Prima pagină » Lidl, obligată să plătească 50 de milioane de dolari către un rival francez, după o decizie privind reclame considerate înșelătoare

Lidl, obligată să plătească 50 de milioane de dolari către un rival francez, după o decizie privind reclame considerate înșelătoare

Lidl, obligată să plătească 50 de milioane de dolari către un rival francez, după o decizie privind reclame considerate înșelătoare
Trucul din spatele cărucioarelor de la Lidl. Foto: Unsplash

Lanțul german de supermarketuri Lidl se confruntă cu o obligație financiară uriașă, după ce Curtea de Apel din Paris a decis că trebuie să plătească 43 de milioane de euro (aproximativ 50 de milioane de dolari) către rivalul francez Intermarché. Hotărârea vine după ce instanța a constatat că sute de reclame TV difuzate de Lidl în perioada 2017–2023 au avut potențialul de a induce în eroare consumatorii și au constituit concurență neloială.

Reclame sub lupă: ce a descoperit instanța

Procesul a pornit de la o acțiune inițiată de Intermarché, care a contestat peste 370 de reclame Lidl. În aceste spoturi, produsele și prețurile erau prezentate proeminent, însă mențiunile privind magazinele participante apăreau doar în scris mic sau erau rostite rapid, în fundal, invitând consumatorii să consulte site-ul pentru detalii, scrie Yahoo.

Judecătorul a concluzionat că aceste mențiuni erau „susceptibile să treacă neobservate de consumator sau să fie cel puțin greșit înțelese”. Mai mult, Lidl nu a asigurat disponibilitatea produselor promovate la prețurile anunțate în toate magazinele sale pentru o perioadă de 15 săptămâni, așa cum ar fi fost necesar pentru a respecta regulile de publicitate.

De la practici înșelătoare la concurență neloială

Curtea de Apel a mers mai departe, stabilind că, având cunoștință că nu poate asigura disponibilitatea produselor în toate locațiile pentru perioada indicată, Lidl a trecut de la practici înșelătoare la concurență neloială. Această constatare a permis acordarea de compensații către Intermarché.

În timp ce Intermarché a pierdut procesul inițial în 2022, decizia Curții de Apel din 4 iulie a schimbat complet situația, Lidl fiind acum obligată să achite suma de 43 de milioane de euro.

Lidl a anunțat că va face apel la această decizie, în timp ce Intermarché a refuzat să comenteze situația atunci când a fost contactat de AFP.

Alte cazuri recente de reclame înșelătoare

Amazon, amendată pentru reclame înșelătoare la serviciul Prime

În 2023, Amazon a primit o amendă de 30,8 milioane de dolari din partea Comisiei Federale pentru Comerț din SUA (FTC) pentru că ar fi indus în eroare consumatorii cu privire la înscrierea și dezabonarea de la serviciul Prime. FTC a acuzat compania că a făcut dificilă anularea abonamentului și a folosit „dark patterns” pentru a păstra clienții înscriși.

Google, sancționată în Franța pentru reclame la hoteluri

În 2021, Google a fost amendată cu 1,1 milioane de euro de autoritățile franceze pentru reclame considerate înșelătoare la serviciul său de rezervare a hotelurilor. Investigația a relevat că Google prezenta scoruri și recenzii care nu reflectau realitatea, inducând în eroare utilizatorii cu privire la calitatea hotelurilor.

H&M, investigată pentru „greenwashing” în reclame

În 2022, retailerul H&M a fost investigat în Norvegia pentru reclame care promovau colecțiile „Conscious” ca fiind ecologice, fără a furniza suficiente dovezi privind sustenabilitatea produselor. Autoritățile au considerat că mesajele publicitare pot induce consumatorii în eroare cu privire la impactul real asupra mediului.

Practici înșelătoare în publicitate: ce presupun și cum sunt sancționate

Reclamele considerate înșelătoare sunt acele materiale publicitare care prezintă informații false, omisiuni sau ambiguități menite să influențeze deciziile de cumpărare ale consumatorilor. Aceste practici sunt sancționate sever în Uniunea Europeană, unde legislația prevede amenzi și despăgubiri pentru concurență neloială.

De exemplu, utilizarea de „small print” sau mențiuni rapide în spoturi TV, care pot trece neobservate, este o tehnică frecvent sancționată de instanțe, mai ales dacă informațiile esențiale privind disponibilitatea produselor sau condițiile ofertei nu sunt prezentate clar.

Alte articole importante
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Sezonul reducerilor de Black Friday nu aduce doar chilipiruri, ci și un val de fraude online. Experții în securitate cibernetică avertizează că infractorii digitali exploatează febra cumpărăturilor și pun în scenă scheme sofisticate pentru a fura datele bancare ale utilizatorilor. Site-urile clonă, link-urile capcană și ofertele „prea bune ca să fie adevărate” fac parte din […]