Prima pagină » Lidl, obligată să plătească 50 de milioane de dolari către un rival francez, după o decizie privind reclame considerate înșelătoare

Lidl, obligată să plătească 50 de milioane de dolari către un rival francez, după o decizie privind reclame considerate înșelătoare

Lidl, obligată să plătească 50 de milioane de dolari către un rival francez, după o decizie privind reclame considerate înșelătoare
Lidl, amendă usturătoare pentru reclame înșelătoare. Foto: Unsplash

Lanțul german de supermarketuri Lidl se confruntă cu o obligație financiară uriașă, după ce Curtea de Apel din Paris a decis că trebuie să plătească 43 de milioane de euro (aproximativ 50 de milioane de dolari) către rivalul francez Intermarché. Hotărârea vine după ce instanța a constatat că sute de reclame TV difuzate de Lidl în perioada 2017–2023 au avut potențialul de a induce în eroare consumatorii și au constituit concurență neloială.

Reclame sub lupă: ce a descoperit instanța

Procesul a pornit de la o acțiune inițiată de Intermarché, care a contestat peste 370 de reclame Lidl. În aceste spoturi, produsele și prețurile erau prezentate proeminent, însă mențiunile privind magazinele participante apăreau doar în scris mic sau erau rostite rapid, în fundal, invitând consumatorii să consulte site-ul pentru detalii, scrie Yahoo.

Judecătorul a concluzionat că aceste mențiuni erau „susceptibile să treacă neobservate de consumator sau să fie cel puțin greșit înțelese”. Mai mult, Lidl nu a asigurat disponibilitatea produselor promovate la prețurile anunțate în toate magazinele sale pentru o perioadă de 15 săptămâni, așa cum ar fi fost necesar pentru a respecta regulile de publicitate.

De la practici înșelătoare la concurență neloială

Curtea de Apel a mers mai departe, stabilind că, având cunoștință că nu poate asigura disponibilitatea produselor în toate locațiile pentru perioada indicată, Lidl a trecut de la practici înșelătoare la concurență neloială. Această constatare a permis acordarea de compensații către Intermarché.

În timp ce Intermarché a pierdut procesul inițial în 2022, decizia Curții de Apel din 4 iulie a schimbat complet situația, Lidl fiind acum obligată să achite suma de 43 de milioane de euro.

Lidl a anunțat că va face apel la această decizie, în timp ce Intermarché a refuzat să comenteze situația atunci când a fost contactat de AFP.

Alte cazuri recente de reclame înșelătoare

Amazon, amendată pentru reclame înșelătoare la serviciul Prime

În 2023, Amazon a primit o amendă de 30,8 milioane de dolari din partea Comisiei Federale pentru Comerț din SUA (FTC) pentru că ar fi indus în eroare consumatorii cu privire la înscrierea și dezabonarea de la serviciul Prime. FTC a acuzat compania că a făcut dificilă anularea abonamentului și a folosit „dark patterns” pentru a păstra clienții înscriși.

Google, sancționată în Franța pentru reclame la hoteluri

În 2021, Google a fost amendată cu 1,1 milioane de euro de autoritățile franceze pentru reclame considerate înșelătoare la serviciul său de rezervare a hotelurilor. Investigația a relevat că Google prezenta scoruri și recenzii care nu reflectau realitatea, inducând în eroare utilizatorii cu privire la calitatea hotelurilor.

H&M, investigată pentru „greenwashing” în reclame

În 2022, retailerul H&M a fost investigat în Norvegia pentru reclame care promovau colecțiile „Conscious” ca fiind ecologice, fără a furniza suficiente dovezi privind sustenabilitatea produselor. Autoritățile au considerat că mesajele publicitare pot induce consumatorii în eroare cu privire la impactul real asupra mediului.

Practici înșelătoare în publicitate: ce presupun și cum sunt sancționate

Reclamele considerate înșelătoare sunt acele materiale publicitare care prezintă informații false, omisiuni sau ambiguități menite să influențeze deciziile de cumpărare ale consumatorilor. Aceste practici sunt sancționate sever în Uniunea Europeană, unde legislația prevede amenzi și despăgubiri pentru concurență neloială.

