Prima pagină » Care este viitorul Lukoil în România. Nicușor Dan a venit cu informații esențiale

Care este viitorul Lukoil în România. Nicușor Dan a venit cu informații esențiale

Care este viitorul Lukoil în România. Nicușor Dan a venit cu informații esențiale
Care este viitorul Lukoil în România. Foto: Wikipedia.DanielCase

Președintele României, Nicușor Dan, a declarat că situația Lukoil în România este atent monitorizată de un grup guvernamental special. El a subliniat că scenariile privind o posibilă preluare a companiei sunt analizate cu atenție.

Întrebat despre discuții oficiale cu Guvernul, șeful statului a explicat că primește informații constant de la echipa tehnică responsabilă de monitorizarea companiei. Lukoil deține în România o rafinărie și aproximativ 100 de stații de carburanți.

„Importantă este rafinăria. În acest moment, ea este închisă pentru mentenanță, urmând să fie redeschisă în câteva săptămâni”, a afirmat președintele.

Impactul opririi rafinăriei asupra aprovizionării

Nicușor Dan a menționat că oprirea temporară nu afectează fluxul de combustibil pe termen scurt. Pe termen mediu și lung, însă, situația ar putea fi diferită dacă activitatea nu ar fi reluată.

„După cum se vede, faptul că ea este închisă nu afectează fluxul. Însă, pe termen mediu și lung, dacă nu ar mai procesa, ne-ar obliga să importăm mai mult. Asta este problema”, a precizat șeful statului.

Riscurile unei preluări externe

Președintele a respins ideea preluării rafinăriei de către o firmă controlată de Rusia.

„Nu există riscul ca ea să fie preluată de cineva, o firmă paravan a Rusiei, pentru că avem o comisie care evaluează toate vânzările de companii cu interes strategic”, a spus Nicușor Dan.

El a adăugat că, deși există interes pentru preluare, România nu este obligată să se grăbească.

„Bineînțeles că există un interes ca ea să fie preluată, însă nimic nu ne obligă să ne grăbim cu acest proces.”

Intervenția temporară a statului

O altă variantă analizată este preluarea temporară a rafinăriei de către stat, dacă situația o va cere.

„Există și varianta, care are nevoie de un cadru normativ special, ca pe o perioadă limitată ea să fie preluată de statul român”, a explicat președintele.

Această măsură ar necesita un cadru legislativ specific pentru a fi implementată.

Sancțiunile internaționale și efectele asupra Lukoil

Lukoil este vizată de sancțiunile economice impuse de Statele Unite, care urmăresc blocarea veniturilor ce susțin economia de război a Rusiei. Deși România nu folosește țiței rusesc, activitatea companiei poate fi afectată, deoarece sancțiunile americane se aplică tuturor entităților controlate în proporție de cel puțin 50% de firme vizate. Autoritățile române trebuie să decidă dacă permit vânzarea activelor, vor interveni în administrare sau vor continua sub supraveghere.

Coordonarea regională

România și Bulgaria încearcă să protejeze rafinăriile Lukoil înainte de intrarea în vigoare a sancțiunilor americane, scrie Politico. Ambele țări analizează cereri pentru extinderea măsurilor. Decizia Washingtonului de a include Lukoil și Rosneft pe lista neagră a generat haos în statele UE. Acestea încearcă să evite întreruperi de combustibil înainte de 21 noiembrie.

Măsuri legislative în Bulgaria

Parlamentul bulgar a adoptat o lege care permite guvernului să numească un manager pentru rafinăria Burgas, deținută de Lukoil. Acesta va avea control operațional, va aproba vânzări și poate decide naționalizarea dacă este necesar. Bulgaria analizează și cererea unei scutiri de sancțiuni pentru facilități.

Situația din România și posibile scenarii

Rafinăria Petrotel din România nu a fost încă afectată de sancțiuni. Guvernul consideră naționalizare drept ultima opțiune. Ministrul Energiei, Bogdan-Gruia Ivan, a declarat pentru Politico că Bucureștiul este „pregătit” operațional pentru orice scenariu. Planul guvernului urmărește protejarea activității economice și stoparea finanțării Federației Ruse.

Încercări eșuate de achiziție

Oferta Gunvor pentru achiziția activelor internaționale Lukoil a fost retrasă, iar Trezoreria americană a criticat această vânzare. Alte state UE resimt efectele, Germania obținând o scutire de șase luni pentru rafinăria Schwedt deținută de Rosneft. Premierul Ungariei, Viktor Orbán, a călătorit la Washington pentru o excepție privind importurile de petrol rusesc.

Riscurile opririi rafinăriilor și impactul regional

Oprirea rafinăriilor ar avea efecte diferite în România și Bulgaria. În Bulgaria, rafinăria furnizează 80% din necesarul de combustibil, iar Sofia ar rămâne fără aprovizionare „până la sfârșitul anului”, a declarat Martin Vladimirov, analist la Center for the Study of Democracy. Rafinăria românească furnizează aproximativ „20%” din combustibil, potrivit Anei Otilia Nuțu, analist la Expert Forum.

Impact asupra Moldovei și perspectivele viitoare

Oprirea rafinăriilor poate afecta exporturile către Moldova.

„Dacă Moldova va fi afectată grav, va fi o altă … mare oportunitate de PR pentru Rusia”, a afirmat Nuțu.

