată, acestea trebuie să obțină capital de lucru. Din ianuarie până în octombrie 2025, numărul tranzacțiilor pe piața de retail a crescut cu aproape 86% față de anul precedent. A ajuns la 65 de miliarde de ruble, potrivit estimărilor NF Group, citate de Kommersant.
Evgeniya Khakberdieva, directorul departamentului de imobiliare comerciale din cadrul NF Group, a declarat că lipsa capitalului de lucru, creșterea costurilor și dobânzile mari îi împing pe proprietarii de afaceri să vândă active, total sau parțial. Aceștia încheie tranzacții care implică fie transferul controlului asupra companiilor, fie cesionarea unor părți sociale în schimbul finanțării.
Declinul vânzărilor lovește și marile lanțuri naționale
Alexey Vanchugov, partener administrator la Vanchugov & Partners, afirmă că multe lanțuri de magazine se confruntă cu probleme financiare serioase din cauza scăderii veniturilor centrelor comerciale și a concurenței tot mai agresive venite din partea platformelor online. Declinul vânzărilor afectează chiar și giganții federali, care sunt nevoiți să cumpere participații în companii regionale pentru a-și menține creșterea, scrie MoscowTimes.
Mikhail Zhiganov, directorul departamentului de finanțe corporative al Strategy Partners, explică faptul că marile lanțuri de magazine cumpără acțiuni în afaceri locale. Acest lucru se face pentru a-și atinge obiectivele strategice legate de extinderea regională și diversificarea operațiunilor. Această strategie este o încercare de adaptare la declinul vânzărilor și la schimbarea comportamentului consumatorilor ruși.
În octombrie, reprezentanții lanțurilor de magazine au semnalat o tendință clară. Tot mai mulți ruși adoptă un model de consum bazat pe economisire, renunțând inclusiv la unele produse alimentare. Potrivit unei surse Kommersant, aceste „realități economice” au forțat comercianții să reducă prețurile de pe rafturi. Scăderea prețurilor a dus însă la diminuarea marjelor de profit. Potrivit prognozei Infoline-Analytics, până la sfârșitul lui 2025, profitabilitatea marilor lanțuri de magazine ar putea atinge un minim istoric. Este prevăzut să se situeze între 1,7% și 1,9%.
Declinul vânzărilor este susținut și de datele publicate de Rosstat. Potrivit agenției, cifra de afaceri din retail, în perioada ianuarie–septembrie 2025, a fost de 44,6 trilioane de ruble. Aceasta reprezintă o creștere de doar 2,1% în termeni reali față de aceeași perioadă din anul anterior. Prin comparație, la finalul lui 2024, creșterea fusese de 7,7%. În termeni nominali, avansul s-a redus de la 15,86% la sfârșitul lui 2024 la 10,03% în primele nouă luni din 2025, potrivit estimărilor Rosstat.
Scăderea puterii de cumpărare, costurile ridicate și competiția din mediul online transformă retailul rus într-un sector vulnerabil. Lanțurile care nu reușesc să-și adapteze modelele de afaceri la noile realități riscă să dispară, în timp ce altele se reorientează către fuziuni, parteneriate sau restructurări pentru a face față declinului vânzărilor.