De exemplu, utilizarea de „small print” sau mențiuni rapide în spoturi TV, care pot trece neobservate, este o tehnică frecvent sancționată de instanțe, mai ales dacă informațiile esențiale privind disponibilitatea produselor sau condițiile ofertei nu sunt prezentate clar.

Alte articole importante
Restricțiile de imigrație anunțate de Trump schimbă regulile pentru recrutări, călătorii și parteneriate în finanțe
Restricțiile de imigrație anunțate de Trump schimbă regulile pentru recrutări, călătorii și parteneriate în finanțe
Politicile de imigrație tot mai stricte promovate de președintele Donald Trump încep să afecteze serios industria financiară americană. De la verificări intense în tranzacții de fuziuni și achiziții, până la strategii alternative de angajare și temeri privind călătoriile internaționale, firmele de pe Wall Street resimt deja impactul unei posibile noi ere de izolaționism. Restricțiile de […]
Nvidia este prima companie care atinge o capitalizare de 4 trilioane de dolari. Acțiunile, la un maxim istoric
Nvidia este prima companie care atinge o capitalizare de 4 trilioane de dolari. Acțiunile, la un maxim istoric
Nvidia a ajuns la o capitalizare bursieră de 4 trilioane de dolari, devenind prima companie listată la bursă din lume care atinge acest prag istoric. Ascensiunea spectaculoasă subliniază explozia cererii în sectorul de tehnologie AI, în contextul în care corporația americană domină industria globală a procesoarelor grafice. Capitalizare istorică: Nvidia atinge 4 trilioane de dolari […]
Mașinile de lux pierd teren în SUA din cauza tarifelor impuse de Trump
Companii
Mașinile de lux pierd teren în SUA din cauza tarifelor impuse de Trump
Politica tarifară agresivă a administrației Trump în ceea ce privește importurile la mașinile de lux din afara SUA, afectează vânzările globale ale producătorilor auto. Mărci de prestigiu precum Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover (JLR) și Porsche au raportat scăderi semnificative ale vânzărilor pe piața nord-americană, una dintre cele mai importante pentru segmentul premium. Politicile comerciale ale […]
Cum au recuperat consumatorii români sute de mii de euro din tranzacții internaționale eșuate
Analize
Cum au recuperat consumatorii români sute de mii de euro din tranzacții internaționale eșuate
În primele șase luni ale anului 2025, consumatorii români au reușit să recupereze peste 210.000 de euro, după ce au semnalat dificultăți întâmpinate în tranzacții cu firme din alte țări europene. Aceste cazuri au fost gestionate gratuit de Centrul European al Consumatorilor (ECC) din România, care a oferit sprijin în soluționarea litigiilor transfrontaliere, scrie Puterea.ro. […]
Topul celor mai costisitoare infracțiuni financiare în 2024. Peste 16 miliarde de dolari „evaporați” în fraude investigate de FBI
Topul celor mai costisitoare infracțiuni financiare în 2024. Peste 16 miliarde de dolari „evaporați” în fraude investigate de FBI
Numărul de infracțiuni financiare continuă să se înmulțească, provocând pierderi atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii. În decursul anului trecut, peste 850.000 de plângeri au fost depuse la FBI, pierderile totale ridicându-se la 16,6 miliarde de dolari. Topul celor mai costisitoare infracțiuni financiare în 2024, potrivit FBI Pe măsură ce infracțiunile financiare devin […]
Grok, chatbotul lui Elon Musk, forțat să șteargă postări care îl laudau pe Hitler și conțineau comentarii antisemite
Tehnologie
Grok, chatbotul lui Elon Musk, forțat să șteargă postări care îl laudau pe Hitler și conțineau comentarii antisemite
Chatbotul Grok, dezvoltat de firma de inteligență artificială xAI a lui Elon Musk, a fost nevoit să elimine o serie de postări „inadecvate” după ce a început să facă afirmații controversate, inclusiv laude la adresa lui Adolf Hitler și comentarii antisemite în răspunsurile oferite utilizatorilor pe platforma X. Postări șocante și autoclasificare ca „MechaHitler” Printre […]