Guvernul moldovean a propus achiziționarea activelor Lukoil, inclusiv un depozit de combustibil pentru aeronave, și a cerut Washingtonului o întârziere a sancțiunilor. Mikhail Krutikhin, cofondator RusEnergy, a declarat că facilitățile pot „continua să funcționeze” dacă personalul existent rămâne și sunt angajați experți suplimentari.

Dificultăți în găsirea unui cumpărător

Găsirea unui cumpărător nu va fi ușoară. Ambele rafinării sunt „bine conduse”, conform unui fost executiv Lukoil. Totuși, asumarea riscurilor legale, costurile ridicate, asigurările mari și investițiile necesare fac procesul „dificil”. Vladimirov estimează valoarea rafinăriei bulgare la 1,5 miliarde de dolari, iar Petrotelul românesc are o cifră de afaceri sub 40 milioane euro în 2023, cu datorii mari și necesită investiții majore.

Provocări juridice și politice

Arbitrajul viitor va fi dificil, mai ales în cazul unei preluări de stat. Parlamentarii bulgari au aprobat legea preluării rafinăriei în doar 30 de secunde. Ivaylo Mirchev, deputat din opoziția Bulgaria Democratică, a declarat că „graba și lipsa procedurilor normale riscă să creeze multiple greșeli grave”. El a adăugat că puterile extraordinare acordate ar putea determina „Lukoil să dea în judecată Bulgaria, iar banii să ajungă în Rusia”.

Coordonarea europeană și monitorizarea

Decizia de vânzare trebuie coordonată „la nivel UE” pentru a evita ocolirea sancțiunilor de către Lukoil, a spus Nuțu. Ministrul energiei lituanian, Žygimantas Vaičiūnas, a afirmat că Bruxelles-ul ar trebui să verifice potențialii cumpărători înainte de tranzacție.

„Comisia Europeană are drepturi de monitorizare. În acest caz, toate posibilitățile trebuie examinate”, a adăugat el.

Alte articole importante
Valoarea tichetelor de masă crește iar, dar sub nivelul promis
Valoarea tichetelor de masă crește iar, dar sub nivelul promis
Valoarea tichetelor de masă va crește din nou, însă majorarea este mai mică decât cea promisă inițial de guvernanți. Diferența dintre promisiunile făcute și nivelul real al creșterii a stârnit nemulțumiri, mai ales în contextul inflației și al costurilor tot mai ridicate ale vieții. Valoarea tichetelor de masă crește, dar nu atât cât au promis […]
Un pod gigant s-a prăbușit la câteva luni de la inaugurare. 1,3 milioane de dolari transformați instant în ruine
Un pod gigant s-a prăbușit la câteva luni de la inaugurare. 1,3 milioane de dolari transformați instant în ruine
Un pod prăbușit a provocat haos în provincia Sichuan, China. Podul Hongqi, inaugurat recent, s-a surpat marți, aruncând bucăți de beton și nori de praf pe versanții munților și în apa de dedesubt. Filmări cu momentul dezastrului au fost distribuite masiv pe rețelele sociale chineze. Autoritățile anunțaseră luni închiderea podului de 758 de metri, după […]
ANALIZĂ
De ce nu a ajuns Dacia să se vândă și pe piața din SUA
Companii
De ce nu a ajuns Dacia să se vândă și pe piața din SUA
Brand de top în Europa, Dacia nu este prezentă și pe piața nord-americană, fiind doar una dintre multe alte mărci care nu se vând în SUA. Această situație reflectă, pe de-o parte, strategia mărcii deținută de Grupul Renault, iar pe de altă parte cerințele stricte și costisitoare ale pieței de dincolo de Oceanul Atlantic. Care […]
Zboruri Ryanair doar cu telefonul. Biletul de avion va deveni istorie
Zboruri Ryanair doar cu telefonul. Biletul de avion va deveni istorie
Pasagerii care aleg zborurile Ryanair trebuie să aibă biletul exclusiv în format digital. Compania a eliminat complet opțiunea de îmbarcare pe bază de bilet tipărit. Fără aplicația „myRyanair”, procesul devine costisitor. Aceasta este prima etapă a transformării companiei în ceea ce CEO-ul Michael O’Leary descrie drept „prima companie aeriană complet fără hârtie din lume”. Aplicația […]
Europa se pregătește să devină „fabrica de deep tech” a lumii: investiții de 1 trilion de dolari și un milion de locuri de muncă până în 2030
Tehnologie
Europa se pregătește să devină „fabrica de deep tech” a lumii: investiții de 1 trilion de dolari și un milion de locuri de muncă până în 2030
Un nou raport McKinsey & Company arată că Europa are potențialul de a deveni lider global în domeniul deep tech, dacă va investi strategic în inteligență artificială, robotică, biotehnologie și apărare. Specialiștii estimează o valoare economică de 1 trilion de dolari și peste un milion de locuri de muncă noi până la sfârșitul deceniului. Europa, […]
STUDIU. Cum ți se modifică veniturile ca urmare a unei relații cu șeful
STUDIU. Cum ți se modifică veniturile ca urmare a unei relații cu șeful
Reality show-ul „Selling Sunset” are succes pe Netflix tocmai pentru că speculează o temă care ne preocupă, într-un fel sau altul, pe toți. Un grup de agenți imobiliari se plimbă pe dealurile din Hollywood, concurând pentru listările cele mai profitabile. Tensiunile apar atunci când o agentă obține o proprietate excelentă, succes pe care i-l datorează […]