Guvernul Marii Britanii a relaxat, în aprilie, regulile privind vânzarea vehiculelor, ca urmare a presiunilor venite din partea industriei euto. Acest lucru ar putea pune în pericol obiectivul Regatului Unit de a elimina total autovehiculele cu combustie până în 2035, potrivit consilierului oficial în materie de climă. Comitetul britanic pentru Schimbări Climatice (CCC) a declarat că flexibilitățile anunțate luna trecută de Keir Starmer, în cadrul mandatului pentru vehicule cu emisii zero (ZEV), ar putea duce la o creștere a vânzărilor de hibride plug-in „în detrimentul unor vânzări de vehicule electrice, ceea ce ar conduce la o reducere suplimentară a economiilor de emisii”, transmite The Guardian.
Regatul Unit a introdus mandatul ZEV pentru a obliga producătorii auto să vândă mai multe mașini electrice în fiecare an, sau să suporte amenzi consistente. Totuși, guvernul laburist a introdus „flexibilități” în aceste reguli, după ce industria auto a făcut lobby intens, susținând că regulile inițiale erau nesustenabile din punct de vedere economic.
Experți indicaseră deja deficiențe evidente în analiza guvernului. Totuși, oficiali britanici au declarat pentru The Guardian că noile flexibilități ar putea duce la o creștere a vânzărilor de vehicule hibride plug-in (PHEV), iar acestea emit semnificativ mai mult carbon decât vehiculele electrice, deoarece combină un motor cu combustie internă poluant cu o baterie de dimensiuni mai mici.
Organizația T&E, care militează pentru politici de transport sustenabile, a estimat că schimbările ar putea duce la apariția a până la 500.000 de PHEV-uri în plus pe drumurile din Regatul Unit până în 2030.
Ministrul transporturilor, Heidi Alexander, susține că modificările aduse mandatului ZEV vor avea un „impact neglijabil asupra emisiilor de carbon”. Cu toate acestea, Climate Change Committee (CCC) a subliniat că analiza Departamentului pentru Transporturi presupunea că producătorii auto nu vor folosi aceste flexibilități pentru a vinde mai multe hibride plug-in – o presupunere pe care experții o consideră incorectă. CCC și-a prezentat analiza într-o scrisoare trimisă, miercuri, de președintele interimar, Piers Forster, către ministra transporturilor Lilian Greenwood.
„Verdictul CCC este clar: intervențiile ministeriale asupra regulilor pentru mașinile electrice riscă să creeze o incertitudine dăunătoare. Șoferii vor primi nota de plată, pentru că vor aștepta mai mult pâmă să beneficieze de economiile oferite de vehiculele electrice, în timp ce scepticii net zero aplaudă de pe margine”, a declarat Ben Nelmes, directorul executiv al think-tank-ului New AutoMotive.
Unii reprezentanți ai industriei vehiculelor electrice s-au arătat dezamăgiți că CCC nu a cerut guvernului să reconsidere modificările propuse, având în vedere posibilitatea ca acestea să ducă la emisii mai mari.
„Scrisoarea CCC scoate arată o slăbiciune critică în mandatul revizuit privind vehiculele cu emisii zero, punând în pericol obiectivele climatice și crescând costurile pentru șoferi”, a declarat Tim Dexter, responsabil pentru politici auto în cadrul T&E.
„Creșterea emisiilor ar putea fi considerabilă. Pe lângă stimularea vânzării unor PHEV-uri mai poluante și mai scumpe, modificările guvernului riscă să distragă industria auto britanică de la tranziția către producția de vehicule electrice, blocând-o în fabricarea unor hibride depășite, în timp ce restul lumii avansează spre EV-uri – o rețetă pentru închiderea fabricilor și concedieri în masă”, a declarat Colin Walker, șeful departamentului de transport din cadrul Energy and Climate Intelligence Unit:
CCC a afirmat că deciziile guvernamentale sunt „pragmatice”, iar efectul lor nociv este, oricum, „minor” în raport cu tendința generală de creștere a vânzărilor de vehicule electrice, ceea ce a nemulțumit o parte din industrie.
CCC a criticat, de asemenea, faptul că guvernul nu a stabilit termenul de interzicere a vânzărilor de autoutilitare pe benzină și motorină până în 2030, preferând un termen mai larg, adică până în 2035.
„Suntem dezamăgiți că data eliminării treptate pentru autoutilitare nu a fost, de asemenea, restabilită la 2030”, a afirmat comitetul.
„Modificările recente caută să stabilească un echilibru practic – oferind producătorilor flexibilitatea de a vinde hibride plug-in până în 2035, cu condiția să respecte, în același timp, angajamentul privind eliminarea treptată a vânzărilor de mașini pe benzină și motorină până în 2030”, a declarat un purtător de cuvânt al Departamentului pentru Transporturi. Schimbările vor avea un „impact minim asupra emisiilor”, a adăugat el, și vor proteja locurile de muncă.